Permalänk
Avstängd

Hur testas ramminnen från fabriken?

Jag fick upp mina 2666MHz till 3200MHz, enbart genom att höja voltage från 1.2v till 1.3v.
Detta verkar ju för bra för att vara sant, men jag kan inte få "errors" har kört igenom memtest86, och prime95 utan error (spel osv så klart).

Lite nyfiken om någon har koll på detta.
Hur testas dessa om de ska säljas som låg eller hög frekvenser?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Vila i frid

Det är företagshemligheter och den anställd som yppar något om hur de testar sina produkter i detalj får förmodligen sparken och påföljd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag fick upp mina 2666MHz till 3200MHz, enbart genom att höja voltage från 1.2v till 1.3v.
Detta verkar ju för bra för att vara sant, men jag kan inte få "errors" har kört igenom memtest86, och prime95 utan error (spel osv så klart).

Lite nyfiken om någon har koll på detta.
Hur testas dessa om de ska säljas som låg eller hög frekvenser?

Dom sitter och testar med Memtest minne för minne

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

En stor skillnad mellan specifikationer från fabrik och överklockning är att från fabrik, så sätter de en frekvens med så stor marginal så den räcker för olika kvaliter på moderkort och nätdelar. Förutom detta så ska minnena vara pålitliga för de som utför något vettigt vid datorn.
Detta innebär att om minnena klarar högst 3.2GHz utan några fel i tester så betyder det inte att de bör köras i 3.2GHz utan kanske i 3.0GHz beroende på vilken säkerhetmarginal de vill ha.

Se det lite som att en skylift som klarar 305KG innan den går sönder inte får en märkning max last 300Kg. Och på samma sätt som det blir svajningar på den, utsätts ens nätdel alltifrån störningar utifrån till att hårdvara i datorn som grafikkort gör strömrusningar. På samma sätt som att människor kan dö av att en skylift brister, så kan människor dö om ett värde läses av fel i ett ramminne om datorn sköter styrning av utrustning. Även om det som styr ofta är en plc eller liknande så är det ej ovanligt med att HMI sitter på en helt vanlig pc som har helt vanligt ramminne.

Jag tycker överklockning handlar om några saker.
1: Man kör ej med det allra sämsta godkända kringhårdvaror som nätdel. moderkort och kylning.
2: Man höjer spänningen och utsätter komponenterna för mer värme
3: För att få ut rejäl förbättring, sänker folk ofta staliteteskraven. Inget upptäckt fel = stabilt. Där något av de värst felen kan vara ett fel som användaren aldrig upptäcker med att dens data blir korrupt.

Permalänk
Medlem

Det är väl typ hemlis sen ”stress testas” dom väl på nå viss med nån maskin o inte en dator skulle ja gissa. Men de ör bara en gissning

Skickades från m.sweclockers.com