Permalänk
Medlem

Problem med frysning.

Hej!

Har ett störande problem på min laptop, den fryser ibland allt. Går inte att röra musen eller köra ctrl alt del. Man måste göra en Hard reset. Jag funderar om det uppkommer efter jag installerat drivrutiner till AMD grafikkortet? Kan man köra någon typ av uteslutningsmetod för att utesluta olika delar?
Jag har kört minnesdiagnostik, och kollat lite i crystal nånting. Sist provade jag att inaktivera Intels hd4600, har inte hunnit se om den fryser efter det.

Har ni några förslag på vad jag kan kolla? Skriver ifrån min telefon... Därför styckeindelning osv inte är helt perfekt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Har provat lite nu med att avaktivera HD4600 och AMD 8790M korten sinsemellan. Det är helt klart något fel på båda GPU:erna. Med 8790M Startar inte ens 3d applikationerna, och med HD4600 så blir det överöst av artefakter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

har du kollat tempen på cpu och gpu? dom kanske blir varma?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jo jag har kollat temperaturen, tyckte dom var lite höga så jag bytte kylpasta. Har även blåst ut fläktarna. Kom på en sak, när jag sänkte upplösningen till 1366x768 blev det inte artefakter med HD4600? What gives =D Kan det vara fel på ram minnet? Tänker att den använder mindre minne med hd upplösning istället för full hd?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080