Intel lanserar Core 9000-serien för bärbara datorer – toppmodell i upp till 5,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Core 9000-serien för bärbara datorer – toppmodell i upp till 5,0 GHz

Processorjätten Intel lanserar en ny serie processorer för bärbara datorer i prestandasegmentet. Toppmodellen har 8 kärnor, 16 trådar och en maximal turbofrekvens på 5,0 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mm.... Med en tråd och i max 10 sekunder då eller? Sådana här siffror betyder ju ingenting utan kontext.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Låter ju bra på papper men frågan är hur det blir i praktiken. Om den prestandan skall rymmas i en laptop så blir det väl modell släpbar? Men ändå lite fräsigt om de lyckas få till sådan prestanda på riktigt i en laptop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

mm.... Med en tråd och i max 10 sekunder då eller? Sådana här siffror betyder ju ingenting utan kontext.

En tråd och tio sekunder räcker oerhört bra för det mesta inklusive Gaming, eftersom det är ovanligt med kontant belastning såvida du inte sysslar med högprestandaberäkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag reagerar främst på TDP som verkar vara samma för alla modeller.

En fyrakärnig har 3.9ghz har samma tdp som en 8 kärning 4.2ghz? Tillverkas med samma teknik.
Så uh.. är det någon prestandaskillad överhuvudtaget på processorerna i verkligheten om man maxar de?

Permalänk
Medlem

Now we snacking

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

En tråd och tio sekunder räcker oerhört bra för det mesta inklusive Gaming, eftersom det är ovanligt med kontant belastning såvida du inte sysslar med högprestandaberäkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter däremot CPUn och hoppar mellan 2,4 och 5 GHz så kommer du att märka en markant prestandaförlust.

Skrivet av anon56869:

Jag reagerar främst på TDP som verkar vara samma för alla modeller.

En fyrakärnig har 3.9ghz har samma tdp som en 8 kärning 4.2ghz? Tillverkas med samma teknik.
Så uh.. är det någon prestandaskillad överhuvudtaget på processorerna i verkligheten om man maxar de?

De har garanterat vissa friheter med specifikationerna. Alltså att en fyrkärnig processor på 3,9 GHz kommer att ligga närmare max klock under en längre tid än 8 kärniga men eftersom en 8 kärnig säkert når 4,2 GHz under en microsekund så går den ju upp i 4,2 GHz enligt Intels PR team.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låter ju bra på papper men frågan är hur det blir i praktiken. Om den prestandan skall rymmas i en laptop så blir det väl modell släpbar? Men ändå lite fräsigt om de lyckas få till sådan prestanda på riktigt i en laptop.

Tycker nästan det börjar bli netburst av detta. Vi har köpt in en del laptops och AIO maskiner med sex kärniga coffee lake modeller. Samtliga har varit en besvikelse när det kommer till stabilitet och ljudnivå. Det gäller faktiskt även vissa kaby lake varianter. Oem verkar bygga kylarlösning efter tdp, något man bränner igenom rätt fort vid videoredigering etc. Tyvärr har det nästan blivit mer regel än undantag att stänga av turbo på de flesta maskiner (det mesta är dell)

Edit. Är ju dock till stor del oems fel. Dock vad är poängen med en 6 eller 8c CPU om den inte ska tåla tungbelastning. Något som är omöjligt med dessa tdp siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"45W TDP"....yeah right, min gissning är att vi leker på dryga 70W för att hålla uppe någon form av prestanda. Att ligga i 5GHz lär kräva mycket

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

En i9-9980HK hade ej varit fel. Det är ej alltid som man kör maxbelastning hela tiden och det är inte fel att en kärna får springa lös i höga frekvens.
Det är bara en liten negativ detalj som jag kommer på och det är priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker nästan det börjar bli netburst av detta. Vi har köpt in en del laptops och AIO maskiner med sex kärniga coffee lake modeller. Samtliga har varit en besvikelse när det kommer till stabilitet och ljudnivå. Det gäller faktiskt även vissa kaby lake varianter. Oem verkar bygga kylarlösning efter tdp, något man bränner igenom rätt fort vid videoredigering etc. Tyvärr har det nästan blivit mer regel än undantag att stänga av turbo på de flesta maskiner (det mesta är dell)

Edit. Är ju dock till stor del oems fel. Dock vad är poängen med en 6 eller 8c CPU om den inte ska tåla tungbelastning. Något som är omöjligt med dessa tdp siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju, även en kärna i 5GHz blir varm, så att de satt TDP så lågt begriper jag inte. Det är som upplagt för att snåla med kylningen vilket kommer innebära att det blir svårt att få ut maxprestanda, att ljudnivån springer iväg, eller båda. Hade varit bättre om de satt ett högre TDP-värde.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Sitter däremot CPUn och hoppar mellan 2,4 och 5 GHz så kommer du att märka en markant prestandaförlust.

Nej, eftersom belastningen inte är kontinuerlig. I beräkningar då flera trådar belastas fullt används inte boosten och då blir det inte heller någon "prestandaförlust".

Permalänk
Medlem

Nog för att en kärna i vissa enstaka fall kan rulla i 5GHz, men att kalla den för en 5GHz CPU vore fånigt. TDP är alldeles för låg för att denna CPU skall få boosta fritt. Dock kan den ju vara något snabbare än föregångaren för det. Tycker bara det är idiotiskt att smälla i fler kärnor i en laptop men fortfarande ligga på samma TDP. En annan sak vore om de gick över till 7nm och faktiskt kunde få ur lite effektiv prestanda istället för bara pappersnuffror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej, eftersom belastningen inte är kontinuerlig. I beräkningar då flera trådar belastas fullt används inte boosten och då blir det inte heller någon "prestandaförlust".

Sitter du med ett spel igång och samtidigt recordar något, processar lite photoshop bilder eller komprimerar filer, så kommer processorn få fnatt och säkerligen hoppa mellan 2.4-5GHz, därmed finns risken att FPS i spelet halveras när det kommer job på andra trådar. TDP är lågt satt på laptopprocessorer på grund av värme och strömförsörjning, därav kommer de aldrig att prestera som en desktop som utan problem kan ligga på 200w kontinuerligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Sitter du med ett spel igång och samtidigt recordar något, processar lite photoshop bilder eller komprimerar filer, så kommer processorn få fnatt och säkerligen hoppa mellan 2.4-5GHz, därmed finns risken att FPS i spelet halveras när det kommer job på andra trådar. TDP är lågt satt på laptopprocessorer på grund av värme och strömförsörjning, därav kommer de aldrig att prestera som en desktop som utan problem kan ligga på 200w kontinuerligt.

Den kommer inte att komma upp i 5GHz vid den belastningen. Var har du fått det ifrån?

Permalänk
Medlem

Jag ville ha en laptop med 8750H. Jag fick lusläsa och kolla alla recensioner för att hitta en med bra kylning så att den faktiskt kunde behålla sin frekvens. Och så fick jag undervolta lite också för säkerhets skull.

(Sen hade jag preferenser med 32GB ram, dubbla diskar, minst ett 1070 och skit som gjorde det ännu snävare. Så det berodde en del på det också).

Så jag säger som det är sagt innan, det ser bra ut på papper, men vi får se om det finns några vettiga lösningar med den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när Apple lanserar nästa laptop med denna toppmodell! 0.6ghz på grund av att den brinner upp och fläktarna är begränsade till 20%?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

5Ghz 45W är ändå imponerande. AMD når inte mer än 4.35Ghz med 105W vilket visar att AMD fortfarande har lång väg kvar till Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den kommer inte att komma upp i 5GHz vid den belastningen. Var har du fått det ifrån?

Vilken belastning? Vad har jag fått vad ifrån?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Så är det ju, även en kärna i 5GHz blir varm, så att de satt TDP så lågt begriper jag inte. Det är som upplagt för att snåla med kylningen vilket kommer innebära att det blir svårt att få ut maxprestanda, att ljudnivån springer iväg, eller båda. Hade varit bättre om de satt ett högre TDP-värde.

@Ozzed

Bättre att vänta på tester än att spekulera och vara helt fel ute.

Kylaren behöver bara leda bort 45W värme för att cpun inte ska överhetta.

Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Bättre att vänta på tester än att spekulera och vara helt fel ute.

Kylaren behöver bara leda bort 45W värme för att cpun inte ska överhetta.

Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Att processorn "inte överhettar" är inte samma sak som att processorn klarar maxfrekvensen inom angivet TDP-värde. TDP är inte samma sak som effektåtgång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

i9-9900K drar ~200 W när alla kärnor går på 5,0 GHz. Elementär matematik säger då att varje kärna drar ~200 / 8 = 25 W.

Så varför är det då så många som ifrågasätter poängen med en maximal frekvens på 5,0 GHz i en 45 W TDP "släptop"? Rimligen kan den hålla 4,9-5,0 GHz även när två kärnor är lastade. Däremot lär det trilla ned under 3,5 GHz när alla 8 kärnor är aktiv.

Gjorde ett litet test på min NUC med en 4C/8T 28 W TDP CPU (i7-8559U), den har en maximal frekvens på 4,5 GHz om 1-2 kärnor är aktiv och 4,2 om fler kärnor är aktiva.

Den frekvens man stannar på efter en tids last för icke AVX-kod verkar bli detta

Core config

Frequency

1C/1T

4,5 GHz

1C/2T

4,5 GHz

2C/2T

4,3 GHz

2C/4T

4,1 GHz

3C/6T

3,6 GHz

4C/8T

3,3 GHz

Finns ju 15 W TDP CPUer med maximal frekvens på 4,8 GHz. Dessa kan dock bara hålla den frekvensen en relativt kort tid även om bara en kärna är lastad. Exakt hur länge beror på hur OEMs har valt att konfigurera systemet samt självklart nivå på kylning (CPUn trottlar ju oavsett inställningar om den når ~100°C). Verkar som frekvensen även när en kärna är lastad efter en tid ramlar ner till 4,1-4,2 GHz på dessa 15 W modeller.

En bärbar dator är aldrig rätt val om normalfallet är 100 % CPU-last på alla kärnor under lång tid (tips, kör Linux så är det trivialt att lägga ut sådana saker på kraftigare doningar i nätet). Men för de vettiga användningsområden som finns för en 45 W TDP CPU, typ släpbar gaminglaptop, lär det inte vara några problem alls att nå 5,0 GHz i lägen där några få kärnor lastas.

Under kortare tid kan de flesta bärbara dra en bra bit över sin TDP, så även med 6C och 8C lär dessa 45 W TDP modeller kunna klocka hyfsat högt de första 5-10 sekunderna med alla CPU-trådade lastade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vilken belastning? Vad har jag fått vad ifrån?

Den du själv angav, driver du med mig?

"Sitter du med ett spel igång och samtidigt recordar något, processar lite photoshop bilder eller komprimerar filer"

Permalänk
Medlem

Imponerande teoretisk prestanda, dock är den potentiella värmeutvecklingen aningen oroande.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den du själv angav, driver du med mig?

"Sitter du med ett spel igång och samtidigt recordar något, processar lite photoshop bilder eller komprimerar filer"

Jag antar inte jämn belastning i några av dessa scenarior, dvs så kommer det att finnas utrymme för boost till och från. Mellan batchningar eller mellan nedsparning av filer. Även om spelet använder två kärnor på ca 4.7-4.8 och något med varierande load körs i bakgrunden så kommer frekvenserna att dyka.

Stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i9-9900K drar ~200 W när alla kärnor går på 5,0 GHz. Elementär matematik säger då att varje kärna drar ~200 / 8 = 25 W.

Så varför är det då så många som ifrågasätter poängen med en maximal frekvens på 5,0 GHz i en 45 W TDP "släptop"? Rimligen kan den hålla 4,9-5,0 GHz även när två kärnor är lastade. Däremot lär det trilla ned under 3,5 GHz när alla 8 kärnor är aktiv.

Gjorde ett litet test på min NUC med en 4C/8T 28 W TDP CPU (i7-8559U), den har en maximal frekvens på 4,5 GHz om 1-2 kärnor är aktiv och 4,2 om fler kärnor är aktiva.

Den frekvens man stannar på efter en tids last för icke AVX-kod verkar bli detta

Core config

Frequency

1C/1T

4,5 GHz

1C/2T

4,5 GHz

2C/2T

4,3 GHz

2C/4T

4,1 GHz

3C/6T

3,6 GHz

4C/8T

3,3 GHz

Finns ju 15 W TDP CPUer med maximal frekvens på 4,8 GHz. Dessa kan dock bara hålla den frekvensen en relativt kort tid även om bara en kärna är lastad. Exakt hur länge beror på hur OEMs har valt att konfigurera systemet samt självklart nivå på kylning (CPUn trottlar ju oavsett inställningar om den når ~100°C). Verkar som frekvensen även när en kärna är lastad efter en tid ramlar ner till 4,1-4,2 GHz på dessa 15 W modeller.

En bärbar dator är aldrig rätt val om normalfallet är 100 % CPU-last på alla kärnor under lång tid (tips, kör Linux så är det trivialt att lägga ut sådana saker på kraftigare doningar i nätet). Men för de vettiga användningsområden som finns för en 45 W TDP CPU, typ släpbar gaminglaptop, lär det inte vara några problem alls att nå 5,0 GHz i lägen där några få kärnor lastas.

Under kortare tid kan de flesta bärbara dra en bra bit över sin TDP, så även med 6C och 8C lär dessa 45 W TDP modeller kunna klocka hyfsat högt de första 5-10 sekunderna med alla CPU-trådade lastade.

Alltså jag kan absolut fatta poängen med en lägre tdp än vad CPU drar vid tung belastning på ”u” CPUer för ultrabooks etc. Men nånting blir uppenbarligen fel här, man köper inte en 6core CPU om man inte tänkt att använda den för tung belastning, och då är inte mitt problem att de klockar ner sig utan att vi vart tvungna att stänga av turbo helt på alla våra dell maskiner med 6 core coffee lake för att slippa jetplan eller reboots under belastning.

Visst det kan man skylla på dell, men hade nog vart ett mindre problem generellt (dell är inte ensamma), om de höjt tdpn på ”h” chippen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså jag kan absolut fatta poängen med en lägre tdp än vad CPU drar vid tung belastning på ”u” CPUer för ultrabooks etc. Men nånting blir uppenbarligen fel här, man köper inte en 6core CPU om man inte tänkt att använda den för tung belastning, och då är inte mitt problem att de klockar ner sig utan att vi vart tvungna att stänga av turbo helt på alla våra dell maskiner med 6 core coffee lake för att slippa jetplan eller reboots under längre belastning.

Visst det kan man skylla på dell, men hade nog vart ett mindre problem generellt (dell är inte ensamma), om de höjt tdpn på ”h” chippen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om datorn startar om under längre tids belastning är den trasig! Tyvärr har vissa av Dells XPS modeller dragits med detta problem, i alla fall 15" varianten.

Har lastat NUCs och bärbar i timmar. Visst dyker det upp sådana här noteringar i "dmsg" (Linux kernel log) titt som tätt

[605037.679520] CPU5: Package temperature above threshold, cpu clock throttled (total events = 10709) [605037.680451] CPU5: Core temperature/speed normal [605037.680453] CPU5: Package temperature/speed normal

men NUC hemma och den på jobbet står på 24/7 och som kan gå med maxlast under rätt långa perioder (t.ex. kompilera kod).

Har i nödfall även använt bärbara för att jobba på. Visst låter de som ett jetplan (senaste generationen NUC är faktiskt rätt tyst under last, de äldre var jetplan!), men det är stabilt! Min jobblaptop verkar trottla först vid 105 ºC, den fungerar ändå efter nästan 4 år trots att det är en Dell (Latitude).

En sak som är riktigt trevligt med att ha väldigt hög maxfrekvens är att I/O-intensiva laster mår mumma av det och man har normalt bara CPU-lasten under bråkdelen av en sekund.

Där handlar det primärt om att riktigt hög frekvens ger lägre latens -> ger fler IOPs! i7-8559U ger högre nätverksprestanda mellan virtuella instanser än alla servermaskiner jag testat så här långt, den fixar även >3,5 miljoner IOPs mot disk vid QD1 (förutsatt att data ligger i cache, är teoretiskt omöjligt att nå över ~100k IOPs över NVMe med QD1)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om datorn startar om under längre tids belastning är den trasig! Tyvärr har vissa av Dells XPS modeller dragits med detta problem, i alla fall 15" varianten.

Har lastat NUCs och bärbar i timmar. Visst dyker det upp sådana här noteringar i "dmsg" (Linux kernel log) titt som tätt

[605037.679520] CPU5: Package temperature above threshold, cpu clock throttled (total events = 10709) [605037.680451] CPU5: Core temperature/speed normal [605037.680453] CPU5: Package temperature/speed normal

men NUC hemma och den på jobbet står på 24/7 och som kan gå med maxlast under rätt långa perioder (t.ex. kompilera kod).

Har i nödfall även använt bärbara för att jobba på. Visst låter de som ett jetplan (senaste generationen NUC är faktiskt rätt tyst under last, de äldre var jetplan!), men det är stabilt! Min jobblaptop verkar trottla först vid 105 ºC, den fungerar ändå efter nästan 4 år trots att det är en Dell (Latitude).

En sak som är riktigt trevligt med att ha väldigt hög maxfrekvens är att I/O-intensiva laster mår mumma av det och man har normalt bara CPU-lasten under bråkdelen av en sekund.

Där handlar det primärt om att riktigt hög frekvens ger lägre latens -> ger fler IOPs! i7-8559U ger högre nätverksprestanda mellan virtuella instanser än alla servermaskiner jag testat så här långt, den fixar även >3,5 miljoner IOPs mot disk vid QD1 (förutsatt att data ligger i cache, är teoretiskt omöjligt att nå över ~100k IOPs över NVMe med QD1)!

Vi har även mängder av nuc modeller, från i princip samtliga generationer. Och är bara skull canyon som gett oss huvudvärk. Som sagt, sällan problem med u serien. Pratar bara om h-serien.

Och ja är faktiskt xps15 som haft mest problem med omstarter, och håller med om att det bör snarare ses som en trasig produkt, än en ”trasig” CPU. Dock är inte denna produkt ensam med att ha problem att hantera CPUer som kan dra långt över tdp. Hade den vart högre, hade vi nog sett mindre oems försöka trycka in dom i maskiner med underdimensionerad kylning/och eller strömförsörjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När släpps 9th gen U-processorer och när får vi integrerad TB3-krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i9-9900K drar ~200 W när alla kärnor går på 5,0 GHz. Elementär matematik säger då att varje kärna drar ~200 / 8 = 25 W.

Sant. Så ifall de har en kyllösning för 45W så kommer man knappt kunna använda två kärnor i max last på samma gång. Eller alla 8 kärnor i en 1/8-del last. Så man begränsar egentligen processorn till en 1/8 av maximal prestanda.

Nu ligger väl en 9900k på 95W TDP enligt vad Intel tycker man ska köra den i. Som jag sa innan så behövs en konor rent kyllösning för att det ens ska vara värt det.

TDP på min 8750H är 45W också.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?