Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Har ju Dolby Atmos på 3 enheter redan:

Windows 10 spelburken
Windows 10 HTPC
Xbone S:pecial

Ingår tydligen 5 enheter på ett Dolby Atmos (köpte via microsoft store).
Vetti sjutsingen om det är så bra. Mjukvaruskit brukar ju inte vara en höjdare.

Jag tolkar det som OM PS5 kommer ha ex. Dolby Atmos, så kommer det vara native dvs. inbyggt i hårdvaran vilket är bättre. Min Onkyo förstärkare har Dolby Atmos "support", vad det nu menas.

Visst finns det som alltid bra och dåliga implementationer, men det många verkar missa med Atmos är hur du kan placera ut högtalare i alla tre dimensioner istället för bara i ett plan som de tidigare systemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är det väl ingen som säger? Klart det inte är så.

Det ser du väl att folk säger mer eller mindre.

Skrivet av Uzanar:

Mjo... Svenska kronan, höjd kemikalieskatt m.m lär ju dessutom göra sitt för att trycka upp kostnaden just i Sverige utöver MSRP. Men det ser ju ändå ut att kunna bli mycket konsol för pengarna med de här egenskaperna!

Skrivet av Petterk:

@Uzanar: Skulle tro att den kostar lika mycket som i andra EU-länder. I dagsläget kostar en Playstation 4 under MSRP (+moms) i Sverige och inte mer än i andra EU-länder.

Skrivet av AplAy:

6999-7999 kr tippar jag på, allt inräknat.

Skrivet av Petterk:

@AplAy: 660-760 USD? PS4 Pro kostar 400 USD.

Skrivet av Zemlan:

PS4 pro är baserad på Jaguar för CPU och Polaris for GPU. Ena billigt gammalt skit och den andra relativt modern men trots det långt från top-of-the-line. Billiga att tillverka.

PS5 är baserad på Zen 2 för CPU, Navi för GPU. Båda på 7nm och toppmoderna. Dyrare att tillverka. Lägg till på det en SSD som förmodligen måste vara rätt stor, minst 1TB om det ska vara någon vits när spel tar 50++GB styck (Men kommer säkert versioner med 500GB eller t.om. 250GB.).

Ska de gå med vinst eller +- noll är nog runt 6k+ ingen omöjlighet tycker ju jag baserat på detta. Iofs har de kanske en jävla marginal på PS4 Pro förstås. Vilket gör att sälja PS5 +- noll kanske går för 4k. De köper ju inte deras hårdvara till samma priser vi får göra om vi köpt dem löst direkt. De kan ju sälja dem till förlust också förstås.

Återstår att se, men jag tror de kan ta ut mer i pris för denna och ser 6k+ som rimligt faktiskt med tanke på hårdvaran. Ligger i tiden nu dessutom. När PS3 kom för 7k eller vad det var så var det ju katastrof. Men nu? Många där ute är helt ok med mobiler för 6-20k och TV för 5-50k äger ju allt fler....så att konsolerna blir lite dyrare igen är ju ingen omöjlighet som jag ser det. Blir nog inte samma ramaskri om det sker liksom.

Skrivet av Rollese:

Håller med, med tanke på att 2080Ti kostar 15 lax så blir jag inte förvånad med en prislapp runt 8-9k efter alla kemikalieskatter mm, I alla fall i början.

Skrivet av sKRUVARN:

Och när ps4 släpptes kostade ett titan z 25000kr, men hur relevant är det? För att komma upp i de summorna bör konsolen komma med ett riktpris på minst 699usd, det är väldigt tveksamt med tanke på hur mycket problem de hade med ps3s prissättning. Släpper de en konsol för 799usd äter jag upp min hatt. Jag tippar på runt 6000kr i svenska butiker (499usd + moms + nya kemikalieskatten)

@sKRUVARN: 6000 kr motsvarar 550-570 USD när man jämför amerikanskt mot svenskt pris. Så vida inte priset är över 519,99 USD så skulle jag säga under 6000 kr i Sverige. Tror det blir svårt att sälja in en konsol som kostar 500 dollar eller mer och de vill nog inte upprepa tidigare misstag. Finns ju ingen anledning att räkna på att gå med vinst på första konsolen man säljer. @Zemlan: PS3 kostade 6000 kr vid lansering, eller 599 USD/EUR för 60 GB-varianten. Det blir nog som sagt svårt att motivera liknande priser idag, PS4 Pro går på 399 EUR/4200 SEK i Europa exempelvis och kostar fortfarande lika mycket som vid lanseringen november 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det ser du väl att folk säger mer eller mindre.

@sKRUVARN: 6000 kr motsvarar 550-570 USD när man jämför amerikanskt mot svenskt pris.

Räknade högt med maxtaket för nya kemikalieskatten på ca 500kr (eller ja, 499 x 9 + 400 x 1,25)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det ser du väl att folk säger mer eller mindre.

@sKRUVARN: 6000 kr motsvarar 550-570 USD när man jämför amerikanskt mot svenskt pris. Så vida inte priset är över 519,99 USD så skulle jag säga under 6000 kr i Sverige. Tror det blir svårt att sälja in en konsol som kostar 500 dollar eller mer och de vill nog inte upprepa tidigare misstag. Finns ju ingen anledning att räkna på att gå med vinst på första konsolen man säljer. @Zemlan: PS3 kostade 6000 kr vid lansering, eller 599 USD/EUR för 60 GB-varianten. Det blir nog som sagt svårt att motivera liknande priser idag, PS4 Pro går på 399 EUR/4200 SEK i Europa exempelvis och kostar fortfarande lika mycket som vid lanseringen november 2016.

Det är ju ingen av dina citat som pratar om en så stor och orimlig skillnad som 400usd och 8000kr?

Ps3 kostade 600euro men den kostade 6500kr i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Räknade högt med maxtaket för nya kemikalieskatten på ca 500kr (eller ja, 499 x 9 + 400 x 1,25)

Kemikalieskatten kan inte bli maxbeloppet (550 kr inkl moms efter 1 augusti), utan PS5 har 50- eller 90 % avdrag. Kemikalieskatten äts upp av dist/åf och i dagsläget när den är på 122 kr per kg och med tak på 327 kr innan moms och avdrag kostar en PS4 Pro mindre i Sverige än på tyska Amazon.

Skrivet av Squallie:

Det är ju ingen av dina citat som pratar om en så stor och orimlig skillnad som 400usd och 8000kr?

Ps3 kostade 600euro men den kostade 6500kr i Sverige.

Den var runt 6000 kr, du kunde köpa PS3 under 6500 kr vid lansering. Skulle svensk dist lagt på 500 kr på inköpspriset skulle allt bara gråimporterats.

@AplAy pratade om 6999-7999 kr inkl moms och kemikalieskatt. Finns ingen anledning att tro att kemikalieskatten driver upp priset eller att den skulle kosta mer än MSRP (för Europa) i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kemikalieskatten kan inte bli maxbeloppet (550 kr inkl moms efter 1 augusti), utan PS5 har 50- eller 90 % avdrag. Kemikalieskatten äts upp av dist/åf och i dagsläget när den är på 122 kr per kg och med tak på 327 kr innan moms och avdrag kostar en PS4 Pro mindre i Sverige än på tyska Amazon.

Den var runt 6000 kr, du kunde köpa PS3 under 6500 kr vid lansering. Skulle svensk dist lagt på 500 kr på inköpspriset skulle allt bara gråimporterats.

@AplAy pratade om 6999-7999 kr inkl moms och kemikalieskatt. Finns ingen anledning att tro att kemikalieskatten driver upp priset eller att den skulle kosta mer än MSRP (för Europa) i Sverige.

Låt mig påpeka att vi inte har introduktionspriset....
Mark Cerny sa detta:
“I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set.”

Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kemikalieskatten kan inte bli maxbeloppet (550 kr inkl moms efter 1 augusti), utan PS5 har 50- eller 90 % avdrag. Kemikalieskatten äts upp av dist/åf och i dagsläget när den är på 122 kr per kg och med tak på 327 kr innan moms och avdrag kostar en PS4 Pro mindre i Sverige än på tyska Amazon.

Gick efter sweclockers artikel:
”Sony Playstation 4 Pro väger 3,3 kilogram. Höjningen blir 150 kronor inklusive 25 procent moms. Total kemikalieskatt 550 kronor.”

https://m.sweclockers.com/nyhet/27044-den-nya-kemikalieskatte...

Skrev förövrigt ”ca”, valuta kan gå upp och ner, hur vida ÅF kommer täcka eventuella extra kostnader eller inte vet vi inte, lanseringspriser brukar även vara lite kryddade osv, inget att tjata över. Den som lever får se.

PRO lanserades med 399usd i riktpris vilket blev 4500kr med en valutakurs på 8, så det ser iaf som att något plusssades på iaf.

@EntropyQ3
Jag tolkar uttalandet som att det blir dyrare än lanseringpriset på ps4/PRO, men inte mycket dyrare. Just därför jag tror 499 är en rimlig gissning. För 599 är imo ett för stort hopp mot nuvarande priser, de har redan gått på den minan en gång tidigare. Priser över det, ja de anser jag vara lite mer än osannolika.

Permalänk
Medlem

Kollade min PS3 60Gig varianten vid release. 6k, avrundat.
+ Pre-order Disc - Playstation 3 Basenhet - Black 60GB, för 200kr.
Vad var pre order disc för nånting? Kanske borde kolla vart den är nånstans?

PS5an, den får jag nog vänta ett bra tag, innan jag kanske kan skaffa den.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gick efter sweclockers artikel:
”Sony Playstation 4 Pro väger 3,3 kilogram. Höjningen blir 150 kronor inklusive 25 procent moms. Total kemikalieskatt 550 kronor.”

https://m.sweclockers.com/nyhet/27044-den-nya-kemikalieskatte...

Skrev förövrigt ”ca”, valuta kan gå upp och ner, hur vida ÅF kommer täcka eventuella extra kostnader eller inte vet vi inte, lanseringspriser brukar även vara lite kryddade osv, inget att tjata över. Den som lever får se.

PRO lanserades med 399usd i riktpris vilket blev 4500kr med en valutakurs på 8, så det ser iaf som att något plusssades på iaf.

@EntropyQ3
Jag tolkar uttalandet som att det blir dyrare än lanseringpriset på ps4/PRO, men inte mycket dyrare. Just därför jag tror 499 är en rimlig gissning. För 599 är imo ett för stort hopp mot nuvarande priser, de har redan gått på den minan en gång tidigare. Priser över det, ja de anser jag vara lite mer än osannolika.

Som jag skrivit som kommentar till alla artiklar och som jag antydde i svaret, Sweclockers tar inte hänsyn till avdragen. Det finns ingen möjlighet att elektronik som produceras idag får mindre än 50 % avdrag. Playstation 4 Pro var nere på 3995 kr i november 2016 när den lanserades för övrigt. Valutakursen i november 2016 var mellan 8,902 - 9,227 kr med en medelkurs på 9,1126 kr. Augusti 2017 när dollarn var nere kring 8 kr så dök priset på PS4 Pro ner till 3467 kr ett tag, och då hade vi redan kemikalieskatt.

Säg att Sony bara får 50 % avdrag på PS4 Pro idag, då kostar kemikalieskatten 204,38 kr inkl moms idag. Efter höjningen 275 kr. Idag kostar PS4 Pro 4199 kr – vilket är mindre än hos danska eller tyska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt mig påpeka att vi inte har introduktionspriset....
Mark Cerny sa detta:
“I believe that we will be able to release it at an SRP [suggested retail price] that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set.”

Hmm.

Vilket knappast betyder 660-760 dollar eller flera hundra dollar mer än PS4/PS4Pro vid lansering.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Varför tror du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Varför tror du det?

Skickades från m.sweclockers.com

@ipac

Sonys prissättning på sina konsoler har varit lite överallt de senaste konsolreleaserna. PS4 kostade runt 4000 kronor vid release medan föregångaren hade en prislapp på stabila 7000 kronor. Förhoppningsvis kommer PS5 lägga sig nånstans mellan dessa två.

PS. Jag bytte batterier i spåkulan igår 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@ipac

Sonys prissättning på sina konsoler har varit lite överallt de senaste konsolreleaserna. PS4 kostade runt 4000 kronor vid release medan föregångaren hade en prislapp på stabila 7000 kronor. Förhoppningsvis kommer PS5 lägga sig nånstans mellan dessa två.

PS. Jag bytte batterier i spåkulan igår 🤪

Det är snarare så att PS3 är undantaget som bekräftar regeln. Sony är inte (längre) korkade nog att göra om det misstaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PS3 kostade 599 USD, 6000 kr och ses som ett misstag. 599 USD är en prisökning på ~50 % över PS4/PS4Pro när det gäller lanseringspris. Ett par hundra dollar mer kan de knappast ta och det är ju inte idag de ska tillverkas utan nästa år.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas iofs tillverkning startar iår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag hoppas iofs tillverkning startar iår.

Tror inte det blir något fören hösten 2020. Tillverkning av kretsarna börjar nog minst 6-8 månader innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte det blir något fören hösten 2020. Tillverkning av kretsarna börjar nog minst 6-8 månader innan.

Vi får se, om nån vecka eller så vet vi mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vi får se, om nån vecka eller så vet vi mer.

Ska de ha något event innan nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska de ha något event innan nästa år?

Nej men årsrapporten lär indikera om PS5 är aktuell för nästa finansår.

Står det inte ett skit i den som pekar på ny konsol så ger jag dig rätt, då är det hösten 2020 som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Petterk:

Ska de ha något event innan nästa år?

Skrivet av ipac:

Nej men årsrapporten lär indikera om PS5 är aktuell för nästa finansår.

Står det inte ett skit i den som pekar på ny konsol så ger jag dig rätt, då är det hösten 2020 som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony kan fortfarande avtäcka ett event för hösten, t.ex. ett Playstation Experience, men sannolikt kommer de avtäcka konsolen mer rejält tidigt till våren nästa år. Med en lansering till hösten/vintern behöver de bygga upp hype för konsolen, men samtidigt kan de inte börja för tidigt. Ett avtäckande till hösten skulle innebära ett år till konsolen lanseras, och det är svårt att elda på hype under så lång tid.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

det är svårt att elda på hype under så lång tid.

Exakt. Och de har startat hypen redan nu, vad drar du för slutsats av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: Har vi sett något som tyder på att AMD/TSMC skulle börjat massproducera kretsarna? För att det ska släppas i år behöver massproduktion redan vara igång då det tar ett antal månader att tillverka halvledarkretsar och för den delen att trimma in produktionen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Nja det var inte riktigt starten på det riktiga hype-tåget, snarare en vag beskrivning med några få konkreta detaljer. Sony har sannolikt bra koll på att Microsoft kommer presentera något om nästa generations Xbox under E3, och är sannolikt inte villiga att låta MS äga hela diskussionen om nästa generation under sommaren och hösten eftersom de själva inte ska närvara under E3.

Jag tror att deras riktiga avtäckande av PS5 hänger lite på hur mycket Microsoft visar upp om nästa generations Xbox. Visar de väldigt mycket kanske Sony tidigarelägger det riktiga avtäckandet av PS5, men annars kommer det nog ske först sent i höst eller tidigt under våren 2020. Misstänker dock att MS visar en hel del under E3, så hypen kan komma att inledas tidigare än tänkt för Sonys del.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ipac: Har vi sett något som tyder på att AMD/TSMC skulle börjat massproducera kretsarna? För att det ska släppas i år behöver massproduktion redan vara igång då det tar ett antal månader att tillverka halvledarkretsar och för den delen att trimma in produktionen.

Den kommer inte släppas iår.

Kanske i Mars/April nästa dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den kommer inte släppas iår.

Kanske i Mars/April nästa dock.

Tror inte de har så bråttom. Känns inte som de skulle hoppat E3 då heller. Kan presenteras i år, men tror nog andra halvan av 2020 är när den lanseras. Vi får väl se om något halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ipac: Nja det var inte riktigt starten på det riktiga hype-tåget, snarare en vag beskrivning med några få konkreta detaljer. Sony har sannolikt bra koll på att Microsoft kommer presentera något om nästa generations Xbox under E3, och är sannolikt inte villiga att låta MS äga hela diskussionen om nästa generation under sommaren och hösten eftersom de själva inte ska närvara under E3.

Jag tror att deras riktiga avtäckande av PS5 hänger lite på hur mycket Microsoft visar upp om nästa generations Xbox. Visar de väldigt mycket kanske Sony tidigarelägger det riktiga avtäckandet av PS5, men annars kommer det nog ske först sent i höst eller tidigt under våren 2020. Misstänker dock att MS visar en hel del under E3, så hypen kan komma att inledas tidigare än tänkt för Sonys del.

Klart hypen har börjat nu. Det snackas mkt PS5 nu eftet den där lilla wired artikeln. Bara en teaser förstås men det är ju så hype-uppbyggnad går till.

Ja, detta tar förstås även udden av whatever MS säger på E3 men det tar även udden av nått viktigare, PS4. PS4 går som tåget, att babbla om PS5 kan i det perspektivet tyckas huvudlöst. Men att de änså säger nått nu tolkar jag som att lansering är så pass nära att de var tvugna att säga nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte de har så bråttom.

Fast de hade "bråttom" med att börja prata om PS5.

Ärligt talat, det kan förstås gå åt ena eller andra hållet men som sagt, tycker vågskålen tippat över till det tidigare hållets favör nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ipac: Har vi sett något som tyder på att AMD/TSMC skulle börjat massproducera kretsarna? För att det ska släppas i år behöver massproduktion redan vara igång då det tar ett antal månader att tillverka halvledarkretsar och för den delen att trimma in produktionen.

Digitimes publicerade en artikel för fem dagar sedan där de refererade inte bara till AMDs produktion hos TSMC utan källor på två olika företag som fått kontrakt för ”chip packaging”.
Nu är fulla artikeln inte längre fritt tillgänglig, men den specificerade Q3 2020. Det räcker för en lansering före jul 2020.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av EntropyQ3:

Digitimes publicerade en artikel för fem dagar sedan där de refererade inte bara till AMDs produktion hos TSMC utan källor på två olika företag som fått kontrakt för ”chip packaging”.
Nu är fulla artikeln inte längre fritt tillgänglig, men den specificerade Q3 2020. Det räcker för en lansering före jul 2020.

Vi skrev om det! https://www.sweclockers.com/nyhet/27381-sony-playstation-5-by...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner