Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Nu har jag använt skärmen i ungefär 10 dagar och även om skärmen är underbar på så många sätt så finns det tre saker jag stör mig på:

Som jag nämnt tidigare så flimrar skärmen en del i vissa lägen. T.ex. om jag surfar på en ganska vit sida, t.ex. förstasidan på dn.se, så flimrar allt det vita i bilden när jag bläddrar uppåt och nedåt. Alltså, om en mörkare bild visas i bilden så kommer allt det vita i bilden att bli mörkare. Så, när man bläddrar förbi bilderna så flimrar hela bilden en del. Stannar man till i bläddrandet så kan man ibland också se ljusstyrkan ändras i bilden under några sekunder innan den stabiliseras. Fruktansvärt irriterande och det är på den nivå att man undrar om skärmen verkligen ska bete sig på det här sättet eller om jag har ett felande exemplar. Har testat att stänga av Freesync men det gör ingen skillnad. Är det någon annan som märkt av detta?

En annan besvikelse för mig är backlight bleeden. Tycker den är ganska extrem på min skärm men det är antagligen panellotteriet det handlar om. Dock tycker jag att om man köper en skärm för 12 000 kr så ska man inte behöva dras med detta på en sådan nivå.

Det tredje jag är lite besviken på är IPS-glowen. Nu är jag van med detta sedan tidigare, men när skärmen är så här pass stor så blir det faktiskt ett problem när det är mörkare bilder på skärmen. Det känns mer eller mindre omöjligt att få en jämn och fin mörk bild eftersom du kommer att se glowen hur du än gör såvida du inte sitter längre ifrån skärmen (vilket jag inte vill göra). Har alltid varit starkt för IPS-skärmar, men i den här storleken känner jag att VA-paneler antagligen ter sig bättre.

På det stora hela är skärmen fantastisk, men jag hade lite högre förhoppningar om de här tre punkterna. Annars hade skärmen varit perfekt.

Slutligen vill jag säga att jag landat med ljusstyrkan satt på 40 just nu. Jag sitter oftast i ett mörkt rum. Brukar dock pendla lite mellan 40-50 då jag tycker bilden ibland är bättre på 50 men också lite skönare på 40. Kommer kanske ställa den på 45 till slut då jag har svårt att bestämma mig.

EDIT: Upptäckte att om jag bläddrar här på forumet så får jag också en del flimmer i det vita till höger och vänster om forumet.
EDIT2: Ja, jag har stängt av DFC i inställningarna (som är en automatisk ljusjustering) och stängt av/på skärmen men det hjälper inte.

Jag upplever inget flimmer på min skärm.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@Pvt_Rinzler: Jag har mer eller mindre kommit fram till att det är DFC:n som spökar. Bläddrar man på ljusa sidor så flimrar som sagt bilden när man bläddrar förbi t.ex. bilder och text, varefter man kan se att ljusstyrkan går upp igen stegvis i ungefär 3 sekunder när man slutat bläddra. Fast jag slår av DFC:n så verkar funktionen alltså vara på. Ska testa fabriksåterställa den om ett par dar när jag är hemma igen. Förhoppningsvis löser det problemet, annars får jag skicka tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

@sadin: Jag har mer eller mindre kommit fram till att det är DFC:n som spökar. Bläddrar man på ljusa sidor så flimrar som sagt bilden när man bläddrar förbi t.ex. bilder och text, varefter man kan se att ljusstyrkan går upp igen stegvis i ungefär 3 sekunder när man slutat bläddra. Fast jag slår av DFC:n så verkar funktionen alltså vara på. Ska testa fabriksåterställa den om ett par dar när jag är hemma igen. Förhoppningsvis löser det problemet, annars får jag skicka tillbaka den.

Har du uppdaterat skärmen? LG programmet som man använder för att uppdatera skärmen har en inställning där den automatiskt ändrar mellan skärmprofiler. Kolla så att den inte är något konstigt där. Jag har ställt in t.ex att en av profilerna startar med lägre ljusstyrka när jag surfar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Har du uppdaterat skärmen? LG programmet som man använder för att uppdatera skärmen har en inställning där den automatiskt ändrar mellan skärmprofiler. Kolla så att den inte är något konstigt där. Jag har ställt in t.ex att en av profilerna startar med lägre ljusstyrka när jag surfar.

Ofan. Ja, jag har uppdaterat. Ska slänga ett öga på det. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Har du uppdaterat skärmen? LG programmet som man använder för att uppdatera skärmen har en inställning där den automatiskt ändrar mellan skärmprofiler. Kolla så att den inte är något konstigt där. Jag har ställt in t.ex att en av profilerna startar med lägre ljusstyrka när jag surfar.

Hej, vilket program är det du använder för att göra det?

Permalänk
Skrivet av Chim:

Hej, vilket program är det du använder för att göra det?

Onscreen Control LG:s egna program för skärmen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Löste en del av problemet jag nämnde tidigare. Det var "Smart Energy Saving" som var problemet. När jag stängde av det så slutade ljusstyrkan att korrigeras automatiskt. Den var på som default så konstigt att ingen annan märkt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Löste en del av problemet jag nämnde tidigare. Det var "Smart Energy Saving" som var problemet. När jag stängde av det så slutade ljusstyrkan att korrigeras automatiskt. Den var på som default så konstigt att ingen annan märkt av det.

Skönt att du lyckades lösa det, rapportera gärna i tråden om du upptäcker andra fel. Och ja, väldigt konstigt att ingen annan har skrivit om detta tidigare!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

Det hade märkts direkt vid mätningarna av gråskala och färg ifall en liknande funktion varit igång när jag testade F:et. Kan inte alls minnas "Smart Energy Saving"-funktionen. Inte vid jobbdatorn nu, så har inga anteckningar eller liknande tillhands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det hade märkts direkt vid mätningarna av gråskala och färg ifall en liknande funktion varit igång när jag testade F:et. Kan inte alls minnas "Smart Energy Saving"-funktionen. Inte vid jobbdatorn nu, så har inga anteckningar eller liknande tillhands.

Settings -> General -> Smart Energy Saving.

Dock uppdaterade du väl aldrig firmware så frågan är om det är något de lagt till i uppdateringen.

Kanske kan någon som inte uppdaterat sitt firmware se efter om inställningen finns?

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Settings -> General -> Smart Energy Saving.

Dock uppdaterade du väl aldrig firmware så frågan är om det är något de lagt till i uppdateringen.

Kanske kan någon som inte uppdaterat sitt firmware se efter om inställningen finns?

Min vara också på från början, men minns inte om det var efter eller innan uppdateringen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Hur bra är dessa paneler jämfört med de 32" 16:9 paneler som finns ute som samsung C32JG50 ex?

Synd att det fortfarande är ett sånt premium för ultrawide men det gör ju sån skillnad man förstår de kan ta betalt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Hur bra är dessa paneler jämfört med de 32" 16:9 paneler som finns ute som samsung C32JG50 ex?

Synd att det fortfarande är ett sånt premium för ultrawide men det gör ju sån skillnad man förstår de kan ta betalt.

Samsung använder VA paneler i sina skärmar så det beror på vad du vill använda skärmen till. Till FPS är det t.ex inte att rekommendera.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Har bildkvalitet i åtanke. Min samsung va är mycket rappare än den va panel som sitter i min z35

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Samsung använder VA paneler i sina skärmar så det beror på vad du vill använda skärmen till. Till FPS är det t.ex inte att rekommendera.

Antar att IPS att föredra för FPS spel? Om valet står mellan VA och IPS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Antar att IPS att föredra för FPS spel? Om valet står mellan VA och IPS.

Det är en del ghosting som förekommer på VA paneler vid snabba rörelser, det är darför IPS är bättre.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Mreow. Så att det var ju så. Sitter för nuvarande på en Asus ROG SWIFT PG278Q. Har suttit och använt den i princip 24/7 i snart 5 år. Menyknappen är märkbart konstig då den bara fungerar litet när den själv vill.

Har tittat runt på att uppgradera. Provade en vanlig Samsung 1080p 32" panel och blev litet intresserad men tyckte även att välvdheten skapade problem för mina ögon.

Nu sitter jag här och vill köpa Freesync modellen då den ju är billigare och har mer stöd än G-sync varianten. Är det att köpa grisen i säcken i och med att jag inte är van vid välvda skärmar?

Spelmässigt kommer det bara bli FF14, StarCraft 2, Devil May Cry 5 och liknande. Frågan som dyker upp är också detta. Någon som provat att använda denna skärm till hemsides design via en macbook pro via HDMI -> Thunderbolt kabel? Fungerar det ens? Då jag vill ha en skärm med fokus på spel men som ändå går att använda till viss designarbete.

Tackar för er tid.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Skrivet av Overlord_Manga:

Mreow. Så att det var ju så. Sitter för nuvarande på en Asus ROG SWIFT PG278Q. Har suttit och använt den i princip 24/7 i snart 5 år. Menyknappen är märkbart konstig då den bara fungerar litet när den själv vill.

Har tittat runt på att uppgradera. Provade en vanlig Samsung 1080p 32" panel och blev litet intresserad men tyckte även att välvdheten skapade problem för mina ögon.

Nu sitter jag här och vill köpa Freesync modellen då den ju är billigare och har mer stöd än G-sync varianten. Är det att köpa grisen i säcken i och med att jag inte är van vid välvda skärmar?

Spelmässigt kommer det bara bli FF14, StarCraft 2, Devil May Cry 5 och liknande. Frågan som dyker upp är också detta. Någon som provat att använda denna skärm till hemsides design via en macbook pro via HDMI -> Thunderbolt kabel? Fungerar det ens? Då jag vill ha en skärm med fokus på spel men som ändå går att använda till viss designarbete.

Tackar för er tid.

34GK950F är min första böjda skärm, tycker inte det var så stor skillnad, den är iof sig bara 1900R, det är npg större skillnad from 1800R.
Om du är osäker skulle jag rekommendera att åka när till Mediamarkt och kolla på skärmarna där. De har några som är böjda så får du bilda dig en uppfattning. Tycker själv att 1800R var lite too much för mig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

@Pvt_Rinzler: Tack så mycket för infon. Jo, om jag kunde åka iväg och titta på skärmen skulle jag absolut göra det. Men litet samhälle med närmaste mediamarkt 1-2hs bilfärd bort kostar en del för att "bara titta" tyvärr

Ska fundera ett tag till så får vi se vad som sker.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Finns det någon anledning att köpa G versionen istället för F versionen ? Jag förstår att G är gsync och F är freesync med om g sync funkar på F versionen lika bra som på G versionen, varför skulle man då vilja ha G versionen oavsett om man har ett Nvidia kort eller inte ?

Jag kör på 2080ti och tänker mig att köpa F versionen för mer Hz och om g sync funkar på den med så finns det väl ingen anledning vart välja G versionen ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Finns det någon anledning att köpa G versionen istället för F versionen ? Jag förstår att G är gsync och F är freesync med om g sync funkar på F versionen lika bra som på G versionen, varför skulle man då vilja ha G versionen oavsett om man har ett Nvidia kort eller inte ?

Jag kör på 2080ti och tänker mig att köpa F versionen för mer Hz och om g sync funkar på den med så finns det väl ingen anledning vart välja G versionen ?

Tror g-sync versionen har mer korrekta färger än vad F versionen har annars är F versionen bättre. Du får 8 bit + FCR och 144 hz. LG släppte också uppdate till skärmen som gjorde att inputlaggen är betydligt lägre. Så ska du ha g-sync versionen är det i så fall för mer korrekta färger, om g-sync är ett måste eller belysningen som finns på baksidan som F versionen inte har.

Tycker Lax gjorde en riktigt bra recension här på SWEC där han går igenom grundligt skillnader mellan dessa två.

Freesync fungerar perfekt med en NVIDIA kort.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tror g-sync versionen har mer korrekta färger än vad F versionen har annars är F versionen bättre. Du får 8 bit + FCR och 144 hz. LG släppte också uppdate till skärmen som gjorde att inputlaggen är betydligt lägre. Så ska du ha g-sync versionen är det i så fall för mer korrekta färger, om g-sync är ett måste eller belysningen som finns på baksidan som F versionen inte har.

Tycker Lax gjorde en riktigt bra recension här på SWEC där han går igenom grundligt skillnader mellan dessa två.

Freesync fungerar perfekt med en NVIDIA kort.

Skrivet av Laxpudding:

Tackar för svarm, det lutar åt en F modell för mig, tillsammans med mitt 2080ti. Kör för närvarande en Asus PG348Q 34" gsync, men den har jag kört sedan den kom ut, och den går max till 100hz. Så en sådan här 34GK950F med 144hz och fungerandeg sync via drivrutiner på en freesync skärm skulle vara riktigt trevlig

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara nämna för andras kännedom avseende de ljusfluktueringar jag diskuterade tidigare. Jag läste igenom TFT Centrals artikel igen och noterade följande stycke:

"First of all we turned the SMART ENERGY SAVING option off in the OSD menu. This was set to 'low' by default which caught us off guard a bit. We observed some small brightness fluctuations in normal day to day use as content on the screen changed. We checked dynamic contrast was turned off, and at first thought the screen was faulty. In fact it was this Smart Energy Saving setting being turned on to low out of the box which was causing the observed brightness fluctuations."

Så ni som inte märkt av det har antagligen inte funktionen påslagen som standard av någon anledning, eller så har ni helt enkelt inte så känsliga ögon.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll varför priserna skiljer sig åt så mycket mellan ÅF på 34GK950F modellen?

Inet säljer den för 11 900 kr vilket verkar vara den korrekta prissättningen, billigare än G-sync modellen.
Komplett som prismässigt brukar vara nära Inet har lagt 34GK950F modellen på 14 495 kr! Den kostar mer än G versionen där.

Inet verkar vara den enda återförsäljaren som har korrekt prissättning just på den här skärmen. Synd att den inte är i lager just nu.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mortac: Bra upptäckt och beskrivet! Jag uppdaterar testet med information och länk hit

Permalänk
Skrivet av Sebathon:

Någon som har koll varför priserna skiljer sig åt så mycket mellan ÅF på 34GK950F modellen?

Inet säljer den för 11 900 kr vilket verkar vara den korrekta prissättningen, billigare än G-sync modellen.
Komplett som prismässigt brukar vara nära Inet har lagt 34GK950F modellen på 14 495 kr! Den kostar mer än G versionen där.

Inet verkar vara den enda återförsäljaren som har korrekt prissättning just på den här skärmen. Synd att den inte är i lager just nu.

Kommer säkert att ändras när de får in skärmarna på lager.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Kommer säkert att ändras när de får in skärmarna på lager.

Låter bra Den här skärmen är den enda som jag skulle kunna tänka mig just nu när det kommer till ultrawides.

Den har underbara specs!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebathon:

Låter bra Den här skärmen är den enda som jag skulle kunna tänka mig just nu när det kommer till ultrawides.

Den har underbara specs!

Proshop sålde den för 11990kr för ett par dagar sedan och den fanns i lager då. Med tanke på att skärmen redan 2018 reades ut av LG och Amazon för 999USD så tycker jag 12000kr fortfarande är alldeles för dyrt.
Jag var helt inställd på att skaffa denna skärm men med tanke på hur extremt försenad den är vid det här laget så börjar intresset skifta över till 38GL950G som dock lär kosta åtskilliga tusenlappar mer.