Upptäckte fel i skärmen på iphone xs på 5 dagar, elgiganten vägrade byta ut mot ny

Upptäckte fel i skärmen på iphone xs på 5 dagar, elgiganten vägrade byta ut mot ny

Köpte telefonen den 16e och upptäckte idag den 21e att det var något konstigt med panelen. Man ser det tydligt på bilden ovan och man såg det bäst i solljus.

Tänkte attans att jag ska behöva åka in till Elgiganten phone house och byta men lika bra att få det gjort.
Säljaren i butiken såg det direkt och kallade på flera andra säljare och i butiken som också undersökte. Alla var övertygade om att det var fabrikationsfel.
Men av någon anledning så vägrade de att byta ut telefonen mot en ny. Istället erbjöd de att jag eller butiksägaren skulle köra in till Apple store och få enheten eller skärmen utbytt.
Jag stod på mig rätt mycket ang att jag bara ville få den utbytt mot en ny. Men säljaren som också ägde butiken (och flera andra) sa att han inte kunde göra så även om han ville det. "Hade det varit en Samsung lur hade du fått den utbytt direkt".

Jag ville bara få det löst så fort som möjligt så vi bokade en tid hos "genius bar" jag satte mig i bilen och körde till Apple store som låg några mil bort.

De bytte ut skärmen på en timme och det var en relativt smidig upplevelse men totalt tog det över 4h av min dag.
Men det känns inte längre som att jag har en ny telefon. Jag har inte köpt en ny telefon på några år och det känns bara trist.

Jag pratade med två killar om detta ärendet på Apple store och de sa att det lät väldigt konstigt att de inte kunde byta ut enheten.
Båda två sa att om jag köpt telefonen hos dom hade de bara bytt den direkt.

Elgiganten marknadsför just nu hårt att man kan prova 30 dagar och lämna tillbaka om man inte är nöjd men det gäller inte mobiler.

Nu är det gjort och fixat men har sån klump i magen.
Jag önskar jag bara kunde släppa det men jag är rätt sne.
Hur hade du känt?

Citat:

Elgiganten lämnar 30 dagars öppet köp. Produkter levererade av Elgiganten AB kan returneras i butik. Ta med produkten, kvittot och eventuellt emballage till butiken inom 30 dagar, så får du pengarna tillbaka för köpet. Produkten måste vara komplett och oskadd.

Undantag är produkter med abonnemang, tjänster och kök. Mobiltelefoner, film, spel och programvaror får du återlämna i obruten förpackning.

Villkoren för öppet köp vid köp från Partner framgår under köpprocessen, på orderbekräftelsen och på mina sidor på Elgiganten.se

Står som sagt i deras i regler.

Butiken har, enligt praxis, rätt att försöka reparera den tre gånger. Så inte mycket du kunde gjort annat än att lämna in den hos dem, och vänta tills att de fixat den. Att du åkte och fixade den själv innebar att du fick det fixat snabbare, men att du fick betala bensin osv.

Trist såklart att det blev en dryg tidsödande historia, men jag menar.. du fick en ny skärm och man erbjöd sig att lösa det åt dig. Din telefon blir ju inte mindre ny för att du fått en ny skärm. Den är ju faktiskt ännu nyare

Tror inte jag hade lagt någon större vikt vid det. Om jag hade behövt skicka in den och vara utan, absolut, men när det ändå löstes på plats under dagen.

Jag kan till viss del förstå dig men samtidigt är det så att telefonen ju ändå är "ny". Skärmen är ju till och med nyare än den helt nya telefonen.

Du väljer själv om du vill vara sur över en dålig erfarenhet eller om du vill vara glad över att ändå ha införskaffat en kompetent telefon som du kan ha mycket glädje av. Hetsen att allt du köper ska vara perfekt och orört av andra människor före dig är ohälsosam i längden.

Dom flesta återförsäljare bruka ha en DOA-period på 1-2 veckor, där dom byter enheten rakt av vid fabrikationsfel.

Var glad istället att det gick relativt smidigt att få skärmen bytt mot en ny, du kan be att butiken ersätter dina utlägg för resan till genius baren och höra efter ifall du kan få något presentkort med motivering att du fick lägga ner en halv arbetsdag på en trasig produkt som de sålt. Mer kan du inte begära.

Era trevliga svar stillar min surhet.
Det kunde varit mycket värre och jag fick löst det. Jag är bara så förvånad att jag inte bara kunde få en ny när telefonen bara var 5 dagar gammal.
Min bullshit-radar är väldigt känslig och telefonförsäljare är något av det värsta.

Min tankegång går mycket åt hur komplicerat och tidskrävande det är att byta ut skärmen på dessa enheter. Man oroar sig för att skyddet mot vatten ska försämras eller att passformen ska vara lite sådär.
Har kollat väldigt noga och kan som tur är inte hitta några repor. Kanten precis där skärmen går över till ramen kändes något skarpare men det är säkert ren inbillning.

Detta är i enlighet med Apples bestämmelser för hur serviceärenden skall hanteras. Jag är dock osäker på huruvida Apple direkt förbjuder sina (icke-Apple Store)-återförsäljare att byta ut direkt i butik eller det är en konsekvens av att Apple skulle neka återförsäljaren ersättning om de gör detta.

Konsekvensen för återförsäljaren blir att de hamnar i kläm mellan Apple (vars produkter de vill sälja) och svensk konsumentlagstiftning (vilken de måste följa) och generellt blir det i slutändan konsumenten som får ta smällen. Eftersom återförsäljarna inte vågar stå upp mot Apple och konsumenterna tar ut sin irritation på återförsäljaren lär inte mycket förändras på området.

Jag kan via erfarenhet från mitt tidigare arbete förse er med att DOA perioden för en Apple produkt var 24h efter att den var uthämtad. Då fick kunden en ny enhet, om det anmäldes senare så blev det ett sedvanligt garantiärende.
Garantiärende innebar att den skulle lagas och 3 försök etc.

Så var det iaf på min arbetsplats.

Tack för era svar. Då vet jag att det inte var någon rapparkalja från säljaren.

Var glad att reparationen gick smidigt och du inte var tvungen att betala en förmögenhet som jag har fått göra :/

Har en bekant som köpte en iphone xs från applestore i Täby centrum, skärmen la av helt efter ett par dagar, dom gav honom inte en ny telefon, dom bytte ut skärmen. (det var enligt applepolicy den skulle lagas när han frågade varför han inte fick en ny telfon bara)

Skrivet av muSashi:

Dom flesta återförsäljare bruka ha en DOA-period på 1-2 veckor, där dom byter enheten rakt av vid fabrikationsfel.

DOA perioden är det tillverkaren som har och som återförsäljare inte kan påverka.

Skrivet av twit:

Detta är i enlighet med Apples bestämmelser för hur serviceärenden skall hanteras. Jag är dock osäker på huruvida Apple direkt förbjuder sina (icke-Apple Store)-återförsäljare att byta ut direkt i butik eller det är en konsekvens av att Apple skulle neka återförsäljaren ersättning om de gör detta.

Konsekvensen för återförsäljaren blir att de hamnar i kläm mellan Apple (vars produkter de vill sälja) och svensk konsumentlagstiftning (vilken de måste följa) och generellt blir det i slutändan konsumenten som får ta smällen. Eftersom återförsäljarna inte vågar stå upp mot Apple och konsumenterna tar ut sin irritation på återförsäljaren lär inte mycket förändras på området.

Apple har som rutin för återförsäljare att det är service från dag ett, byter en återförsäljare ut en enhet så gör dom det på egen bekostnad.
Då återförsäljaren själv får skicka in enheten på service för att sedan försöka sälja på nytt som fyndvara.

Skrivet av Bakteria:

https://i.imgur.com/cpxbvIh.jpg

Köpte telefonen den 16e och upptäckte idag den 21e att det var något konstigt med panelen. Man ser det tydligt på bilden ovan och man såg det bäst i solljus.

Tänkte attans att jag ska behöva åka in till Elgiganten phone house och byta men lika bra att få det gjort.
Säljaren i butiken såg det direkt och kallade på flera andra säljare och i butiken som också undersökte. Alla var övertygade om att det var fabrikationsfel.
Men av någon anledning så vägrade de att byta ut telefonen mot en ny. Istället erbjöd de att jag eller butiksägaren skulle köra in till Apple store och få enheten eller skärmen utbytt.
Jag stod på mig rätt mycket ang att jag bara ville få den utbytt mot en ny. Men säljaren som också ägde butiken (och flera andra) sa att han inte kunde göra så även om han ville det. "Hade det varit en Samsung lur hade du fått den utbytt direkt".

Jag ville bara få det löst så fort som möjligt så vi bokade en tid hos "genius bar" jag satte mig i bilen och körde till Apple store som låg några mil bort.

De bytte ut skärmen på en timme och det var en relativt smidig upplevelse men totalt tog det över 4h av min dag.
Men det känns inte längre som att jag har en ny telefon. Jag har inte köpt en ny telefon på några år och det känns bara trist.

Jag pratade med två killar om detta ärendet på Apple store och de sa att det lät väldigt konstigt att de inte kunde byta ut enheten.
Båda två sa att om jag köpt telefonen hos dom hade de bara bytt den direkt.

Elgiganten marknadsför just nu hårt att man kan prova 30 dagar och lämna tillbaka om man inte är nöjd men det gäller inte mobiler.

Nu är det gjort och fixat men har sån klump i magen.
Jag önskar jag bara kunde släppa det men jag är rätt sne.
Hur hade du känt?

Förstår att de kan kännas tungt, men, det är bara en telefon, en pryl. Så klumpen i magen är kanske något du behöver jobba bort. Inom nått år så kommer du köpa en ny igen och med lite otur så kanske telefonen går sönder så du behöver byta skärmen igen. (håller tummarna att de inte händer dig)

Skickades från m.sweclockers.com