Nintendos portabla spelkonsol Game Boy fyller 30 år

Permalänk
Melding Plague

Nintendos portabla spelkonsol Game Boy fyller 30 år

Med olivgrön skärm och ett grått chassi tog Nintendos bärbara spelkonsol Game Boy världen med storm, och idag är det 30 år sedan lanseringen. Ägde du en Game Boy-konsol?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har tre stycken, fick två stycken av mina kompisar som gick över till Gameboy color när det begav sig. Rätt glad för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Game Boy Pocket & Game Boy Colour.

Permalänk
Inaktiv

Ägde en Gameboy men hade typ aldrig med mig den ut, inte ens till skolan. Jag försöker begripa varför.. Men det var samma sak med freestylen. Typ alla på min skola var likadana, jag såg aldrig någon med någon elektronik pryl. Enda undantaget var högstadiet där folk hade med mopeden.
Kan hända skolan hade nolltolerans emot detta och jag ej minns det, för det är konstigt när jag tänker efter.

Angående första Gameboy så köpte jag den begagnad för jag tyckte den var rolig, nu i efterhand inser jag att spelupplevelsen att spela den hemma kanske inte var den bästa.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig vanliga Game Boy, bara GBC. En kompis hade dock Game Boy och fuskkoden att skippa en level i Aladdin sitter fortfarande kvar.

Permalänk
Medlem

Har en grå game boy och en lila Game boy Colour.
Spelade vääääldigt mycket Pokémon gul minns jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag ägde den första modellen utav Gameboy
Även kallad ”Original” eller ”Fat”

Den glömdes dock kvar i stolsfickan på ett flygplan under en semester med familjen och har varit saknad sedan dess ❤️

Lite mer än 25år senare så köpte jag denna skönhet via en säljare i England;

Väldigt mycket kära barndomsminnen som återkom, speciellt med den bakgrundsbelysta skärmen i skönt is-blått och 90-talets genomskinliga plast så på denna tiden skulle implementeras i bokstavligen ALLT.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Game Boy Advance var den första modellen jag ägde, men spelade en hel del på vänners Game Boy och Game Boy Color. Denna skönhet har man velat äga under en lång tid nu, får se om man köper ett ex på eBay

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Åh, vilka minnen! Fick en när jag fyllde 7. Jag tror inte någon annan teknisk mojäng format mitt liv så mycket som Game Boy har gjort. Älskade musiken direkt och ja, sedan har det rullat på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Här är det jag har kvar sen man var barn. Tyvärr så är Tiny Toons spelet borta, troligtvis utlånat som man aldrig fått tillbaka som så många andra spel.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Gameboy, gameboy pocket, gameboy color, gameboy advance, gameboy advance SP, och nu 3ds.
Är de jag har och har kvar alla. Började på Color men köpte de två äldre senare för att det var kul.
Har även ägt en switch i en vecka men den funkade inte att använda bärbart för mig så gjorde mig av med den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har ägt alla Nintendos bärbara spelmaskiner, med undantag för Gameboy Micro. Första Gameboy ägde jag bara ett kort tag, men från Gameboy Advance har jag varit en hängiven mobil Nintendo-fanboy. Har sålt av mina gamla tyvärr, så nu är det bara en GBA, en DS Lite och fyra New N3DS (don’t judge me). Switch markerar väl slutet på en era, men jag kommer hålla hårt i mina gamla bärbara nöjesmaskiner från Nintendo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ägde en Gameboy men hade typ aldrig med mig den ut, inte ens till skolan. Jag försöker begripa varför.. Men det var samma sak med freestylen. Typ alla på min skola var likadana, jag såg aldrig någon med någon elektronik pryl. Enda undantaget var högstadiet där folk hade med mopeden.
Kan hända skolan hade nolltolerans emot detta och jag ej minns det, för det är konstigt när jag tänker efter.

Angående första Gameboy så köpte jag den begagnad för jag tyckte den var rolig, nu i efterhand inser jag att spelupplevelsen att spela den hemma kanske inte var den bästa.

Var faktiskt likadant på min gamla skola. Mig veterligen fanns inga förbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gameboy Color var den första jag ägde men ända fram till att Pokemon Silver släpptes så hade jag bara vanliga Gameboy spel.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

4år yngre än gameboy, men fanns en hemma, minns hur mycket jag spelade super mario land. Det var lååånga toabesök på den tiden. Vet att jag, min bror och far bråkade om vem som skulle spela, det bör ha varit 98-99 någongång.

Fick sedan ett gult gameboy colour bundlat med Pokémon yellow, det var tider det. Självklart hade man den lilla lampan för att kunna spela i mörker.
Sedan kom gameboy advance och herrejäklar vilken skillnad, klara färger och bakgrundsbelysning.

Allt ligger kvar hos föräldrarna, tyvärr är gameboy fat sönder, tror det är spillt O'boy på och bakluckan fattas. :'(

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ägde en Gameboy men hade typ aldrig med mig den ut, inte ens till skolan. Jag försöker begripa varför.. Men det var samma sak med freestylen. Typ alla på min skola var likadana, jag såg aldrig någon med någon elektronik pryl. Enda undantaget var högstadiet där folk hade med mopeden.
Kan hända skolan hade nolltolerans emot detta och jag ej minns det, för det är konstigt när jag tänker efter.

Angående första Gameboy så köpte jag den begagnad för jag tyckte den var rolig, nu i efterhand inser jag att spelupplevelsen att spela den hemma kanske inte var den bästa.

Skrivet av Galvanizer:

Var faktiskt likadant på min gamla skola. Mig veterligen fanns inga förbud.

Jantelagen var starkare förr. Likaså föräldraföreningar, som propagerade mot märkeskläder och annat som kunde "sticka ut". Det kidsen tog med sig var väl snarare Game 'N Watch, det hände faktiskt ibland. Däremot brukade fritids ha en del förbud på 80-talet (i GBG).

Sedan tror jag helt ärligt att det var bättre schemaläggning med färre håltimmar på grundskolenivå förr. Så det fanns kanske inte lika mycket tid över till att sätta sig och spela.

Permalänk
Medlem

OJ vad tiden går och man känner sig gammal. Hade väl 5-6st, vann 2st på tävlingar. Butiken "OnOff" hade tävling i NES spelet Super Off Road. Det spelet va grymt, man kunde spela 4st spelare !! Japp det va stort på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Här är det jag har kvar sen man var barn. Tyvärr så är Tiny Toons spelet borta, troligtvis utlånat som man aldrig fått tillbaka som så många andra spel.

https://i.imgur.com/6yNGWBz.jpg

Härlig bild!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ingen game boy, tyckte det var alldeles för dålig grafik och hemska eftersläpningar.
Långt senare blev det en GBA och ännu senare en DS, DS Lite och sist en 2DS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man bygde om game boy till mätinstrument ociloskop på 10 MHz de fungera men var lite grov i skalan.. Senare till en digitalmiltimeter 😀 fanns beskrivning i allt om elektronik vet inte om den tidningen finns kvar nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Sicka nymodigheter, själv körde man Game & Watch. Och självklart var de med i skolan. Var väl ett lite mindre SJW-kommunistiskt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett sverige gameboy pocket som jag har haft sen jag var liten.
Spelade mycket pokemon blå och donkey kong land 1, hade nästan 100% på donkey kong land!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har fortfarande kvar min Game Boy i förrådet med tillhörande midjeväska och en hel drös spel. Riktigt härliga minnen från tidiga 90-talet ihop med den konsolen.

Permalänk
Medlem

Zelda Links awakening, och vad nu det där Mario spelet hette är de spel jag kommer ihåg att jag la mycket tid på. Ja och tetris förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Grattis Game boy på din 30 årsdag.

Syrran o brorsan hade en, den fick man slås om som liten när man väl fick tag på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Ägde en Gameboy men hade typ aldrig med mig den ut, inte ens till skolan. Jag försöker begripa varför.. Men det var samma sak med freestylen. Typ alla på min skola var likadana, jag såg aldrig någon med någon elektronik pryl. Enda undantaget var högstadiet där folk hade med mopeden.
Kan hända skolan hade nolltolerans emot detta och jag ej minns det, för det är konstigt när jag tänker efter.

Jag hade aldrig min gameboy med till skolan (trots att man fick det) pga att jag var rädd att den skulle bli stulen. Det var också kanske inte det roligaste att göra på rasterna om alla ens kompisar spelade fotboll, enda gången jag hade med den var när vi hade gameboydagar på fritids och vi bestämde oss för att spela pokemon via link-kabel. Och det klart, jag hade med den ofta i bilen men annars var den ju mest till om man ville ligga i sängen och spela

Permalänk
Medlem

Köpte en game boy color för min veckopeng på 10 kr, förstår inte hur jag fick ihop pengarna, inte minns jag heller hur mycket den kostade. Morsan måste ha haft något med i spelet den gången.

Minns när farsan hotade med att kasta ut den om jag inte slet bort ögonen från skärmen, ut i solen och lek!

Det var tider, ingen telefon, ingen dator, bara en tv med dubbel bild och en liten game boy och det var mer än nog. Kvaliteten spelade ingen roll på den tiden.

Spelade mest pokemon blue och crystal minns jag, jag hadde nästan hela pokedexen, om jag mins rätt så var det rundt 188,möjligen 288 pokemons I blue?

Det var någon vatten pokemon som var sjukt svår att hitta, den skulle tydligen bara finnas på 1 ställe.

Minns också när jag hittade på en extremt sällsynt pokemon och min kompis ville ha den samma i sin pokedex.

Om jag minns rätt så fanns det en kloning bugg som man kunde utnyttja.

Tror något gick fel så att min kompis fick den ena pokemonen utan att jag hadde kvar min. Sen nån dag senare när han skulle ge den tillbaka så hände något med hans spel. Hela hans spar fil blev överskriven haha.

Minerna bara strömmar till just nu, dock så hänger inte allt i hop. Det är mest små fragment av tiden placerat huller och buller i min skalle 😁

Senare så kom ju Nintendo 3D och 3DS, just 3DS var häftig när den kom ut men "coolhets faktorn" avtog ganska så snabbt med 3D.

Skrivet av siglolmic:

Jag hade aldrig min gameboy med till skolan (trots att man fick det) pga att jag var rädd att den skulle bli stulen. Det var också kanske inte det roligaste att göra på rasterna om alla ens kompisar spelade fotboll, enda gången jag hade med den var när vi hade gameboydagar på fritids och vi bestämde oss för att spela pokemon via link-kabel. Och det klart, jag hade med den ofta i bilen men annars var den ju mest till om man ville ligga i sängen och spela

Där väckte du liv i ett långt glömt minne, Link-kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

min polare hade en, tror fan jag aldrig ens spelat på en! dräglade som fan över i tidningarna, idag har jag råd men är inte alls sugen haha pc går över allt!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Tyvärr gick mitt NES och min Gameboy, mitt super Nes och alla olika handkontroller, pistolen och annat, som lampor och förstoringsglas och massa annat bort i en husbrand hos mina föräldrar 4 år sen, men dom funkade fint, som en gammal Omega klocka, odödliga om man inte förstörde dom fysiskt. Men just det gjorde ju branden. Jag vil inte skaffa mig ersättningar, för dom var min familj nästan som mina syskon, och varit med mig genom mitt liv sen jag var 10 år gammal. Jag hadde väskor fulla med spel och utrustning, och dom spelades med mycket bättre känsla än någon senare modern hårdvara klarar att efterlikna ens. Så jag har mina minnen och vill inte förstöra dom med ersättnings enheter. Jag har dock gett min dotter sånt som Gameboy 3d och XL och sånt, och självklart de senaste konsollerna de sista åren, men det är inte samma känsla som i de gamla. Numer har PC och Xbox blivit mina spelenheter.

Glömde tala om at jag har moderna enheter i hemmet.
Permalänk
Medlem

Hade Game & Watch först, men har aldrig kopplat att det var Nintendo som låg bakom så jag svarade nog fel i pollen

På Gameboy spelade jag mest Gargoyles Quest som jag tyckte var helt fantastiskt för sin tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO