Permalänk

Hjälp! Kan ej identifiera Bottleneck.

Hej Sweclockers! 😄

Jag har märkt att min FPS är betydligt lägre än vad andra med liknande datorer som mig får och undrar varför detta sker. (70FPS istället för runt 150)

Specs:
Ryzen 1800x (0,24Ghz överclockad)
Noctua NH-D15 (CPU kylare)
MSI RTX 2080
2x8Gb 3000Mhz Corsair Vengeance RAM
Asus Prime X370-Pro (Moderkort)
120Gb SSD (Endast för Windows, kan vara bra att nämna)
7.2 SATA 2TB Hårddisk (Laddar ner mina spel till denna disk)
Corsair RM 650x (Guld)

(Jag spelar med 144hz i 1080p)

I alla spel jag kör ligger nästan alltid både GPUn och CPUn på runt 60%, Ram-minnet maxar på runt 10/16Gb om jag kör nyare spel så som Battlefield 5, och hårddisken ligger oftast på 0-20%.
Jag har kollat på alla Threads på CPUn för att se till att det inte är en av trådarna som ligger på 100, men alla ligger på mellan 40-60% och går sällan över den siffran.

Samt så ändras min FPS nästan ingenting om jag går ifrån 1080p till 2K (Typ 2-4 Fps skillnad), någonting dem flesta brukar säga är ett klart tecken för bottlenecks.

All hjälp uppskattas! 😁

Ändrade Rubriken :D
Permalänk
Medlem

CPU:n throttlar kanske? Temperaturerna hur ser det ut med dom?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

CPU:n throttlar kanske? Temperaturerna hur ser det ut med dom?

Tempraturerna låg på runt 50 grader.
Jag har däremot löst problemet, ram minnena satt i slot A2 och B1 på moderkortet och körde därmed i single channel (Precis bredvid varandra). Så jag flyttade b1 till b2 och fick genast ~50 mer fps! 😃

Skickades från m.sweclockers.com