Nintendos portabla spelkonsol Game Boy fyller 30 år

Permalänk
Medlem

Sommaren -92 träffade jag min första flickvän. Hennes mamma hade en game boy med Tetris och den game boyen spelade vi på ofta! Jag har sedan dess försökt spela Tetris på andra plattformar, men har inte känt att någon kommit ens nära direktheten och kontrollen hos GB.

Permalänk
Relik 📜

Jag fick ett Game Boy någon gång tidigt 90-tal. Minns jag rätt hade farsan varit i USA, och köpt med sig hem. Vet att jag inte riktigt fattade "grejen" först, hade liksom fullt upp att spela annat på polarnas Amigor. Var inte alls insatt i datorer eller konsoler på den tiden, det intresset kom mycket senare.

Sedan tog det dock fart, minns jag köpte flera spel och lirade en hel del. Sålde tyvärr enheten någon gång senare, för att köpa.. det minns jag inte ens. Ångrar såklart det idag, ung och dum!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Som så många andra fick jag en i julklapp när det begav sig 90/91?. Hade väl inte många spel men omspelningsvärdet var ju högt på den tiden. Har fortfarande kvar den i tygväska och originalkartongen finns där med. Har dock några defekta linjer i skärmen som jag inte mindes fanns där när jag lade undan gameboyet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jantelagen var starkare förr. Likaså föräldraföreningar, som propagerade mot märkeskläder och annat som kunde "sticka ut". Det kidsen tog med sig var väl snarare Game 'N Watch, det hände faktiskt ibland. Däremot brukade fritids ha en del förbud på 80-talet (i GBG).

Sedan tror jag helt ärligt att det var bättre schemaläggning med färre håltimmar på grundskolenivå förr. Så det fanns kanske inte lika mycket tid över till att sätta sig och spela.

Vi hade mycket ledig tid i skolan. Fast vi ägnade den tiden till andra saker istället för att sitta och stirra på en skärm. Vi var ute mycket mer, oavsett väder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En klarblå Game Boy Pocket. Spelade mest DuckTales, Donkey Kong Land 2 och RC Pro-Am.
Har alla kartonger kvar i en flyttlåda någonstans.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Goda minnen från mitt blodröda Gameboy. Link's awakening i svartvitt är underskattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag bar omkring på böcker istället. Kände redan då att det var ganska ok att ta en pause från spelande om man var utanför hemmet.

Lider också lite av att aldrig fascineras av Nintendo's spelutbud vilket lämnar mig med en känsla av utanförskap Undantaget är just som Joppis påpekade, Game & Watch som var tidigt nog (5-6 år gammal eller så) för att Donkey Kong Jr. skulle vara det coolaste som fanns.

slarv
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd

Definitivt inget man tog med till skolan. Hade mycket roligt med diverse spel som Tetris, Super Mario Land, Radar Mission, Zelda liret vars namn jag har glömt bort etc..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köpte Game Boy color med Pokemon Red när det kom (gick väl i 6-7an något). Fastnade aldrig riktigt för mobila spel, även om det spelades en hel del på semestrar, speciellt till mindre roliga ställen för en nybliven tonåring (hej Skräddarön utanför GBG). Blev aldrig några fler spelköp, och sålde den till min systers bästis något år eller två senare.

Lite off topic, men:
Till Skräddarön tog vi senare istället med en hel stationär dator, vars skärm placerades på en lite högre pall framför en lite lägre pall som man satt på med tangentbordet i knät och musen på en låda bredvid. Inte lika comfy, men offrar gärna bekvämlighet för att kunna gamea lite på riktigt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Min Gameboy var klarröd och en stor, härlig klump av ren kärlek.
Skärmen blev svagare med åren och när den ersattes av Colour så använde jag den mest för linkkabelsaker, t ex Pokémon. Knapparna har tyvärr inte överlevt på denna, de kräver riktigt med kraft för att aktivera.

Jag skaffade även en Gameboy Advance en bit efter att den kom. Även dess skärm är idag oanvändbar tyvärr. Välanvänd även den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Här är det jag har kvar sen man var barn. Tyvärr så är Tiny Toons spelet borta, troligtvis utlånat som man aldrig fått tillbaka som så många andra spel.

https://i.imgur.com/6yNGWBz.jpg

Fyfan, jag vet att jag gillade det spelet, vet inte heller riktigt vart det tog vägen.

Permalänk
Medlem

Härliga tider, jag och lillebrorsan skaffade oss varsin från play it loud! serien, jag en genomskinlig och brossan en blå.
Många timmars spelande med gamelink kabeln när vi bilade i Europa på somrarna.
Alla original kartonger och tillbehör har vi kvar. De lär vi aldrig sälja.
Har bla. Castlevania II: Belmont's Revenge komplett med manual och kartong. Den är hyfsat sällsynt idag som komplett:)

Permalänk
Medlem

30 år nu så känner man sig så gammal