"Komplett Gamer" (6.999kr) För CS och League?

Permalänk
Medlem

"Komplett Gamer" (6.999kr) För CS och League?

Försöker hjälpa grabben köpa en dator som främst ska användas för League of Legends och CS, han är inte ett proffs men han försöker bli det.

Kommer den här datorn klara av att spela båda dom på Högsta inställningarna med minst 100 stabila FPS? (i 1080p) samtidigt som man typ tittar på en guide från Youtube i bakgrunden?
https://www.komplett.se/product/11406/datorer/komplett-pc/kom...

Om jag förstår det rätt så har moderkortet 4 platser för RAM men bara två används nu vilket gör det väldigt enkelt att sätta dit två extra minnen om några år när han kanske behöver mer än 8GB.

Undrar hur svårt det är att sätta in en extra SSD själv, finns där kablage tror ni? Eller är det bäst att beställa datorn med en riktigt stor SSD redan från början...
/MVH Stan

Permalänk
Medlem

Det bästa skulle ju vara att köpa begagnat. Men här har du en lite dyrare dator men mycket bättre: https://www.inet.se/datorbygge/b1079264/8k

. Den blir också ihopbyggd av inet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Okej, varför hoppar du in i en tråd och går helt off topic?
Du svarar inte på någon av frågorna utan skriver att du själv skulle köpt en begagnad dator och annars skulle du köpt en mycket bättre och mycket dyrare dator.

Snälla håll dig till ämnet eller låt bli att svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Försöker hjälpa grabben köpa en dator som främst ska användas för League of Legends och CS, han är inte ett proffs men han försöker bli det.

Kommer den här datorn klara av att spela båda dom på Högsta inställningarna med minst 100 stabila FPS? (i 1080p) samtidigt som man typ tittar på en guide från Youtube i bakgrunden?
https://www.komplett.se/product/11406/datorer/komplett-pc/kom...

Om jag förstår det rätt så har moderkortet 4 platser för RAM men bara två används nu vilket gör det väldigt enkelt att sätta dit två extra minnen om några år när han kanske behöver mer än 8GB.

Undrar hur svårt det är att sätta in en extra SSD själv, finns där kablage tror ni? Eller är det bäst att beställa datorn med en riktigt stor SSD redan från början...
/MVH Stan

Det är en snikig typ Pentium CPU och ett snikigt grafikkort, så nej det tror jag inte

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

@Dundaj: Okej, varför hoppar du in i en tråd och går helt off topic?
Du svarar inte på någon av frågorna utan skriver att du själv skulle köpt en begagnad dator och annars skulle du köpt en mycket bättre och mycket dyrare dator.

Snälla håll dig till ämnet eller låt bli att svara!

Jag är också redo att gå på @Dundaj 's spår. Köp en bättre begagnad eller kosta på en ny lite mer.
Den du har tittat på kommer inte klara dom kraven du sätter på datorn.

En Pentium i dagsläget är pengarna i sjön samt ett 1050ti likaså när det finns mycket bättre alternativ för bara några hundra mer.
Och nu pratar jag bara ur spelsynpunkt, som officedator skulle den vara bra annars.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kort svar är nej, din son kommer inte bli nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du frågar om hjälp i denna tråd om datorbygge när du samlat ihop delar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

eller börjar läsa på, denna guide kommer även besvara några av dina frågor du ställt.
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Letar man efter en budget dator så känns 800kr för montering lite bortkastat.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tänk vad svårt vissa tycker det är att hålla sig till ämnet

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Du har ju redan fått svar? Nu försöker folk hjälpa dig att få ihop en vettig dator å du sitter å lipar. Datorn som du länka är ruskigt dålig och kommer inte uppfylla de kraven som ställts. Om du köper den kommer det vara bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Frågar efter hjälp, får detta, blir kränkt.

Vill du hellre ha svar på kringfrågorna runt den riggen du länkade först, som i slutändan kommer vara betydelselösa eftersom den ändå inte uppfyller ställd kravspecifikation? Detta har du fått förklarat för dig.

Förövrigt hade @Dundaj ett upplägg som har täckt in kraven du listade. Jag hade personligen struntat i att snusa, äta utemat eller vilka laster du nu må ha, och lagt den summan (ca 1300-1400 kr) på att köpa något som motsvarar det du beskriver att grabben din är i behov av.

Hoppas jag inte gjorde dig förnärmad, om så är fallet kan du be mod ta bort mitt inlägg.

Med vänlig hälsning, Dunderil

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tänk vad svårt vissa tycker det är att hålla sig till ämnet

Vi försöker ju hjälpa dig men du bara gnäller?

Sammanfattar man alla svaren så blir det att den datorn du länkat inte håller måttet!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Han blir väldigt fundersam av "hjälpen" vi får i den här tråden.
Hans gamla skoldator med "Intel i3 2310M" och grafikkortet hette "Intel HD 4000" så kunde han spela både League of Legends och CS på Max inställningar och ungefär 60FPS, den blev han tvungen att lämna tillbaka och sen fick dom iPads istället.

Han säger att alla delarna i datorn från komplett är mycket bättre än delarna i skoldatorn. Stämmer inte det?
Jag försöker jämför med hemsidan "User Benchmark" och där ser det ut som att det stämmer ganska bra.

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: ska vara tydlig. Datorn håller inte måttet. Va svårt de är att tolka svar och uppskatta svar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vi försöker ju hjälpa dig men du bara gnäller?

Sammanfattar man alla svaren så blir det att den datorn du länkat inte håller måttet!

Jag försöker absolut inte att låta gnällig
Vi blir bara väldigt förvånade över att svaren på det här forumet är i rak motsats mot svaren vi har lyckats googla oss till.
Enligt Google så räcker en 2 kärnig processor på 3GHz från 2013 och ett Grafikkort från typ samma år (650 Ti) samt 4GB Ram för att maxa båda spelen.
Känns som att vilken ny dator som helst från idag borde klara uppgiften galant.
Och då att det finns datorer som marknadsförs som "Gamer" (Avsedd för dig som är på jakt efter en gamer-PC som är skräddarsydd för eSport) men som enligt Sweclockers inte klara samma sak som en dator från 2013 så blir iallafall jag väldigt fundersam.

Absolut inget gnäll bara oförstående.

Permalänk
Medlem

Försöker han bli proffs är 100 fps värdelöst i CS. 100 fps är faktiskt rent av ospelbart, att lägga den extra tusenlappen för första svaret länkade kommer göra enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

CS på 100 fps är ingen trevlig upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Försöker han bli proffs är 100 fps värdelöst i CS. 100 fps är faktiskt rent av ospelbart, att lägga den extra tusenlappen för första svaret länkade kommer göra enorm skillnad.

Skrivet av Dundaj:

CS på 100 fps är ingen trevlig upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com

Han försöker inte bli proffs på riktigt utan bara bland sina vänner.
Iden med 100FPS kommer troligtvis från Youtube, jag är ganska säker på att den nuvarande skärmen bara kan visa 75FPS även om det står att det är 100+

Permalänk
Medlem

Det har inget med skärmen att göra däremot, det har med det faktum att csgo bygger på sourcemotorn från 2004 som fungerar riktigt kasst under 250 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det har inget med skärmen att göra däremot, det har med det faktum att csgo bygger på sourcemotorn från 2004 som fungerar riktigt kasst under 250 fps.

Fast om en skärm bara kan visa 75FPS så spelar det ju ingen roll hur många FPS du kan få ut med grafikkortet
Med sin gamla dator så stod det att han fick 60FPS och det var "bra nog" fram till att någon sa att 100 var det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeez:

@Stan Carley: Du har ju redan fått svar? Nu försöker folk hjälpa dig att få ihop en vettig dator å du sitter å lipar. Datorn som du länka är ruskigt dålig och kommer inte uppfylla de kraven som ställts. Om du köper den kommer det vara bortkastade pengar.

Nja, jag har fått svar från folk som tycker att man behöver e mycket kraftfullare dator för att kunna spela CS och Leagu of legends.

Citerar mig själv från ett annat inlägg:
"Hans gamla skoldator med "Intel i3 2310M" och grafikkortet hette "Intel HD 4000" så kunde han spela både League of Legends och CS på Max inställningar och ungefär 60FPS, den blev han tvungen att lämna tillbaka"

Eftersom den gamla datorn var bra nog, hur kan den nya vara "Ruskigt dålig" när den enligt jämförelse sidor har mycket kraftfullare CPU och GPU än den gamla?
Det är för mig helt ologiskt och helt ärligt så tror jag att ni som skriver här försöker trolla honom. Eftersom ni påstår att dom här spelen nu plötsligt skulle behöva sådan Overkill hårdvara fast båda två är 10 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fast om en skärm bara kan visa 75FPS så spelar det ju ingen roll hur många FPS du kan få ut med grafikkortet
Med sin gamla dator så stod det att han fick 60FPS och det var "bra nog" fram till att någon sa att 100 var det bästa!

Som sagts tidigare...sourcemotorn fungerar bäst över 250 fps. Det spelar ingen roll hur många fps din skärm visar. Fpsen på grafikortet i just CS påverkar siktet och träffbilden. Orkar inte gå in djupt på det men så här är det: antalet fps grafikprtet jobbar med påverkar spelfysiken kan man säga.

OT: den datorn du länkat är ingen gamingdator helt enkelt. Inte för first person shooters. Den är helt enkelt KASS för det om han skall spela multiplayer. I singelplayer duger vad som helst...men vill man ha samma förutsättningar som sina motståndare är denna datorn inte bra helt enkelt.

En ssd kan du sätta i de flesta datorer så länge de har SATA kontakter.

Sen måste du veta att 60hz på skärmen är brutalt mycket sämre i fps spel.
En gammal bil från 70 talet är ju hur bra som helst så länge man inte testat någon annan bättre.

Din son , även du, kommer märka en enorm skillnad med en 144hz skärm. Det är inte nödvändigt, men det är inte servostyrning heller på en bil. Bara väldigt jobbigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fast om en skärm bara kan visa 75FPS så spelar det ju ingen roll hur många FPS du kan få ut med grafikkortet
Med sin gamla dator så stod det att han fick 60FPS och det var "bra nog" fram till att någon sa att 100 var det bästa!

Du kan ju det här så kör på. Det blir säkert perfekt.

Permalänk
Medlem

Datorn du länkat kommer vara spelbar, absolut.

Det folk antagligen menar här i tråden är att spelbar är inte detsamma som optimalt i prisklassen.
Du kan helt enkelt få en väldigt mycket bättre dator för pengarna som är mer framtidssäker och tar ett jätteskutt upp i prestanda för en ganska liten summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Datorn du länkat kommer vara spelbar, absolut.

Det folk antagligen menar här i tråden är att spelbar är inte detsamma som optimalt i prisklassen.
Du kan helt enkelt få en väldigt mycket bättre dator för pengarna som är mer framtidssäker och tar ett jätteskutt upp i prestanda för en ganska liten summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet har ju stöd för 8000 serien så en 8600k eller något i framtiden går ju sätta i. Nätaggregatet är på 500w så de flesta grafikkorten går montera utan problem. Så det är ju inte en total återvändsgränd om man köper den datorn.
Sen om den klarar CS på högsta med 100FPS med nuvarande spec vågar jag inte uttala mig om inte spelat cs sedan Source.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag försöker absolut inte att låta gnällig
Vi blir bara väldigt förvånade över att svaren på det här forumet är i rak motsats mot svaren vi har lyckats googla oss till.
Enligt Google så räcker en 2 kärnig processor på 3GHz från 2013 och ett Grafikkort från typ samma år (650 Ti) samt 4GB Ram för att maxa båda spelen.
Känns som att vilken ny dator som helst från idag borde klara uppgiften galant.
Och då att det finns datorer som marknadsförs som "Gamer" (Avsedd för dig som är på jakt efter en gamer-PC som är skräddarsydd för eSport) men som enligt Sweclockers inte klara samma sak som en dator från 2013 så blir iallafall jag väldigt fundersam.

Absolut inget gnäll bara oförstående.

Jo förvisso. Och egentligen räcker det att köpa hem 20 paket nudlar och en stor påse havregryn så är hela familjen mätt i en vecka. Eller så lägger du en slant till och får en trevligare upplevelse.

Det samma gäller datorn. Du kan vara otrevlig, arrogant och dumsnål om du vill, men i slutändan har du köpt en dator som inte är bra för spel. Den är mindre dålig än laptopen från skolan, men fortfarande dålig.

Du efterfrågade tips och rekommendationer, så var vänlig ta till dig detta när vi bemödar oss att hjälpa dig.

För att svara på dina frågor i ditt inledande inlägg:
Ja, dator kommer troligtvis att klara 100fps (Men det räcker inte för CS!)
Ja, det går att sätta i mer RAM (Men den ram som följer med datorn du länkar är riktigt långsam)
Ja, det är busenkelt att sätta i en till SSD. Där finns kablage som följer med datorn.

Men det är en budget-dator med billigaste processorn, långsamt RAM och billig nätdel i ett billigt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Fast om en skärm bara kan visa 75FPS så spelar det ju ingen roll hur många FPS du kan få ut med grafikkortet
Med sin gamla dator så stod det att han fick 60FPS och det var "bra nog" fram till att någon sa att 100 var det bästa!

Fysiken i spelmotorn fungerar bäst med hög FPS, oavsett vad skärmen klarar av.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@Stan Carley:

Jobbig tråd detta, tänkte göra ett litet försök att tolka.

Anledningen till att folk direkt hoppar på tåget att köpa en lite dyrare dator är på grund av att kurvan för prestanda och pris beter sig lite ologiskt. Du måste lägga ganska mycket pengar för att ens komma upp i grundprestanda på en dator, men när man nått en viss nivå så får man väldigt stora hopp i prestanda per krona spenderad.

Om vi jämför ditt förslag mot det paket som @Dundaj plockade ihop som är ca. 20% dyrare.

GPU'n är i vissa scenarion nästan dubbelt så snabb, dvs. 100% prestanda för 20% mer kostnad.
CPU'n är i nästan alla scenarion dubbelt så snabb, återigen väldigt mycket extra prestanda för en relativt låg extra kostnad.

När det sedan kommer till uppgradering av komponenter som du frågar efter, det är enkelt att installera extra RAM, betänk dock att det kan uppstå problem om man mixar och matchar minnen som inte är från samma kit.

Att installera en extra SSD eller HDD är också väldigt enkelt, det medföljer normalt sett nog med kablar från moderkortet för installera 2-3 ytterligare diskar. Samma med nätaggregatet.

När vi ändå pratar om att uppgradera sin dator så är det andra paketet en mycket starkare grund att uppgradera ifrån, då kan man om några år slippa att köpa en helt ny dator och istället enbart köpa ett nytt grafikkort och kanske ett större RAM-kit.

Fullt förståeligt att man känner sig något påhoppad (tycker en del i tråden inte visar sig från sin bästa sida direkt...) - Men det kommer av kärlek såklart! Det suger verkligen att köpa något som inte är prisvärt, hoppas du nyttjar de resurser som finns här och lyssnar på de råd som ändå har getts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Han försöker inte bli proffs på riktigt utan bara bland sina vänner.
Iden med 100FPS kommer troligtvis från Youtube, jag är ganska säker på att den nuvarande skärmen bara kan visa 75FPS även om det står att det är 100+

Försökte spara in på delarna på förslaget man var inte mycket man kunde göra men lite hjälp iallafall.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12475300

Sweclockers har en egen Datorbyggar guide så ta del av denna så bygger ni ihop datorn lätt själv.
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Är en stor fördel senare med denna kunskap vid uppgradering av datorn.

Tex: raminnen eller bättre grafikkort.

Ryzen 5 2600 finns för 1789 kr på Netonnet så 140 kr besparing om man kan tänka sig att köpa från flera butiker.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du efterfrågade tips och rekommendationer, så var vänlig ta till dig detta när vi bemödar oss att hjälpa dig.

För att svara på dina frågor i ditt inledande inlägg:
Ja, dator kommer troligtvis att klara 100fps (Men det räcker inte för CS!)
Ja, det går att sätta i mer RAM (Men den ram som följer med datorn du länkar är riktigt långsam)
Ja, det är busenkelt att sätta i en till SSD. Där finns kablage som följer med datorn.

Men det är en budget-dator med billigaste processorn, långsamt RAM och billig nätdel i ett billigt chassi.

Jag bad aldrig om några tips på dyrare datorer utan frågade endast om en specifik dator.
Därför blev jag irriterad när flera personer försökte rekommendera datorer som var mycket bättre än vad som behövdes.
Tack för svaret att den kommer klara 100 FPS!
Eftersom han redan har spelat CS på 60 FPS i flera års tid och tycker att det räcker så har jag svårt att förstå varför 100 FPS inte skulle räcka.
tack för svaret att du bekräftar att det kommer gå att sätta i mer ram!
Är du säker på att kablage till extra hårddiskar följer med?
Jag hittar inget i annonsen om det. Kanske letar för dåligt

Givetvis är det en budgetdator och den ska bara användas för gamla spel som inte kräver en modern monsterdator.

Troligtvis det bästa svaret i tråden om man suddar ut pratet m nudlar.