Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Information om Navi släpps under Computex keynote enligt techpowerup.

Ja, jag läste/såg det, intressant att källan inte nämner något om 4 produkter, så det verkar vara en dröm av "btarunr" på tpu.
Lisa Su blev speciellt inbjuden enligt Computex att prata om som dom skriver "next generation of high-performance computing".

Lite av en besvikelse då jag först såg fram till en spännande lansering...

Källa: https://www.computextaipei.com.tw/en_US/news/info.html?id=699...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, jag läste/såg det, intressant att källan inte nämner något om 4 produkter, så det verkar vara en dröm av "btarunr" på tpu.
Lisa Su blev speciellt inbjuden enligt Computex att prata om som dom skriver "next generation of high-performance computing".

Lite av en besvikelse då jag först såg fram till en spännande lansering...

Källa: https://www.computextaipei.com.tw/en_US/news/info.html?id=699...

Well, du har rätt om att det inte står något om vad som ska launchas och unveilas i pressreleasen. Vet inte hur de får det till 4 produktlinjer heller. Hittar bara 3. Själv tycker jag nästan ett whitepaper är roligare att läsa igenom än ett riktigt släpp, även om det riktiga släppen oftast leder till många intressanta tester.

Under the leadership of Dr. Lisa Su, AMD continues to grow and excel in the field of high-performance computing, graphics, and visualization technologies. The latest AMD products released include the world’s first 7nm gaming GPU–AMD Radeon™ VII and first 7nm datacenter GPU, AMD Radeon Instinct MI60. Upcoming products include 7nm AMD EPYC™ datacenter processors, 3rd Gen AMD Ryzen™ desktop processors and graphics cards based on the next-generation “Navi” architecture – all of which are designed to create exceptional experiences for gamers and creators as well as help solve many of the toughest challenges in our lives. During the CEO Keynote, Dr. Lisa Su and other high-profile guests will highlight new details of upcoming products and showcase how the industry is building a new high-performance computing ecosystem that will push technology to the next level.

Permalänk
Medlem

RGT fick ny information av samma person som läckte Vega på 7nm till honom.

Målet är prestanda som RTX 2070.
GDDR6 , PCI-E 4.0
TDP lägre än idag, t.ex under RX580.
Pris mellan 580 och 590

Överlag ser det ut som ett mycket spännande alternativ. Det känns som man hört detta flera gånger förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

RGT fick ny information av samma person som läckte Vega på 7nm till honom.

Målet är prestanda som RTX 2070.
GDDR6 , PCI-E 4.0
TDP lägre än idag, t.ex under RX580.
Pris mellan 580 och 590

Överlag ser det ut som ett mycket spännande alternativ. Det känns som man hört detta flera gånger förut.

Med tanke på hur ofta ryktesuppgifter lovar guld och gröna skogar för att sedan visa sig vara missriktade vid utannonsering eller leverans, så vågar inte jag hoppas för mycket.

Med det sagt vore det fantastiskt trevligt om informationen stämde.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

RGT fick ny information av samma person som läckte Vega på 7nm till honom.

Målet är prestanda som RTX 2070.
GDDR6 , PCI-E 4.0
TDP lägre än idag, t.ex under RX580.
Pris mellan 580 och 590

Överlag ser det ut som ett mycket spännande alternativ. Det känns som man hört detta flera gånger förut.

initialt presterade Navi bättre än de hade hoppas på.
Om nu det ryktet stämmer dvs

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Väntan på officiell information och data från hårdvaran är ruskigt jobbig när man vill köpa nytt.

2070 prestanda skulle vara guld dock.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/rumor-amd-navi-debuting-at-e3-launching-... nya rykten skulle detta stämma skulle man bli glad iallafall ;). ett kort i 2080 prestanda, fast mycket billgare man kan ju drömma.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://wccftech.com/rumor-amd-navi-debuting-at-e3-launching-... nya rykten skulle detta stämma skulle man bli glad iallafall ;). ett kort i 2080 fast mycket billgare man kan ju drömma.

Jag litar inte på en papegoja, länka originalkällan. De säger samma saker som förut i princip, launch vid 7/7. Detta har sagts förut av RGT. Så om det är spekulation eller om de har legitima källor vet man egentligen inte, men det ger lite mer trovärdighet att flera säger så. Mycket av det som sägs kan spåras till tidigare källor. T.ex bättre än Vega64, fast under 2080. Det låter lite som där RX 3080 skulle hamna enligt AdoredTV (som sades för länge sedan, saker och ting kan ha ändrats).

De säger: "AMD's first post-GCN architecture is Navi which is where most of the improvements in performance comes from as it is an aging architecture" , vilket tidigare har sagts av en person som garanterat har legitima källor. Så det är möjligt, men jag tror det när jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag litar inte på en papegoja, länka originalkällan. De säger samma saker som förut i princip, launch vid 7/7. Detta har sagts förut av RGT. Så om det är spekulation eller om de har legitima källor vet man egentligen inte, men det ger lite mer trovärdighet att flera säger så. Mycket av det som sägs kan spåras till tidigare källor. T.ex bättre än Vega64, fast under 2080. Det låter lite som där RX 3080 skulle hamna enligt AdoredTV (som sades för länge sedan, saker och ting kan ha ändrats).
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/12/AMD-RX-3080.png

De säger: "AMD's first post-GCN architecture is Navi which is where most of the improvements in performance comes from as it is an aging architecture" , vilket tidigare har sagts av en person som garanterat har legitima källor. Så det är möjligt, men jag tror det när jag ser det.

Den killen som har den kanalen är duktig på att ompacketera befintliga rykten som att det är något nytt han hört feån sina personliga källor. Eller för den delen ompacketera rykten eller ganska uppenbara slutsatser som om det är något extra klurigt som han lyckats tänka ut. Har aldrig tittat nämnvärt på den kanalen, för varje gång jag gör det aå får jag skåpsmat ompacketerat som hans läckor eller hans spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den killen som har den kanalen är duktig på att ompacketera befintliga rykten som att det är något nytt han hört feån sina personliga källor. Eller för den delen ompacketera rykten eller ganska uppenbara slutsatser som om det är något extra klurigt som han lyckats tänka ut. Har aldrig tittat nämnvärt på den kanalen, för varje gång jag gör det aå får jag skåpsmat ompacketerat som hans läckor eller hans spekulationer.

Jag nämnde tre kanaler, så lite förvirrad över vilken du menar. Men jag tar risken och gissar på att du menar adoredtv. Ja, han var först ut med specifikationer och så för Navi korten. Om de är riktiga eller ej får tiden avgöra, då det här likväl kan ha varit målstolpar som de satt upp (eller egna spekulationer). Sedan om man litar på dem eller ej får man själv avgöra (de låter för bra för att vara sanna, men de är definitivt inte omöjliga att uppnå).

Huvudpoängen som jag ville få fram var att artikeln från tweaktown var en sammansättning av åtminstone tre tidigare källor (RGT,AdoredTV och Usman från wccftech), utom att tweaktown var helt osäkra på om Navi20 ens skulle vara en förbättring på Navi10. Om de fått informationen själva från trovärdiga källor, så ger det mer trovärdighet till de tidigare källorna. Om de kopierat tidigare källor för att enbart tjäna några klick så ger det mindre trovärdighet till tweaktown. Vi får se helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd

dags för nästa ifrån adoredTV

Jag har ett högt intresse för Navi, men Jag har känslan av att bara någon eller några månader om enns det släpper Nvidia en GPU som är bättre än Navi på 7nm.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

dags för nästa ifrån adoredTV

https://youtu.be/7mJCOSXe_zc

Jag har ett högt intresse för Navi, men Jag har känslan av att bara någon eller några månader om enns det släpper Nvidia en GPU som är bättre än Navi på 7nm.

väldigt intressant ska navi bli om de får nvidia att släppa bättre kort snabbare är det bara win win ;). förhoppningvis båttre priser.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Ifall Navi 120w samt vega56 prestanda så har amd lyckats med nåt extra med tanke på vega kan dra 300w.
Även om jag fått ned mitt vega kort till 150w-180w

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid hoppas AdoredTV's info om Navi stämmer.

RX 3080 (Navi 10) = Vega 64 + 10-15% för $250
Special Edition Navi 10 = RX 3080 +15% för $330
Special Edition Navi 20 = RTX 2080 +20% för $430

Permalänk
Medlem

Ja om det stämmer och inte kommer med en massa hakar bör Nvidia ha något riktigt vasst i rockärmen för att kunna konkurrera i medel- och övre medelsegmentet i år. Prisgrupperna är ju helt magiska, även om siffran kommer bli betydligt högre för Sverige.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Om de stämmer så fattar jag verkligen inte varför man ens brydde sig om å släppa Radeon 7. Kul å köpa ett kort som blir ersatt inom 6 månader för typ halva priset.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

@Vash:

Fast Radeon 7 har 60 streamprocessorer medan Radeon instinct versionen har 64, Radeon 7 är bara en filler för Navi som skulle ha lanserats i mars annars.

Det samma kan sägas som hela RTX serien, den kommer bli ersatt månaden efter eller när Navi kommer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Tycker fotfarande att de är ett slag i ansiktet på konsumenter om priser och prestanda stämmer. Men det är bara min åsikt
Sen tycker jag vi kan lämna nvidia utanför i det här fallet rtx seriens öde känns inte som den hör hemma i denna tråden mer än som en prestanda måttstock.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

@Vash: vega 7 är absolut inte ett slag i ansiktet för konsummenterna. 16Gb Vram av HBM 2 för 8000kr är en guld gruva för folk som vill göra produktiva arbeten och spela vid sidan av. finns nog inget bättre kort sett till priset för det än Vega 7.

Med tanke på att Navi nog bara kommer betstyckas med 8GB Vram av GDDR6 så är det en steal.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Se PCB analysen av buildzoid. Det kan möjligtvis vara Navi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

16gb känns lite overkill för korten. Då blir den dyra. Men de kanske behöver många kapslar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Om inte prestandan räcker till så kan dom ju använda 16gb minne som försäljningsargument, personligen så behåller jag ett grafikkort max 3 år men de kan ju finnas fördelar om man ska behålla korten under en längre tid. Dock så känns de mindre bra argument på kort som från start är tänkta som mellansegmentskort kam förstå de mer på Radeon 7 även om jag tror även de är för långsamt för å ta någon större nytta av minnet på lång sikt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@kelthar: Om inte prestandan räcker till så kan dom ju använda 16gb minne som försäljningsargument, personligen så behåller jag ett grafikkort max 3 år men de kan ju finnas fördelar om man ska behålla korten under en längre tid. Dock så känns de mindre bra argument på kort som från start är tänkta som mellansegmentskort kam förstå de mer på Radeon 7 även om jag tror även de är för långsamt för å ta någon större nytta av minnet på lång sikt.

Nä, det finns ingen anledning till att ha så pass mycket minne. Trodde att man kunde få en högre bussbredd om man har fler kapslar, men med GDDR6 så kan man som mest få 384bitar. AMDs kort har historiskt behövt ha hög bandbredd för att kunna prestera bra. Eller om det kanske är bussbredden som påverkar mest.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat igenom uppdateringarna som postats på github till LLVM (notera att jag aldrig läst såna här uppdateringar förut, utom en del som jag läste om Navi förut i PAL), men jag försöker få en klar bild på vissa saker, och andra är jag lite mer undrande över. Notera att det mesta som skrivs här kommer inte att vara så intressant för de flesta .

Obs1: Navi har 2 till SGPRs, varför vet jag inte med tanke på att den har 103 andra SGPRs. FLAT_SCRATCH och XNCA är inte längre i SGPRs. (Allt detta står i klartext som kommentarer).

Obs2: Navi räknas som ”AMDGCN_LAST” (en titel som varje senaste generation får). Kan vara för att instruktionerna från Gfx8 – Gfx9 stöds. Så vad betyder det i praktiken? Att det går att köra GCN instruktionerna på den. Såhär kommenterar en AMD anställd (samma som namedroppa Arcturus).

”Being disappointed that Navi is GCN is like being disappointed that Zen 2 is amd64.”

”Yep, you nailed it.
GCN is an instruction set, specifically our transition from VLIW SIMD to scalar SIMD, not a GPU architecture or an implementation.”

“GCN1, 2, 3 etc... (to use Anandtech terminology) are microarchitectures that use the GCN ISA, but "GCN" without a suffix/qualifier is not a microarchitecture except to the extent that SI microarchitecture was sometimes referred to as "GCN" because it was the only GCN implementation at the time.

We don't really use the GCN term internally except in compiler back-ends, which is where the code being discussed here is located.
Internally we have GFX core microarchitectures (eg GFX9 used in Vega) and then chip level (eg Tonga, Polaris, Vega10) brings in additional IP blocks each with their own microarchitecture (eg VCN or SDMA).”

Kommentarer om vad GCN betyder

Obs3: Jag vet inte vad Gfx10SpeedModel är. Namnet verkar indikera att det är en schemaläggare för Gfx10. Värdena där verkar vara samma som för Southern Islands Full Speed , fast +1 cykel oftast. Inte så intressant egentligen. Det som fångade min uppmärksamhet är att den verkar vara kopplad till en ny grej som heter ”Register Destination Cache”. Namnet verkade rätt så bekant, kanske för att det går att läsa att det finns en ny sak som heter ”Destination Cache” (Do$) som är en del av super-simd patentet. Jag säger inte att det är så att Navi är en super-simd arkitektur, men det känns lite misstänksamt att en ny schemaläggare tar hänsyn till en del som enbart återfinns i super-simd arkitekturen. Om de inte är där i denna arkitektur, så är de där i nästa arkitektur tror jag.

Jag tänkte skriva att jag tyckte det var konstigt att ingen hade uppmärksammat detta ännu, men sedan såg jag att en snubbe postat om det för ett kort tag sedan (han har även ett annat inlägg där han går igenom en hel del andra saker från uppdateringen).

Permalänk
Medlem

Lyssnade på amds earnings call och någon frågade om navi.
Hon sa "it has alot of new features" och "we expect it to launch in Q3."
Hon berättade även att att prismässigt så kommer den positionera sig under Radeon VII.
"In terms of raytracing, we will talk more about our navi roadmap as we get closer to the launch"
Näst sista frågan är det vid 44min.
https://edge.media-server.com/m6/p/azrzpdyv/dmediaset/audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Lyssnade på amds earnings call och någon frågade om navi.
Hon sa "it has alot of new features" och "we expect it to launch in Q3."
Hon berättade även att att prismässigt så kommer den positionera sig under Radeon VII.
"In terms of raytracing, we will talk more about our navi roadmap as we get closer to the launch"
Näst sista frågan är det vid 44min.
https://edge.media-server.com/m6/p/azrzpdyv/dmediaset/audio

Q3 Blir perfa för min del hoppas det levereras bra pris prestanda.
undrar vad new features är om det är nåt nytt häfftigt coolt.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Fram med saltkaret igen då

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

@magma86: Salt karet rakt ner i avloppet, Navi kommer nog vara nästa misslyckande....

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.