Hjälp att hitta nya spel som jag gillar.

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta nya spel som jag gillar.

Hej.

Livet har gjort att jag fått lägga mitt spelintresse åt sidan senaste åren, knappt startat speldatorn alls senaste 3-4åren....

Men nu har livet tagit en vändning där jag vissa dagar har väldigt mycket fritid att fylla med aktiviteter.
Givetvis ska då bland annat detta eftersatta behov tillfredsställas.

Spel jag verkligen verkligen gillat o fastnat totalt i:

Half-life o dess efterföjlare o moddar, inkl Portal o Portal 2, vet inte hur många gånger jag spelat igenom alla dessa...
Helt jä*la underbart rent ut sagt... Väntar givetvis på Half-life 3, men håller inte andan

Fallout 3, samt NewVegas, många många 100-tals timmar loggade här, utforskat varje cm av kartan o gjort alla sidospår o extra grejer.
Fallout 4 började jag med, men av nån anledning så sögs jag inte in i det på samma sätt som de tidigare, vet ej varför riktigt... Nu är ju senaste Fallout ett mmo såg jag, vilket förstör det fullständigt i min mening.

Metro 2033 o dess uppföljare, har jag gillat, men inte älskat.

EVE Online fastnade jag i fullständigt när det släpptes o ett par 3-4 år framåt..... La ner det då jag insåg hur eftersatt allt annat i livet blir när man går ”all in” i ett mmorpg.
Detta är inget jag tänker göra igen, men samtidigt så tycker jag inte att man kan spela ett mmorpg på något annat sätt än ”all in”.
Just därför väljer jag aktivt bort dessa nu, föredrar singel-player/offline, eller vad man nu väljer att kalla det.

Rent generellt vill jag säga att jag diggar postapokalyptiska historier och scenarion.
Jag föredrar ”rymdskepp o utomjordingar” framför ”tomtar o troll”

Massa ögongodis i form av grafiskt bling-bling uppskattar jag verkligen, men själva storyn i spelet är mycket viktigare.
Jag har inga behov av att spela ”det senaste” som hajpas mest för tillfället, spelar precis lika gärna nått som släpptes för många år sen, bara det har en vettig story som man sugs in i o engagerar sig i.

Nån som har förslag på spel jag bör titta närmare på?

Jag vill även nämna att jag har en strävan att komma bort ifrån DirectX/Windows, så om det finns nått som funkar i Linux blir min lycka fullständig.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

FPS: De senaste Wolfenstein-spelen (New Order, Old Blood, New Colossus) och DOOM.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Singleplayerspel i FPS-genren som jag gillar och har lagt herrejössesmycket tid i:
Borderlands (1)
Borderlands: The Pre Sequel
Borderlands 2
Bioshock-serien. Speciellt Bioshock Infinite. Finns dessutom remastrade utgåvor på Steam nu för noll och ingenting.
Singularity (Svinbra pusselshooter, som påminner om problemlösningen i både HL2 och Portal)
Dishonored (Miljöerna skapade av han som designade City 17 i HL2)

Permalänk
Medlem

@Kasken: Doom 2016 om du har missat det! Borde ha fått game of the year i min mening, men det gick till Overwatch liksom?

God of War 4 om du kan tänka dig spela på en PS4. Fantastisk story, gameplay är riktigt bra, och grafiken är över förväntat från en konsol.

Permalänk
Medlem

Har du en ps4a måste du lira Horizon Zero Dawn. Prickar in det mesta på din önskelita. Dystopisk framtid, single player, grafiskt ögongodis och riktigt bra story.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Mass Effect-serien.
Dishonored 1 och 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Mutant Year zero

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Mass Effect-serien.
Dishonored 1 och 2

Instämmer i denna rekommendation. Om du gillar rymd mer än tomtar och troll är ju Mass Effect en serie som definitivt är värd att pröva. Utpräglat singleplayer, kan spelas i kortare sessioner också. Inte min personliga favorit (mer för tomtar och troll ) men de har lagt ner ganska mycket tid på storyn och världen.

Bioshock är grymma spel, som också andra tipsat om tidigare. Dishonored gillade jag skarpt, men spelade aldrig mer än ettan (inte haft tid för uppföljarna).

Om du kan tänka dig att köra kortare indiespel ibland så kan jag varmt rekommendera The Fall. Har inte hunnit spela The Fall Part 2, men ettan var trevlig. Har du ingenting emot pixlade rymdäventyr á la Space Quest kan jag även rekommendera Dex, Gemini Rue och Shardlight. Mer fokus på story än fingerfärdighet i de spelen, men det hör ju till kategorin.

Sist men inte minst tycker jag du borde plocka upp Transistor som är gratis från Epic just nu. Gillar inte Epic, men spelade Transistor via Steam när det släpptes. Tyckte lite bättre om Bastion, men Transistor var helt okej. Gratis är gott i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

FPS: De senaste Wolfenstein-spelen (New Order, Old Blood, New Colossus) och DOOM.

Det där Wolfenstein känner jag igen, tror jag testade nått hos nån polare för ett par år sen.... Måste kolla upp, tack

Skrivet av superpwnguin:

Singleplayerspel i FPS-genren som jag gillar och har lagt herrejössesmycket tid i:
Borderlands (1)
Borderlands: The Pre Sequel
Borderlands 2
Bioshock-serien. Speciellt Bioshock Infinite. Finns dessutom remastrade utgåvor på Steam nu för noll och ingenting.
Singularity (Svinbra pusselshooter, som påminner om problemlösningen i både HL2 och Portal)
Dishonored (Miljöerna skapade av han som designade City 17 i HL2)

Borderlands har jag aldrig kollat närmare på, blir på nått sätt avtänd på hur det ser ut rent grafiskt. Kan inte förklara det riktigt.
Bioshock har jag faktiskt kört igenom det första, inget jag fastnade för direkt, vet ej varför riktigt.
Singularity och Dishonored får jag kolla upp, tack för tipsen.

Skrivet av tBiorrith:

@Kasken: Doom 2016 om du har missat det! Borde ha fått game of the year i min mening, men det gick till Overwatch liksom?

God of War 4 om du kan tänka dig spela på en PS4. Fantastisk story, gameplay är riktigt bra, och grafiken är över förväntat från en konsol.

Detta har jag helt missat att de gjort en "modern" variant av, måste kolla upp. DOOM och Unreal Tournament är nostalgi på hög nivå för mig! Tack som tusan.

Tack för tipset, men konsol går bort.

Skrivet av TotalF:

Har du en ps4a måste du lira Horizon Zero Dawn. Prickar in det mesta på din önskelita. Dystopisk framtid, single player, grafiskt ögongodis och riktigt bra story.

Tack för tipset, men konsol går som sagt bort.

Skrivet av CompassioN:

Mass Effect-serien.
Dishonored 1 och 2

Skickades från m.sweclockers.com

Mass Effect har jag försökt spela vid flera tillfällen, jag lockas som tusan av det, är precis vad jag söker..... MEN, det är 3dje person, o jag tål det det inte, jag tål det bara inte. Har gjort så många försök, i så många spel. Vet inte riktigt vad det är som stör mig så pass, men det går bara inte

Skrivet av Woaini:

Mutant Year zero

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning om, får kolla upp. Tack.

Skrivet av serdyllon:

Instämmer i denna rekommendation. Om du gillar rymd mer än tomtar och troll är ju Mass Effect en serie som definitivt är värd att pröva. Utpräglat singleplayer, kan spelas i kortare sessioner också. Inte min personliga favorit (mer för tomtar och troll ) men de har lagt ner ganska mycket tid på storyn och världen.

Bioshock är grymma spel, som också andra tipsat om tidigare. Dishonored gillade jag skarpt, men spelade aldrig mer än ettan (inte haft tid för uppföljarna).

Om du kan tänka dig att köra kortare indiespel ibland så kan jag varmt rekommendera The Fall. Har inte hunnit spela The Fall Part 2, men ettan var trevlig. Har du ingenting emot pixlade rymdäventyr á la Space Quest kan jag även rekommendera Dex, Gemini Rue och Shardlight. Mer fokus på story än fingerfärdighet i de spelen, men det hör ju till kategorin.

Sist men inte minst tycker jag du borde plocka upp Transistor som är gratis från Epic just nu. Gillar inte Epic, men spelade Transistor via Steam när det släpptes. Tyckte lite bättre om Bastion, men Transistor var helt okej. Gratis är gott i det fallet.

Som jag svarade tidigare Mass Effect vore perfect om det vore 1a person, som det är nu så är det ospelbart för mig, tyvärr.

Får kolla upp resten av dina tips, tack.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Far cry 3.
Det fick mig att börja spela igen efter långt uppehåll, när det begav sig spelades det quake 2 och 3,unreal och nått som var som cs ungefär.
Far cry 4 är bra med sen tycker jag serien har gått neråt.

Skickades från m.sweclockers.com