Permalänk
Medlem

Hoppas på normal sommar.
Kändes som om det enda jag gjorde va att vattna eller bada. "vad gör vi idag". "badar om vi inte sakta vill dö i värmen".
Renoverade inte en millimeter på kåken heller. Var för varmt.

Mer vatten mindre värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Skönt att man har köpt sig en AC sen förra sommaren, som bokstavligen blåser iskyla, så jag överlever hetta om så kommer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man kan inte generalisera så...

En del moderna kåkar med flera lägenheter i samma huskropp är så täta och välisolerade att man får den effekten och kan tom vara för varma även vid vår/höst-temperaturer - när solen lyser på fullt sommartid så är det ca 1kW värme per m^2 - räknar man på arean på era fönster och man räknar med runt 500 Watt/m^2 tar sig igenom fönstren så inser man ganska snabbt att kan motsvara mer än 1-kW element på full fart per rum med fönster mot solsidan och det ganska snart når norr om 40 grader C...

Vi har dom problemen i nybygget jag bor i.
Folk kör fönster och balkongdörrar öppet under höst/vinter för det trots minusgrader ute blir för varmt inomhus, helt sjukt. Detta är då givetvis med element avstängda.

Har pratat med ”folk” ansvariga för bygget som bara hänvisar till att det ritas, byggs och isoleras för att klara energi/miljömål gällande uppvärmning på vintern, svaret blev något sjukt undvikande att dom ungefär blev tagna med skägget i brevlådan förra sommaren, ingen hade tänkt på hur man skulle lösa en eventuell nedkylning.
Jag hoppades ju att man ”bara” borde kunna hänga på en AC centralt på inkommande ventilation men det var tydligen problematiskt.

Själv ser jag dystert på framtiden för dessa kåkar då jag är övertygad om att vi inte sett den sista sommaren i nivå med den förra året.

Permalänk
Medlem

Såg att gässen flög extra lågt i förra veckan när de drog förbi, dessutom bildade min kaffesump en tydlig bild av något för ett par dagar sedan. Som om det inte vore tillräckligt har jag haft riktig värk i tårna mellan stortån och lilltån, så jag kan med ett hundra procents säkerhet fastslå att vi kommer att få en varm eller kall sommar, med väder.

Varsågod.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Såg att gässen flög extra lågt i förra veckan när de drog förbi, dessutom bildade min kaffesump en tydlig bild av något för ett par dagar sedan. Som om det inte vore tillräckligt har jag haft riktig värk i tårna mellan stortån och lilltån, så jag kan med ett hundra procents säkerhet fastslå att vi kommer att få en varm eller kall sommar, med väder.

Varsågod.

Case closed

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Såg att gässen flög extra lågt i förra veckan när de drog förbi, dessutom bildade min kaffesump en tydlig bild av något för ett par dagar sedan. Som om det inte vore tillräckligt har jag haft riktig värk i tårna mellan stortån och lilltån, så jag kan med ett hundra procents säkerhet fastslå att vi kommer att få en varm eller kall sommar, med väder.

Varsågod.

Min morfar använde sig av denna teknik också, men jag lärde mig det aldrig själv. Kul att det finns fler som gör så

Permalänk
Medlem

Undrar hur åsikterna skiljer sig mellan Miljöaktivister och andra, när det kommer till att det eventuellt kan bli två fina somrar på raken.

Permalänk
Medlem

Tittade lite efter portabla AC då min nuvarande är 19 år och börja bli lite gisten och skramlar lite väl mycket - den har många timmar drift bakom sig.

Problemet är att väldigt många som normalt säljer - har inget i lager utan kommer först slutet av den här månaden eller under maj.

den andra delen som med modeller som lockar mest - finns inte i fysiska butiker utan i webbutiker och jag vill väldigt gärna se och klämma på en portabel AC under full drift innan inköpsbeslut. - det är saker man kikar på som kondensvatten-hantering, diskreta irriterande ljud (klingande, knackande etc.) som hörs över brummet och suset och detta måste man ibland stressa fram genom att hålla för slangutblåset med en pappskiva så att det som blåser ut är liten bit 50 grader C så att kompressorn går hårt och då börja ljuden komma (dessa går inte sönder av övningen då maskinerna stannar om det blir för varmt)

Det som inskränker mycket är att jag som princip bara tittar efter maskiner med R290 då de i regel har bättre EER än R410A-maskiner om de som konstruerar denna inte slarvar för mycket.

R410A-fyllda maskiner är ett utdöende släkte i och med att det är ett köldmedel som skall bort från marknaden inom EU inom få år och det som syns idag i sortimentet är med stor sannolikhet sista tillverkningsbatcherna och hyllvärmare när dessa tillverkare måste lägga om hela sin produktion mot låg GWP-köldmedelsgaser, och det gör man inte bara sådär. (det är rätt lite sannolikhet att se R32-köldmedel i den här typen av maskiner då kompressorn kommer vara för dyr gentemot priset man kan ta ut - det kommer nog hålla sig till L/L värmepump/AC-splitanläggningar med prisklass bit över 10 papp och inverterdrift. Och sedan fungerar R290 ganska så bra för just den här tillämpningen och de som tidigare hade R22/R407C-designer ännu i tillverkningsmässig rull för länder som fortfarande tillåter detta (varmare länder/ökenländer där R410A är oanvändbar i princip när utomhustemperaturer är över 40 grader) så är det rätt liten förändring där medans bygga om R410A till R290 kommer inte att fungera utan allt måste bytas - kompressor och flänspaket hela vägen runt)

AC kostar pengar att driva och då vill man ha så mycket kyla som möjligt för pengar och en med 3.0 och över i EER är att föredra än de som ligger på 2.4 - 2.6 som de flesta med R410A ligger på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Undrar hur åsikterna skiljer sig mellan Miljöaktivister och andra, när det kommer till att det eventuellt kan bli två fina somrar på raken.

Aja, för miljöaktivister så är ALLT bevis på att jorden snart går under (eller i alla fall mänskligheten). Så det är nog inte så svårt att lista ut

Förstår inte de som klagar över värmen, ja förutom bönderna som har anledning att klaga... det är ju bara att sova i källaren/gillestugan om det blir för varmt i sovrummet. Så enkel lösning

Permalänk
Medlem

OK - tog en chans med webb-köp av Delonghi PAC EX120 Silent så får vi se, den är svart och var nog det som fick köpreflexen att rycka - många av de billigare portabla AC är ju så enormt fula och plastiga tråkig gråvit plast som sakta blir begie...

det är inte dom billigaste maskinerna, minst sagt - men den gamle jag har är en Delonghi och hållit och fungerat i 19 år så de får fortsatt förtroende och vet att de har bra kondensvatten-hantering...

Om man inte vill ge sig på detta så kanske man skall titta på elektroluxmaskiner - dessa kan man åtminstone springa förbi och titta på både somliga modeller på netonet och elektrolux egna säljled Elektrolux Home när de nu kommer levererade - det är dessa som dyker upp förs i slutet av April och under Maj.

jo en sak till - köp ingen maskin på mindre än 3 kW i kyleffekt (~10000 BTU) - annars kommer ni bli. besviken på kylan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av korvOlle:

Jag hoppas inte det, inte som förra sommaren i alla fall, då hade jag 38 jävla grader i min etta. Jag bor högst upp och har ingen möjlighet att öppna något fönster (smart konstruktion) och solen ligger på här från tidig dag tills den går ner.

Sedan är jag en person som gillar när det är mer lagom värme, tycker om hur det kan vara på våren. Andra kanske inte hade haft problem med att sova i min lägenhet osv, men det har jag.

Någon som vet om det finns AC till rimliga priser förresten? Men AC tar väl luft utifrån antar jag, men kanske finns andra lösningar?

Men ja, med tanke på värmen redan nu tror jag att det kommer bli riktigt varmt.

Jag har precis köpt hem saker för att göra min egna hemmagjorda AC till kontoret/lekrummet.

Nu bor jag visserligen i parhus och kan installera en riktig AC om jag så vill, men tror detta kommer vara helt tillräckligt under stunderna man skall sitta där. Annars behöver man ju egentligen inte kyla.

Inte i ett sådant här rum i alla fall.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vid sådana DYI-byggen så är jag alltid imponerad över all is de verkar ha tillgång till i filmerna. De måste ha väldigt stor stack med insamlad sjöis med sågspån över utanför att ta ifrån...

3 kW kylkapacitet motsvarar att smälta runt 34 Kilo is per timme eller runt 800 kilo is per dygn.

Det är därför maskiner baserade på kylklampar är rätt värdelösa om man inte står precis i stråket av lite kyld luft, till detta skall isklamparna frysas in igen och det tar tid och har inte så stor kapacitet samt sker med enormt dålig COP/EER om det sker i frysskåp/box.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa nån ac från amazon senare i månaden, lite mer humana priser hos tyskarna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har precis köpt hem saker för att göra min egna hemmagjorda AC till kontoret/lekrummet.

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Nu bor jag visserligen i parhus och kan installera en riktig AC om jag så vill, men tror detta kommer vara helt tillräckligt under stunderna man skall sitta där. Annars behöver man ju egentligen inte kyla.

Inte i ett sådant här rum i alla fall.

Precis den som jag byggt
Fast andra delar ^^
Skrev om de här

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Nä fy fasen. Jag tycker det var på gränsen idag. 18 grader i skuggan ute och 26 grader i huset.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det blir säkert stekhett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vid sådana DYI-byggen så är jag alltid imponerad över all is de verkar ha tillgång till i filmerna. De måste ha väldigt stor stack med insamlad sjöis med sågspån över utanför att ta ifrån...

3 kW kylkapacitet motsvarar att smälta runt 34 Kilo is per timme eller runt 800 kilo is per dygn.

Det är därför maskiner baserade på kylklampar är rätt värdelösa om man inte står precis i stråket av lite kyld luft, till detta skall isklamparna frysas in igen och det tar tid och har inte så stor kapacitet samt sker med enormt dålig COP/EER om det sker i frysskåp/box.

De kanske fyllde frysen med kylklampar i vintras

Då kan man teoretiskt använda frysen som värmare på vintern genom att frysa kylklampar. Sen drar det knappt nån energi att hålla dem kalla tills på sommaren då man tar fram dem för liknande projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Var hemma hos en barndomsvän i gamla hemstaden ikväll och då det i mina ögon sett är shortsväder när det är sol och över tio plus så var det ok när jag gick dit, tempen visade 14 grader. När man sen gick hem var det bara fyra grader så lite kallt att gå 1,5 km i shorts och t-shirt.

Jag räknar med en varm och härlig sommar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Visst kan man det - men det behövs ganska stora frysutrymmen om det skall räcka mer än enstaka dag typ.

Förr lade man uppsågad sjöis i stora högar och sedan täcktes med rejält lager sågspån och på så sätt kunna hålla is över hela sommaren

Vid bryggerierna (bl.a Söder Mälarstrands bryggeri i Stockholm) hade man ofta stora bergvalv som man förvarade isen i och helst då för flera år förbrukning då Mälaren inte självklart frös till varje vinter.

Bryggeriindustrin var också bland de absolut första köparna när det började komma kylmaskiner och i stort sett finansierade hela den utvecklingen till en början - att vara beroende om vinter blev kall eller inte och därmed tillgången till is var många bryggares mardröm då våra underjästa ölsorter måste hållas kall under bryggningen, annars blev det inte bra alls.

En annan del som behövde kyla var mjölkhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vi tyckte också att det borde finnas ett maxtak men när vi kollade upp det både fackrepresentant och arbetsgivaren så upptäcktes att det inte fanns några siffror för maxtak bara uppmaning att försöka minimera *lidandet* vid orimlig hög temperatur. Så den delen va tolkningsfråga och utav ren suntfornuft gav arbetsgivaren oss längre pauser i jobbet som drickpaus och nedvarvning i fikarummet. Men det är knepig situation när det va skrivet på konstigt sätt samt arbetsgivaren inte kan rå för att det är värmebölja och vi kan inte tillämpa kylning till lokalerna på ett vettigt sätt utan att riskera kvaliteten på tillverkningen.

Jag minimerade lidandet med att börja tidigt på morgonen, vätska, kylklampar, friskluftsmask och bra musik så tog man sig igenom det men det va jobbigt. Och när man började kl 4 istället för 7 på morgonen för att kunna jobba medans det va någorlunda humant och så kom det någon sval dag så man kunna jobba längre utan att dö så jobbade man till 8-9 på kvällen så man fick in lite extra timmar till AT-Banken så man kunna ta ut ifall man skulle slå i väggen p.g.a värmen. Men jag lyckades hålla ut i 4veckor sen gick man på semester precis när värsta värmen va över och började bli humant-klimat att kunna vara ute igen.

ja där ser man, tyvärr kanske det kommer först när någon skadar sig eller blir sjuk PGA värmen och som kan kopplas till det. bra att er arbetsgivare iallafall hjälper till lite.

Värmen förstör och stör mycket, på jobbet blev vår stora frys full så vi fick hyra in en frys container förra sommaren, var så varmt att för att den skulle klara av det fick vi ha kall vatten sprutandes med vatten spridare på utedelen 24/7.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Ska köra gräsklippare åt kommunen i sommar och hoppas på lagom värme och mycket regn på nätterna, blir sysslolös om de blir som förra sommaren då allt torkade bort och blev gult.

Permalänk
Medlem

Det får det bara inte bli. Höll på att trilla av pinn på jobbet tills vi skaffaded en AC där, och sedan komma hem till hettan i lägenheten. Barnen är inte så tåliga heller i sådan värme så alla lider.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

En del av mig hoppas på repris från förra året, den andra delen vill bara ha moln, runt 20c och lite regn. Har nog inte druckit så mycket bärs som jag gjorde under förra sommaren, najs på sitt sätt men blev rätt slitet till slut.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Bor på en ås. Vi brukar ha extremväder, är det varmt så är det extra varm, är det kallt är det extra kallt. Igår hade jag 23+, troligen högre idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har precis köpt hem saker för att göra min egna hemmagjorda AC till kontoret/lekrummet.

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Nu bor jag visserligen i parhus och kan installera en riktig AC om jag så vill, men tror detta kommer vara helt tillräckligt under stunderna man skall sitta där. Annars behöver man ju egentligen inte kyla.

Inte i ett sådant här rum i alla fall.

glöm detta dessvärre, jag provade förra sommaren. den gör av med is snabbare än man hinner frysa ny. så kan du inte få tag i färdigfrysta isblock är det bara att glömma. Kyler gör det, jag hade den stå på en stol i sovrummet rakt riktad mot mig men 35 liter is är vatten på ett par timmar och tar ett dygn att frysa om.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

jag funderar på denna till sovrummet som säkerhetsåtgärd.
billigaste jag hittat med 10000 BTU

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

eller ska man rent av slå till på denna?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Bauhaus tar samma pengar för betydligt lägre BTU och har sämre köldmedia i sina. Utbudet generellt ganska skralt om man inte vill lägga det dubbla verkar det som

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zidichy:

Precis den som jag byggt
Fast andra delar ^^
Skrev om de här

Läste ditt inlägg, bra

Hade du några bilder ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

jag funderar på denna till sovrummet som säkerhetsåtgärd.
billigaste jag hittat med 10000 BTU

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

eller ska man rent av slå till på denna?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Bauhaus tar samma pengar för betydligt lägre BTU och har sämre köldmedia i sina. Utbudet generellt ganska skralt om man inte vill lägga det dubbla verkar det som

Strunta i dem som är mindre än 10000 BTU - 7000 BTU är ungefär som en gammal nissan micra med 50 Hästar - du kommer fram men inget alls upphetsande och känner lite svalka när du står framför i princip, med 10000 BTU så känner du att börja kyla och tempen faktiskt sjunker i rummet i alla fall eller i billiknelsen att bilen fått en 110 hk motor,

12000 BTU och högre så börja det hända saker på riktigt - men det drar då ström och slagarna ut är extremt grova...

---

om du velar mellan Bauhaus och andersson på netonet så skulle jag ta andersson - men kolla kondensvattenghanteringe först så att du inte behöver tömma byttor... - ta hem manualen och läs den först så ger det hint om tömma bytta eller om det kräver dränering med slang.

Dom som sjävförångande av kondensat har ingen bytta att tömma över huvud taget kan man ha som minnesregel och det finns endast dränering i botten som normalt inte behöver anslutas om det går i enbart AC-läge - men kan behöva kopplas till dränering om man kör i avfuktningsläget (då ingen luft pumpas ut genom luftslangen) maskinerna är av modell att de stannar om kondenstråget blir fullt.

Permalänk
Medlem

Känner mig jättehändig som åkte och köpte material för att snickra till ett utlopp för min AC luft idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag hoppades ju att man ”bara” borde kunna hänga på en AC centralt på inkommande ventilation men det var tydligen problematiskt.

Är inte svårare än just som Du skriver "bara". Problemet dom har är att energipriserna är inte lika låga här som i vissa länder p.g.a. stängning samt service av kärnkraftsverken, och kylning kostar. Samtidigt så lär den som bor närmast "kylningen" få det skönast medan som längre ifrån kylaren får inte det lika härligt. Och skulle man försöka göra det härligt för dom längst bort så får den närmast reglera sin till-luftsventil för annars lär dom bo praktiskt taget i ett kylskåp .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.