Nvidia DLSS – vad är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

har samma panel. jag kanse är rätt känslig för input lag jag
jag har stängt av HDR i BF5 då jag märker tydlig skillnad.
testa att köra utan och med HDR och kolla om du spelar bättre.

I det senaste call of duty har dom en mätare för input lag i ms
har för mig att utan HDR var det typ runt 10ms och med hdr 40-50ms
i det spelet var det riktigt hemskt att spela med HDR.
jag kör bara med HDR i singel player spel då stör jag mig princip inte alls på det.
Hitman 2, Tomb raider, Assasins Creed odyssey mm

En mätare ingame kan aldrig visa vad monitorn lägger till. Om det spelet hade en mätare som visade 40-50ms extra så är det spelets renderingsloop som är defekt i HDR och lägger till så mycket.

har spelat massor med destiny2 matcher med hdr på, det är ingen mänskligt märkbar extra inputlag, så jag vågar påstå mellan 0 och 15ms. Rätt säker nvidia sagt att det inte lägger till input lag. Man kan ju tycka att det borde finnas någon review som testat input lag ordentligt med hdr på, men hittar inget sådant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Källa för att de tar upp 1/3? Det enda jag hört från mätningar är att de tar upp ~10% , borträknat ökad storlek på ALUs, schemaläggare och cache.

Den är inte känd, nej. Men de presenterade en algoritm i directML för maskininlärd uppskalning innan de annonserade DLSS. Detta är sannolikt samma modell som används i DLSS.

Frågan som jag funderar på är om DLSS är om det är värt det i slutändan. Hur menar jag då?
1. Kostnaden att driva superdatorn för att träna modellen uppgick approximativt till ett flertal heltidsanställda (kommer inte ihåg exakt hur många) . Dessa anställda kunde istället gå ut på uppdrag för att implementera prestandaförbättringar i spelmotorn istället.
2. För DLSS måste modellerna tränas om för varje nytt spel,ny karta, nytt DLC, men förbättringarna i spelmotorn består (eller är iallafall åtminstone lättillgängliga).
3. Förbättringar i spelmotorn kan även hjälpa andra användare än just de från samma företag. Vill dock tillägga att om det implementeras i directML så bör modellen kunna återanvändas för AMD med.

Men visst, om målet är för NVIDIA att få bättre relativ prestanda än AMD så är DLSS ett hyfsat bra alternativ. De skulle dock kunna implementera andra saker som är t.ex specifikt för Turing såsom mesh shaders för att förbättra prestandan.

Ett exempel för 1. När AMD hjälpte till med RE Engine så kunde de förbättra prestandan med ~30%. För 3 så verkar AMD även arbeta med en ML upscaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

En mätare ingame kan aldrig visa vad monitorn lägger till. Om det spelet hade en mätare som visade 40-50ms extra så är det spelets renderingsloop som är defekt i HDR och lägger till så mycket.

har spelat massor med destiny2 matcher med hdr på, det är ingen mänskligt märkbar extra inputlag, så jag vågar påstå mellan 0 och 15ms. Rätt säker nvidia sagt att det inte lägger till input lag. Man kan ju tycka att det borde finnas någon review som testat input lag ordentligt med hdr på, men hittar inget sådant.

lirar fortfarande en hel det cs go så man blir rätt van med extremt låg input lag då man har över 400 fps.
kan vara därför jag inte gillar HDR i first person shooters. kan vara så att det är något fel i call of duty för
det var verkligen helt o spel bart.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

lirar fortfarande en hel det cs go så man blir rätt van med extremt låg input lag då man har över 400 fps.
kan vara därför jag inte gillar HDR i first person shooters. kan vara så att det är något fel i call of duty för
det var verkligen helt o spel bart.

Du kan ju alltid testa att tweaka ett spel som stödjer hdr till absolut minimum med hdr på och se hur det känns (exakt som du gör med cs:go), det finns ingen logisk orsak att det skulle ge mer input lag mer en det minimala extra att processera större färgrymd eller om den väntar på backlight vilket jag inte tror denna modell gör (många tv gör det och har enorm input lag med dimming på)..
Om du tweakar cs.go till 400 fps så har du ju 2.5ms input lag av renderingsloopen, om du kör ett spel i mer normala 120fps så har du 8.3ms, men tveksamt om en människa känner skillnad på de extra 2.5ms eller 8.3ms som renderingen lägger på. (skulle vara spännande se blindtest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Du kan ju alltid testa att tweaka ett spel som stödjer hdr till absolut minimum med hdr på och se hur det känns (exakt som du gör med cs:go), det finns ingen logisk orsak att det skulle ge mer input lag mer en det minimala extra att processera större färgrymd eller om den väntar på backlight vilket jag inte tror denna modell gör (många tv gör det och har enorm input lag med dimming på)..
Om du tweakar cs.go till 400 fps så har du ju 2.5ms input lag av renderingsloopen, om du kör ett spel i mer normala 120fps så har du 8.3ms, men tveksamt om en människa känner skillnad på de extra 2.5ms eller 8.3ms som renderingen lägger på. (skulle vara spännande se blindtest).

beror nog på vilken typ av spel det är i first person shooter och du verkligen är koncentrerad .jag märker jag stor skillnad
på 200fps och 300 fps fast man bara har 60hz skärm . profsen i cs go kör med 1280x960 för maximal fps ^^

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

beror nog på vilken typ av spel det är i first person shooter och du verkligen är koncentrerad .jag märker jag stor skillnad
på 200fps och 300 fps fast man bara har 60hz skärm . profsen i cs go kör med 1280x960 för maximal fps ^^

Och oavsett om man som människa märker det eller inte så är ju 6ms en reell skillnad, spelar 2 exakt jämnbra upprepade matcher mot varandra kommer ju den med 6ms mindre input lag vinna liiiite oftare (i exemplet 120 vs 400fps).

Permalänk
Medlem

Visst är DLSS en intressant teknik, men innan den kan visa praktiska resultat i spel som gör den bättre än "traditionell" rendrering i ~80% upplösning med en bra implementerad AA + uppskalning till 100% upplösning är DLSS i mitt tycke mest en kul grej.

Tekniken har en del nackdelar jämfört med de klassiska teknikerna som gör att den just nu bara fungerar i ett visst intervall av upplösning + framerate då hårdvaran som backar den helt enkelt inte orkar med när för informationsmängden blir för hög. Det är väl därför implementationerna som finns idag bara går att slå på när raytracing eller annat som är igång sänker uppdateringsfrekvensen så att den ligger inom det som GPUns resurser orkar med.
Om jag förstått det hela rätt så tränar NVidia DLSS för varje individuellt spel och skickar med profiler i drivrutinerna. Då träningen tar tid kan det bli så att det inte finns någon DLSS när ett spel släpps och att det efter introduktion över tid blir bättre.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

@dpom86: Det enda spelet som stödjer ren DLSS är vad jag vet anthem, och i det ser DLSS mycket bättre ut än att köra 1440p skalat i 4k.
(se video ovan).

Jag är medveten om de jämförelser som gjorts, men alla (?) de var med raytracing+dlss, och fokus var mer på att jämföra stillbilder än helheten. helheten blir ju väldigt subjektiv och stillbilder blir inte helt relevant så jag tycker det är svårt att säga att den saken är avgjord saken åt ena eller andra sidan.

Jag testade själv att spela bfv story missions med och utan dlss+rtx och tyckte det såg extremt bra ut i dlss 4k hdr i praktiken, med bra nog fps. Med bara 4k och rtx var ju fps alldeles för låg. Testade faktiskt aldrig att skala 1440p, iom dlss+4k+ultra+hdr såg så otroligt bra ut.

Du har rätt angående ren DLSS, men angående resten så var det inte stillbilder jag haft som referens, det var faktiskt just BF V, där det var en storseger för vanlig upscaling. Skillnaden var brutal till vanlig upscalings fördel. Video:

Man behöver inte äns gå fullskärm på videon för att se skillnaden. Så min rekommendation är att du testar (uppskalning från 1680p) om du tänkt spela igen, för om inte DLSS signifikant förbättrats sedan denna video gjordes så borde du få en märkbart snyggare bild till exakt samma prestanda som DLSS.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@dpom86: Men det där är ju en av alla videos som sitter och jämför stillbilder på bakgrunden.
Jag skall inte säga vad som är rätt dock, då jag inte testat uppskalning själv, jag testade bara 4k vs 4k+dlss+rtx (och 4k+rtss+rtx var den snyggaste, mjukaste och mest naturliga realtidsgrafik jag någonsin sett - i tillägg till att det ser bra ut i anthem med ren dlss så blir jag skeptisk till dessa jämförelser).

Jag tror bara det är en svårare sak att bedöma än att se på detaljer i stillbilder bakgrunden i en video.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/vIlo-zO1Lh4
Denna video i rörelse i 4k med dlss av/på utan raytracing tycker jag är mest relevant och närmast matchar mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

@JBE: Vi har olika uppfattning om vad en stillbild är... men ja... I vilket fall så tror jag en AI borde klara av stillbilder bättre än rörelse gentemot uppskalning så som jag ser det så jag misstänker att du påverkats av buyers fallacy (tl;dr: man vill att det ska vara bättre än det är eftersom man har spenderat pengar på det) - inget illa menat förstås, jag äger själv ett RTX kort. Men pröva gärna uppskalning och återkom med vad du tyckte. Jag tycker alla delar av bilden ser bättre ut, förgrund, bakgrund och saker i rörelse. Men ja, kör med det du gillar bäst.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hjälpsam

Saknar cigarrer, glas, en flaska Whisky och en sodamixer, på mittbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Det som gör mig förbannad vad gäller DLSS är att namnet är ett jävla ljug.
"Deep Learning Super-Sampling" Nej! det borde heta "Deep Learning Upp-Scaling".
Det är motsatsen till Super-Sampling, man försöker skala upp en lägre upplöst bild, till en högre upplösning inget annat.
Och när det står prestandasiffror som anges för 4k DLSS, är det också ljug, det är en lägre upplösning än 4k som uppskalats inget annat.

Sweclockers är en av få saiter om redovisar DLSS för vad det är, många andra gör det inte, där presenteras ibland DLSS, som en typ av AA som förbättrar prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |