Permalänk
Medlem

@Sweina: Gå in i en butik som visar riktiga tv-kanaler och inte tv:s inbyggda demo. Och välj därifrån.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

För att förstå blooming måstw man till butik och titta på tv?

Det är mer eller mindre omöjligt. Sannolikt för ljust i butik.

Det går att stänga av om det stör. Annars kan du belysa väggen bakom med svagt ljus så minskar det känslan av blooming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är mer eller mindre omöjligt. Sannolikt för ljust i butik.

Det går att stänga av om det stör. Annars kan du belysa väggen bakom med svagt ljus så minskar det känslan av blooming.

Skickades från m.sweclockers.com

Och om hela rummet är ljust kommer man inte heller märka av det?

Ska nog in till hifiklubben i helgen och kika...

Permalänk
Medlem

@Sweina:

Det kan jag nästan lova att du inte kommer. Det är bara om det är hel nedsläckt som det blir ett problem för vissa. Det är väldigt personligt också, vissa stör sig på saker andra inte ens tänker på och så vidare.

Permalänk

Ursäkta dum fråga, men FALD gör skillnad även när rummet är lite upplyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Sweina: Gå in i en butik som visar riktiga tv-kanaler och inte tv:s inbyggda demo. Och välj därifrån.

då hade jag nog kunna köpa någon av de billigaste samsung jag länkade i första inlägget.

Känns som att det inte är det enda man kan gå på ändå.
Jag gillar saker som fungerar bra, så jag blir lite orolig när alla klagar på android på tv.

Nu tycker jag om android på telefon, men på tv blir jag tveksam...

Permalänk
Medlem

@Sweina: jag är ju den där som tycker att bloomingen är hemsk.
däremot är jag en sån som tycker att AndroidTV fungerar bra. används dagligen och har inga problem.
Har en nvidia shield som användes innan jag köpte sonyn. nu när jag har sonyn används endast shielden när jag ska se någon film som inte sonyn klarar av.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Köpte själv Sony's AF8 (KD65AF8) för några månader sedan. Såg att den droppat ganska bra i pris nu också. Jämförde länge med LGs modeller och bilen är överlägsen på Sony's OLED. Kan varmt rekommenderas!

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk

QF9 är ju fenomenal när det kommer till rum som släpper in mycket ljus (har 55" själv). Men sen kostar de ju en slant..

Sony Bravia KD-65XF9005 för 14k är nog ett bra köp.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Är Sony Bravia KD-65XF9005 samma som den de i Amerika kallar Sony X900F?
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Såg någonstans att det skall vara samma modell, kan man lita på den reviewn vid köp av Sony Bravia KD-65XF9005?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Är Sony Bravia KD-65XF9005 samma som den de i Amerika kallar Sony X900F?
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Såg någonstans att det skall vara samma modell, kan man lita på den reviewn vid köp av Sony Bravia KD-65XF9005?

Ja, vad jag förstår är det samma apparat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man vill slippa köra med separat box till iptv, utan istället köra med en app för iptv. Vilket operativ är att föredra på tv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwillroflmao:

Är Sony Bravia KD-65XF9005 samma som den de i Amerika kallar Sony X900F?
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Såg någonstans att det skall vara samma modell, kan man lita på den reviewn vid köp av Sony Bravia KD-65XF9005?

Det är samma.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Om man vill slippa köra med separat box till iptv, utan istället köra med en app för iptv. Vilket operativ är att föredra på tv då?

Jag kör Perfect Player.
Det går även att sideloada SmartIPTV som faktiskt är en trevligare app, och smidigare. Jag körde testversionen av den och kommer köpa den nån gång när jag får tummen ur

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Sony ovan eller QE65Q7FNAT?

Skiljer 1000kr.
Bilden såg ut att ha mer kontrast på Samsung.

Permalänk
Medlem

QLED är överlägset med rum som har mycket ljus, typ dubbla ljusstyrkan jämfört med OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

QLED är överlägset med rum som har mycket ljus, typ dubbla ljusstyrkan jämfört med OLED.

QLED är en vanlig LCD. Den Sonyn är minst lika ljusstark det är ingen OLED.

Sonyn är en bättre TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Novdid:

QLED är inte bara en vanlig LED, även om det är samma grundteknik som används.

Nä, den Sonyn är inte lika ljusstark

Jag hade försökt satsa på en Q7FN eller något, tyvärr kostar QLED lite extra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Har läst att många har problem med fjärrkontrollen till samsung, Den slutar fungera och man måste ta ut batterierna och sätta i dom igen för att den ska fungera.

Har just det problemet. Men det strular endast någon gång i månaden så ingen kris även om det är irriterande. Har pratat med supporten och de har aldrig hört talas om problemet. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Fallzone: Nej, Sonyn är inte lika ljusstark men den klarar normalljusa rum. Dessutom slår den Samsung-apparaten ordentligt när det gäller svärta och rörelseantering. Upplever det också enklare att få till hyfsat korrekta färger på Sonyn kontra Samsung.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

@Novdid:

QLED är inte bara en vanlig LED, även om det är samma grundteknik som används.

Nä, den Sonyn är inte lika ljusstark

Jag hade försökt satsa på en Q7FN eller något, tyvärr kostar QLED lite extra...

Ja, kvantprickar är ju en oerhörd skillnad! 😉

Kolla här rtings

Där ser man att i realiteten så är det ingen större skillnad i en verklig scen, Sonyn är dessutom något ljusare. Jag skulle våga säga att båda är ljusstarka nog för i princip alla användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja, kvantprickar är ju en oerhörd skillnad! 😉

Typ på religiösa nivåer...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ni gör det svårare för mig haha.

Som sagt, på plats i butik så hade Samsung högre kontrast. Men svårt att avgöra hur ljusstyrkan skiljer sig i butik.

Men är lite skeptisk till just blooming och android på sonyn.

Så det är inte bara bilden som avgör.
Han i butik sa att dom hade bara 6st kvar på centrallager, och att det snart kommer nya..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ni gör det svårare för mig haha.

Som sagt, på plats i butik så hade Samsung högre kontrast. Men svårt att avgöra hur ljusstyrkan skiljer sig i butik.

Men är lite skeptisk till just blooming och android på sonyn.

Så det är inte bara bilden som avgör.
Han i butik sa att dom hade bara 6st kvar på centrallager, och att det snart kommer nya..

Körde du TV-apparaterna i de mest "korrekta" lägena? I butik brukar alla apparaterna vara inställda på olika typer av lägen som ska "imponera" mer än TVn bredvid.

Kolla på olika recensioner och bestäm dig på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fallzone:

QLED är inte bara en vanlig LED, även om det är samma grundteknik som används.

QLED är inte ens en "LED".

QLED är reklambudskap. Tekniken är LCD med VA-panel och kvantpricksförstärkta lysdioder för högre ljusstyrka och större färgomfång. Exakt som hos Sony XF9 med flera andra TV. Det som skiljer sig mellan modellerna hos de olika tillverkarna är de exakta patenten och varianterna på hur man bygger produkten. Och att Samsung lägger en hel del reklampengar på att sälja in sin variant som "QLED".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sweina:

Men är lite skeptisk till just blooming och android på sonyn.

Du har exakt samma "Blooming"-problematik hos Samsungs motsvarande modeller. Ligger i teknikens natur och främst en fråga om hur man ställer in dem. Med det sagt kommer en 2018-Samsung i Q-serien vara något mindre korrekt jämfört med en 2018 Sony. Samsungen kommer att göra mörka nyanser för mörka, särskilt i butiksläge, men även i det mer korrekta Film-läget. Den kommer att smeta ihop skuggtoner i högre utsträckning jämfört med Sony XF9 under samma omständigheter. Samsungen kommer till och med dämpa stjärnorna på en stjärnhimmel för att ge "mer kontrast". Med 2019-modellerna har Samsung valt en mer korrekt strategi och undviker detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QLED är inte ens en "LED".

QLED är reklambudskap. Tekniken är LCD med VA-panel och kvantpricksförstärkta lysdioder för högre ljusstyrka och större färgomfång. Exakt som hos Sony XF9 med flera andra TV. Det som skiljer sig mellan modellerna hos de olika tillverkarna är de exakta patenten och varianterna på hur man bygger produkten. Och att Samsung lägger en hel del reklampengar på att sälja in sin variant som "QLED".

Om experten hade fått välja, vilken av dessa hade du valt..?

Samsung QE65Q7FN

Eller

Sony KD-65XF9005

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sweina:

Om experten hade fått välja, vilken av dessa hade du valt..?

Ingen. Eller båda. Det är dina pengar och ditt beslut.

Rent bildtekniskt bör du kliva högre upp i klass hos Samsung och jämföra med Q8DN eller Q9FN för att få motsvarande prestandaparametrar som hos Sony XF9. Men det är kanske också mer än bara nits och local-dimming zoner som avgör, så där är du bossen över din egen plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ni gör det svårare för mig haha.

Som sagt, på plats i butik så hade Samsung högre kontrast. Men svårt att avgöra hur ljusstyrkan skiljer sig i butik.

Men är lite skeptisk till just blooming och android på sonyn.

Så det är inte bara bilden som avgör.
Han i butik sa att dom hade bara 6st kvar på centrallager, och att det snart kommer nya..

Du kan aldrig avgöra bildkvalitet i en butik. Som andra säkert sagt, så är inställningarna helt åt fanders. Dessutom brukar ljuset i en butik inte motsvara vad du har i ett hem. Plus att det är väldigt svårt att enbart avgöra bildkvalitet med de slingor som butiker brukar köra.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)