Monitor brightness 0 för starkt

Permalänk
Medlem

Monitor brightness 0 för starkt

Sitter i dagsläget med en PG279Q där sålänge jag inte kör ULMB så måste jag ha brightness på noll och oftast även dagtid när dagsljus siprar in i lägenheten ha contrast på 0.
Jag testade även en PG258Q en dag då jag ville slippa ips glow men tyvärr så är denna skärm t.o.m ljusare än den jag har nu.

Min fråga är varför det skall behöva vara så. Är det tekniskt omöjligt att dra ner brightness ännu mer eller väljer tillverkaren en miniminivå de tycker vi skall vara nöjda med? Enligt sweclockers guide som jag kör på borde jag ligga runt 54cd/m2 vid 0 brightness och 46 contrast. Vet inte vad jag ligger på vid 0 contrast men ännu ett lite mindre ljus hade varit skönt men såklart om detta gick att göra helt med brightness kontrollen hade det varit bättre. Använder jag ULMB så kör jag 0 brightness 46 contrast 50pulse width.

PS: Kör endast med contrast 46 och över 0 i brightness när jag drar upp persiennerna dagtid.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

Såvida man inte sitter i ett kolsvart rum så kan jag tänka mig att det är färre än 1/10000 eller liknande som upplever brightness 0 som för starkt. Nu har jag inte skärmen i fråga men en med likadan panel från en annan tillverkare. Brukar köra dämpad belysning/mysbelysning på kvällarna tycker jag varit den som ligger lägst i brightness bland bekanta. Kör 17/100 på min och tycker det är alldeles lagom.
Du som önskar lägre brightness än 0 måste tillhöra försvinnande få och det är förmodligen därför ASUS ej designat skärmen med dina preferenser i åtanke.

Mitt tips är att köra med lite dämpad belysning i rummet, kanske en liten bordslampa bakom skärmen eller liknande för att göra skärmens belysning behagligare.

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra sak att titta på innan skärmköp... Min skärm har som lägst runt 18 cd/m2. Det är rätt skönt på natten faktiskt.
Nu är ju 50 cd/m2 rätt lågt ändå, och borde vara tillräckligt för de flesta. Jag kör 120 cd/m2 under dagtid.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det går säkert rent tekniskt att göra skärmen mörkare, men ljusstyrkan är antagligen styrd med PWM vilket gör att skärmen flimrar mer ju lägre ljusstyrkan är.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Det går säkert rent tekniskt att göra skärmen mörkare, men ljusstyrkan är antagligen styrd med PWM vilket gör att skärmen flimrar mer ju lägre ljusstyrkan är.

PG279Q använder inte PWM.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

PG279Q använder inte PWM.

Då är det antagligen bara något man inte brytt sig i och tyckt att den nivån är låg nog.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanruda:

Då är det antagligen bara något man inte brytt sig i och tyckt att den nivån är låg nog.

Jag kikade genom en hög av skärmar hos TFTCentral och ~50 cd/m2 verkar vara bland de lägre mätningarna bland lägstavärden, såvida då skärmen inte har stöd för HDR.

PG27UQ som har stöd för HDR går ner till ~24 cd/m2.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vad står färgnivåerna på? Om du ställer ner dessa unisont så bör skärmen bli mindre ljus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@roxkz: Vilken skärm kör du med?
@SeF.Typh00n: Bra att veta. Synd att den skärmen är svindyr och sen tycker jag t.o.m att 1440p gör saker lite för smått redan men om windows och program i helhet fixar bättre 4k zoom i framtiden kan det vara nått men lär ju dröjja 5-10 år till. 4k skärmar skall ju gå att köra i 1080p utan att bli suddiga har jag hört så det kan ju vara en idé i framtiden.
@trattgunnar: Jodå jag känner till den lösningen. Det verkar som 100 rgb är samma som Warm. Sätter jag r,g & b på 70 blir det som att sänka brightness då eller? Tror Laxpudding sa att det var så att högsta ljuset i färgen sänks då men har ingen påverkan på själva backgrundsljuset.
Som exempel typ: 0 brightness med warm = 30 brightness med 70 rgb?

Så jag borde kunna sänka färgernas högsta nivå då och sen lägga på brightness om det blir lite för mörkt?

Vad jag ville med tråden egentligen var att få önskemålet till Asus att de får gärna låta oss användare nästintil släcka backgrundsljuset helt och hållet via brightness kontrolen sålänge tekniken tillåter utan kompromisser. I dagsläget verkar tillverkare jaga högsta ljusnivå men det är viktigt att alltid kunna ha så lågt som möjligt också.

Om någon var nyfiken på varför jag e så ljusskygg så är det för att jag jobbar kväll och är nattuggla och sitter nästan hela tiden vid datorn. Jag har alltid släckt allt ljus när jag kollade på tv när jag var liten, blev bättre inlevelse så och det har väl hängt med vid datorspelandet att jag gärna har det släckt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@roxkz: Vilken skärm kör du med?

Inget speciellt, en gammal Dell U2713 som Dell ersatte min U2711 med när den fick problem med nätdelen.
Har ingen brådska att byta trots 60Hz, har bättre/smidigare möjligheter till korrekta färger för bildbehandling på denna än i princip alla dyra spelskärmar jag tittat på.

Min kanske går ovanligt lågt, men det var en sak jag ville ha för nattbruk.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Må nog inte ha den lösning du söker efter, men detta är vad som har hjälpt mig avsevärt mycket under nätterna åtminstone sedan flera år tillbaka.

f.lux (finns även en liknande lösning inbyggt i Win10 numera)

Vad än folk har för åsikter om att lägga ett "orange" filter på all färg, så gör det definitivt skillnad för mina ögon personligen och det är en huvudvärksräddare då jag sitter ganska mörkt.

Har mätt med min Spyder5 hur min ljusstyrka ser ut på dagen och på kvällen, dvs 100 cd/m2 dagtid och 40 cd/m2 nattetid. f.lux är just nu inställd på "2300K: Dim Incandescent" vilket är väldigt lågt, men har progressivt jobbat mig neråt för varje år från att ha kört 3400K/4200K dagligen.

Kan rekommendera att ge det ett försök om inget annat funkar, men det kan ta väldigt lång tid att vänja sig med färgerna och oftast så tröttnar folk ganska fort innan de ens hinner vänja sig. f.lux har hotkeys där man kan stänga av filtret on the fly (Alt+End) om man behöver ha korrekta färger för tillfället, men tyvärr inget som går att bind:a om så mycket jag vet.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@aleves: Kört med flux i flera år och ja det funkar men då får man acceptera en orange skärm. Ser hellre att tillverkare ger en bättre nolla på brightness.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Istället för att göra skärmen mörkare går det ju också att göra rummet ljusare, med belysning på så ska det nog vara mera ljusstyrka än så iallafall. Själv sitter jag alltid med belysning på framför datorn/TV, främst för att belasta ögonen mindre och få hålla kvar bra syn så länge som möjligt, kan också vara värt att tänka på.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional