Vad har ni i lön?

Skrivet av Harliin:

@BrutalSwede: Vad och vart pluggade du? Och har du jobbat något sen innan?

Pluggar en 2-årig YH-utbildning med inriktning .NET i Göteborg (mest fokus på webb). Tar examen i Juni

Har inte jobbat med utveckling innan. Har klasskamrater som lyckats få mer utan tidigare brancherfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

21 år i Skåne

Third-line support / IT-konsult (Officiellt första juni, men arbetar redan med mina nya uppgifter)
21 500:- / mån brutto.
Arbetar 30-40h övertid per månad så kan i runda svängar räkna på ytterligare 6 000:-
Arbetar primärt med nykunds installationer, men migrerar även över nuvarande kunder till nya miljöer.
Men sköter även mer avancerad felsökning av supportärenden

Gick över till second-line support i början av december utan att gå upp i lön. Sen nu i juni går jag vidare till Third-line, även här utan lönesamtal. Förhoppningsvis lyckas jag forcera fram ett lönesamtal i maj, annars kommer lönesamtalet ske i september.

Började på företaget för ca 1.5 år sedan som First-line Support.
Hade då 17 000:- / mån brutto.

Skrivet av JeanC:

Kommer det definitivt inte, han kommer bara få ett rejält lönelyft vid byte av tjänst.

Få arbetsgivare som faktiskt ger en saftig löneökning efter att man har börjat jobba om det inte rör sig om andra arbetsuppgifter och ny tjänst.

Hm, ja då är det bara börja söka andra jobb i annan stad.

Skrivet av teanox:

Hm, ja då är det bara börja söka andra jobb i annan stad.

Tyvärr så. Säger inte så för att vara dryg utan tyvärr verkar det vara en återkommande faktor. I alla fall i den kretsen jag umgås med. (Iofs 'vet jag väl mest från IT branchen' men även från de som är lektorer på Universitet)

Gäller både från kompisar som tjänar 54+ ny på jobbet eller de som tjänar 26+ och arbetat flera år (5-6).
Arbetsgivare tror att när man har anställt någon så behöver man inte längre lägga energi på att få dem att vara kvar.

Alla människor vill ha olika saker i livet vid olika tidpunkter. Man borde anpassa lite mer.

Folk som sparar till kontantinsats / älskar att resa? Kanske vill ha ökning av lön
Folk som precis har fått ett barn kanske önskar lite mer ledigt, alternativt kunna flexa lite mer

Ta i så du nästan skäms när du söker jobb, för sen blir det som sagt lite svårare att höja lönen. Dock borde de ju nästan vara så att första tre åren på samma arbetsplats bör höja rejält då du faktiskt kommit in i arbetet på just det företaget lite bättre och bör prestera bättre.

Skrivet av trikomannen:

Drifttekniker kraftverk. 32,5 i grundlön. Jobbar skift och en del övertid, snittade 47k i månaden brutto förra året.

Det låter som något jag skulle kunna tänka mig jobba som efter examen. Jag studerar nu på YH till elkraftsingenjör. Har du gått en liknande utbildning?

Skrivet av JeanC:

Kommer det definitivt inte, han kommer bara få ett rejält lönelyft vid byte av tjänst.

Få arbetsgivare som faktiskt ger en saftig löneökning efter att man har börjat jobba om det inte rör sig om andra arbetsuppgifter och ny tjänst.

Det beror helt på hur skicklig man är på att förhandla (och hur efterfrågad man är). Dock, detta under förutsättning att man har en riktig chef som själv har mandatet att fatta beslut. I många organisationer är det snarare facket (lika för alla) osv som styr.

Har arbetat på stort lager som truckförare sedan januari (Offtopic: kollar man min historik ser man att jag sökte diverse tips för att förbättra chans att bli anställd). Till saken:

Tjänar 140,33kr/h +ob
Jobbar 15-23 fyra vardagar, samt 15-24 en vardag i veckan.

Från 18:00-23:00 är ob ersättningen +40%
23:00-24:00 +70%
00:00-02:00 +200% (har dock endast skett en gång under nästan tre månader).

Förmåner:
3500kronor i friskvård
2000sjukvård(?, osäker på denna, har inte behövt använda den än därav)
Rabatter och liknande via Benify
6 månadersanställning därav inga semesterdagar.

Tjänade förra månaden (jobbade inte någon övertid) 28k i brutto exklusive semesterersättning, då jag får den som klumpsumma vid sista löningen. Har jobbat en del övertid som syns först på nästa lön, är fruktansvärts tacksam för detta kneget innan plugg till hösten.

Skrivet av improwise:

Det beror helt på hur skicklig man är på att förhandla (och hur efterfrågad man är). Dock, detta under förutsättning att man har en riktig chef som själv har mandatet att fatta beslut. I många organisationer är det snarare facket (lika för alla) osv som styr.

Det kanske fungerar i mindre företag där högsta chefen även är din närmsta.

I organisationer där du har flera chefer på olika nivåer får de en budget att förhålla sig till. I denna budget så har man oftast ett max tak i procentuell förändring.

Tar vi personen vi gav råd till från början, ett lönelyft om 26 -> 30 skulle innebära 15.4% ökning.

Får en senior utvecklare på samma företag nys om den ökningen kommer denne vilja ha samma ökning eller i alla fall i närheten.

Säg att denne har 45 i lön; då skulle han ha 51 930 efter förhandlingen.
Du ser ju själv problematiken. Visst om de är med i facket brukar du vara garanterad runt 3-6% i ökning.

Saxat från Unionen:

Avtalsperioden 2017-2020
Avtalet gäller från 1 maj 2017 till 30 april 2020.

Lönehöjningar beräknas enligt 2,0 procent, 1,8 procent och 2,3 procent av summan av fasta kontanta löner för tjänstemän den 30 april 2017, den 30 april 2018 och den 30 april 2019.

https://www.unionen.se/filer/kollektivavtal/almega-tjanstefor...

Visst man kan komma runt detta genom bonusar osv; men då får man beskatta dessa.

Bättre för honom att försöka gå från 26 (om han nu lägger sig så lågt) -> 27 och efter två år på företaget försöka byta till ett jobb som ger 34 eller högre.

En annan väg att gå om man vill lyfta rejält som du beskriver är att hoppa på ett mindre företag som är på uppfart (som jag nämnde ovan med fördelen att ha högsta chefen som närmsta chef). Men då kommer fler negativa erfarenheter som knackiga rutiner, osäkerheter kring bolagets ekonomi och annat skräp.

Angående "Det beror helt på hur skicklig man är på att förhandla (och hur efterfrågad man är)", klart. men en nyexaminerad har OFTAST inte tillräckligt att stå på efter ett år för att kunna motivera troligtvis högsta lönelyftet på företaget (procentuellt sätt). Man får tänka lite realistiskt och se styrkor samt begränsningar.

Skrivet av JeanC:

Angående "Det beror helt på hur skicklig man är på att förhandla (och hur efterfrågad man är)", klart. men en nyexaminerad har OFTAST inte tillräckligt att stå på efter ett år för att kunna motivera troligtvis högsta lönelyftet på företaget (procentuellt sätt). Man får tänka lite realistiskt och se styrkor samt begränsningar.

Bingo.

Skrivet av tiieempu:

Det låter som något jag skulle kunna tänka mig jobba som efter examen. Jag studerar nu på YH till elkraftsingenjör. Har du gått en liknande utbildning?

Jag läste energiteknik två år på universitet, så ingen YH. Men kan tänka mig att det är rätt likt. Det var mycket elkurser i utbildningen. Kan gratulera dig till ett bra val av utbildning. 👍

Skrivet av trikomannen:

Jag läste energiteknik två år på universitet, så ingen YH. Men kan tänka mig att det är rätt likt. Det var mycket elkurser i utbildningen. Kan gratulera dig till ett bra val av utbildning. 👍

Tack!
Okay, låter rätt likt. Branchen lovordas av föreläsare som en framtidsbranch, så jag tror jag valt rätt. Har tidigare lagt 3 år på universitet utan examen

Skrivet av JeanC:

Tyvärr så. Säger inte så för att vara dryg utan tyvärr verkar det vara en återkommande faktor. I alla fall i den kretsen jag umgås med. (Iofs 'vet jag väl mest från IT branchen' men även från de som är lektorer på Universitet)

Gäller både från kompisar som tjänar 54+ ny på jobbet eller de som tjänar 26+ och arbetat flera år (5-6).
Arbetsgivare tror att när man har anställt någon så behöver man inte längre lägga energi på att få dem att vara kvar.

Alla människor vill ha olika saker i livet vid olika tidpunkter. Man borde anpassa lite mer.

Folk som sparar till kontantinsats / älskar att resa? Kanske vill ha ökning av lön
Folk som precis har fått ett barn kanske önskar lite mer ledigt, alternativt kunna flexa lite mer

Ta i så du nästan skäms när du söker jobb, för sen blir det som sagt lite svårare att höja lönen. Dock borde de ju nästan vara så att första tre åren på samma arbetsplats bör höja rejält då du faktiskt kommit in i arbetet på just det företaget lite bättre och bör prestera bättre.

Jo precis, jobbet inom ett par olika branscher och ja... Betalar man inte så vill man ju inte vara kvar :/ Man vill ju se utveckling inom jobbet/lönen.

Skrivet av BrutalSwede:

Pluggar en 2-årig YH-utbildning med inriktning .NET i Göteborg (mest fokus på webb). Tar examen i Juni

Har inte jobbat med utveckling innan. Har klasskamrater som lyckats få mer utan tidigare brancherfarenhet.

Kollegan(praktikanten) fick samma å går nog i samma klass som dig