Långsam kopplig till WiFi och långsama hastigheter

Permalänk
Medlem

Långsam kopplig till WiFi och långsama hastigheter

Det är så att när jag försöker ansluta till WiFi med OnePlus 6T så tar det mycket tid innan det ansluter till WiFi. Detta när jag står 1 meter ifrån routern. Innan anslöt den omedelbart efter att ha aktiverat WiFi på mobilen. När jag väl är ansluten så får jag väldigt låga hastighetsvärden trots att jag står 1 meter ifrån routern. Min router är ASUS RT-AC87U och kör senaste Merlin firmware. Vad beror detta på och går det att lösa?

Permalänk
Medlem

Några idéer:
Har du bra wifi-signal på enheten (bara för att du står en meter ifrån är inte det säkert). Testa att byta kanal på wifi på routern, glömma och lägga till nätet igen, flytta routern en meter etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Det är så att när jag försöker ansluta till WiFi med OnePlus 6T så tar det mycket tid innan det ansluter till WiFi. Detta när jag står 1 meter ifrån routern. Innan anslöt den omedelbart efter att ha aktiverat WiFi på mobilen. När jag väl är ansluten så får jag väldigt låga hastighetsvärden trots att jag står 1 meter ifrån routern. Min router är ASUS RT-AC87U och kör senaste Merlin firmware. Vad beror detta på och går det att lösa?

Innan vad?
Vilken förändring har du gjort?
Vad är det som gör att du tror det är routern och inte telefonen som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Innan vad?
Vilken förändring har du gjort?
Vad är det som gör att du tror det är routern och inte telefonen som spökar?

Innan jag blev tvungen att starta om routern då jag inte fick internet. Jag har testat återställa routern och uppgraderat till senaste firmware. Testat återställa nätverksinställningarna på mobilen också. Samma problem. Mina andra enheter har inga bekymmer, därför tror jag det är routern men kan ju vara mobilen också. Vet inte hur jag ska lösa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Innan jag blev tvungen att starta om routern då jag inte fick internet. Jag har testat återställa routern och uppgraderat till senaste firmware. Testat återställa nätverksinställningarna på mobilen också. Samma problem. Mina andra enheter har inga bekymmer, därför tror jag det är routern men kan ju vara mobilen också. Vet inte hur jag ska lösa detta?

Du kan ju börja med att utesluta det ena eller det andra. Testa telefonen med andra routrar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Innan jag blev tvungen att starta om routern då jag inte fick internet. Jag har testat återställa routern och uppgraderat till senaste firmware. Testat återställa nätverksinställningarna på mobilen också. Samma problem. Mina andra enheter har inga bekymmer, därför tror jag det är routern men kan ju vara mobilen också. Vet inte hur jag ska lösa detta?

Låter ju mer som det är telefonen som strular i så fall, vilken telefon gäller det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter ju mer som det är telefonen som strular i så fall, vilken telefon gäller det?

Det gäller OnePlus 6T. Testade att koppla upp mig mot 2.4 GHz nätet och den anslut direkt. Fick nästan 100Mbit både ner och upp. Har fortfarande bekymmer med 5 GHz nätet.

Permalänk
Medlem

Har du startat om routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har du startat om routern?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Det gäller OnePlus 6T. Testade att koppla upp mig mot 2.4 GHz nätet och den anslut direkt. Fick nästan 100Mbit både ner och upp. Har fortfarande bekymmer med 5 GHz nätet.

Testa installera denna appen på telefonen så kan du se vilken wifi trafik du har där du bor.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

5 GHz bandet är snabbare men också känsligare för störningar och avstånd.