Samsung försenar Galaxy Fold på obestämd tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Inte helt oväntat, kändes hela tiden som produkten var forcerad och onödig imo

Så ny teknik är onödig? Okej...
Själv tycker jag ny teknik är superspännande men som med all ny teknik så har den alltid barnsjukdomar mao är det inte specifikt för Samsung utan alla företag dras med detta.

Skrivet av cyklonen:

Idiotisk produkt. Tänk om de hade lagt den tjockleken på vettig kamera och 10 Ah batteri i stället. Hade varit en superprodukt!

Skickades från m.sweclockers.com

En sådan produkt finns redan, köp den vetja : https://nordic.businessinsider.com/energizer-smartphone-huge-...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur tjock kommer den att vara egentligen!?!

Ja just nu på tok för tjock! Men om några år så kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

När de testar produkterna så är det nog svårt att se framför sig alla varianter som folk kan få för sig att misshandla produkten på. De borde skickat ut ett större antal till "beta testare", istället för att förlita sig på sin egen kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Att folk drar av en helt nödvändig skyddsfilm är ju rätt stor fail att de inte informerar jättetydligt att den ska sitta kvar.

Men som i de fall där det kommit in ett litet dammkorn som sen förstör hela skärmen borde ju gått att få fram i tester långt innan de skickas ut till recension.

Sen kan det ju finnas måndagsexemplar, men finns det någon uppgift om hur många enheter som haft problem av alla de skickade ut?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Vilket PR-självmord. Det här måste ju ha varit känt hos deras interna produkttestare och ingengörer som antagligen sagt att den inte är färdig. Varför väljer man då att skicka ut testexemplar och säljstarta strax efter?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Haha vafan är detta för dumt inlägg och hur är det uppröstat?

Behöver produkten en utvecklingscykel på 10 år och den släpps halvfunktionell efter 6 år är det uppenbarligen en "stressad" produkt. Just 6 år är ingen magisk gräns.

Allvarligt talat.

MKBHD på youtube som är ett techfreak tycktes inte anse att 6år var en kort stund så jag förstår inte alls din vinkel på inlägget. Hur vet man hur många års utveckling en produkt behöver? jag tror inte Samsung medvetet "stressar" ut en ofärdig produkt efter Note 7 att skicka ut den en vecka i förväg till recensenter var ett smart drag, då kan eventuella brister upplysas, likt ett spel demo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Antar att Samsung testar sina prylar innan de går ut till recensenter osv. Konstigt att dessa problem inte framkommit tidigare?

Samsungs egna testare vet ju redan om att plastfilmen hör hemma på skärmen, sedan så har dom säkert inte mycket damm på deras högarbetande kontor så det problemet förstår jag också varför det inte uppkom tidigare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Ja just nu på tok för tjock! Men om några år så kanske!

Tycker de är något på spåret där ändå. Men 18.000 mAh ger en för tjock telefon. Halva batterikapaciteten av det där hade givit bra batteritid utan att skapa ett monster ;).
Finns visserligen enstaka alternativ kring 9000 mAh redan, men det är rätt märkliga modeller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Såg deras testmiljö för att vika telefonen, damfritt labb med en robot som vek den perfekt varje gång. För att stresstesta telefonen ge den istället till en skock med 6 åringar.
X = antalet barn
Så ge x-1 telefoner så det blir lite stök också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Samsungs egna testare vet ju redan om att plastfilmen hör hemma på skärmen, sedan så har dom säkert inte mycket damm på deras högarbetande kontor så det problemet förstår jag också varför det inte uppkom tidigare

Då får man ju utsätta telefonen för diverse olägenheter, rätt meningslöst att testa i en kliniskt ren miljö...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Såg deras testmiljö för att vika telefonen, damfritt labb med en robot som vek den perfekt varje gång. För att stresstesta telefonen ge den istället till en skock med 6 åringar.
X = antalet barn
Så ge x-1 telefoner så det blir lite stök också

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, det där är väl mobilers motsvarighet till att stressa datorn med prime95 och furmark samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

MKBHD på youtube som är ett techfreak tycktes inte anse att 6år var en kort stund så jag förstår inte alls din vinkel på inlägget. Hur vet man hur många års utveckling en produkt behöver? jag tror inte Samsung medvetet "stressar" ut en ofärdig produkt efter Note 7 att skicka ut den en vecka i förväg till recensenter var ett smart drag, då kan eventuella brister upplysas, likt ett spel demo.

Haha. Ok.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna säga att fiaskot var oundvikligt.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om vad jag sade när jag hörde om de "100 000 öppningarna och stängningarna". Är en jäkla skillnad mellan att sådant genomförs i ett labb och ute i verkliga livet där smuts letar sig in på alla möjliga ställen. Men trots allt är tekniken cool OCH praktisk och om några år kommer det nog vara ett självklart val för toppmodellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

MKBHD på youtube som är ett techfreak tycktes inte anse att 6år var en kort stund så jag förstår inte alls din vinkel på inlägget. Hur vet man hur många års utveckling en produkt behöver?

Ett flertal personer pekar ut hur du missförstått uttrycket, men du väljer att svara på en som du sen missförstår en andra gång. Ingen har kommenterat på om 6 år är för kort eller inte, att något släpps ofärdigt innebär att det blivit "utstressat", oavsett om det ligger 5, 10 eller 20 års utveckling bakom.

Skrivet av SellahiR:

att skicka ut den en vecka i förväg till recensenter var ett smart drag, då kan eventuella brister upplysas, likt ett spel demo.

Nej det är inte ett smart drag för att "upplysa om brister", eftersom det är för sent för att göra något. Recensioner kort inpå release har andra syften.

Skrivet av SellahiR:

Samsungs egna testare vet ju redan om att plastfilmen hör hemma på skärmen, sedan så har dom säkert inte mycket damm på deras högarbetande kontor så det problemet förstår jag också varför det inte uppkom tidigare

Problemen har garanterat varit kända, iaf inom vissa kretsar på Samsung. Men har man lite erfarenhet av koreansk kultur kan man gissa varför det inte hänt något. Bl.a. rädslan för att rapportera saker då man själv kan bli utpekad som syndabock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hoppas väldigt mycket på dessa vikbara telefoner och ser dem lite elbilar vilket de flesta trodde skulle floppa.

Vilka trodde det? Majoritetsuppfattningen har väl snarare varit den motsatta, att det är "framtiden".

Skrivet av anon159643:

Klart är i vilket fall att behovet av mobil som är vikbar är jättestor

Är det? Jag påstår inte det motsatta, undrar bara vad du bygger det på.

Skrivet av anon159643:

Ser man på de första smartphones som kom på 90 talet så var de också svindyra, klumpiga och sköra.

Sköra? Vilka då? De jag minns var nog generellt mer hållbara än en standard glastelefon idag.

Permalänk
Medlem

Även om de skulle lösa problemen så tycker jag Galaxy Fold är en skitful telefon (ser tjock, tung och ömtålig ut). Om jag hadde 20 papp att lägga på en telefon skulle jag mycket hellre välja Huawei Mate X. Den ser ju åtminstone spektakulär ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Lansering 26/4, känns som att det borde finnas ett stort antal enheter redan tillverkade? Eller har Samsung mörkat senareläggningen och lyckats stoppa tillverkningen i tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ser man på de första smartphones som kom på 90 talet så var de också svindyra, klumpiga och sköra.

Jo, visst var de i storlek med tegelstenar... men inte alls lika ömtåliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pre-dator:

Är det? Jag påstår inte det motsatta, undrar bara vad du bygger det på.

Interface för dagens mobiler suger, både input och output. Det är typ bara ungdomar som knappt använder sin mobil till något mer teknisk komplicerat idag som klarar av att göra det de vill från mobilen.
Äldre personer har ofta större och stelare händer, de ser även sämre. Dagens mobiler tycker jag anpassas efter mer barnstorlekar typ storlek 10.
Angående mer teknisk komplicerade saker så finns det många som från mobilen gör exakt samma sak som på deras dator, det kan vara alltifrån till att konfigurera om servrar, program, ändra kod, dokument, cadritningar, ställa databasfrågor etc. 6" skärm är då väldigt litet, när många är vana att göra detta från med minst 24" skärm. Jag vet många teknikintresserade som inte gör det ovanför från deras mobil, just för att deras mobilinterface suger så hårt när det bara är 6".

Nå det kan mycket väl hända att de vikbara inom närmsta tiden inte får den kvalite som kunderna önskar och att dagens vikbara telefoner inte får så hög efterfrågan. Men efterfrågan på bättre interface på något sätt är stort då flera grupper har stora problem idag. Vikbarhet är självklart bara en försök på lösning, kanske är istället intelligenta glasögon framtiden?

Skrivet av pre-dator:

Sköra? Vilka då? De jag minns var nog generellt mer hållbara än en standard glastelefon idag.

Nokia 9000 var mycket skörare än Nokia 6110.

Skrivet av Exxovion:

Jo, visst var de i storlek med tegelstenar... men inte alls lika ömtåliga.

Och de var tunga. Får de ner vikten på mobilerna så kan de göra mobiler som har mindre rörelseenergi som skalet ska hålla för när de träffar backen.
Dagens mobiler med ett vettigt skal vill jag påstå är riktigt robusta, mer robust än vad min NMT telefon var. Det ena undantag är min gamla vikbara dumtelefon som tålde mycket. Orsaken till varför den tålde så mycket var att den var superlätt. Lägger man till faktorn att den är var billig, så gör det att man kunde hantera dem hur som helst.
En riktigt skör 23000kr mobil som Galaxy Fold däremot får man vara riktigt rädd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

6 års utveckling är inte en stressad produkt.

Uppenbarligen är det så, annars hade de fått den rätt från början.
Om man inte har tillräckligt testunderlag för att kunna förutspå att en sådan stor andel av produkterna ska gå sönder så har man inte haft tid nog.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Ett flertal personer pekar ut hur du missförstått uttrycket, men du väljer att svara på en som du sen missförstår en andra gång. Ingen har kommenterat på om 6 år är för kort eller inte, att något släpps ofärdigt innebär att det blivit "utstressat", oavsett om det ligger 5, 10 eller 20 års utveckling bakom.
Nej det är inte ett smart drag för att "upplysa om brister", eftersom det är för sent för att göra något. Recensioner kort inpå release har andra syften.
Problemen har garanterat varit kända, iaf inom vissa kretsar på Samsung. Men har man lite erfarenhet av koreansk kultur kan man gissa varför det inte hänt något. Bl.a. rädslan för att rapportera saker då man själv kan bli utpekad som syndabock.

Jag tycker fortfarande att det är fel ord på en produkt som haft flera år på ritbordet sen så kanske jag överskattar seriositet och professionaliteten hos ett så pass stort företag som Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Uppenbarligen är det så, annars hade de fått den rätt från början.
Om man inte har tillräckligt testunderlag för att kunna förutspå att en sådan stor andel av produkterna ska gå sönder så har man inte haft tid nog.

Så varför välja att slänga ut en "ofärdig" produkt medvetet med vetskapen att det kommer att bli en ny mediastorm?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Interface för dagens mobiler suger, både input och output. Det är typ bara ungdomar som knappt använder sin mobil till något mer teknisk komplicerat idag som klarar av att göra det de vill från mobilen.
Äldre personer har ofta större och stelare händer, de ser även sämre. Dagens mobiler tycker jag anpassas efter mer barnstorlekar typ storlek 10.
Angående mer teknisk komplicerade saker så finns det många som från mobilen gör exakt samma sak som på deras dator, det kan vara alltifrån till att konfigurera om servrar, program, ändra kod, dokument, cadritningar, ställa databasfrågor etc. 6" skärm är då väldigt litet, när många är vana att göra detta från med minst 24" skärm. Jag vet många teknikintresserade som inte gör det ovanför från deras mobil, just för att deras mobilinterface suger så hårt när det bara är 6".

Nå det kan mycket väl hända att de vikbara inom närmsta tiden inte får den kvalite som kunderna önskar och att dagens vikbara telefoner inte får så hög efterfrågan. Men efterfrågan på bättre interface på något sätt är stort då flera grupper har stora problem idag. Vikbarhet är självklart bara en försök på lösning, kanske är istället intelligenta glasögon framtiden?

Tycker det ska fortsätta se ut som det gör idag. Surfplattor för dem som vill ha stor skärm och mobiler för dem som vill ha en liten. Nu är ju förvisso dagens mobiler groteskt stora. Personligen ogillar jag dem, föredrar små nätta modeller. Sådana man kan hålla i en hand utan problem.

Permalänk
Medlem

Om de verkligen skall ha vikbara mobiler vore det väl bättre med en typ dual screen som Nintendo DS, inte att själva skärmen är böjlig.

Visst är det fränt att det går att vika en skärm men känns mer som en gimick än fungerande i längden.

Inget jag hade kastat pengar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Om de verkligen skall ha vikbara mobiler vore det väl bättre med en typ dual screen som Nintendo DS, inte att själva skärmen är böjlig.

Visst är det fränt att det går att vika en skärm men känns mer som en gimick än fungerande i längden.

Inget jag hade kastat pengar på.

Hela grejen är ju att ha en stor sömlös skärm när du viker upp telefonen.

Jag är rätt övertygad om att den här typen av telefoner kommer vara en vanlig grej om sådär en 5 år, tekniken är bara inte riktigt mogen än.