Permalänk
Medlem

Datorn dör efter en sekund

Har sökt efter trådar med startproblem och följt tipsen i dem. Tyvärr skriver ingen om problemet löstes och isåfall hur.

Ett tryck på startknappen gör att burken blinkar till och sen stänger ner utan pipljud eller felkoder på moderkortet. Gjorde en CMOS reset och kopplade ur hårddiskarna. Lyckades få den att boota till BIOS. Alla temps och rpm var som vanligt tills den plötsligt slog av igen. Efter en sån nerstängning reagerar den inte på startknappen. Lyckades att starta med SSD'n inkopplad men den dog efter ca 5 minuter i windows. Inga larm eller varningar förutom A2 som betyder IDE Detect.

Kommer lämna in den idag. Själv misstänker jag PSU'n trots att den är dubbelt så stor mot vad datorn kräver. (850W aggen var slut när jag köpte maskinen i delar. Inet byggde den åt mig)

Nu på morgonen så hjälper inte ens reset osv. Den blinkar till och är sen död. Vissa dioder lyser på moderkortet och gfx kortet.

Har kört cpu'n överklockad till ca 4500 några månader nu utan tidigare problem. Vilka är symptomen för en död CPU?

______________________________________________________________________________________________________
Case: NZXT H440W Silent Ultra New Edition
GFX: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming

HDD: WD Black 2TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 750-Series EVO 500GB

RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2133 MHz CL16

MOBO: Asus Maximus VIII Hero Alpha
PSU: Corsair AX1200i Digital 1200W
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
CPU COOLER: Noctua NH-D15

Extern DVD: ASUS Blu-Ray Combo SBC-06D2X-U
Snabbare Wifi: ASUS USB-AC68

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hjälpsam

Behövs inte mer än en 500W för den maskinen, testa med ett annat nätagg om det är efter garantitiden, om det är inom garanti skicka tillbaks datorn för reparation.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

När mina datorer har betett sig så har det historiskt varit glappande kontakter. En gång hade jag helt missat den ena av de två elkontakterna från nätagget till moderkortet.
Du har väl säker kollat alla sladdar men kanske värt att trippelkolla, ibland förvånar man sig själv 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen. Har ryckt i kablaget men inte märkt något glapp. Har tyvärr inget reserv-agg att prova med. Hoppas butiken gör ett försök "live" innan de ställer in den på hyllan hos service avd.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Otroligt schysst service på inet Ringön gbg. Nytt nätagg monterat på en timme. Jag köpte ett 750W.
Låter dem skruva med burken pga min extrema PC ovana

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600