AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4.0:

@sweisdapro: i7 3930k kom ut i slutet av 2011, Ryzen 5 1600 kom ut 11 april 2017. Så vet inte riktigt hur du har jämfört. Fanns ju ingen som tänkte en tanke på att köpa en ny 3930k 2017, och begagnat var/är nog den motsvarande Xeon-proppen billigare för samma sak.

Det är svårt att jämföra vad som är mest prisvärt begagnat, nästintill allt handlar om dagspris. Vad man däremot kan konstatera är att det är att det är betydligt billigare att enbart byta CPU än att byta ut allt, vilket hela den här diskussionen började från. Utöver det så har ju i princip alltid single thread prestandan varit avgörande för hur länge en plattform håller rent historiskt.

Angående 5960x vs 2700x beror det självklart på test från test, men från vad jag kan se är det otroligt jämnt efter överklockning.

@_Merc_:
Självklart är/var Ryzen ett klockrent val för dig som priorioterar många cores/threads till rätt pris. Sen är det ju lite löjligt att jämföra en överklockad processor med en stock. Min poäng handlade mycket om hur billiga uppgraderingar av äldre plattformar ofta kan nå samma nivå som Ryzen Gen 1 och eventuellt 2. Så om du inte hade en sådan plattform sen innan så är det ju en helt annan sak. Men det är ju en väldigt specifik gren som Ryzen vunnit i hitills på riktigt.

@sesese: Skulle inte påstå att jag tillhör något "lag". Jag är väldigt intresserad av hur bra Ryzen 3000 serien kommer vara och håller verkligen tummarna på att den levererar. Känns verkligen som att potentialen finns där samtidigt som det känns lite som att Intel fastnat på en platå i dagsläget.

Jag tycker att det är full relevant att jämföra en CPU som kostar 1/8 av priset överklockad. Det är varför man köper en billigare AMD CPU för att du kan överklocka den att prestera som en dyrare modell som entusiast så på en budget är det ju det självklara valet.
Vilket också är varför Intel inte är ett val, alla deras billigare modeller är ner låsta och du får inte i närheten av prestanda per krona med Intel.

Sen är ju begagnat oftast ännu bättre i prestanda per krona, men när som jag själv hade suttit 6-7 år på samma burk och varit besviken så kommer jag inte köpa något ifrån samma plattform som jag kom att vara besviken på. AMD gav löftet om Kompatibilitet fram till zen3 ca 3-4 generationer/iterationer av CPUer över 4-5 år, Då intel bara max gett 2 generationer per moderkort så gav jag fingret till Intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Allt jag ser är jämförelser med toppmodeller baserat på rykten. Jag är lite mer intresserad av hur bra en Ryzen 3xxx i mellanklassen står sig mot Ryzen 1xxx i topklassen eller instegs 3xxx vs mellanklass 1xxx. Är det mer värt att uppgradera från säg ryzen 1200 till 1800x eller 3600? Om rykten är någorlunda korrekta. Vart ungefär går gränsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Datavetare

AnandTech har en intervju med chefen för Intels "Process and Product Integration" grupp. Det pratades om flera saker som även varit uppe till diskussion i denna tråd.

Citat:

"Splitting GPUs into chiplets isn’t a new idea in the realm of ideas, however it is a concept that is difficult to conceive."

Nämns i artikeln att det forskats en hel del på att dela upp GPUer i flera kretsar, något som ingen så här långt lyckats knäcka p.g.a. problem som

Citat:

"One of the key areas of shuffling data around a GPU is bandwidth – the other is latency."

Det fetmarkerade är väsentligt mer relevant i kontext av CPUer då CPUer inte alls har samma bandbreddskrav som en GPU. Har ju inte precis varit bandbredd som ställt till det för TR/Epyc Naples så här långt!

Detta är speciellt intressant

Citat:

"multi-die environments typically require a higher power budget than a monolithic design due to the extra connectivity, as seen with multi-die CPU options in the market, so the chiplets will have to take advantage of smaller process nodes in order to eliminate that deficit. "

Ger en del funderingar kring om AMD valt att visa (samt med stor sannolikhet valt att låta andra "läcka") resultat där man egentligen inte lägger någon last alls på "interconnect", utan man har valt att visa fall som i körs nära nog helt ur CPU-cache. Om så är fallet kanske det inte finns fullt så mycket "luft" kvar rent effektmässigt mot vad man förleds tro av Cinebench-demo.

Citat:

"Luckily, small chiplets are easier to manufacturer on small process nodes, making it a potential cost saving over big monolithic designs."

Där är den uppenbara fördelen med chiplets: varje enskild del blir ju enklare att tillverka. Om de preliminära siffrorna på utbyte för AMD på 7 nm stämmer går det inte att nog understryka hur viktigt det är att kretsarna hålls riktigt små. Om de preliminära siffrorna stämmer är ju utbytet för en ~80 mm² lägre än vad den initialt var för ~210 mm² på 14 nm (ursprungliga Zen på GF/Samsung 14 nm)!

Har noterat att ARM tillverkare har kretsar med en mindre area (typiskt 60-80 mm²) på 7 nm jämfört med vad de hade på 10/14/16 nm där det låg runt 100 mm². Så för de som ogillar Intel, här finns absolut ett potentiellt problem (eller glädjeämne?) om/när de får igång sin 10 nm process. Konsumentmodellerna lär klara sig då de borde hamna ~100 mm² men hur går det med serverkretsarna? (Finns planer på ARM-serverkretsar på 7 nm där arean ligger på 400-500 mm², det i slutet av detta år, får se hur det faller ut...)

En viktig sak att peka på här, fördelen är över "big monolithic designs" . Kretsar på <=200 mm² har knappast kategoriserats som stora, i alla fall inte på tidigare noder.

De teoretiska modeller som finns kring utbyte kontra kretsstorlek stämmer ju rätt bra med denna bild, finns ingen kostnadsfördel med chipletts för mindre kretsar (är tvärtom dyrare där) men blir en rejäl kostnadsfördel jämfört med de kretsstorlekar vi ser för server-CPU och high-end GPUer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Med tanke på att varje tillverknings teknik bara blir dyrare så måste kostnaden per Chip gå ner eller hålla sig till en liknande nivå som föregående generation för att vara attraktivt att köpa.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

@Yoshman: Med tanke på att varje tillverknings teknik bara blir dyrare så måste kostnaden per Chip gå ner eller hålla sig till en liknande nivå som föregående generation för att vara attraktivt att köpa.

Så är det absolut, när man pratar om produkter där en monolitisk design kräver rejält stora kretsar!

Men som ett litet räkneexempel så blir ju AMDs nuvarande 210 mm² billigare att tillverka jämfört med en 80 mm² med 70 % utbyte och en 123 mm² (som jag för enkelhets skull satt utbyte lika med deras 210 mm² krets) redan vid ett utbyte på 65 % (och idag lär 14 nm ligga >90 % för kretsar <=200 mm²)!!! Det under förutsättning att 7 nm kostar ungefär dubbelt så mycket per areaenhet kisel som 14 nm (vilket är vad AMD hintat om).

Gör man om samma beräkning mot en 700 mm² 14 nm krets blir ju chiplets ekonomiskt fördelaktiga redan från dag #1
Kollar man vad AMD själva skrivit har de bara tagit upp de ekonomiskt fördelaktiga aspekterna med chiplets i kontext av Epyc (och tror de flesta är helt med på AMDs påståenden här).

Givet vad AnandTech pekade på om energieffektivitet gissar jag att det finns en klar tanke med varför Mobile Ryzen 3000 serien är en monolitisk krets på 14 nm och inte chiplets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Jag vet inte riktigt om överklockningsargumentet är i AMDs favör. Faktumet är ju att t.ex en i7 5960x som antagligen är den mest jämförbara processorn med din R7 1700 ökar mer procentuellt i prestanda efter överklockning än R7 1700. Jag nämnde ju själv däremot att Intel har börjat låsa ner sina Xeon-proppar från och med Broadwell, vilket är ytterligare en "fuling" från intel för att tvinga oss att köpa nytt. Men annars är det ju knappast ett problem med låsta procesorer rent allmänt från Intel. Dessutom känns det som Intel tummat rejält på överklockningsmarginalerna på allt efter Haswell-E från vad jag kan se, så här har AMD definitivt chansen att slå på stort med nya 3000 serien. Även om jag inte alls varit imponerad av överklockningsmarginalerna på de tidigare Ryzen.

Angående din jämförelse är det som att jag skulle börja dra en upp en rigg med dubbla Xeon x5650 för ~11$/st från Aliexpress och totalt ignorera allt runtom och bara jämföra den i flertrådat.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Givet vad AnandTech pekade på om energieffektivitet gissar jag att det finns en klar tanke med varför Mobile Ryzen 3000 serien är en monolitisk krets på 14 nm och inte chiplets.

Angående detta tror jag svaret är enklare än så. AMD:s APU-designer har så gott som alltid laggat efter fristående CPU- och GPU-kretsar med tillhörande arkitekturer, då båda krävs och i viss mån måste vara beprövade innan de kan slå ihop dessa till ett. AMD tillskriver eller "skyller" alltid på designcykler när det kommer till varför deras APU:er så gott som aldrig har det senaste.

Ryzen Mobile 3000-serien som är en refresh av Raven Ridge (Picasso) på det Globalfoundries valt att kalla 12 nanometer släpptes i början av året. Nu ser det även ut som att Ryzen 3000-serien med IGP också baseras på Picasso och får helt sonika samma mindre förbättringar som när AMD gick från Ryzen 1000 (Summit Ridge) till Ryzen 2000 (Pinnacle Ridge) för processorer utan IGP.

Just för- och nackdelarna som tas upp i Anandtech-intervjun är i stort inget nytt, men det är kul att Intel också börjar tala mer öppet om sådan designmetodologi med utmaningarna det medför och det ska bli riktigt intressant att se hur designen efter Picasso ser ut! Just energieffektivitet är ju en grej som påverkas negativt av en chiplet-design, så frågan är om AMD inte kommer försöka sig på en monolitisk design med Zen 2 (kort innan entusiaster får Zen 3) och Navi år 2020?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Angående detta tror jag svaret är enklare än så. AMD:s APU-designer har så gott som alltid laggat efter fristående CPU- och GPU-kretsar med tillhörande arkitekturer, då båda krävs och i viss mån måste vara beprövade innan de kan slå ihop dessa till ett. AMD tillskriver eller "skyller" alltid på designcykler när det kommer till varför deras APU:er så gott som aldrig har det senaste.

Ryzen Mobile 3000-serien som är en refresh av Raven Ridge (Picasso) på det Globalfoundries valt att kalla 12 nanometer släpptes i början av året. Nu ser det även ut som att Ryzen 3000-serien med IGP också baseras på Picasso och får helt sonika samma mindre förbättringar som när AMD gick från Ryzen 1000 (Summit Ridge) till Ryzen 2000 (Pinnacle Ridge) för processorer utan IGP.

Just för- och nackdelarna som tas upp i Anandtech-intervjun är i stort inget nytt, men det är kul att Intel också börjar tala mer öppet om sådan designmetodologi med utmaningarna det medför och det ska bli riktigt intressant att se hur designen efter Picasso ser ut! Just energieffektivitet är ju en grej som påverkas negativt av en chiplet-design, så frågan är om AMD inte kommer försöka sig på en monolitisk design med Zen 2 (kort innan entusiaster får Zen 3) och Navi år 2020?

Klart de behöver ha grafikarkitekturen och processorarkitekturen klara innan de kan göra en produkt som baseras på båda. Sedan går det såklart att påbörja en produkt redan innan dess.
Men förklaringen som helhet passar inte observationerna vi gör i fallet med just Zen+, även om det kan stämma för Zen och Zen 2. Det är inget nytt i Zen+. Det är samma kretsar som i Zen, fast tillverkade på uppdaterad process och med olika frekvenser och eventuellt timings. Att byta från 14nm till 14nm+ (12nm) kräver minimal handpåläggning. Det finns inget i designen av Zen+ eller GPUn som måste utvärderas innan de bygger ihop båda till en APU, eftersom det över huvud taget inte går till så att de utvecklar en ny APU baserat på Zen+ och en 12nm GPU. APUn finns redan designad sedan tidigare. Det enda de behöver göra är att köra den redan befintliga (14nm) APU-designen på 12nm och uppdatera med motsvarande mikrokod som de har ändrat för övriga Zen+.
Hade de uppfunnit hjulet igen och gjort om arbetet med att ta fram en APU från början fast baserat på 12nm-versionerna av Zen och GPUn så hade det varit befogat med fördröjning. Men precis som att de inte designat om Zen från början med Zen+ så behöver de inte det för en APU. De tar helt enkelt en befintlig design och kör den med den uppdaterade processen. De gör helt enkelt en 12nm Raven Ridge istället för att designa en helt ny krets.

Kortfattat. Att designer måste vara beprövade innan de slår dem samman i en APU kan enbart förklara en förskjutning ifall APUn över huvud taget är baserad på de aktuella designerna. Picasso är en Raven Ridge på 12nm, och är därmed baserad på redan beprövade Summit Ridge.

Tror snarare det handlar om kapacitet och prioriteringar än att de behövde invänta Zen+ innan de kunde påbörja arbetet med Picasso. Ser inte varför de inte skulle kunna göra processbytet i en omvänd ordning eller parallellt, om det inte vore för just prioriteringar och ekonomi/kapacitet.

Ligger nog en hel del sanning i produktcykler ändå. Eftersom Raven Ridge av förklarliga skäl kom efter Summit Ridge så skulle det bli en för kort produktcykel att konvertera den till 12nm på en gång. Laptop-tillverkarna hade såklart valt bort Raven Ridge och AMD skulle sitta på osålda lager. De använder APU till desktop för att sälja kretsar som inte gör sig bra på laptop och för att balansera åtgången. Så APU till desktop måste följa laptopmarknaden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Klart de behöver ha grafikarkitekturen och processorarkitekturen klara innan de kan göra en produkt som baseras på båda. Sedan går det såklart att påbörja en produkt redan innan dess.
Men förklaringen som helhet passar inte observationerna vi gör i fallet med just Zen+, även om det kan stämma för Zen och Zen 2. Det är inget nytt i Zen+. Det är samma kretsar som i Zen, fast tillverkade på uppdaterad process och med olika frekvenser och eventuellt timings. Att byta från 14nm till 14nm+ (12nm) kräver minimal handpåläggning. Det finns inget i designen av Zen+ eller GPUn som måste utvärderas innan de bygger ihop båda till en APU, eftersom det över huvud taget inte går till så att de utvecklar en ny APU baserat på Zen+ och en 12nm GPU. APUn finns redan designad sedan tidigare. Det enda de behöver göra är att köra den redan befintliga (14nm) APU-designen på 12nm och uppdatera med motsvarande mikrokod som de har ändrat för övriga Zen+.
Hade de uppfunnit hjulet igen och gjort om arbetet med att ta fram en APU från början fast baserat på 12nm-versionerna av Zen och GPUn så hade det varit befogat med fördröjning. Men precis som att de inte designat om Zen från början med Zen+ så behöver de inte det för en APU. De tar helt enkelt en befintlig design och kör den med den uppdaterade processen. De gör helt enkelt en 12nm Raven Ridge istället för att designa en helt ny krets.

Kortfattat. Att designer måste vara beprövade innan de slår dem samman i en APU kan enbart förklara en förskjutning ifall APUn över huvud taget är baserad på de aktuella designerna. Picasso är en Raven Ridge på 12nm, och är därmed baserad på redan beprövade Summit Ridge.

Tror snarare det handlar om kapacitet och prioriteringar än att de behövde invänta Zen+ innan de kunde påbörja arbetet med Picasso. Ser inte varför de inte skulle kunna göra processbytet i en omvänd ordning eller parallellt, om det inte vore för just prioriteringar och ekonomi/kapacitet.

Ligger nog en hel del sanning i produktcykler ändå. Eftersom Raven Ridge av förklarliga skäl kom efter Summit Ridge så skulle det bli en för kort produktcykel att konvertera den till 12nm på en gång. Laptop-tillverkarna hade såklart valt bort Raven Ridge och AMD skulle sitta på osålda lager. De använder APU till desktop för att sälja kretsar som inte gör sig bra på laptop och för att balansera åtgången. Så APU till desktop måste följa laptopmarknaden.

Vet inte riktigt om svaret är riktat till mig eller @Yoshman. Mitt inlägg var ett resonemang kring varför Picasso släpptes för bärbara (Ryzen Mobile) i början av året och inte något enligt AMD:s nya designmetodologi med "chiplets", vilket jag bara antar innefattar Zen 2 (en ny arkitektur) på 7 nanometer eller senare.

Som du själv konstaterar men med andra ord var ju alternativen att stanna vid Raven Ridge eller släppa en refresh (Picasso) på något beprövat i början av år 2019, då varken Zen 2 eller Navi var redo för primetime. Och en APU med båda delar lär så gott som garanterat dröja till både Zen 2 och Navi släppts i fristående produkter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vet inte riktigt om svaret är riktat till mig eller @Yoshman. Mitt inlägg var ett resonemang kring varför Picasso släpptes för bärbara (Ryzen Mobile) i början av året och inte något enligt AMD:s nya designmetodologi med "chiplets", vilket jag bara antar innefattar Zen 2 (en ny arkitektur) på 7 nanometer eller senare.

Som du själv konstaterar men med andra ord var ju alternativen att stanna vid Raven Ridge eller släppa en refresh (Picasso) på något beprövat i början av år 2019, då varken Zen 2 eller Navi var redo för primetime. Och en APU med båda delar lär så gott som garanterat dröja till både Zen 2 och Navi släppts i fristående produkter.

Uppfattade det som att du förklarade att Zen+-baserad APU kom sent med att de måste ha beprövad arkitekturv. Vilket var en förklaring som inte passade iakttagelserna. Men ser nu att du antagligen pratade om varför Zen 2-baserad APU kommer senare, det är en annan sak och där passar din förklaring bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Just för- och nackdelarna som tas upp i Anandtech-intervjun är i stort inget nytt, men det är kul att Intel också börjar tala mer öppet om sådan designmetodologi med utmaningarna det medför och det ska bli riktigt intressant att se hur designen efter Picasso ser ut! Just energieffektivitet är ju en grej som påverkas negativt av en chiplet-design, så frågan är om AMD inte kommer försöka sig på en monolitisk design med Zen 2 (kort innan entusiaster får Zen 3) och Navi år 2020?

När 3000-serien bärbara släpptes hade man uppenbarligen inte Zen 2 klar, annars borde den ha varit ute nu.

Frågan är kanske mer varför AMD låter mobilkretsarna ligga nästan en generation efter när 75-80 % av PC-marknaden ligger där numera. För Zen 2 är det mycket möjligt att förklaringen ligger i att man sätter Epyc i första rummet.

Sant att Anandtech-intervjun inte tar upp något som nytt kring just multi-kretslösningar. Enda egentliga nyhet var väl att Intel verkar ge sig på en multi-kretslösning för GPU, något som Nvidia definitivt forskat på. Mycket tyder att även AMD tittar en hel del på detta.

En stor skillnad mellan GPU och CPU är mängden bandbredd som används i normalfallet, känns som just strömförbrukningsnackdelen är klart större för en GPU!

För Zen 2 baserade bärbar kan det mycket väl bli en monolitisk design! En annan tänkbar möjlighet är att minneskontroller och GPU delar krets medan CPU-delen stannar på en separat krets, det gör ju att GPU slipper en rejält fet interconnect. Just den designen har ju redan testats tidigare...

Överhuvudtaget är jag övertygad om att multi-kretslösningar är något alla kommer bli tvingande att använda framöver. ARM SoC tillverkarna lär försöka ducka det i det längsta. På PC-sidan har vi i någon mån "alltid" haft minst två kretsar då mycket av I/O stoppats in i "south-bridge" sedan urminnes tider (det även på bärbar, även om det numera är i form av MCM på de flesta modeller). Fallet "south-bridge" fungerar ju bra då det inte handlar om någon gigantisk bandbredd och latens är inte superkritiskt.

För multi-kretslösningar är arkitekturen superkritiskt. Finns ju massor med sätt att dra gränserna mellan kretsarna, exakt var man lägger dessa gränser kommer avgöra om lösningen blir fågel eller fisk (dock inget ont om fisk, det borde vi nog äta mer av...).

Just den design AMD valt för Zen 2 är faktiskt inte oprövad, i alla fall inte i serversammanhang. IBM har kört en sådan design på en av sina stordatorsystem, vilket är en av flera orsaker till att jag tror på Epyc Rome. Epyc Naples är inte en bra design utanför ett par nischer (och är just i dessa nischer man fått de flesta designvinster, men det är en rätt liten TAM), den har exakt samma problem som Magny Cours vilket inte borde har kommit som en överraskning för AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

bilder på 50års produkter där 2700X är med. Så inga nya roliga produkter tyvärr. pratas om 29 aprill
https://www.notebookcheck.net/AMD-s-upcoming-50th-anniversary...

AMDs officiella sida https://www.amd.com/en/events/50th-anniversary

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ryzen 3200G kommer inte med 7nm utan med12+ nm lite trimmad till 3.9/1.25 GHz CPU/gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Lite mer info om 3400G, 3200G.

ca 7% mer prestanda i oc läge mot nuvarande serie på CPU sidan. (Väntad skillnad då övriga i 2000 serien når ca 4,3GHz) Vad man kan oc GPU sidan till finns tyvärr inga uppgifter om men troligen ingen skillnad då de valt att inte skriva något om det. Skulle också kunna vara brist på drivrutiner som gör att vi inte får något oc resultat på GPUn.

2200G 3,7GHz, 1100MHz Vega 8 nytt pris 800kr
3200G 3,9GHz, 1250MHz Vega 8 pris 1000kr
2400G 3,9GHz, 1250MHz Vega 11 pris 1300kr
3400G 4,1GHz, 1400MHz Vega 11 pris 1600kr Spekulation men rimligt.

Sweclockers oc 2200G gpun till 1650MHz.

ingen sketen pasta här inte

独月 confessed that although he's not a very experienced overclocker, the Ryzen 3000-series seemingly overclocks better than the current Ryzen 2000-series. Our guess is that this is probably the work of AMD's Zen+ microarchitecture and 12nm optimizations. Given the small sample size though, it might be too early to draw any concrete conclusions.
According to 独月's overclocking tests, he was able to get 300MHz and 320MHz overclocks of the Ryzen 3 3200G and Ryzen 5 3400G, respectively, at the same operating voltage, which in this case was 1.38V. What's really remarkable is that despite the higher overclocks, the Ryzen 3000-series didn't really run much hotter than the Ryzen 2000-series, which is likely the product of employing solder instead of thermal paste.
The Ryzen 3 2200G at 4,000MHz and Ryzen 3 3200G at 4,300MHz both hit the 75 degrees Celsius mark at full load. On the other hand, the Ryzen 5 3400G at 4,250MHz only runs one degree Celsius hotter than a Ryzen 5 2400G at 3925MHz. Overall, the results are pretty impressive.
As of yet, there's no word when AMD will release the Ryzen 3000-series desktop processors. We can only hope that AMD shows us something, even if it's a teaser, at Computex 2019 in late May.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-series-apu-s...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga till en sida jag såg nu på em:
https://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-2-production-yields...

Här kommer just den höga yield nivån (70%) till klar fördel. Att ha så hög yield på så tidig produktion talar för mycket bra framsteg och prissättning. Detta är delar av chipets nivå, att de kan även om tidiga/instabila noder ha bra chans för användbar yield.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Lite mer info om 3400G, 3200G.

ca 7% mer prestanda i oc läge mot nuvarande serie på CPU sidan. (Väntad skillnad då övriga i 2000 serien når ca 4,3GHz) Vad man kan oc GPU sidan till finns tyvärr inga uppgifter om men troligen ingen skillnad då de valt att inte skriva något om det. Skulle också kunna vara brist på drivrutiner som gör att vi inte får något oc resultat på GPUn.

2200G 3,7GHz, 1100MHz Vega 8 nytt pris 800kr
3200G 3,9GHz, 1250MHz Vega 8 pris 1000kr
2400G 3,9GHz, 1250MHz Vega 11 pris 1300kr
3400G 4,2GHz, 1400MHz Vega 11 pris 1600kr Spekulation men rimligt.

Sweclockers oc 2200G gpun till 1650MHz.

https://i.imgur.com/xCjDRmx.jpg

独月 confessed that although he's not a very experienced overclocker, the Ryzen 3000-series seemingly overclocks better than the current Ryzen 2000-series. Our guess is that this is probably the work of AMD's Zen+ microarchitecture and 12nm optimizations. Given the small sample size though, it might be too early to draw any concrete conclusions.
According to 独月's overclocking tests, he was able to get 300MHz and 320MHz overclocks of the Ryzen 3 3200G and Ryzen 5 3400G, respectively, at the same operating voltage, which in this case was 1.38V. What's really remarkable is that despite the higher overclocks, the Ryzen 3000-series didn't really run much hotter than the Ryzen 2000-series, which is likely the product of employing solder instead of thermal paste.
The Ryzen 3 2200G at 4,000MHz and Ryzen 3 3200G at 4,300MHz both hit the 75 degrees Celsius mark at full load. On the other hand, the Ryzen 5 3400G at 4,250MHz only runs one degree Celsius hotter than a Ryzen 5 2400G at 3925MHz. Overall, the results are pretty impressive.
As of yet, there's no word when AMD will release the Ryzen 3000-series desktop processors. We can only hope that AMD shows us something, even if it's a teaser, at Computex 2019 in late May.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-series-apu-s...

AMD behöver inte stressa Intels 10nm är tillbaka skjuten igen. https://wccftech.com/intel-desktop-mobile-cpu-roadmap-leak-14... Vi kanske får se ett år av mjölkande nu ifrån AMD med lite högre priser än vad vi annars hade kunnat vänta oss, och en 16 kärning CPU kanske kan komma tidigast nästa år :/

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD behöver inte stressa Intels 10nm är tillbaka skjuten igen. https://wccftech.com/intel-desktop-mobile-cpu-roadmap-leak-14... Vi kanske får se ett år av mjölkande nu ifrån AMD med lite högre priser än vad vi annars hade kunnat vänta oss, och en 16 kärning CPU kanske kan komma tidigast nästa år :/

3400G kommer nu upp i likvärdig prestanda som nuvarande intel i3 8100 + Nvidia 1030. ser man på SWEclockers test med oc av 2200G så får man en fingervisning av vad man kan räkna med. https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

Så en oc 2200G kommer fortfarande vara bästa budget val.

handla inte om att intel inte är i närheten utan mer att det idag funkar att spela även om man väljer att spela med integrerad GPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD behöver inte stressa Intels 10nm är tillbaka skjuten igen. https://wccftech.com/intel-desktop-mobile-cpu-roadmap-leak-14... Vi kanske får se ett år av mjölkande nu ifrån AMD med lite högre priser än vad vi annars hade kunnat vänta oss, och en 16 kärning CPU kanske kan komma tidigast nästa år :/

Ja, inte bra för någon om Intel har problem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, inte bra för någon om Intel har problem.

Jo, det är bra för precis alla utom just Intel om de har problem minst tills AMD är ikapp. Jämn konkurrens pressar priserna från båda tillverkarna. Det är när den ena tillverkaren har ett övertag (som Intel har nu) som det blir stora problem för oss konsumenter.

Även om AMD hamnar före med ZEN2 så är det självklart att de kommer ha vettiga priser för de vill knapra marknadsandelar och mindshare som satan. Det vore ett idiotiskt och fullständigt extremt korkat kortsiktigt affärsbeslut om de skulle få för sig att ta premiumpriser om de skulle hamna före Intel. Och förhoppningsvis så är det inte kortsiktiga träskallar som sätter priserna, så jag tror det är lugnt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD behöver inte stressa Intels 10nm är tillbaka skjuten igen. https://wccftech.com/intel-desktop-mobile-cpu-roadmap-leak-14... Vi kanske får se ett år av mjölkande nu ifrån AMD med lite högre priser än vad vi annars hade kunnat vänta oss, och en 16 kärning CPU kanske kan komma tidigast nästa år :/

Ajdå att det ska ta till 2022 innan 10nm kommer låter inte alls bra för INTEL då andra redan har 7nm+ och 5nm euv i produktion. Dethär kommer kosta mycket för intel och förhoppningsvis återställer balansen mellan AMD och INTEL! Kanske inte 50/50 Men åtminstone jämnare än det varit dom senaste åren. Att AMD skulle gå om intel i marknadsandelar skulle dock vara legendariskt men lär tyvärr inte ske.

Hoppas AMD lärt sig av sin rival att inte börja slacka pga detta och att dom kör gasen i botten förbi intel nu när dom har chansen.
Har själv intel processor så är ingen AMD fanboy men vill såklart ha konkurrens på marknaden och att utvecklingen går framåt, jag köper den processorn som är mest prisvärd oavsett märke.

Hade varit extremt roligt om även IBM kunde hoppa in i leken och släppa nåt för konsumenter men där är väl x86 licencen problematisk om dom inte licencierar via AMD eller VIA kanske? Dom har väl också x86 licens ^^

5ghz monolitisk x86 IBM 8core på 5nm hade varit roligt att se i en spelburk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, det är bra för precis alla utom just Intel om de har problem minst tills AMD är ikapp. Jämn konkurrens pressar priserna från båda tillverkarna. Det är när den ena tillverkaren har ett övertag (som Intel har nu) som det blir stora problem för oss konsumenter.

Även om AMD hamnar före med ZEN2 så är det självklart att de kommer ha vettiga priser för de vill knapra marknadsandelar och mindshare som satan. Det vore ett idiotiskt och fullständigt extremt korkat kortsiktigt affärsbeslut om de skulle få för sig att ta premiumpriser om de skulle hamna före Intel. Och förhoppningsvis så är det inte kortsiktiga träskallar som sätter priserna, så jag tror det är lugnt

Tyvärr brukar det ju just vara dom träskallarna som lägger priserna :/
Hoppas och tror verkligen det är som du säger dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD behöver inte stressa Intels 10nm är tillbaka skjuten igen. https://wccftech.com/intel-desktop-mobile-cpu-roadmap-leak-14... Vi kanske får se ett år av mjölkande nu ifrån AMD med lite högre priser än vad vi annars hade kunnat vänta oss, och en 16 kärning CPU kanske kan komma tidigast nästa år :/

Fan alltså, det är ju 2 jävla år för tigerlake ... det är riktigt allvarligt. Undrar om det behövs en necromancer för att väcka Intels processorsida från de döda sen, för de kommer nog att hamna ganska närma döden.

Om de inte ändrats sin design drastiskt och kunnat plocka ut mer prestanda ur den nya designen på den gamla 14nm. Det krävs ju inte en mindre nod alltid för bättre prestanda, men ibland går det inte utan en nodkrympning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Ja, inte bra för någon om Intel har problem.

Bra för AMD och ger på sikt lite mer jämnstarka aktörer, vilket är bra för konkurensen.
Intel hinner säkert fixa sina problem, långt innan AMD är i kapp, så det finns ingen anledning att oroa sig för Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla verkar glömma att intel sitter på mycket pengar och resurser. Blir det riktigt krisigt köper dom bara hjälpen dom behöver. Men för AMD är det bra och oss till en början, tror inte intel kommer låta sig själva sjuka iväg för långt innan dom sätter in någon form av krishantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bra för oss om AMD tror att dom kan höja priserna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varje gång jag scrollar förbi den bilden så tror jag att det är en tub kalles kaviar på vänster sida

Skrivet av the squonk:

Det är väl inte bra för oss om AMD tror att dom kan höja priserna

Nä, det är det inte. Det enda positiva med det är att AMD skulle få mer pengar till R&D kanske, om de nu spenderar dem där. Dock så tror jag att de fortsätter med samma strategi som de kör nu. Bäst värde i sin prisklass för placera sig bra i människors sinnen. Det är väldigt mycket positiv buzz runt om AMD just nu och det har varit det ett bra tag. Men, företag har skadeskjutit sig själv innan.

Om de håller sig kalla, undviker att blåsa upp hypes och fortsätter på samma spår så vinner de antagligen mycket i konsumenternas hjärtan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Tyvärr brukar det ju just vara dom träskallarna som lägger priserna :/
Hoppas och tror verkligen det är som du säger dock!

Skickades från m.sweclockers.com

Om marknadsandelarna varit 40/60 så hade det varit dumt att inte ta premium, men nu är de ju typ 20/80 till Intel's fördel. Så det är en jättechans för AMD att plocka marknadsandelar om de lyckas få till både den bästa och den billigaste produktserien samtidigt.

Om de istället tar Premiumpriser för det så kommer det vara en AMD-logga i SAOL när man slår upp ordet "dumsnål".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om marknadsandelarna varit 40/60 så hade det varit dumt att inte ta premium, men nu är de ju typ 20/80 till Intel's fördel. Så det är en jättechans för AMD att plocka marknadsandelar om de lyckas få till både den bästa och den billigaste produktserien samtidigt.

Om de istället tar Premiumpriser för det så kommer det vara en AMD-logga i SAOL när man slår upp ordet "dumsnål".

Fast 1800x var ganska saftigt prissatt med tanke på att det var en cpu för en "mainstream" sockel.
Vilket iof de lärde sig av när zen+ släpptes.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast 1800x var ganska saftigt prissatt med tanke på att det var en cpu för en "mainstream" sockel.
Vilket iof de lärde sig av när zen+ släpptes.

Dock var 1700 och 1700X långt ifrån lika saftigt prissatta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast 1800x var ganska saftigt prissatt med tanke på att det var en cpu för en "mainstream" sockel.
Vilket iof de lärde sig av när zen+ släpptes.

Det handlar nog inte så mycket om att de lärde sig, utan om att de satte priset så högt de vågade i början när 1800X konkurrerade mot 7700K. Sen sänktes priset allt eftersom Intel släppte processorer med fler kärnor som bättre kunde tävla med 1800X även på den fronten, och när Zen+ kom så höjde de snarare priset lite eftersom t.ex. 2700X var och är dyrare än 1800X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Fast 1800x var ganska saftigt prissatt med tanke på att det var en cpu för en "mainstream" sockel.
Vilket iof de lärde sig av när zen+ släpptes.

Att ZEN var högt prissatt hade väl främst att göra med att AMD var i ekonomisk kris, nära kolaps och behövde få igen sina RnD pengar att göra? ZEN+ var ju bara en mindre justering så det kan omöjligt ha kostat lika mycket att ta fram den designen, så de kunde prissätta den lägre.

Zen2 må vara på en ny nod, men har sannorlikt lägre RnD-kostnad än vad ZEN hade, plus att nu har AMD faktiskt gått med OK vinst senaste kvartalen, så jag tror den prissätts lägre. Inte för att AMD inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt, men för att de hellre gör det långsiktigt. AMD är fortfarande en plutt jämfört med Intel. De åtnjudet inte det som Intel har, att folk köper oavsett pris, så de måste ha en aggressiv prissättning.

Om ZEN2 tar rejält med marknadsandelar och presterar bättre eller jämt upp med Intel i spel och AMD går med bra vinst så är det väl dock både möjligt och troligt att ZEN3 blir dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.