Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vill ha en 4K bluray spelare i PS5, är skamligt att det inte finns i PS4.

Yes, de tänker inte på oss som behöver en ursäkt till att skaffa en till pryl vi inte behöver!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Ett problem för egen del med den här lanseringen bara... den kommer komma strax efter att jag byggt en zen 2-burk med navi. Jag gissar att PS5 kommer kosta runt 6000 kr. Spelutbudet för windows har också förbättrats markant de senaste åren. Allt färre spel blir konsolexklusiva.
Sen vet man ju aldrig om det kommer en uppdaterad premiumversion senare heller? Jag var själv early adopter av PS4 och ångrar lite det köpet när det strax efter kom en pro version. Nu drar jag mig för att köpa spel till PS4 eftersom jag vet att jag får en sämre upplevelse, samtidigt som det inte känns ekonomiskt försvarbart att köpa pro. Men visst, om PS5 blir bakåtkompatibelt och mina befintliga spel kommer gå att köra i 4K 60fps, ja då blir det kanske lättare att motivera köp ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Med tillräckligt saltad prislapp byter de kanske namn till Paystation 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Ps4 var och är extremt prisvärd jämfört med PC där man tidigare kunde få en OK gamingmaskin för 10000, men nu måste lägga över 15000. Så om den släpps för 6000kr så skulle ändå säga att den är billig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e3henri:

Ps4 var och är extremt prisvärd jämfört med PC där man tidigare kunde få en OK gamingmaskin för 10000, men nu måste lägga över 15000. Så om den släpps för 6000kr så skulle ändå säga att den är billig

I know I know. Ordvitsar är rätt svaga som de är och blir knappast vassare med en sån utläggning efteråt. Ha lite överseende

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Samsungs SSD är så snabba pga av att dom använder RAM minnet som cache, till SSD:n, Ram minnet är mycket snabbare än SSD minnen, och jag tror SONY kommer köra på det samma tänket för att billigt öka bandbredd på IO och även behövs för all dagens obligatoriska twitchers.... som lagrings system, en Billig SSD från PNY, kanske t.om samsung, på¨500GB, och sen kopplar dom det med ram minnet(vilket lär bli GDDR6, vilket kommer kanske bli ännu snabbare, eller inte? Har kanske inte samma låga CR Timings?), så som Samsung Magician gör på datorer?

Skrivet av VinceAkStyle:

Yes, de tänker inte på oss som behöver en ursäkt till att skaffa en till pryl vi inte behöver!

Ja och oss som inte vill fördubbla priset på en konsoll som aldrig tittas på film, eller insätts grammofonskivor om så går undvikasss.. menar cd/dvd/blueray.. onödigt skräp... allt ska vara digitalt snart ändå!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig video och definitivt något jag gärna ser mer av!

I övrigt låter PS5 väldigt lovande. Jag skaffade en ny konsol (PS4 Pro) för ett år sedan efter många år med bara PC och hade ett mycket trevligt spelår på den. Med konsol-intresset återuppväckt ska det bli mycket intressant att se om de kan möta förhoppningarna med PS5:an och ta sofflirandet till en riktigt hög nivå.

Såklart måste de hitta ett attraktivt pris för konsolspelare överlag, men i jämförelse med PC-spelande känns de som de utan problem kan ligga lite högre än normalt med tanke på de absurda grafikkortspriserna i dagsläget.

Permalänk

Jag kan garantera er, SONY åtminstone, men tror MS håller med, att det finns en sweetspot pris som alltid försöker hålla sig under, för konsoller är mer familje anpassat och dom som inte behöver ha det fetaste och mest överdådiga, och då Sony och MS egentligen tjänar sina pengar på spel licenserna i det stora hela. Så är jag ganska säker, att båda lärt sig något med senare års misslyckanden, att priset sällan är attraktivt bland unga, familjer, och dom snåla som vill ha 4k från konsoller som kostar mindre än ett grafikkort i datorer som ens den knappt klarar av 4k fast den är 2 gånger dyrare än hela konsollen? Och, 5000-6000, max!!!! Och skulle kostnaderna gå upp, så lär båda sälja sina maskiner med förlust som vanligt i början, men dom vet, försöker med det MS gjorde ett år, och sony med, med PS3:an, överpris på sina maskiner, dom säljer hellre med förlust än hamnar i ett nytt "Xbox1 Always Connected is a requirement for anything to work!

Den sista meningen, gjorde PS4:an denna generations vinnare innan det ens börjat?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Inget direkt oväntat förutom "8k". Zen 2 släpps i sommar så när PS5 släpps har den 1,5 år på nacken vilket var ungefär samma som förra generationen. Krävs nog att man väntar och inte tar det nyaste om man ska hålla nere pris och uppe driftsäkerhet. Kommer säkert duga utmärkt för ändamålet!

Själv är jag taggad på spelstreaming. Sköter datacenter hårdvarujobbet så kanske utvecklare slipper bry sig om begränsningarna i olika burkar från Microsoft, Nintendo, Sony. Allt ska funka på allt hade ju vara sjukt smidigt men det är väl önsketänkande.

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Ps4 var och är extremt prisvärd jämfört med PC där man tidigare kunde få en OK gamingmaskin för 10000, men nu måste lägga över 15000. Så om den släpps för 6000kr så skulle ändå säga att den är billig

Woah vänta lite här nu, du menar att exempelvis detta inte räknas som en OK gamingdator? Nu saltade du nog lite väl mycket.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12473677

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Angående PS5s SSD så tror inte så mycket att det är en hybrid lösning.
Speciellt inte om storlek är 1TB på intern lagringen.
Anledningen är att Flash minnen blir billigare och billigare. Och även billigare Flash minnen är förvånansvärt snabbt.
Jag skulle tro att hel del SSD begränsas av kontroller och interfacet snarare än Flash minnena (när man kommer upp i storlek)
Ta exempel Intel 660p Series M.2 2280 SSD 512GB den klarar 1500MB/s
Medans Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB klarar endast 1800MB/s
och samma med 2Tb modellen. Om modellerna använder samma Flash minnen så borde hastigheten för dubblas när man för dubblar kapaciteten. Men det gör det inte! (kan bero på att man använder samma buss till flera Flash minnen eller att kontroller endast använde 2x PCIe alt version 2.0 av PCIe istället för 3.0)

Sedan tror jag att PS5 direkt ansluter Flash minnena till "soc" det gör att man spar in SSD kontroller och låter OS hantera skrivningar och cash funktion.
Delvis: Flash -> "SOC" istället för Flash -> SSD kontroller -> "SOC".

Om vi tar Intel 660p och skalar bort controller kan vi få ett hum hur mycket 1Tb kostar.(2019-04-21)

1TB

512TB

Pris för 512GB

Dustin

1419kr

839kr

580kr

Inet

1429kr

949kr

480kr

Så om vi går på medel pris så hamnar vi på 1060kr/TB ( (580+480)/2*2 )
Och vi borde kunna få en bandbredd på ca 3GB/s med en 1TB, så inte långt ifrån teoretiska max hastig 4x PCIe 3.0 (4GB/s)
Och med 2TB ca 6GB/s vilket är snabbare än en 970 EVO Plus (3.5GB/s).

Om vi jämför priset på en hybrid lösning på 1TB så måste vi ha en HD ca 300kr-400kr och Flash som klara 3GB/s 256GB, om vi antar att priset på 4gånger snabbare Flash är endast dubbelt delvis (1060kr *2 /4 = 530kr)
så får vi ett pris mellan 830kr-930kr

Så pris skillnad är inte så stor vid 1TB och tanke på Flash minnen troligt vis kommer att sjunka i pris så verkar det vara dum ide att hålla fast vid en mekanisk HD och dessutom kommer en hybrid lösning inte riktigt upp i samma prestanda som ren SSD.

Men vid 2TB är det en stor skillnad i pris.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att tro att denna får ett MSRP över $499. Sony har gjort det misstaget en gång och det lär inte upprepas. Gissningsvis kommer man kompromissa med de dyraste komponenterna (ssd, ram) för att få ner priset. En rimlig pris/prestanda-kombo torde vara något i klass med intel 660p. Bra prestanda för konsumentbruk men absolut inget monster.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Jag har väldigt svårt att tro att denna får ett MSRP över $499. Sony har gjort det misstaget en gång och det lär inte upprepas. Gissningsvis kommer man kompromissa med de dyraste komponenterna (ssd, ram) för att få ner priset. En rimlig pris/prestanda-kombo torde vara något i klass med intel 660p. Bra prestanda för konsumentbruk men absolut inget monster.

Tjaa, SSD-lösningen i PS5 ska ju vara snabbare än någon lösning till PC så med dagens mått mätt är den ju ett "monster" - på den fronten. Men ja, det lär inte vara en dyr lösning för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ipac:

Tjaa, SSD-lösningen i PS5 ska ju vara snabbare än någon lösning till PC så med dagens mått mätt är den ju ett "monster" - på den fronten. Men ja, det lär inte vara en dyr lösning för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det sannolikt, vore inte särskilt rimligt att Sony bränner en för stor del av budgeten på lagring (en SSD blir dyr även om de inte siktar på prestanda i toppen). Jag lutar mot att det handlar om en relativt prisvärd SSD som ansluts via PCI Express 4.0 x4, sen kanske den inte ens kommer i närheten av NVMe-SSD:erna nästa år. Men det räcker för att vara snabbare än någon konsumentenhet idag sett till bandbredd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man kommer att gå via PCIe på PS5 för SSD utan direkt prata med Flash minnet via ONFI 4.1. En 32bitars bus med 1200MT/s skulle i teorin ge 4800MB/s men mer trolig lösning är att man har en bredare bus typ 64Bit och långsammare Flash minnen. Fast även en 32bit bus med 1066MT/s skulle ge 4264MB/s i teorin vilket är snabbare än exempel vis 4x PCIe 3.0 klarar av.

Hanteringen av Flash minnet kommer troligt vis hanteras av PS5 os (mjukvara = billigt), och inte av en separat kontroller (vilket har CPU som sköter "garbage collection" och oftast ett externt DRAM som cash).

Att ha ett ONFI istället för PCIe tar troligt vis lika eller mindre kisel yta i anspråk.

Det är vad jag tror men visst det kan finnas andra aspekter som jag inte har tänkt på...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Jag tror inte att man kommer att gå via PCIe på PS5 för SSD utan direkt prata med Flash minnet via ONFI 4.1.

Intressant.

Som av en händelse finns Sony med bland "ONFI Board Members"....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har lyssnat på podden här nu på morgonen, tycker hela diskussionen är mycket intressant och gäller ju egenligen inte enbart Playstation 5 utan även en fingervisning vad man kan förvänta sig från Microsoft.

Håller med i det mesta, men det enda jag ställer mig i ett då tredje led till sett från Jacob och Andreas tänker, är lagringen.

Jag tror att uttalandet ”dubbelt så snabb som dagens ssd’er” syftar på SATA -standarden.
Med andra ord lägger även jag min röst på en PCI-E 4x baserad historia, men i hastighetsspannet ~1000-1500mb/sec på både läs och skriv -prestandan.

Storleken kommer vara från 1TB och sedan lär vi även få se modeller med 2TB, redan vid launch.
Längre fram i enheternas livscykel lär det komma 4TB -lösningar, med ren SSD lagring - då detta faller i enlighet med att priserna på ssd’er faller stadigt, och lär ha fortsatt med det under 3-4 år framöver.

Mina tankar, funderar och till viss del - förhoppningar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Citat:

At the moment, Sony won’t cop to exact details about the SSD—who makes it, whether it utilizes the new PCIe 4.0 standard—but Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs. That’s not all. “The raw read speed is important,“ Cerny says, “but so are the details of the I/O [input-output] mechanisms and the software stack that we put on top of them. I got a PlayStation 4 Pro and then I put in a SSD that cost as much as the PlayStation 4 Pro—it might be one-third faster." As opposed to 19 times faster for the next-gen console, judging from the fast-travel demo.

Ska man hård tolka så blir PS4pro 1/3 snabbare med en SSD medan PS5 typ är 19 gånger snabbare, om vi anta att det är korrekt
så borde bandbredden ligga kring 7000MB/s (500MB/s / 1⅓ *19 = 7125MB/s, med antagande att SSD ger 500MB/s)

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Skulle Playstation skita i E3 eller kommer de vara med? Har för mig att de inte skulle vara med.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Sony är inte med på E3,
jag tolkar det som att alla deras studio's är hårt hållna med projekt för nästa generation och sparar på krutet till den lanseringen.

Permalänk
Medlem

@pacc: Toppen tack

Hoppas Microsoft visar något spännande kring nästa generations konsoler då.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart