Lätt krockad XC60 - kostnad - med/utan försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem

Lätt krockad XC60 - kostnad - med/utan försäkringsbolag?

Hej!

Jag har en XC60 som är ungefär ett år gammal.

I helgen blev jag påkörd bakifrån i en korsning. Låg hastighet, så ingen allvarlig skada på varken bil eller passagerare, men det blev förstås en del skador i karossen:

Två frågor:
* Någon som har en ungefärlig uppfattning om vad det kostar att ersätta de tre plastdelar som blivit förstörda?
* Den som var vållande var angelägen om att hantera det här utan att involvera försäkringsbolag. För- och nackdelar med att sköta det utan att involvera hans försäkringsbolag?

Tack på förhand!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Åk till en märkesverkstad och fråga. Att inte involvera försäkringsbolaget låter dock jättedumt i mina öron! Gör detta by-the-book!!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gör det via försäkringsbolag! lack är rätt dyrt, och det där ser ut som att dem förmodligen byter ut hela stötfångaren. man har ju försäkring av en anledning... enda anledningen jag kan tänka mig att man inte vill blanda in försäkringsbolag är:
vållande saknar halv/hel försäkring, och vill då komma undan " billigt "
eller att man har en äldre bil som riskerar att bli inlöst.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hej!

Jag har en XC60 som är ungefär ett år gammal.

I helgen blev jag påkörd bakifrån i en korsning. Låg hastighet, så ingen allvarlig skada på varken bil eller passagerare, men det blev förstås en del skador i karossen: http://www.bilddump.se/bilder/20190423142333-160.62.4.100.JPG

Två frågor:
* Någon som har en ungefärlig uppfattning om vad det kostar att ersätta de tre plastdelar som blivit förstörda?
* Den som var vållande var angelägen om att hantera det här utan att involvera försäkringsbolag. För- och nackdelar med att sköta det utan att involvera hans försäkringsbolag?

Tack på förhand!

Ta det med försäkringsbolaget, kan vara dolda skador på karossen och sånt som man inte kan se.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga exakt hur mycket det kommer att kosta att reparera, men det är absolut norr om 15 000 kr.

Håller med andra i tråden, gå via försäkringsbolaget, finns ingen anledning alls att inte göra det.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så skall du anmäler det till ditt försäkringsbolag. Sedan får de lösa det med motparten - med eller utan hans försäkringsbolag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Skit i vad han tycker och ring ditt försäkringsbolag genast! Precis som övriga skriver, så kan det finnas skador under som måste åtgärdas. Varför skall du lida för att någon annan gör fel?

Tro mig, men dessa plastbitar kan vara väldigt dyra.

Permalänk

Säger som de andra. Ta det via försäkringsbolag/märkesverkstad.
Sen kan man ju fråga sig varför han inte vill blanda in försäkringsbolag. Har han inte försäkring? Har han ens körkort?
Känns lite skumt.

Permalänk
Medlem

Den vållande har antagligen så hög självrisk så hen inte vill använda den. Det ska du skita fullständigt i.

Kontakta ditt F-bolag, ge dem alla uppgifter och hur det gick till, så löser de biffen. Du är inte vållande och ska således inte betala ett öre, och inte behöva öda mer tid än absolut nödvändigt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Anmäl skadan till de bolag som handlägger vagnskadegarantin för din bil, vilket är Volvia. Sen åker du in till en Volvo verkstad som får göra en besiktning av skadan och därefter vet man kostnad. Däremot ska du såklart ge Volvia reg nr på motpartens fordon så de kan begära in anmälan från denna och därefter utreda ansvarsfrågan.

Blev du påbackad och de sätter dig som icke ansvarig så får du ju inga kostnader för reparationen, motparten har förhoppningsvis en trafikförsäkring som i bästa fall (oftast) har 0kr i självrisk.

Kör hårt!

Edit: Som någon skrev nedan gällande hyrbil. Man har rätt till hyrbil ifall motparten anses vållande till skadan. Då kommer du få info om vad som gäller vid hyrbil från Volvia.

Du ska självklart ta detta via ditt vagnskadegarantibolag!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolag! Det kan vara så illa att bilen är skrot tack vare någon balk som är sönder.
Parkeringssensorn ser ju ut att fått en kyss också. Kan hamna på många tusenlappar.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan väl ha att göra med premiehöjning eftersom man tappar bonusen för skadefria år. Spelar väl egentligen ingen roll om hans försäkring eller han själv betalar så länge man ser till att allt blir fixat hos märkesverkstad.

Personligen hade jag velat låta försäkringen ta det, som tidigare nämnts kan det finnas fler skador än de synliga och även om man bara byter lite plast kan det bli dyrt. Dessutom ska man ju få ut en hyrbil under tiden den står på verkstaden, hade själv en buckla dörr efter att blivit påbackad och det tog 2 veckor med lånebil att fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Alternativ 1: Kolla på märkesverkstad vad dem tror det kommer kosta. Dubbla det beloppet, och lägg till lite extra för att vara säker. Be den vållande skicka denna summa så glömmer ni det som hänt. Om du är jättesnäll kan du säga att om allt går smidigt till kan du skicka tillbaka det som blir över när allt är klart och du har bilen hel igen i fint skick.

Alternativ 2: Blanda in försäkringsbolaget. Säkraste vägen, och eftersom du inte är vållande så kostar det inget för dig.

Permalänk
Medlem

Gå via försäkringsbolag! Skulle få vibbar av ett sånt förslag att man skulle kolla upp ett extravarv om regnr verkligen hör till den bilen, om den personen är den utger sig för att osv.. 🤷‍♂️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du sitter nog i en tokigt sits om ni lämnat platsen utan påskrivna papper om skuldfrågan... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du sitter nog i en tokigt sits om ni lämnat platsen utan påskrivna papper om skuldfrågan... :/

Nejdå, anmäler han till sitt bolag så kommer de efter 30 dagar att reglera skadehändelsen utifrån hans egna uppgifter. Men i detta fall bör de inte vara några konstigheter utifrån vad som hänt och om de stämmer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Såvida han inte nekar till att han över huvudtaget var på platsen.
Det finns en hel del människor där ute som inte är som du och jag...

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter väldigt konstigt att vilja göra så. Vad han nu har för fuffens för sig så är det hans problem och inte ditt, kontakta ditt försäkringsbolag. Tänk även på att om du leasar din bil så åker du på rejält med skit den dagen det är dags att lämna tillbaks bilen om du inte sköter detta enligt alla regler som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Såvida han inte nekar till att han över huvudtaget var på platsen.
Det finns en hel del människor där ute som inte är som du och jag...

Ja den blir lite jobbigare, då krävs vittne.

Men som du säger så finns de tyvärr för många som är så..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Använd försäkringen, var med om en liten krock i ca 5-6 km/h, fick en kyss i bakdelen på bilen, fick byta kofångaren bak + parkeringssensor, 12k kostade det, 3000 med försäkringen. Så säger som de andra, skit blanka fan i att personen vill göra det privat. Absolut om det är en vän och en liten skada men inte i detta omfånget.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg.

Finns vittne, så det ska inte vara några problem, om nu den som är vållande skulle neka. Trafikskadeblanketten är underskriven av oss båda. Jag har bilder och video från olycksplatsen. Jag stannade vid ett bevakat övergångsställe och blev påkörd bakifrån.

Olyckan skedde i Italien. Den som är vållande bor där och har alltså sin försäkring där. Jag bor i Schweiz. Kan se framför mig att det blir en del administrativa turer av det här, men jag kör via försäkringsbolagen så får de lösa det...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Som sagt självrisken är billigare för den som körde på dig än att fixa detta.
Springer fort iväg med pengar om man ska sköta det utanför bolaget.
Risken finns också att personen som var skyldig till skadan, bara vägrar att betala för det blev för dyrt.
Ta det med era försäkringsbolag, bäst för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du sitter nog i en tokigt sits om ni lämnat platsen utan påskrivna papper om skuldfrågan... :/

Vem som är vållande är det upp till försäkringsbolagen att avgöra. Däremot är det förstås bra att t ex fylla i den standardblankett som finns där man beskriver vad som har hänt och sedan tar båda var sitt exemplar. En sådan kan man lämpligen förvara i bilen. Sedan är det inte alltid det går. Den gång jag (hittills) blivit påkörd bakifrån blev det egen anmälan och hänvisning till var försäkringsbolaget kunde rekvirera aktuell polisrapport. Personen ifråga var sannolikt inte helt opåverkad av otillåtna substanser...

(Jag har förvisso även fyllt i en blankett också, men det var en påbackning av det fordon jag hade stående parkerat. Rätt uppenbart vem som var vållande där också...)

Permalänk
Medlem

Använd försäkringsbolagen, enda rätta för att med säkerhet veta att ens bil blir ordentligt skadebesiktigad samt lagad! Hoppas det löser sig.

Jag blev påkörd bakifrån i min Volvo v60 CC. Killen som körde hade inte ens körkort. Hans BMW stod på en målvakt och den fick bland annat spräckt kylare. Han smet, men kom såklart inte särskilt långt så polisen kunde för första gången lösa en anmälan jag upprättat!

Skadorna var inte jättemycket grövre än dina, förutom att ena ljuddämparn fick en rejäl doning. Hela bakre kofångaren fick bytas, med alla sensorer som sitter där. Samt just ena ljuddämparen. (Den kostar säkert en slant). Med allt arbete som var involverat osv så kostade hela kalaset 41k. Riktigt jävla dyrt egentligen.
Som tur är så gick ju trafikförsäkringsföreningen in eftersom vållande körde oförsäkrat!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Hade en mindre skada fram än vad du har, kostade 32.000kr när allt var återställt.

Kan du byta allt själv? Om nej, då är det alltid en försäkrings fråga. Att erbjuda att lösa privat är bara risk att du kommer eller blir lurad.

Blev påkörd av en som senare ändrade sin historia, dom hade desdutom 2 personer i bilen som lämnade samma uppgifter till försäkringsbolaget.
Kan säga att min 600kronors dashcam räddade mig från att behöva betala 9000kr i självrisk. Och dom andra 3 blev polisanmälda för att ha lämnat osann redogörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Jag blev påkörd bakifrån vid ett bevakat övergångsställe i Kolding Danmark när vi var där på semester. Det jag såg vid tillfället var en rejäl buckla på backluckan, men vid kollisionen hade någon "bottenplatta" i lastutrymmet skadats. över 70kkr gick det på totalt, för något som såg ut som en plåtskada. Använd alltid försäkringsbolaget och låt dem sköta jobbet.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Två frågor:
* Någon som har en ungefärlig uppfattning om vad det kostar att ersätta de tre plastdelar som blivit förstörda?
* Den som var vållande var angelägen om att hantera det här utan att involvera försäkringsbolag. För- och nackdelar med att sköta det utan att involvera hans försäkringsbolag?

* Du behöver inte bry dig om vad det kostar. Du var inte vållande. Anmäl till försäkringsbolaget.
* Det kan och skall Du skita fullständigt i. Anmäl till försäkringsbolaget.

Det är ditt försäkringsbolags uppgift att ta det med motparten.
Din enda uppgift just nu är att anmäla det till ditt försäkringsbolag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra, dra in försäkringsbolaget i det hela, och betala självrisken. Skadeverkstan kommer att göra en bedömning och jag tippar på att det inte hamnar under 20k om det skall göras rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Använd försäkringen, var med om en liten krock i ca 5-6 km/h, fick en kyss i bakdelen på bilen, fick byta kofångaren bak + parkeringssensor, 12k kostade det, 3000 med försäkringen. Så säger som de andra, skit blanka fan i att personen vill göra det privat. Absolut om det är en vän och en liten skada men inte i detta omfånget.

Måste va dyrt att äga nyare bilar, min mor fick sin kofångare fram förstörd för att han som körde bilen under besiktningen hade lite för hög fart och körde in i hus väggen pga något gick sönder när han svängde under prov turen.
Gick på under 5 tusen att byta kofångaren och få den målad om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem

Hade en Volvo S80 för några år sen som var med om något liknande, övergångsställe och låg hastighet. Men där blev ramen lätt tilltryckt och Volvia valde då att lösa in bilen för ca 100 000kr istället för att reparera den vilket då skulle ha kostat ca 80 000kr. En böjd ram är lite som en cykelhjälm som har fått sig en smäll, vid nästa krasch kommer den inte hjälpa alls. Så mitt råd är att verkligen få bilen genomgången.