Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja den är jag med inne på att köpa.

Vart hitta du fönster kittet?
Lyckas inte lokalisera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade den här i en annan tråd som jag beställt nu, https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Slog till på den lilla Hornbachen jag också! Den hade överlägset bäst kylning per krona.

För vardagsrummet står det nu mellan:

Electrolux EXP34U338CW 3.4 kW
Woods AC Cortina 3.5 kW
AC Venezia 18K G 5.2 kW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Slog till på den lilla Hornbachen jag också! Den hade överlägset bäst kylning per krona.

För vardagsrummet står det nu mellan:

Electrolux EXP34U338CW 3.4 kW
Woods AC Cortina 3.5 kW
AC Venezia 18K G 5.2 kW

Har du villa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Screw it, slog till på den "lilla" på Hornbach. Priset är såpass bra att det är okej om den inte känns perfekt.

Skrivet av SUMITOMO:

Same same. Tog tydligen den sista.

Skrivet av emilakered:

Såpass! Tur jag inte drog ut på det då. Var slut hos lokala Hornbach, så blir väl leverans någon gång i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Valde också den tillslut. Tur jag inte väntade längre då om de nu är slut
Leverans på onsdag om jag har tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du villa?

62kvm lägenhet med alla fönster i väst sydväst, det kommer bli väldigt varmt i sommar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

62kvm lägenhet med alla fönster i väst sydväst, det kommer bli väldigt varmt i sommar

Ajdå, taskigt att behöva lägga 11-12 tusen på portabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ajdå, taskigt att behöva lägga 11-12 tusen på portabla.

Japp, har inget annat alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara kyltekniker får installera dem nu, så de säljs inte längre av ÅF som Jula.

Jaha där ser man, rules rules...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Även jag har tänkt inhandla en portabel AC i år då det helt enkelt inte går för sig med samma värme i år igen. Kommer fan dö av värmeslag annars.
Har ingen aning om vad jag borde köpa dock. Bor i en tvåa på 51.5 kvadrat. Sovrummet är i nordöstläge, så där är det oftast svalt och skönt oavsett, men vardagsrummet är i sydvästläge och det blir därför rätt varmt under sommarhalvåret. Visst finns det typ några slags adaptrar till slangen som gör att de blir lite mer anpassade för dörrar och fönster så att man slipper isolera runt? Tänkte ha den vid balkongdörren.

Billigt och bäst brukar det ju heta, beredd att betala extra om det är värt det.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Testade ACn ordentligt idag där den fick gå ca 75 minuter på 16 *C kyla och kylde utan problem en lägenhet med öppen planlösning på 78 kvm. Det blev rejält kallt och min bättre hälft satt med en filt för att värma sig.

Hade den igång medan vi tittade på säsongsavslutningen av Star Trek Discovery, visst hörs vindljudet men det vänjer man sig snabbt vid och vore det inte för att det blev så kallt hade vi nästan kunnat glömma bort att ACn körde i bakgrunden då ljudet är väldigt monotont.

Öppnade även dräneringspluggarna för att se hur mycket vatten som samlats, från den nedre pluggen kom inget vatten, från den övre ca. 2 matskedar men då har jag också testat läget för avfuktning vilket ska fylla just den övre tanken.

Den får 5/5 eldrävar 😁

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@FireFox: Hur mycken kylde den verkligen? Det är ju cirka 16c i Stockholm idag.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Testade ACn ordentligt idag där den fick gå ca 75 minuter på 16 *C kyla och kylde utan problem en lägenhet med öppen planlösning på 78 kvm. Det blev rejält kallt och min bättre hälft satt med en filt för att värma sig.

Hade den igång medan vi tittade på säsongsavslutningen av Star Trek Discovery, visst hörs vindljudet men det vänjer man sig snabbt vid och vore det inte för att det blev så kallt hade vi nästan kunnat glömma bort att ACn körde i bakgrunden då ljudet är väldigt monotont.

Öppnade även dräneringspluggarna för att se hur mycket vatten som samlats, från den nedre pluggen kom inget vatten, från den övre ca. 2 matskedar men då har jag också testat läget för avfuktning vilket ska fylla just den övre tanken.

Den får 5/5 eldrävar 😁

Det finns en god anledning till varför portabel AC med frånluft inte kan jämföras med ett system med utedel effektmässigt rakt av. Eftersom det inte är stekhett i skuggan idag så drog den in kall uteluft, när det är 35 grader ute drar den istället in varm uteluft

Ett system med den kyleffekten fungerar säkert för din lägenhet, men när det blir riktigt varmt kommer du vilja stänga några rum för att få ner tempen där enheten står.

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

https://www.tretti.se/tradgard/klimat-och-ventilation/aircond...

Jag beställde denna. Vi hade klarat oss relativt OK utan AC men då vi har en liten ettåring och temperaturen redan nu är 26 grader inne (förra sommaren som kallast 33, ja, vi har försökt isolera ut värmen) så tog vi beslutet att köpa en. Fick tag på en för 4800 så vi slog till.

Är du nöjd med din? Funderat på Delonghi PAC AN112 Eller denna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur lång brukar oftast frånluftslangen vara på dessa maskiner?
Har en luftventil på kanske 10cm i diameter som sitter 2m upp på väggen, skulle isåfall kunna använda den om frånluftslangen nådde dit upp..

Då hade jag även sluppit ha fönster öppna..

Lät ju riktigt bra gällande ljudnivån på den du skaffade @FireFox , dock så räckte det att ha fönstret öppet idag i Sthlm så fick man ner tempen till 15-16 grader

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Är du nöjd med din? Funderat på Delonghi PAC AN112 Eller denna...

Skickades från m.sweclockers.com

Dessvärre får jag min i veckan men jag är övertygad om att maskinen kommer göra ett bra jobb

AN112 är större va? Isf kollade vi på den men iom att jag hade en rabattkod som funkade på den jag länkade till så blev det den

Permalänk
Medlem

Det blev en Electrolux EXP34U538CW 3.5 kW till slut. Beräknad leverans nästa vecka så jag får se hur det fungerar då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det blev en Electrolux EXP34U538CW 3.5 kW till slut. Beräknad leverans nästa vecka så jag får se hur det fungerar då!

Skickades från m.sweclockers.com

Rapportera gärna vad du tycker om den! Kikar också på Electrolux, men vet inte vilken modell man borde välja.

Det är ju så krångligt med ACs. Obefintlig produktinformation på nätet, går knappt ens att ta reda på vilken som är nyast eller bäst. Uppskattar dessutom verkligen om fönsterkit ingår, men det står det aldrig heller nånstans om det gör. Sjukt frustrerande.

edit: står på Electroluxs egna webbsida att fönsterkit finns att köpa till, men kan inte hitta det någonstans. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@FireFox: Hur mycken kylde den verkligen? Det är ju cirka 16c i Stockholm idag.

Skrivet av Petterk:

Det finns en god anledning till varför portabel AC med frånluft inte kan jämföras med ett system med utedel effektmässigt rakt av. Eftersom det inte är stekhett i skuggan idag så drog den in kall uteluft, när det är 35 grader ute drar den istället in varm uteluft

Ett system med den kyleffekten fungerar säkert för din lägenhet, men när det blir riktigt varmt kommer du vilja stänga några rum för att få ner tempen där enheten står.

Skrivet av SunQ:

Hur lång brukar oftast frånluftslangen vara på dessa maskiner?
Har en luftventil på kanske 10cm i diameter som sitter 2m upp på väggen, skulle isåfall kunna använda den om frånluftslangen nådde dit upp..

Då hade jag även sluppit ha fönster öppna..

Lät ju riktigt bra gällande ljudnivån på den du skaffade @FireFox , dock så räckte det att ha fönstret öppet idag i Sthlm så fick man ner tempen till 15-16 grader

Har sol mot sovrum och vardagsrum från ca. 12 till 18 och det blir rejält varmt i lägenheten, uppemot 26 grader så här års (ACn visade 24 *C).

Visst att det räcker att öppna ett fönster så känns det bättre och att den kalla luften som sögs in bidrog till att sänka tempen inomhus, men den kalla luften från AC gjorde ändå att båda här hemma frös varav en virrade in sig i en filt, vilket gör att den ändå får klart godkänt

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Rapportera gärna vad du tycker om den! Kikar också på Electrolux, men vet inte vilken modell man borde välja.

Det är ju så krångligt med ACs. Obefintlig produktinformation på nätet, går knappt ens att ta reda på vilken som är nyast eller bäst. Uppskattar dessutom verkligen om fönsterkit ingår, men det står det aldrig heller nånstans om det gör. Sjukt frustrerande.

edit: står på Electroluxs egna webbsida att fönsterkit finns att köpa till, men kan inte hitta det någonstans. :/

Fick mejla till Electrolux kundtjänst för att få en länk till fönsterkittet:
https://shop.electrolux.se/Hush%C3%A5llsapparater/V%C3%A4rmep...

Det ser tyvärr ut som att det kan bli en och annan glipa med det kittet, där varmluft kan mygg kan tränga in. Bättre att köra med AirBlock 360 från luftmiljobutiken.se.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Så skönt att man investerade i detta 2 månader innan värmeböljan slog till förra året

Har en Electrolux btw. 2.7 Kwh tror jag att den ligger på. Köpte från tretti.se förra året. Sjukt nöjd.

Vill dock Varna för elräkningen. Jag hade min igång i princip 3 månader i sträck förra året. Blev en saftig nota.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Så här såg det ut förra året hos mig:

Ni kan räkna ut när säsongen började och när säsongen var slut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har sol mot sovrum och vardagsrum från ca. 12 till 18 och det blir rejält varmt i lägenheten, uppemot 26 grader så här års (ACn visade 24 *C).

Visst att det räcker att öppna ett fönster så känns det bättre och att den kalla luften som sögs in bidrog till att sänka tempen inomhus, men den kalla luften från AC gjorde ändå att båda här hemma frös varav en virrade in sig i en filt, vilket gör att den ändå får klart godkänt

Men frågan jag ställde, hur lång var frånluftslangen på din maskin? (ok, jag ställde inte enbart frågan till dig, men du var en del av den )

Är dom typ 1m eller räcker dom en bit?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Men frågan jag ställde, hur lång var frånluftslangen på din maskin? (ok, jag ställde inte enbart frågan till dig, men du var en del av den )

Är dom typ 1m eller räcker dom en bit?

1.5 meter skulle jag tro, har ej mätt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Även jag har svårt att välja AC. Tycker informationen som finns är under all kritik, olika info överallt.

Funderar på EXP34U338CW eller EXP35U538CW från electrolux.

Verkar som 338CW är "Bra" och 538CW "Bättre" enligt hemsidan.
Men på electrolux home har 338:an betydligt lägre dB samt bara 0.1kW svagare. (3.4 vs 3.5kW)
338:an är även mindre än 538:an.

Blir nog att köpa 538:an eftersom den dyker upp ca 2 veckor tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Även jag har svårt att välja AC. Tycker informationen som finns är under all kritik, olika info överallt.

Funderar på EXP34U338CW eller EXP35U538CW från electrolux.

Verkar som 338CW är "Bra" och 538CW "Bättre" enligt hemsidan.
Men på electrolux home har 338:an betydligt lägre dB samt bara 0.1kW svagare. (3.4 vs 3.5kW)
338:an är även mindre än 538:an.

Blir nog att köpa 538:an eftersom den dyker upp ca 2 veckor tidigare.

Kollar precis på de två jag med
Men den ena är väl 2.6kw och andra 3.1kw ?!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

I vårt storarum har vi inga öppningsbara fönster, så vilken AC ska man välja då ?

Permalänk
Medlem

Personligen kikar jag på AirCool 24.
Fungerar om man ska kyla sig själv vid datorn typ iaf, sängen borde nog också fungera bra.

Kikade några videos förra året på folk som sa att dom inte höll mer än 30 minuter så blev inget köp.
Började nytt jobb efter nyår där jag såg en kollega som hade en, han var mer än nöjd och sa att de håller över 8h.

https://www.aircool24.pro/checkout

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Är det Airblock 360 som gäller när man ska köpa fönstertätning? Jag har en portabel ac sen innan men har bara använt den med ghetto fönstertätning med dåligt slutresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Är det Airblock 360 som gäller när man ska köpa fönstertätning? Jag har en portabel ac sen innan men har bara använt den med ghetto fönstertätning med dåligt slutresultat.

Bygg en egen av lite brädor. 100x bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Rapportera gärna vad du tycker om den! Kikar också på Electrolux, men vet inte vilken modell man borde välja.

Det är ju så krångligt med ACs. Obefintlig produktinformation på nätet, går knappt ens att ta reda på vilken som är nyast eller bäst. Uppskattar dessutom verkligen om fönsterkit ingår, men det står det aldrig heller nånstans om det gör. Sjukt frustrerande.

edit: står på Electroluxs egna webbsida att fönsterkit finns att köpa till, men kan inte hitta det någonstans. :/

Avbeställde den och körde på Electrolux EXP34U338CW istället, blev lite nojjig över ljudnivån på den EXP34U538CW.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur