Nu får det vara nog: tillfälligt & snabbt inaktivera musknappar?!

Permalänk
Avstängd

Nu får det vara nog: tillfälligt & snabbt inaktivera musknappar?!

Tjena! Jag skriver faktiskt detta i Notepad på grund av att mina kalla händer ibland gör att jag kommer åt de vänstra sidoknapparna på musen som då backar i webbläsaren och ja, tar bort allt jag gjort på sidan.

Nu var det för sig inte mycket som försvann denna gång men ibland har jag tappat långa inlägg på vissa forum som inte kan spara texten på något sätt (bristande cookies eller scripts på sidan(?)).

Samtidigt är det minst lika irriterande att behöva gå in på Mus i Kontrollpanelen och ändra fram och tillbaka för inaktivering av sidoknapparna.

Fråga: går det att fixa något progg som snabbt och smidigt kan inaktivera/aktivera sidoknapparna på musen så man kan slippa behöva gå in på Kontrollpanelen -> Mus hela tiden?

Det är dags att få bukt på denna lilla men också produktionsdödande risk på musen!

Sidofråga: vilken eller vilka musknappar upplever du som farligast för din produktivitet vid datorn?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Vad använder du för mus? Kanske dags att skaffa en annan med bättre design för dig, eller se över hur du greppar musen. Kör själv en Zowie EC1-A och det finns inte en chans att man råkar komma åt sidoknapparna omedvetet.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Autohotkey som binder knappen till att göra inget lär fungera. Det kan du i sin tur antingen styra genom att ladda profilen i programmet. Eller bara göra en hotkey för att byta mellan två olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad är det för mus du har? Själv kör jag med en SteelSeries Sensei 310 och är nöjd med den - inga konstigheter med sidoknapparna. Men har man ovanligt tjocka fingrar kan jag förstå att det blir problem.

Med denna mus kan du konfigurera beteende hos musen per applikation så att t.ex. Forward/Back inte är aktiva om man kör Firefox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiirozu:

Vad använder du för mus? Kanske dags att skaffa en annan med bättre design för dig, eller se över hur du greppar musen. Kör själv en Zowie EC1-A och det finns inte en chans att man råkar komma åt sidoknapparna omedvetet.

Haha jag har ju exakt den musen

Jodå, jag har ju tummen nära sidoknapparna, typ precis nedanför (och jag har rätt korta fingrar så tummen når knappt hela vägen för första sidoknappen närmast tummen, EDIT: eller jo den når hela vägen men det är lättare att komma åt bakåtknappen än framåtknappen) och ibland får jag väl för mig att röra tummen uppåt och då kommer den åt bakåtknappen (standardinställning för musen) vilket nog beror på att jag är väldigt van att använda den för att backa i webbläsare och utforskaren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Haha jag har ju exakt den musen

Jodå, jag har ju tummen nära sidoknapparna, typ precis nedanför (och jag har rätt korta fingrar så tummen når knappt hela vägen för första sidoknappen närmast tummen, EDIT: eller jo den når hela vägen men det är lättare att komma åt bakåtknappen än framåtknappen) och ibland får jag väl för mig att röra tummen uppåt och då kommer den åt bakåtknappen (standardinställning för musen) vilket nog beror på att jag är väldigt van att använda den för att backa i webbläsare och utforskaren.

Varför valde du EC1-A? Jag valde den för att den är stor och ligger bra i min hand. De flesta möss verkar alldeles för små och jag önskar att EC1-A var något bredare då jag oftast drar högersidan av handen mot musmattan.
Min tumme vilar precis nedanför främre sidoknappen och där finns det ju gott om utrymme. Du får nog försöka vänja dig av med att reflexmässigt röra tummen uppåt.
För mig är det med andra ord lättare att komma åt framåtknappen då jag måste röra tummen bakåt för att röra vid den bakre sidoknappen. Har du "palmgrip" eller "clawgrip"? (jag använder mig då givetvis utav "palmgrip")

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiirozu:

Varför valde du EC1-A? Jag valde den för att den är stor och ligger bra i min hand. De flesta möss verkar alldeles för små och jag önskar att EC1-A var något bredare då jag oftast drar högersidan av handen mot musmattan.
Min tumme vilar precis nedanför främre sidoknappen och där finns det ju gott om utrymme. Du får nog försöka vänja dig av med att reflexmässigt röra tummen uppåt.
För mig är det med andra ord lättare att komma åt framåtknappen då jag måste röra tummen bakåt för att röra vid den bakre sidoknappen. Har du "palmgrip" eller "clawgrip"? (jag använder mig då givetvis utav "palmgrip")

Jag tror mitt grepp är mer claw för jag har större del av handflatan vid nedre delen av musen vilket nog gör att tummen lättare kan komma åt bakre sidoknappen än främre. Delvis har jag så här för jag har oxå handledsstöd för musen. Jag gillar inte riktigt "palmgrip". Musen valde jag för jag ville delvis gejma med den även om jag har Deltaco musmatta med inbyggt handledsstöd så inte precis "gamer"-vänligt precis!

Jag får helt enkelt lära om mig att inte komma åt sidoknapparna när det inte är tillfälle för det. Har annars haft sidoknappar som extra spelknappar i Dota 2 eller som push-to-talk i Discord & Mumble, så där kmr nog vanan oxå ifrån.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kör en logitech mx anywhere 2S tillsammans med logitech options. Jag kan lätt inaktivera knapparna. Kan hålla med om att sido knapparna kan vara irriterande ibland men man vänjer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det händer mig regelbundet precis oavsett vilken mus jag använder, så länge det finns någon form av sidoknappar. Lärt mig leva med det. Lätt fånget, lätt förgånget som det heter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro