Att leva ett meningsfullt liv: #Minimalism? #Vanlife?

Permalänk

Att leva ett meningsfullt liv: #Minimalism? #Vanlife?

Jag har seriöst börjat fundera på att trycka på 'Reset' knappen på min biologiska dator och installera om operativsystemet till någon distro med mindre fokus på 'consumerism' & som är mer minimalistisk, av flera anledningar men där dom största är korrupta system rutiner och allt för mycket skräp på disken.

Aight, Take 2!

Detta började för 1-2 månader sedan när min kollega på jobbet ställde den oerhört originella frågan 'Om det hus/bostad höll på att brinna ner och du kunde rädda en sak/låda, vad skulle du rädda?' (Förutsätter att alla människor redan är i säkerhet), utan ettt bra svar gick jag hem den dagen och ställde mig och tittade runt i mitt rum (ja, bor fortfarande hemma trotts vuxen ålder och bra jobb).

Jag kunde inte nämna en enda sak i mitt rum som jag skulle rädda som inte var av praktisk natur (typ bankdosa/laptop/legitimation så man inte är strandad). Det satte igång en hel episod av hopplöshet och förtvivlan, så som vilken annan människa i modern tid som söker svar så började jag Googla.

Eftersom jag redan hade hört om minimalism sedan tidigare så tog det mig inte lång tid att komma hit: TEDx: Sell your crap. Pay your debt. Do what you love..

TLDR: Samhället lovar att den som jobbar hårt får det livet den vill, genom att köpa (saker, resor, datorer you name it). Problemet är att vi Lånar, så istället för att jobba hårt för det vi vill ha, så jobbar vi hårt för att betala det som vi har lånat oss till (som inte alls gör oss lyckligare), men eftersom vi jobbar hårt så köper vi ytterligare med skit för att belöna oss själva.

TEDx: This Is Not Your Practice Life
TEDx: Life is easy. Why do we make it so hard?

De 2 ovan nämna TEDx föreläsningarna tar det längre, det viktigaste jag fick ut av dessa är följande:

  • Vi måste själva definiera vad lycka är, vad frihet är. Om vi inte vad det, hur ska vi annars kunna skapa ett liv runt det? Och det är DIN definition som gäller, inte vad reklamen säger, inte vad politikerna säger.

  • Livet är inte svårare än vad vi gör det, både som samhälle och individer.

"The more things you own, the more they own you." - Chuck Palahniuk?

#Minimalism #DebtFree #Freedom #SimpleLiving... #Vanlife?

Sista TEDx, lovar! TEDx: Why I Spent a Year Living in a Van denna ledde mig in på Vanlife på riktigt, med ett uppfriskande perspektiv, hade hört talas om detta förut men då tyckte jag det bara lät konstigt.

För mig känns det som svaret på många frågor.

  • Minimalism kommer naturligt, man har inte plats till mer.

  • Maximal Frihet, det är bara att lägga in växeln och köra.

  • #CashPaid

  • Och framförallt, det ger utrymme och möjlighet att leva att liv fullt av erfarenheter: "Fill your life with experiences, not things. Have stories to tell, not stuff to show".

Vad tycker ni?

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

@CrossPorter:

En del människor blir lyckliga av sina saker, andra blir det inte.
Inbilla dig inte att det finns någon slags universella svar på hur man blir lycklig, eller vad som gör att ett liv känns meningsfullt.

Om du tror att du blir lyckligare av att leva minimalistiskt så kör hårt, men tro inte att du hittat Sanningen-med-stort-S, eller att alla skulle må bra av att leva så.

Permalänk
Medlem

Tror varken fru eller nån av de tre kidsen skulle uppskatta om jag plötsligt föreslog det där...

Men good luck and goodspeed!! 😀👍🏻

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

känns lite som att du har för mycket fritid över om du lägger ner såhär mycket tid på att tänka på detta ämne. Prova att skaffa familj och barn så ska du se att det där med för mycket fritid löser sig av sig själv. Och när du håller ditt nyfödda barn i famnen första gången, då inser du vad den riktiga "meningen med livet" egentligeb är! Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tränar regelbundet på gym och har gjort i många år nu. Varje år efter nyår (och precis innan strandsäsongen) kommer det en svallvåg av människor. Dessa tränar helt plötsligt mer än vad jag som relativt erfaren gör, men nästan samtliga försvinner efter några veckor... Det jag vill ha sagt med det är att jag tror det är dumt att starta extremt på en gång. Om det här är något du tror på och är genuint intresserad av se till att göra förändringen över en längre tidsperiod..

Sen är min åsikt att första steget bör vara att flytta hemifrån och stå på egna ben. Iaf om det är ett realistiskt alternativ. Då kommer du troligen få nya infallsvinklar och prioriteringar, vilka troligtvis kommer förändras igen om du en dag skaffar familj och barn... 😊

Permalänk
Medlem

@CrossPorter: Det är en intressant tanke som du berör, och det är sannerligen många före dig som har haft funderingar i samma banor. Buddhismen är en icke-materialistisk filosofi bla, likaså fanns stoikerna i antikens Grekland mfl.

Fundamentalt är det en fråga om vad som gör dig lycklig, har du reflekterat över det?

Kulturen och normen i vårt samhälle grundas i en konsumtion, generellt är mitt påstående att budskapet som dom flesta människor lever efter är att materiella ting gör oss lyckliga, det finns givetvis undantag och olika grader av detta beteende.

Nietzsche proklamerade att Gud är Död, du är fri att skapa din egen sanning och liv, såsom du önskar, både en förbannelse och en möjlighet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut @Crossporter är inne på något vettigt. Saker ger en kortsiktig glädje men på lång sikt så är det neutralt eller kanske till och med negativt. Hur många har idag glädje av sitt pokerset (årets julklapp 2005), spikmattan (2009) eller råsaftcentrifugen (2013)? Absolut finns det personer som har glädje av de sakerna men för de absolut flesta skapar det bara irritation för att de tar plats och är ivägen, men man vill ändå inte slänga dem för de fungerar (sälja är ju jobbigt, lägga upp annons, träffa okända som ska pruta osv).

Jag är själv inte en som lever minimalistiskt men jag skulle vilja göra det. Tyvärr är jag lite av en hoarder som har otroligt svårt att göra mig av med saker. Vilket leder till att jag inte hinner med att underhålla och använda dem vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kanske inte en svar på din fråga, kanske missar poängen helt, men skulle gärna ändå vilja lämna mina högst personliga åsikter på ämnet.

Jag tycker det finns fler lägen än köpa kläder, hoarda prylar eller wish-shoppa i hysteri... eller att krumma in sig i en van.
Bättre är väl att ta tag i de underliggande problemen och ställa in sig på en sund livsstil som passar just dig, och tillför vad just gör dig lycklig. Personligen skulle jag aldrig få för mig att göra något dylikt, för att det skulle innebära ett slut på mycket av det jag älskar att göra. Visst, vi har huslån av relativt liten storlek. Det är det enda lån vi har i nuläget. Men samtidigt bor vi med räntan inräknad billigare här än när vi hyrde en halvsunkig lägenhet i stan, detta då vi bor en 10 minuter utanför staden nu.

Men en skåpbil? Jag har t ex en verkstad, som även om den inte är överdrivet stor, aldrig skulle vilja skiljas från då den är ett utlopp för mitt kreativa. Jag älskar att bygga och designa högtalare, fixa mindre möbler och även göra knivar och annat, om jag inte hade hus, plats, verkstad... etc skulle jag aldrig ha möjlighet att göra de saker jag älskar i livet. Och visst är det så att vi belönar oss själva på olika sätt. Min senaste belöning var en gjutjärnsgryta till långkok och brödbak dock, lär hålla resten av livet. Är inte mycket för masskonsumption av skräp. De saker jag gör eller köper är saker jag behöver eller verkligen vill ha, mestadels saker jag inte kan bygga själv, eller verktyg som behövs för att bygga saker i fråga.

Men visst har jag mer saker än jag behöver, vem har inte det? Men samtidigt har jag under de senaste 6 åren rensat ut nästan allt jag inte behöver.

Men även saker som att vi odlar egna grönsaker på sommaren, bakar uteslutande eget bröd, tillverkar en del möbler och annat själva är givande för mig. Vi reser en gång om året på sin höjd, mest för att uppleva nya saker och ny kultur. Så personligen känner jag att balansen för min egen del är rätt skön i nuläget även om det är tufft på en inkomst då jag är sjukskriven, men jag hade nog föredragit om min ryggskada läkt och mina studier blev klara så jag kunde börja jobba igen... Inte jobbat på 3½ år pga arbetsskada.

Allas situation är individuell och jag tror att det tar ett tag att hitta balansen, kan det hjälpa att bo i en skåpbil i ett år? Visst, om man har möjlighet och inte har annat man vill göra så kanske det kan vara givande. Längre än så? Tveksamt för min del.

Vårat mål just nu är att betala av huset, ta mig genom utbildningen utan lån, hitta ett jobb jag älskar, eller starta eget... Och sedan gå ner i arbetstid. Eller jobba heltid ett år och sedan hyra ut huset och åka bort några månader.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tycker @Erik_T är inne på rätt spår. Om svaret på frågan "Skulle jag må bättre av att äga färre saker?" är 'Ja', så kör hårt. Jag tror dock att man lurar sig själv om man tror att själva avsaknaden av materiella ägodelar kommer att leda till någon större upplevelse av lycka - istället måste detta tomrum fyllas av något alternativ (en ny hobby? Mer kontakt med nära och kära?).

Jag tror egentligen inte att det är en fråga om antalet saker man ska eller inte ska äga, utan istället att fråga sig varför man valde att köpa sakerna från första början, och huruvida denna subjektiva nytta fortfarande existerar, samt vad, i termer av verkliga konsekvenser (lån, krav på ansvar, estetisk förändring av närmiljön... etc.) respektive ägodel medför.

Men kul att fundera på
Jag kan rekommendera att bli student in någon av de större städerna vi har här i landet. Då kan jag garantera dig att du inte har många spänn över till att lägga på materiella ting.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En sak jag störde mig på när jag såg folk som slängde ut nästan allt de äger och säger de ska klara sig bättre.
De har inga verktyg att fixa saker med om det kommer till det, ser ut som dom gjorde allt för att ett modernt utseende i hemmet, endast.

Men visst vid en viss punkt så behöver man inte mera saker iofs det beror på personen och deras behov.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Jag lever på liknande vis som en Norsk Rockmusiker, temat är att man lever "tillsammans med" naturen (kallas väl permakultur, eller någonting i den stilen idag?) Har så långt det öht är praktiskt och realistiskt möjligt försökt att göra mig oberoende av samhälls systemet och bli självförsörjande. Såg aldrig någon mening att köra detdär ekorrhjulet i all evighet bara för att alla andra gör det.

När det kommer till saker är det väl egentligen som dendär Franske filosofen på 1700 talet, han skrev om en man som levde naken i skogen i experimentsyfte, allt han hade med sig var en lerskål han använde att dricka vatten ur, en dag slog han sönder lerskålen med orden att (någonting i stil med) "Människan är av naturen rustad att klara sig utan några materiella ägodelar" och så blev det under resten av experimentet.
(Sedan att jag är en hoarder av första rang i praktiken talar vi tyst om... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Jag har för länge sett samma dokumentär och haft samma tankar.
Jag ogillar dock allt vad -ism heter för det betyder för mig att man ska skippa förnuftet, joina en sekt och tro på vissa saker. Så kapitalism, kommunism, feminism, t.om. humanism blir bisarr i sitt mest extrema fall.

Nå det jag gör i minimalismens namn är att jag har slutat att umgås med gamla barndomsvänner som jag hade före runt 2005. Det finns absolut inget som knyter oss idag, vi har helt skilda jobb, intressen, verklighetsuppfattning och boendeort. Det enda som knyter oss är att vi för 20år sedan delade dessa saker.
Mina intressen, ja det mesta kan jag intressera mig av, men visst har teknik en stor betydelse.
Deras intressen, skjuta alla djur som rör på sig, ha flest damer på ett år, supa sig fullast varenda helg etc..

Jag har för runt 7år sedan slutat använda facebook, jag har inte koll på vad någon alls gör. Och jag har nästan gått till extremfallet till att inte kolla upp personer. Jag känner mig faktisk må bättre i att inte snoka i folks liv för då blir man bara avundsjuk. Sedan tror jag alla har problem, men på facebook och liknande så framställer sig folk som att livet bara är problemfritt.

Jag undviker köpa prylar som skapar merarbete för mig. Jag har aldrig ägt en bil, funderar inte heller på att skaffa det i nuvarande livssituation. Jag ser framför mig bara mer jobb med bil än att inte ha någon.

Jag har dragit ner på mitt elektronikköp, det blir bara en massa prylar liggande i lägenheten. Jag har snarare slängt bort hur mycket som helst.

Så jag tror att lite minimalist kan vara bra, men man ska ej se det som en sekt. Utan bara ta till de delar som man just nu tror gynna en och detta kan förändras när ens liv förändras. Alltså bor man ensam i en lägenhet så klarar sig de flesta utan bil, skaffar dessa en familj, så ändras såklart behovet

Permalänk
Medlem

Jag håller med OP till 100% och är själv ute efter ett liv fyllt av upplevelser snarare än att spendera hela mitt vuxna liv i ekorrhjulet. Många vekar ha svårt att förstå/acceptera den livsstilen och vill leva precis så som de flesta runtomkring oss med hus, familj och karriär. Men, precis som att en minimalistisk och nomadisk livsstil inte är för alla så är "svenssonlivet" inte för alla heller. Med det sagt så säger jag inte att jag inte skulle vilja ha familj i framtiden, men jag måste vara på rätt ställe i livet innan det blir aktuellt. Ett jobb och en lägenhet i Stockholm är inte rätt ställe.

Många som kommentar här verkar missförstå frågan angående att äga prylar lite grann. Det handlar inte om hurvida dessa saker gör en lycklig eller att man ska bo i en van med absolut så lite som möjligt, utan snarare att för mycket skit gör oss mindre flexibla och låser fast oss. Som killen nämner i det första TEDx som OP länkar till: vad gör man om man helt plötsligt blir erbjuden ett jobb i en annan stad? Går man igenom det enorma arbetet med att flytta allt man äger eller stannar man där man är för att det helt enkelt inte är värt slitet? Med mindre skräp hade det varit ett lättare beslut att flytta på sig, se en ny stad, prova ett nytt jobb och få lite nya erfarenheter.
Igen, att vara spontan och flytta runt är inte något som alla vill, men jag kan tänka mig att många som egentligen skulle vilja prova inte gör det på grund av de har låst fast sig där de är med en massa prylar, lån osv.

Jag har tre gånger tidigare lämnat jobb och allt annat bakom mig och dragit utomlands i perioder om totalt 3 år, men har alltid varit tvungen att återvända hem då visumen går ut. Jag har predikat om resande i ett par trådar här på SweC förut så jag ska inte dra upp det igen. Men hade jag varit belånad upp till öronen och haft en lägenhet full av saker jag samlat på mig under flera år så hade det gjort det enormt mycket svårare att ge mig iväg såpass spontant.

Jag skulle personligen kanske inte vilja bo i en van (bodde i min bil en kort period när jag reste runt), men skulle vilja bygga ett litet, välgenomtänkt hus där jag inte har plats för mer saker än jag behöver. Jag har klarat mig utmärkt i en 1a på 25kvm och skulle kunna tänka mig bo i ett hus på 30-40kvm så jag i alla fall har plats att ha folk på besök.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag fordon/husbil, campingplatser och resande är konsumism, alltså konsumtionshets. Krävs massor med resurser för att leva bekvämt i en hemmabyggd husbil och på resande fot.

Etta i samhället eller stuga i skogen kräver mindre pengar än att resa runt i fordon. Finns ingen riktig möjlighet att fricampa lagligt i vår del av världen, campingplats kostar alltså en hel del om du ska resa runt och på vintern är det få campingplatser som är öppna, och de som är har väl främst långtidshyra.

TEDx-föredrag är inget att behandla som religion eller något att få något religiöst uppvaknande av.

Vem kan bygga en husbil med värme, varmvatten, tvättmaskin, kök inkl kyl & frys och badrum för kontanter? Kommer bara leda dig till att låna och spendera massor pengar. En ny skåpbil kan kosta mer än 300 000 kr utan problem och kan kosta en hel del att konvertera till husbil. Livslängden på ett fordon är mycket kortare än för en bostad, kostnaden per månad blir relativt hög alltså bara för skalet. Den livsstilen försäkrar mer eller mindre att du ständigt kommer leta efter nya prylar för att göra ditt liv mer bekvämt. Allt du gör "på vägen" kostar multum, campar du en säsong på en camping kanske det är 4500 kr/m du betalar, åker du runt och betalar per dygn kan kostnaden bli 2-3 gånger detta. Att spendera kanske 20 000 kr i månaden på att flytta runt en husbil, leva i denna och de mest nödvändiga livsmedel är inte vad jag kallar minimalism och att leva simpelt. Det är något man gör när man har pengar över och antingen inte behöver försörja sig eller har betald semester man vill spendera på det sättet.

Permalänk
Medlem

Frågan man hela tiden måste ställa sig är vad som gör är viktigt för en själv. Att minimalism på något vis skulle vara någon universell port till lycka ger jag inte mycket för utan det är nog högst individuellt vad man tycker är intressant och vilka förutsättningar man har.

För mig är frihet det absolut viktigaste, jag vill kunna göra vad jag känner för i princip varje dag när jag vaknar. Alltså var det viktigt för mig att skapa en jobbsituation som stödjer att göra det. De flesta dagar innefattar det att faktiskt gå till jobbet eller jobba hemifrån då jag såklart jobbar med något jag tycker är riktigt roligt men inte alla dagar. Jag vill också känna att jag har tillräckligt med buffertar så att jag kan sluta på dagen om det blir tråkigt.

Får jag någon lycka av materiall ting? Svaret är ett rungande JA. Det är ju inga saker jag skulle rädda om huset brann ner men prylar är något man kan pilla med medan livet fortgår. Något att göra mellan de viktigare sakerna i livet som att vakna upp bredvid frun varje morgon, träffa några vänner över en bit mat, koda en app, bygga en bil, måla en tavla eller något annat man tycker är viktigt i livet.

Permalänk
Medlem

Den som har mest saker när den dör, den vinner! Det vet ju alla..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Många som kommentar här verkar missförstå frågan angående att äga prylar lite grann. Det handlar inte om hurvida dessa saker gör en lycklig eller att man ska bo i en van med absolut så lite som möjligt, utan snarare att för mycket skit gör oss mindre flexibla och låser fast oss. Som killen nämner i det första TEDx som OP länkar till: vad gör man om man helt plötsligt blir erbjuden ett jobb i en annan stad? Går man igenom det enorma arbetet med att flytta allt man äger eller stannar man där man är för att det helt enkelt inte är värt slitet? Med mindre skräp hade det varit ett lättare beslut att flytta på sig, se en ny stad, prova ett nytt jobb och få lite nya erfarenheter.
Igen, att vara spontan och flytta runt är inte något som alla vill, men jag kan tänka mig att många som egentligen skulle vilja prova inte gör det på grund av de har låst fast sig där de är med en massa prylar, lån osv.

Tror det handlar om något missförstånd, utan att delar av de klippen som länkades tog nästan bara upp extremiteterna av det, leva i en van, bara det man fick plats med i ett par ryggsäckar etc vs trebilsgarage fyllt till bredden med skit. Visst gör mycket skit oss mindre flexibla, men ibland gör även saker man behöver eller som gör en lycklig mindre flexibel likaså. Det är ju många av oss som har livsintressen som kräver grejer, eller större ytor. Visst låser även det ner dig, men samtidigt vet jag många som inte skulle vilja leva utan de sakerna. Nu tolkar vi ju alla saker olika, och jag tycker frågan kring varför folk har så mycket skit är en skild fråga från att skiten gör en mindre flexibel. Hoarding och överkonsumtion av skit är ett stort problem, minskad flexibilitet är en av mindre bieffekterna av det.

Vad gör man om man blir erbjuden ett jobb i en annan stad? Ja, den frågan handlar ju helt om du kan leva det liv du vill i den andra staden eller inte. Har jag möjlighet att ha min verkstad där? Har jag möjlighet att bo i ett lugnt område med grannar långt bort? Måste jag ge upp mina livsintressen? Är ett jobb värt det?

Jag har flaxat runt som en tok i mittliv och börjat om på noll mer än en gång, bott med nära på ingenting i lägenhet där köket knappt fick plats. Är i nuläget rätt trött på det och vill uppfylla mina livsmål samtidigt som jag känner mig rotar mig där vi bor... En ovanligt lugn plats som varit tämligen lugnande för min oroliga själ.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Den som har mest saker när den dör, den vinner! Det vet ju alla..

Då kan jag dö i frid...

Nå, jag köpte en gammal båt för några år sedan, allt är avskalat till det man faktiskt behöver, dvs mest förvaring och litet för ett spartanskt boende med hygglig standard.

På land använder jag ett tält ute i skogen.
KISS.

Man skall inte krångla till dedär sakerna då försvinner det roliga, hur kul är det att ständigt leta uppställningsplats för husbilen, allt måste städas, toatanken behöver rengöras, duschen är trasig, som rummet är stekhett för att ACn är trasig osv, osv, blir ju bäddat för en skitrolig semester, eller hur?

(Jag började själv en gång på en stor husbuss med dusch, toa och kök, men kom till denna insikt)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Har en bekant som ska köpa en pråm att bo på, det lät härligt.

Har funderat på hur det skulle vara att bo i ett fordon som man far runt med, men jag har ingen aning om vad jag skulle göra, det känns ju som att nästan all tid skulle bli dötid.

Inb4 att någon kommer in i tråden och skriver ett inkännande inlägg om att ja, prylar är roten till allt ont och att man ska leva som epikuré i samklang med naturen, och sen i signaturen ba "ROG WINDFORCE TWIN FROZR TITAN RTX OC, MSI ABSURD X299 GOATLORD TYRANT"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har en bekant som ska köpa en pråm att bo på, det lät härligt.

Har funderat på hur det skulle vara att bo i ett fordon som man far runt med, men jag har ingen aning om vad jag skulle göra, det känns ju som att nästan all tid skulle bli dötid.

Inb4 att någon kommer in i tråden och skriver ett inkännande inlägg om att ja, prylar är roten till allt ont och att man ska leva som epikuré i samklang med naturen, och sen i signaturen ba "ROG WINDFORCE TWIN FROZR TITAN RTX OC, MSI ABSURD X299 GOATLORD TYRANT"

Man bor bra på en pråm, skulle jag göra också alla dagar i veckan om man kunde kombinera det med skogslivet.
Bodde själv i ett fordon en period för att jag ville testa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Den som har mest saker när den dör, den vinner! Det vet ju alla..

Jag har grannar i mina hemtrakter som är såna. De unnar sig absolut inte det minsta, snålar till den förbannelse, jobbar 7 dagar i veckan, kör runt med bilar vars skick de borde vara olagliga. Och allt för att kunna köpa mest fastigheter.

Alltså inget fel att ha mycket pengar för att kunna göra precis vad man vill och njuta av livet. Men vara rik som ett troll och leva som de som lever på "existensminimum" så förstår jag ej poängen.

Hur de har lyckas övertala deras fruar att gå med på detta begriper jag ej.
Hej älskling nu vi har vi varit gifta i 10år, ska vi fira det med att köpa en lyxbåt för 5 miljoner eller ännu en extra skogsmark? Varvid frugan säger, självklart mer skog, det blir att skryta med selfis för mina väninnor på facebook med all denna skog vi äger..

Permalänk

Om hälften av alla personer i Sverige skulle över en natt gå över till ett minimalistiskt liv med så lite konsumtion som möjligt så skulle vi se synergistiska effekter på samhället i form av massarbetslöshet.

Men tanken är ju god.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite 30/40/50 årskris andas ämnet

Har i stort sett alltid kört på känsla och flyttat och gjort det jag hat velat. Viktigaste är nog o skita i vad andra tycker du borde vara och verka. Gå på det som känns rätt för dig, det kommer berika ditt liv oerhört
Tur man inte är som alla andra!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Jag upplever minimalism som ett ganska trubbigt begrepp eftersom livsstilen kan ta sig väldigt olika form från person till person. Däremot tror jag verkligen att alla skulle må bra av att upplysas om teorin bakom minimalism om man inte gjort det förut. Bara för att helt enkelt på riktigt börja tänka igenom alla tidigare spontaninköp.

Minimalism är ju dock lite av ett tveeggat svärd om man ska koppla an till människan som art. På ett sätt är det inte naturligt för oss att ha tonvis med plast-dekorationer från Dollar Store hemma i ett förråd och skräpa, å andra sidan är vi ju skräddarsydda för att bland annat jaga och samla för överlevnad. Det är ju därför inte konstigt att folk lätt köper mycket mer prylar än vad de faktiskt behöver och blir lyckliga av.

Personligen har jag applicerat minimalism i mitt liv på så sätt att jag aktivt undviker spontaninköp och gärna tänker någon dag extra på ett köp jag funderar på. Om jag sedan bestämmer mig för att köpa det så köper jag det med ett klart uppsåt i mitt liv och väljer allt oftare kvalitets-produkter från början istället för att snåla på något jag vet kommer användas. Det innebär att jag lägger procentuellt mer tid och pengar på de produkter i mitt liv som jag uppfattar som värdefulla på riktigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tror det handlar om något missförstånd, utan att delar av de klippen som länkades tog nästan bara upp extremiteterna av det, leva i en van, bara det man fick plats med i ett par ryggsäckar etc vs trebilsgarage fyllt till bredden med skit. Visst gör mycket skit oss mindre flexibla, men ibland gör även saker man behöver eller som gör en lycklig mindre flexibel likaså. Det är ju många av oss som har livsintressen som kräver grejer, eller större ytor. Visst låser även det ner dig, men samtidigt vet jag många som inte skulle vilja leva utan de sakerna. Nu tolkar vi ju alla saker olika, och jag tycker frågan kring varför folk har så mycket skit är en skild fråga från att skiten gör en mindre flexibel. Hoarding och överkonsumtion av skit är ett stort problem, minskad flexibilitet är en av mindre bieffekterna av det.

Jo det har du väldigt rätt i. Som sagt så tolkar vi det olika och utifrån mitt eget perspektiv och mina erfarenheter så binder för mycket saker fast mig på en plats. Jag gillar att vara flexibel och redo för förändring och spontanitet, redo att packa mina saker och dra på en vecka. Sen finns det självklart saker som jag inte heller skulle vilja vara utan. Som tur är kräver mina intressen inte ett helt rum eller verkstad/garage. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk

Minimalism (och ja, det ska knappast ses som en religion bara för att det har ett namn men något namn bör det ha, annars blir det svårt att prata om) handlar ju i kärnan att man bara ska ha de sakerna som ger ett SANT värde. Var det innebär för var och en är upp till varje individ, så har de som har ett garage fyllt av prylar som ger ett äkta värde och gör hen lycklig, underbart!

Jag har flera släkting som har köpt på sig prylar av olika slag som sedan plågas dag in och dag ut över dessa, förstår personligen inte hur man kan få ut äkta värde av så mynta prylar när allt man gör handlar om att ta hand om prylarna.

Att resa runt i större husbil/vagn/båt med camping etc är absolut konsumtion i någon form, men att göra det (i mitt fall) med en Van utan dusch och riktigt kök (främst säng, förvaring & nödtoalett) är ju bland de absolut minsta man kan klara sig med i vårt samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Well, min syn på detta som passerat de 40 med inte allt för stor marginal. Folk som är typ 30 och nedåt idag har en helt orealistisk tro på att allt ska vara fantastiskt hela tiden och att om man inte är ständigt lycklig så är något rejält fel. Det tror jag beror på att man till stor del växt upp i en fejkad värld av retuscherade berättelser och bilder där alla i ens omgivning framstår som perfekta och evigt lyckliga. Övriga samhället gjorde även sitt till för att stärka denna bild, föräldrarna sopade undan alla problem och i skolan fick man högsta betyg bara man dök upp på lektionerna typ (detta baserat på vad folk som idag själva är 20-25 år säger). Resultatet blir tyvärr ständig olycka över att ens eget liv inte är lika perfekt som alla andras (trots att man förmodligen har det jäkligt bra), en oförmåga att hantera motgångar och rekordutskrivning av mediciner mot depression osv.

Självklart finns det många under 30 som har en mer nykter syn på tillvaron samtidigt som det finns många över 40 som inte har det. Jag är övertygad om att även tidigare generationer känt precis samma oro för den generation jag själv tillhör, och att det varit helt befogat. Detta är inte direkt något vi upplever för första gången i historien just nu, även om vi väl förmodligne aldrig har haft det så bra som nu och samtidigt varit så olyckliga som nu.

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Om hälften av alla personer i Sverige skulle över en natt gå över till ett minimalistiskt liv med så lite konsumtion som möjligt så skulle vi se synergistiska effekter på samhället i form av massarbetslöshet.

Men tanken är ju god.

Och är det så dåligt egentligen? Kaptialism och konsumtion är en självuppfyllande profetsia.

Om ingendera fanns så skulle definitivt värden se annorlunda ut, men är annorlunda per definition sämre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att TS redan kör enligt detta? Ts bor ju hemma... då bör man ju ha typ 0 lån, ägodelarna får plats i en större ryggsäck eller 2, vill man kan man packa och dra på dagen..

Eller missar jag poängen?
Skickades från m.sweclockers.com