Funderar på MC-kort, vilken MC?

@Sh4d0wfi3nd: Lite roliga i det hela är ju att ofta används ju samma maskiner för både a2 och a, de är strypt och ostrypta, där effekten är den samma tills vissa varvtal.. Ex hond cb650f och mt07 används som strypta och ostrypta.. Tog två lektioner faktiskt sen, en bara för att rosta av banan och 1 för att de ville kolla av trafikvettet. Så gick fort, fick dock boka tid redan i februari för att få köra i slutet av juni.. Menmen nu väntas en härlig påskhelg med massa åkning

@Dalton Sleeper: En lite mer "Crusiser modell" Kan vara Kawasaki Vulcan S https://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_Vulcan_S_ABS_8477387...

Min far köpte en sådan för två år sedan ungefär. Hade precis tagit sitt MC kort.

Senast redigerat 2019-04-16 15:30: Lade till info

@NatureBoyyy: Haha det stämmer.
Jag bokade 5 Januari och fick tid först i Juli här i Växjö. Det öppnade dock en ny körskola så nu finns hela 2 skolor med MC-lärare så fick tid från igår och fram till Juni (de har inte öppnat för bokningar efter det ännu). Konkurrens ändrade pris från 1550kr / 90 minuter till 990 kr / 90 minuter i kostnad.

Skrivet av Anaii:

@kaput: Tyvärr uppfyller de inte kraven för att köra upp på.
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/k...

Jag skulle ändå inte välja att köra upp på en sån. Uppkörningen kan nog vara tillräckligt knölig utan att ge sig själv handikapp.

Åhå, ja, det gör ju åtminstone det beslutet enkelt, det får bli separat övningskörningsmoppe.

Tack för bra input

Skrivet av kozmos:

Man kan köra ihjäl sig med vad som helst, absolut inga problem.
Likt bilutvecklingen så har motorcykel med kommit långt, en så pass gammal hoj är ju garanterat betydligt mer svårkörd än det mesta idag trots den låga effekten men de beror ju på hur du kör med.

Min farsa har haft ganska många BSA till och med en ny, det första som hände med den va att skruvarna till framskärmen vibrerade av för den skakade så jävulskt men det är fina hojjar

Hehe, jovisst, men ungdomlig känsla av odödlighet i kombination med grenraket ökar markant risken. Numera är jag fullt tillfreds med tanken på att begränsa mig till att puttra fram i 80 värdiga knyck under soliga sommardagar, typ

Att rikta vevar och balansera slängar och sånt är inga konstigheter, ska nog kunna få nån slags ordning på en vibrerande brittisk skrothög också

@Sh4d0wfi3nd: Holy f*ck, körde här i Växjö betalade de där 1500 per lektion (tog tack och lov a2 på andra sidan landet så var mycket billigare). Bra det finns två skolor nu iallafall då det var galet lång köer. Trevligt med bättre priser för kommande folk dock

Skrivet av NatureBoyyy:

@Sh4d0wfi3nd: Holy f*ck, körde här i Växjö betalade de där 1500 per lektion (tog tack och lov a2 på andra sidan landet så var mycket billigare). Bra det finns två skolor nu iallafall då det var galet lång köer. Trevligt med bättre priser för kommande folk dock

Den gamla körskolan som hade monopol har alltid haft 3 körlärare för MC, nu har de bara 1 och potentiellt en till i sensommar... SOM DE LÄR UPP SJÄLVA NU.
Den nya har 1 lärare också. Men ja, dyra lektioner måste jag anse. I Malmö finns tydligen en skola som tar 420 kr per MC-lektion men det är för långt att pendla för hehe.
Ontopic igen,
MT07, MT09 samt Yamaha Tracer ska provsittas på lokala Yamaha försäljaren när tid fås. De har även provkörning på flera hojjar vilket är mycket oväntat och trevligt.
Kawasaki Z650 är något för liten men inte supertrång. Ska titta på Z900 / Versys 650 / 1000 också.

Suzuki, BMW med flera är inte utlämnade men de är inte i min topplista.

@Sh4d0wfi3nd:

Där ser man. Kan slå ett slag för tracer 900, provkörde en förra året, gillar treans karaktär, bra vrid men samtidigt lite mer varvvillig än en tvåa. Mt07 och 09 är för lite mer bus, vill du åka längre hade jag kikat på tracern av de tre. Även kört z800 inte nya z900 men z800 var iallfall en pungkrossare utan desslike i mitt tycke, stenhård men väldigt rolig att köra däremot. Inget jag skulle kunna åka längre på än 5 mil i stöten

Skrivet av NatureBoyyy:

@Sh4d0wfi3nd:

Där ser man. Kan slå ett slag för tracer 900, provkörde en förra året, gillar treans karaktär, bra vrid men samtidigt lite mer varvvillig än en tvåa. Mt07 och 09 är för lite mer bus, vill du åka längre hade jag kikat på tracern av de tre. Även kört z800 inte nya z900 men z800 var iallfall en pungkrossare utan desslike i mitt tycke, stenhård men väldigt rolig att köra däremot. Inget jag skulle kunna åka längre på än 5 mil i stöten

Tracer 900 kan jag ta och ha i åtanke. Mt07 / Mt09 ser så nice ut, jag vill så gärna att de är bra också men sen ska jag ju inte busa.
Jag har pratat med en ägare av Z750 som tyckte den var riktigt fin och billig i försäkring, skulle vara typ som Z900 fast något mindre (modellerna Z750 > Z800 > Z900).

Skrivet av kaput:

Åhå, ja, det gör ju åtminstone det beslutet enkelt, det får bli separat övningskörningsmoppe.

Tack för bra input

Hehe, jovisst, men ungdomlig känsla av odödlighet i kombination med grenraket ökar markant risken. Numera är jag fullt tillfreds med tanken på att begränsa mig till att puttra fram i 80 värdiga knyck under soliga sommardagar, typ

Att rikta vevar och balansera slängar och sånt är inga konstigheter, ska nog kunna få nån slags ordning på en vibrerande brittisk skrothög också

Ja det går säkert minimera men enstonkare kommer alltid vibrera mycket, den min pappa hade ny va en goldstar 650 va ett helvete att kicka igång enligt honom men den va rolig att köra och de är ju det viktigaste.
Långpendlar gör du ju säkert med bil då som en annan ;P

Har tänkt sälja min gamla projektbil och försöka hitta en kawa triple eller suzuki t500 ihop med honom, han har alltid velat ha en tvåtaktare
Det roliga med veteranmotorcyklar är ju att man får igen pengarna om man är i behov av pengar det slår ju att ha dem liggandes på banken.

@Dalton Sleeper:

Jag har kört mc från och till i nästan 35 år. Jo, jag är gammal, snart 50 bast. Jag har ägt allt från Vespa Primavera med 5 hästar till Suzuki GSXR750 SRAD med 130 hästar och en hel del däremellan. Alla bågar har sin charm. Några encylindriga, några tvåcylindriga och och några fyrcylindriga mc har det blivit genom åren.

Ett smart råd är som någon skrev att känna på körskolans hojar och använda det som preferens. Det brukar vara mellanklasshojar i stil med 65o:n du skrev om. Det är nog lämpligt att börja där någonstans. Köper du en 200-hästars sporthoj som första båge är risken stor att du kör ihjäl dig eftersom det är jätteroligt att köra fort och accelerera om alla slöa bromsklossar (bilar) och man har inte den där rutinen som behövs när något oförutsett inträffar, vilket det såklart kommer göra (inte minst för att bilister i regel inte ser dig eller misstar dig för en mopedist)
Om du köper en mellanklassare kommer du kanske att tröttna så småningom men då är det bara att sälja den och skaffa en annan.
Försäkringspremien följer effekten, kan man säga. Sporthojar med mycket effekt kostar jättemycket att försäkra, så har det alltid varit.

Glöm inte att det finns också andra hojar än sporthojar. Det finns typ äventyrshojar, customhojar, streetfigheters, retrohojar, mm.mm. Yamahas MT-7 eller Suzukis SV 650 är förutom den Kawasaki 650 du skrev om exempel på andra bra nybörjarhojar. De har definitivt effekt så det räcker och blir över för en nybörjare.

Ett tips för att inte förlora så mycket pengar är att köpa en begagnad hoj. Då förlorar du inte så mycket om du skulle tröttna. Det är oftast mindre riskabelt att köpa en begagnad hoj än en bil. Det är mycket mindre saker som kan gå sönder och de japanska hojarna har väldigt bra kvalitet om de sköts. Speciellt Honda är kända för sin kvalitet. Kawasaki är väl de som brukar strula mest av de japanska, men inte så mycket så jag skulle undvika att köpa en.. De europeiska märkena kan jag inte uttala mig om men ryktet säger att de strular lite mer än de japanska.

Senast redigerat 2019-04-16 17:16
Skrivet av Ceji:

@Dalton Sleeper:

Jag har kört mc från och till i nästan 35 år. Jo, jag är gammal, snart 50 bast. Jag har ägt allt från Vespa Primavera med 5 hästar till Suzuki GSXR750 SRAD med 130 hästar och en hel del däremellan. Alla bågar har sin charm. Några encylindriga, några tvåcylindriga och och några fyrcylindriga mc har det blivit genom åren.

Ett smart råd är som någon skrev att känna på körskolans hojar och använda det som preferens. Det brukar vara mellanklasshojar i stil med 65o:n du skrev om. Det är nog lämpligt att börja där någonstans. Köper du en 200-hästars sporthoj som första båge är risken stor att du kör ihjäl dig eftersom det är jätteroligt att köra fort och accelerera om alla slöa bromsklossar (bilar) och man har inte den där rutinen som behövs när något oförutsett inträffar, vilket det såklart kommer göra (inte minst för att bilister i regel inte ser dig eller misstar dig för en mopedist)
Om du köper en mellanklassare kommer du kanske att tröttna så småningom men då är det bara att sälja den och skaffa en annan.
Försäkringspremien följer effekten, kan man säga. Sporthojar med mycket effekt kostar jättemycket att försäkra, så har det alltid varit.

Glöm inte att det finns också andra hojar än sporthojar. Det finns typ äventyrshojar, customhojar, streetfigheters, retrohojar, mm.mm. Yamahas MT-7 eller Suzukis SV 650 är förutom den Kawasaki 650 du skrev om exempel på andra bra nybörjarhojar. De har definitivt effekt så det räcker och blir över för en nybörjare.

Ett tips för att inte förlora så mycket pengar är att köpa en begagnad hoj. Då förlorar du inte så mycket om du skulle tröttna. Det är oftast mindre riskabelt att köpa en begagnad hoj än en bil. Det är mycket mindre saker som kan gå sönder och de japanska hojarna har väldigt bra kvalitet om de sköts. Speciellt Honda är kända för sin kvalitet. Kawasaki är väl de som brukar strula mest av de japanska, men inte så mycket så jag skulle undvika att köpa en.. De europeiska märkena kan jag inte uttala mig om men ryktet säger att de strular lite mer än de japanska.

Nu har väl Dalton redan köpt MC, men det du skriver är helt korrekt. Statistiken säger också att top 5 på pålitlighet efter 3 år så är alla japanare där. Och på en MC så är väl inte någon gammal?

Skrivet av kaput:

Bör man förresten räkna med en och annan vurpa under övningskörningen?

Vanligaste är nog att folk välter hojen stillaståendes, glömmer stödet eller kör iväg med bromsskivelåset i. Att ha motorbåge eller kraschpuckar är en billig försäkring på sin förstahoj. Medan jag övningskörde tror jag någon välte på lågfartsbanan en gång, men det var allt. Men det skulle jag mer klassa som välta eller tappa balansen än att vurpa, för det går i <7km/h.

Som en ren anekdot, så berättade en vän till mig om hur hennes trafikskolelärare hade ett övningsmoment som gick ut på att knuffa till hojen så att eleven tappade balansen. Idén var att eleven skulle få känna hur det känns att tappa balansen i ganska låg fart och komma från hojen. Detta var under kontrollerade former på övningsfält och hoj med motorbåge. Min vän tyckte det var en bra övning, men jag har inte hört om någon annan som fått den.

Skrivet av kaput:

Knäckfrågan är egentligen om de där hojarna verkligen är lämpliga för en nybörjare ur ett rent körperspektiv? Gammalt skrot brukar ju inte precis vara lättkört. Givetvis kommer jag inte skaffa någon riktigt gammal årsmodell med stel bakända, hur ful och äcklig plungefjädring än må se ut, men vad säger ni i övrigt? Min erfarenhet av tvåhjuligt sträcker sig till ett par år med en DT50 i tonåren, och en del svinkörande med mindre crossar när tillfälle har getts. Det är förmodligen nära nog 15 år sedan jag körde sist, men jag inbillar mig i alla fall att en del sitter i fortfarande.

Äldsta jag kört är Honda från 80-talet, så vågar inte svara där. Men det är troligtvis på lågfartsbanan eller bromsövningarna som det kommer ställa till mest problem.

För lågfarten vill du ha en lätt hoj med upprät körställning, så du har lätt att balansera dig fram. Hastigheten är nämligen så låg att du behöver jobba med kroppen för att behålla balansen.

För bromsövningarna behöver du en hoj som kan komma upp i fart på en viss sträcka och sedan kunna bromsa ner på en viss sträcka. Vet inte hur det är med de äldre hojar du tittar på, men jag vet att många äldre HD har usla bromsar.

Tänk också på att bromssträckan är lika kort om du får köra upp i kallt spöregn som en varm sommardag. Får du en iskall uppkörningsdag med regn (som jag) så är det väldigt trevligt att ha ABS och att ha övat med ABS innan.

Notera också att de kommer lyssna om ABS-systemet går in vid uppkörningen. Så om du övar med en hoj utan ABS men tänker köra upp på skolans hoj, bör du åtminstone ta ett tillfälle förbi övningsfältet och känna på ABS i regn. Du vill inte kugga på en sån simpel sak.

Som videon visar kan ABS vara väldigt bra, för det är inte alltid man väljer väder, underlag och trafiksituationer.
Att som nybörjare (eller erfaren) kunna panikbromsa utan katastrofala konsekvenser är en bra livlina medan man bygger erfarenhet.

Skrivet av kaput:

Undrar också hur man ska lägga upp det med mängdträning. Ska man köpa hojen först, och ha den att öva på, eller är det bara att bita i det sura äpplet och pröjsa tusenlappar i timmen för att åka runt på en körskolehoj?

Det som många lägger mycket tid på är lågfarten, högfarten och bromsövningar. Detta kan du definitivt mängdträna själv. Hitta någon tom parkering, industriområde eller liknande och ställ ut konor som du köpt på biltema. All info på hur de olika banorna ser ut finns online. Men det här är så klart en fråga om vad du har för erfarenhet sen innan. Kanske har du kört massa moppe och cross? Själv hade jag inte ens kört moped när jag började ta mitt kort, så jag fick många lektioner på banan.

Vad gäller bromsövningarna så kommer din uppkörningshoj ha ABS (om du kör dit en egen hoj utan då) och de kommer att lyssna så ABS:en inte går in när du gör bromsövningarna. Därför underlättar det om du väljer en övningshoj med ABS. För får du en uppkörning i regn (som jag), vill du ha övat på hur det känns.

Min rekommendation:
*Skaffa en billig nybörjarhoj med ABS. Kawasaki er6 är nog det mest populära valet. Eftersom den är populär hos nybörjare är det dessutom vanligt att hitta dem med kraschpuckar, motorbågar och liknande, vilket så klart är ett plus. Du bör räkna med runt 30.000kr och uppåt, skulle du göra ett klipp kan du kanske hitta en för 25. Eftersom den är just populär nybörjarhoj brukar den vara lättsåld och behålla värdet väl.

*Även om du ska köra långsamt, klä dig med riktiga kläder för att kunna välta på dina lågfartsövningar.
Starka mc-kängor, jacka med axelskydd och byxor med knäskydd är så mycket trevligare att ramla omkull i än sneakers, jeans och tröja.

*Mängdträna så du får grepp om att hantera cykel, balans, koppling och växellåda innan du börjar ta lektioner, så kommer du slösa mindre eller ingen tid på manöverbanan. Jag som hade bilkort men aldrig kört moppe behövde några tillfällen innan koordinationen för att koppla med handen och växla med foten hade satt sig.

*Du behöver lära dig och förstå motstyrning för att klara högfartsbanan och risktvåan! Läs, kolla videor eller fråga en kompis.
Enkelt sagt, när du har fart och kommer in i en kurva så svänger du mjukt åt motsatt håll. Hojen kommer börja lägga sig ner, ju hårdare du trycker åt fel håll, desto mer lägger sig hojen.

*Använd skolans timmar till att öva trafiksituationer på hoj och få den infon som många privata handläggare kanske glömt, inte känner till eller inte är up to date med.

*Mängdträna det som skolan anmärker på med en handledare.

*Använd din er6 på uppkörningen istället för att hyra skolans hoj. Ingen på trafikverket kommer titta snett för att du kommer med en er6. Kanske hade de varit snälla om du kom på en veteranhoj, men sporthoj med brötigt avgassystem är inte att rekommendera.

*När du tröttnat på din Kawasaki er6 säljer du den vidare till en ny nybörjare och förhoppningsvis behöver du inte gå back mer än kostnaden för en lektion eller två.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha, jag kan hålla med om att det är fjantigt att du behöver köra upp efter du tagit A1 / A2 tidigare men det är också bra ur ett säkerhetstänk då man ska klara av en maskin som är både tyngre i vikt och mycket mer råstyrka.
Man slipper ju iaf teorin och kan du köra så blir det ju en snabb uppkörning så har du nytt kort sen.

Skrivet av NatureBoyyy:

@Sh4d0wfi3nd: Lite roliga i det hela är ju att ofta används ju samma maskiner för både a2 och a, de är strypt och ostrypta, där effekten är den samma tills vissa varvtal.. Ex hond cb650f och mt07 används som strypta och ostrypta.. Tog två lektioner faktiskt sen, en bara för att rosta av banan och 1 för att de ville kolla av trafikvettet. Så gick fort, fick dock boka tid redan i februari för att få köra i slutet av juni.. Menmen nu väntas en härlig påskhelg med massa åkning

Precis, jag har för mig att er6 stryps till A2 genom att gashandtaget inte går hela vägen. Men troligen behöver man inte dra det förbi A2-läget för att klara uppkörningen för A. Så lite konstigt blir det faktiskt. Att A1 kräver ny uppkörning är väl mer rimligt i så fall. Mycket större skillnad i både effekt och hoj.

Senast redigerat 2019-04-17 01:44

Fick min leksak såld! 18tusen in, nu kikar jag på Suzuki 750 från -82 och gxsr 750 srad -96. Två helt olika hojar och helt olika prislägen. Jag kommer inte ha råd med ABS och det får vara så. Gixxern lockar för att den är döläcker med sina vilda 130 hästar men den är dyr. Medans den äldre också lockar eftersom jag kan få den väldigt billigt och bygga om under nästa vinter. Rolig projekt mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterar utgiftslistan:

Jag har lagt följande:
-150:- syn
-900:- riskettan
-129:- ikörkort mc app android för all teori
-1000:- mc ställ begagnat
-3400:- risktvåan
-350:- teoriprov

Totalt utgifter hittills as of now: -5579:-

+18000:- sålt leksak som ska finansera A-kortet
(Iom leksaksfinans) Balans: +12421:-

Kvar att göra:
Hoj
Få tag på privat handledare
Uppkörning

Skickades från m.sweclockers.com

@Särimner:

Rekommenderar att gå iallfall en eller två lektioner bara för att få lite feedback. Jag tog 2 lektioner även när jag uppgradera körkortet för att se till man inte glömt något de är noggrana på med prov som man sedan inte bryr sig om. Hellre en lektion än att kugga och boka om nytt. Värt att tänka på är att det är faktiskt som så att uppkörarna kollar extra nog på privatister, det har jag upplevt på mina uppkörning även de bekanta som har tagit. Men kör manöverbanan så mycket du bara kan privat så slipper du lägga några pengar där sen iallafall.

Skrivet av Dalton Sleeper:

@sokar: Ser ingen bild

ajdå inte bra de jue får kolla upp detta

får bli en länk istället då
https://drive.google.com/file/d/1oks-TQXO12jl307KvQcfE1AK5P0D...

Skrivet av sniglom:

Vanligaste är nog att folk välter hojen stillaståendes, glömmer stödet eller kör iväg med bromsskivelåset i. Att ha motorbåge eller kraschpuckar är en billig försäkring på sin förstahoj. Medan jag övningskörde tror jag någon välte på lågfartsbanan en gång, men det var allt. Men det skulle jag mer klassa som välta eller tappa balansen än att vurpa, för det går i <7km/h.

Som en ren anekdot, så berättade en vän till mig om hur hennes trafikskolelärare hade ett övningsmoment som gick ut på att knuffa till hojen så att eleven tappade balansen. Idén var att eleven skulle få känna hur det känns att tappa balansen i ganska låg fart och komma från hojen. Detta var under kontrollerade former på övningsfält och hoj med motorbåge. Min vän tyckte det var en bra övning, men jag har inte hört om någon annan som fått den.

Äldsta jag kört är Honda från 80-talet, så vågar inte svara där. Men det är troligtvis på lågfartsbanan eller bromsövningarna som det kommer ställa till mest problem.

För lågfarten vill du ha en lätt hoj med upprät körställning, så du har lätt att balansera dig fram. Hastigheten är nämligen så låg att du behöver jobba med kroppen för att behålla balansen.

För bromsövningarna behöver du en hoj som kan komma upp i fart på en viss sträcka och sedan kunna bromsa ner på en viss sträcka. Vet inte hur det är med de äldre hojar du tittar på, men jag vet att många äldre HD har usla bromsar.

Tänk också på att bromssträckan är lika kort om du får köra upp i kallt spöregn som en varm sommardag. Får du en iskall uppkörningsdag med regn (som jag) så är det väldigt trevligt att ha ABS och att ha övat med ABS innan.

Notera också att de kommer lyssna om ABS-systemet går in vid uppkörningen. Så om du övar med en hoj utan ABS men tänker köra upp på skolans hoj, bör du åtminstone ta ett tillfälle förbi övningsfältet och känna på ABS i regn. Du vill inte kugga på en sån simpel sak.

Som videon visar kan ABS vara väldigt bra, för det är inte alltid man väljer väder, underlag och trafiksituationer.
Att som nybörjare (eller erfaren) kunna panikbromsa utan katastrofala konsekvenser är en bra livlina medan man bygger erfarenhet.

Det som många lägger mycket tid på är lågfarten, högfarten och bromsövningar. Detta kan du definitivt mängdträna själv. Hitta någon tom parkering, industriområde eller liknande och ställ ut konor som du köpt på biltema. All info på hur de olika banorna ser ut finns online. Men det här är så klart en fråga om vad du har för erfarenhet sen innan. Kanske har du kört massa moppe och cross? Själv hade jag inte ens kört moped när jag började ta mitt kort, så jag fick många lektioner på banan.

Vad gäller bromsövningarna så kommer din uppkörningshoj ha ABS (om du kör dit en egen hoj utan då) och de kommer att lyssna så ABS:en inte går in när du gör bromsövningarna. Därför underlättar det om du väljer en övningshoj med ABS. För får du en uppkörning i regn (som jag), vill du ha övat på hur det känns.

Min rekommendation:
*Skaffa en billig nybörjarhoj med ABS. Kawasaki er6 är nog det mest populära valet. Eftersom den är populär hos nybörjare är det dessutom vanligt att hitta dem med kraschpuckar, motorbågar och liknande, vilket så klart är ett plus. Du bör räkna med runt 30.000kr och uppåt, skulle du göra ett klipp kan du kanske hitta en för 25. Eftersom den är just populär nybörjarhoj brukar den vara lättsåld och behålla värdet väl.

*Även om du ska köra långsamt, klä dig med riktiga kläder för att kunna välta på dina lågfartsövningar.
Starka mc-kängor, jacka med axelskydd och byxor med knäskydd är så mycket trevligare att ramla omkull i än sneakers, jeans och tröja.

*Mängdträna så du får grepp om att hantera cykel, balans, koppling och växellåda innan du börjar ta lektioner, så kommer du slösa mindre eller ingen tid på manöverbanan. Jag som hade bilkort men aldrig kört moppe behövde några tillfällen innan koordinationen för att koppla med handen och växla med foten hade satt sig.

*Du behöver lära dig och förstå motstyrning för att klara högfartsbanan och risktvåan! Läs, kolla videor eller fråga en kompis.
Enkelt sagt, när du har fart och kommer in i en kurva så svänger du mjukt åt motsatt håll. Hojen kommer börja lägga sig ner, ju hårdare du trycker åt fel håll, desto mer lägger sig hojen.

*Använd skolans timmar till att öva trafiksituationer på hoj och få den infon som många privata handläggare kanske glömt, inte känner till eller inte är up to date med.

*Mängdträna det som skolan anmärker på med en handledare.

*Använd din er6 på uppkörningen istället för att hyra skolans hoj. Ingen på trafikverket kommer titta snett för att du kommer med en er6. Kanske hade de varit snälla om du kom på en veteranhoj, men sporthoj med brötigt avgassystem är inte att rekommendera.

*När du tröttnat på din Kawasaki er6 säljer du den vidare till en ny nybörjare och förhoppningsvis behöver du inte gå back mer än kostnaden för en lektion eller två.

Precis, jag har för mig att er6 stryps till A2 genom att gashandtaget inte går hela vägen. Men troligen behöver man inte dra det förbi A2-läget för att klara uppkörningen för A. Så lite konstigt blir det faktiskt. Att A1 kräver ny uppkörning är väl mer rimligt i så fall. Mycket större skillnad i både effekt och hoj.

Oj, stort tack för den detaljerade utläggningen, blir svårt att ge ett svar värdigt din ansträngning

Det blir förmodligen ändå att skaffa en mer lättkörd båge för övnings- och uppkörning, givet tidigare konversation i tråden, så har i slutändan kanske inga skäl att oroa mig. Spela roll om man lägger sig och bucklar tanken på nån äcklig gammal 90-talsmoppe typ
Vurpade både en och annan gång på moppen back in the day, den var åretruntfordon, körde till skolan mitt i vintern när det var påfrusen slask på gångvägarna, och brummade gladeligen runt på Mälarens isar under vintern. Har även gjort misstaget att köra cross med glasögon, och kört rakt fram när stigen svängde och sånt. Oroar mig inte jättemycket för vurpor för egen del, men vore ju synd att kvadda en fin 50-talare, och har noll koll på vad man övar under övningskörningen. Finns det vurprisk liksom?

Kan lugnt spekulera i att en A7 eller A10 är precis lika dassig som en HD när det kommer till bromsverkan, det är trumbromsar både fram och bak, och det skulle bära mig emot att modifiera sådant som syns. Att stoppa dit en torrkoppling är väl en sak, men en bromsskiva flagrant glänsande bland ekrarna, näee..

Riktiga kläder är en självklarhet, både vid övningskörning, och när man väl har lappen i hand. Lite bögig får man vara, och bry sig om rätt stil när man brummar runt. Idag finns det skyddskläder som funkar med en gammal 50-talare också

Motstyrning är ett helt nytt begrepp för mig. Har som sagt kört en hel del moppe och svinat runt på cross, men det har jag ingen aning om vad det innebär, och fattar inte riktigt heller din beskrivning. Är det möjligen något väldigt specifikt för asfalt vid dåliga förhållanden, t ex regn, rullgrus, etc?

Får intrycket att det svåra här blir valet mellan att lära mig köra den båge jag tänkt köra för min egna säkerhets skull, och lära mig köra det de vill jag ska hantera på uppkörningen för att klara den. Man kan ju förstås diskutera huruvida det är rätt eller fel att det är så, men det får nog bli att lägga prio på att klara uppkörningen. Man kan alltid lalla runt och lära sig BSA-moppen på säkert sätt efteråt innan man tar ut den i trafiken.

Skrivet av kaput:

Oroar mig inte jättemycket för vurpor för egen del, men vore ju synd att kvadda en fin 50-talare, och har noll koll på vad man övar under övningskörningen. Finns det vurprisk liksom?

Den största vurprisken är på manöverbanan i min mening, men den är inte så stor. Tror du ska oroa dig mer för misstag och klantigheter så hojen läggs i backen än regelrätta vurpor.

Här är ett exempel på manöverbanan, så du får ett hum om det. Finns gott om liknande videor om du vill se mer.

Skrivet av kaput:

Kan lugnt spekulera i att en A7 eller A10 är precis lika dassig som en HD när det kommer till bromsverkan, det är trumbromsar både fram och bak, och det skulle bära mig emot att modifiera sådant som syns. Att stoppa dit en torrkoppling är väl en sak, men en bromsskiva flagrant glänsande bland ekrarna, näee..

På plussidan har du "låsningsfria" bromsar Om du bestämt dig för att ha just en BSA, måtta upp bromsövningen och testa. Räcker hojen så räcker den.

Skrivet av kaput:

Riktiga kläder är en självklarhet, både vid övningskörning, och när man väl har lappen i hand. Lite bögig får man vara, och bry sig om rätt stil när man brummar runt. Idag finns det skyddskläder som funkar med en gammal 50-talare också

Det gör det absolut. Börjat komma riktigt snygga jackor i klassiskt stuk, som fortfarande har integrerade skydd och annat.
Vet att märket Held gör snygga klassiska jackor, men om de är 50-tal kan nog du svara bättre på.

Skrivet av kaput:

Motstyrning är ett helt nytt begrepp för mig. Har som sagt kört en hel del moppe och svinat runt på cross, men det har jag ingen aning om vad det innebär, och fattar inte riktigt heller din beskrivning. Är det möjligen något väldigt specifikt för asfalt vid dåliga förhållanden, t ex regn, rullgrus, etc?

Nej, det är inte specifikt för dåliga förhållanden, när du känt/förstått vad det handlar om kommer du alltid att svänga med motstyrning. Troligen har du gjort som många gör. Lutat dig inåt i kurvan och i samband med det också tryckt något mer på det inre handtaget.

När du får kläm på motstyrandet kommer du se att själva lutningen inte gör alls så mycket som du tror för att svänga hojen.
Du kommer också upptäcka att du nu har större kontroll, kan välja att svänga snabbare och att saker som slalom blir mycket lättare eftersom du är så mycket snabbare med händerna än överkroppen.

Att förklara hur motstyrning fungerar i praktiken kräver illustrationer och fysik, men känslan är ganska lätt att förklara.
Det blir som att när du trycker på höger handtag så vinklas hojen ner åt höger och trycker du på vänster handtag så lutar den åt vänster. Så det blir nästan som att du roterar hojens lutning genom att trycka på styret. (Vilket inte alls är intuitivt).

Har du något fordon att pröva med, så kör upp i lite fart, säg 50km/h, lägg dig så du har utrymme på båda sidor av dig, luta inte, och pröva hur det känns när du försiktigt vrider styret åt höger respektive vänster.

Okej, så om hojen svänger kraftigt med motstyrning, även om jag inte lutar med kroppen, varför luta kroppen alls?
När du lutar mer med kroppen, behövs mindre lutning av hojen för att svänga lika mycket. Så om du vill kunna svänga ännu skarpare eller behålla mer gummi i backen så lutar du in också. För vanlig gatkörning kan man faktiskt sitta spikrakt och bara motstyra, men det är en god vana att luta med, för det ger större marginaler.

Vill du lära dig mer körteknik finns det en väldigt bra bok som heter "A twist of the wrist 2". Där demonstreras motstyrning, bromsteknik, spårval och annat som är väldigt matnyttigt. Boken finns även som video med fruktansvärt ostiga skådisar, men samma goda fakta och ett antal bra videodemonstrationer.

Jag lyckades hitta klippet om motstyrning från twist of the wrist, dålig kvalitet men sevärt.

Vill också påpeka att det finns mängder med fler videor om motstyrning/counter steering om just denna inte var ditt stuk.

Skrivet av kaput:

Får intrycket att det svåra här blir valet mellan att lära mig köra den båge jag tänkt köra för min egna säkerhets skull, och lära mig köra det de vill jag ska hantera på uppkörningen för att klara den. Man kan ju förstås diskutera huruvida det är rätt eller fel att det är så, men det får nog bli att lägga prio på att klara uppkörningen. Man kan alltid lalla runt och lära sig BSA-moppen på säkert sätt efteråt innan man tar ut den i trafiken.

Jag skulle se det så här; teknikerna du lär dig kommer vara ungefär de samma oavsett hoj. Däremot finns det hojar som är mer eller mindra lämpade för manöverprovet.

Det är absolut inte bortkastat att lära sig körteknik på en hoj och sen byta till något annat. Har körtekniken väl satt sig så sitter den, men du behöver lägga några timmar på att vänja dig vid en annan hoj, innan du kan applicera din körteknik fullt ut igen.

Senast redigerat 2019-04-19 00:21

Jag har kört scooter, cross och allt på 2 hjul och köpte mig en suzuki gsx-r 600 -06
Det var det sämsta jag gjort utifrån vad jag hade för önskemål.
Åkte sthlm göteborg och den resan gör jag inte om på en sportbåge. Det var inte roligt att äga den heller eftersom att jag inte kör snabbt, inte på sporthoj iallafall jag finner inget attraherande i det. Bil är en annan sak som bilentusiast.
Jag sålde hojen rätt fort och idag hade jag köpt mig en scooter. En yamaha t-max eller suzuki burgman eller liknande. Man sitter rak i ryggen, mjukt och skönt, vindruta, massa förvaringsfack, bra lagringsutrymme mm. Att resa till holland, spanien, portugal är inga problem.

Jag hade köpt mig ett tält och lite canpingsgrejjer och åkt.
Sporthoj är kul på bana kanske, personligen tycker jag inte om att köra snabbt med sporthoj bland alla dessa idiot trafikanter, det är för farligt.
Men det är häftigt, jag håller med

Skickades från m.sweclockers.com

Nice! Köpte faktiskt en GSX-R 750 SRAD från 1998 för ett par veckor sedan, 1100 mil på mätaren! Inte kört den ännu men drog en repa på en Ducati Panigale V4S Corse igår, den var trevlig

Skrivet av Särimner:

Fick min leksak såld! 18tusen in, nu kikar jag på Suzuki 750 från -82 och gxsr 750 srad -96. Två helt olika hojar och helt olika prislägen. Jag kommer inte ha råd med ABS och det får vara så. Gixxern lockar för att den är döläcker med sina vilda 130 hästar men den är dyr. Medans den äldre också lockar eftersom jag kan få den väldigt billigt och bygga om under nästa vinter. Rolig projekt mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Särimner:

Fick min leksak såld! 18tusen in, nu kikar jag på Suzuki 750 från -82 och gxsr 750 srad -96. Två helt olika hojar och helt olika prislägen. Jag kommer inte ha råd med ABS och det får vara så. Gixxern lockar för att den är döläcker med sina vilda 130 hästar men den är dyr. Medans den äldre också lockar eftersom jag kan få den väldigt billigt och bygga om under nästa vinter. Rolig projekt mao.

Har du kollat försäkringspriser? Det brukade vara ett snabbt sätt för mig att gallra bort fordon när jag grubblade.
Annars brukar jag föreslå att folk ska lyssna på motorljud, men nu har båda hojarna radfyra, så det hjälper inte så mycket här.
Själv är jag väldigt svag för den gamla SRADens utseende, men jag har sett några snygga caferacer-byggen på Suzuki 750 med.

Skrivet av p4zz:

Jag har kört scooter, cross och allt på 2 hjul och köpte mig en suzuki gsx-r 600 -06
Det var det sämsta jag gjort utifrån vad jag hade för önskemål.
Åkte sthlm göteborg och den resan gör jag inte om på en sportbåge.

Jag brukar köra till stockholm några gånger per år på sporthoj. Det är tråkigt och kanske inte så bekvämt, men har aldrig upplevt det så illa att jag inte skulle göra om det igen. O andra sidan har jag inte så mycket att jämföra mot, har aldrig kört bil eller någon annan hojtyp på den sträckan. Vad tyckte du var värst? Träsmak i rumpan? Ont i knäna? Trött i armarna?

Med det sagt, på en sporthoj måste man upp i 120-140 om man ska långköra hyfsat bekvämt. Det är först då luftmotståndet blir tillräckligt högt för att börja bära din överkropp. Ligger man och långkör under 100km/h blir det lätt att man börjar hänga på armarna när bålen inte längre orkar med. Tänker man inte på det och kör vidare är det lätt att bli trött i kroppen.
När jag långkör försöker jag att flytta runt och sträcka/böja på det som går, utan att äventyra trafiksäkerheten. Vid tankstoppen försöker jag tänka på att ta ett par minuter extra och röra på kroppen också.

Skrivet av p4zz:

Det var inte roligt att äga den heller eftersom att jag inte kör snabbt, inte på sporthoj iallafall jag finner inget attraherande i det.

Det är förståeligt. Med radfyra och den utväxling sporthojar brukar ha, måste man dessutom upp en bit i fart innan det händer något i motorn. Så en 600a sporthoj kan nästan uppfattas lite trött om man håller sig mest mellan 0-50. Ja, trött jämfört mot motarder och streetfighters med färre cylindrar och lägre utväxling. Inte trött jämfört mot de flesta bilar eller mopeder så klart.

Ska man pendla till jobbet genom bilköer skulle jag säga att en mindre scooter är överlägset sporthoj.

Skrivet av p4zz:

Jag sålde hojen rätt fort och idag hade jag köpt mig en scooter. En yamaha t-max eller suzuki burgman eller liknande. Man sitter rak i ryggen, mjukt och skönt, vindruta, massa förvaringsfack, bra lagringsutrymme mm. Att resa till holland, spanien, portugal är inga problem.

Hade du verkligen velat köra flera hundra mil utomlandsresa på den? För sådana långturer hade jag mycket hellre haft en äventyrshoj som BMW 1200GS (så det går att göra roliga avstickare när man letar tältplats) eller något mer touringaktigt och bekvämt som BMW 1600GT. Men det är klart, det är nog mest komfort för pengarna på en sån större scooter.

Senast redigerat 2019-04-19 01:00

@p4zz
Var och tittade på GXSR 750 SRADen igår och när jag provsatte på den så sorterade jag bort den fortare än säljaren hann säga något. Den kändes inte rätt med ställningen och den är också brutal, kände direkt att denna hoj inte var något för mig att börja med.

Tråkigt att du slutade åka hoj för att du gjorde den klassiska nybörjarmisstaget med att köpa utan att prova innan. Jag hoppas du tar upp åkandet igen på en hoj som du trivs med.

@sniglom
Jag har turen att äga hus och stor varmgarage ute på landet vilket gör att jag hamnar på lägsta möjliga premie. SRADen hade kostat mig 1900:- helförsäkrat per år.

För övrigt sorterade jag också bort den andra Suzuki 750in då den minst sagt var schleeeten och jag tvivlade på dess funktion iför uppkörning. Hade jag haft tid över skulle jag köpt den och byggt om men inte nu.

Idag ska jag titta på en fräsch Triumph Speed Four -03 med 3700mil så det blir spännande, har provsuttit på allt från glidare till sporthoj. Nu blir det renodlad naked bike. Återkommer till tråden senare idag mina mc vänner!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sniglom:

Den största vurprisken är på manöverbanan i min mening, men den är inte så stor. Tror du ska oroa dig mer för misstag och klantigheter så hojen läggs i backen än regelrätta vurpor.

Här är ett exempel på manöverbanan, så du får ett hum om det. Finns gott om liknande videor om du vill se mer.

På plussidan har du "låsningsfria" bromsar Om du bestämt dig för att ha just en BSA, måtta upp bromsövningen och testa. Räcker hojen så räcker den.

Det gör det absolut. Börjat komma riktigt snygga jackor i klassiskt stuk, som fortfarande har integrerade skydd och annat.
Vet att märket Held gör snygga klassiska jackor, men om de är 50-tal kan nog du svara bättre på.

Nej, det är inte specifikt för dåliga förhållanden, när du känt/förstått vad det handlar om kommer du alltid att svänga med motstyrning. Troligen har du gjort som många gör. Lutat dig inåt i kurvan och i samband med det också tryckt något mer på det inre handtaget.

När du får kläm på motstyrandet kommer du se att själva lutningen inte gör alls så mycket som du tror för att svänga hojen.
Du kommer också upptäcka att du nu har större kontroll, kan välja att svänga snabbare och att saker som slalom blir mycket lättare eftersom du är så mycket snabbare med händerna än överkroppen.

Att förklara hur motstyrning fungerar i praktiken kräver illustrationer och fysik, men känslan är ganska lätt att förklara.
Det blir som att när du trycker på höger handtag så vinklas hojen ner åt höger och trycker du på vänster handtag så lutar den åt vänster. Så det blir nästan som att du roterar hojens lutning genom att trycka på styret. (Vilket inte alls är intuitivt).

Har du något fordon att pröva med, så kör upp i lite fart, säg 50km/h, lägg dig så du har utrymme på båda sidor av dig, luta inte, och pröva hur det känns när du försiktigt vrider styret åt höger respektive vänster.

Okej, så om hojen svänger kraftigt med motstyrning, även om jag inte lutar med kroppen, varför luta kroppen alls?
När du lutar mer med kroppen, behövs mindre lutning av hojen för att svänga lika mycket. Så om du vill kunna svänga ännu skarpare eller behålla mer gummi i backen så lutar du in också. För vanlig gatkörning kan man faktiskt sitta spikrakt och bara motstyra, men det är en god vana att luta med, för det ger större marginaler.

Vill du lära dig mer körteknik finns det en väldigt bra bok som heter "A twist of the wrist 2". Där demonstreras motstyrning, bromsteknik, spårval och annat som är väldigt matnyttigt. Boken finns även som video med fruktansvärt ostiga skådisar, men samma goda fakta och ett antal bra videodemonstrationer.

Jag lyckades hitta klippet om motstyrning från twist of the wrist, dålig kvalitet men sevärt.

Vill också påpeka att det finns mängder med fler videor om motstyrning/counter steering om just denna inte var ditt stuk.

Jag skulle se det så här; teknikerna du lär dig kommer vara ungefär de samma oavsett hoj. Däremot finns det hojar som är mer eller mindra lämpade för manöverprovet.

Det är absolut inte bortkastat att lära sig körteknik på en hoj och sen byta till något annat. Har körtekniken väl satt sig så sitter den, men du behöver lägga några timmar på att vänja dig vid en annan hoj, innan du kan applicera din körteknik fullt ut igen.

Tack för ännu ett fantastiskt inlägg

Är väl inte så noga med att det just måste vara 50-talsstuk, men kommer inte åka runt i nåt racingställ, eller något annat som ser direkt modernt ut. Den där jackan var ju i övrigt skitball, hade lätt kunnat tänka mig nåt sånt.

Ja, jag är helt självlärd på det där med att köra tvåhjuligt, har bara gjort så som det känns naturligt att göra. Är motstyrning något som går emot instinkterna har jag garanterat inte gjort det vid normal körning i alla fall. Men tror ändå jag fattar, ibland har man kört slalom på lek, och då har man fått känslan av att man nästan studsar mellan höger- och vänsterlut, med minimal ansträngning, och väldigt snabbt. Inbillar mig att man i det läget kan ha motstyrt utan att ha tänkt på det

Antar att motstyrning är ett standardmoment som lärs ut på körskolan?

Och ja, skådisarna var fruktansvärt ostiga, dessutom på det där fullständigt olidliga amerikanska viset

Bortkastat är det ju förstås inte, men tänker att man för sin egen säkerhets skull bör kunna den båge man tänkt använda innan man tar ut den i trafiken, men återigen, det går ju att öva på eget bevåg efter det är klart med kortet, det är väl bara lite tråkigt typ

Skrivet av kaput:

Tack för ännu ett fantastiskt inlägg

Klart man hjälper till, alla ska ha hojkort!

Skrivet av kaput:

Ja, jag är helt självlärd på det där med att köra tvåhjuligt, har bara gjort så som det känns naturligt att göra. Är motstyrning något som går emot instinkterna har jag garanterat inte gjort det vid normal körning i alla fall. Men tror ändå jag fattar, ibland har man kört slalom på lek, och då har man fått känslan av att man nästan studsar mellan höger- och vänsterlut, med minimal ansträngning, och väldigt snabbt. Inbillar mig att man i det läget kan ha motstyrt utan att ha tänkt på det

Ja, det går mot instinkterna, man ska väl inte svänga åt fel håll i kurvan!? aahhh. Men sen sätter det sig snabbt.
Ja, om du vred något alls på styret när du körde slalom, så motstyrde du. Så det tror jag absolut du gjorde.

Skrivet av kaput:

Antar att motstyrning är ett standardmoment som lärs ut på körskolan?

Ja det ska vara ett standardmoment, men den lärare jag hade lärde ut konceptet väldigt luddigt, så jag begrep det inte förrän på risktvåan. Och jag har läst forumtrådar om fler som haft min upplevelse. Så jag tror det kan vara bra att ha kollat lite själv, i fall man skulle ha oturen att få halvdana instruktioner. Men med största sannolikhet kommer du få en bra lärare som visar hur det fungerar och en liten uppfräschning på risktvåan.

Skrivet av kaput:

Och ja, skådisarna var fruktansvärt ostiga, dessutom på det där fullständigt olidliga amerikanska viset

Skrivet av kaput:

Bortkastat är det ju förstås inte, men tänker att man för sin egen säkerhets skull bör kunna den båge man tänkt använda innan man tar ut den i trafiken, men återigen, det går ju att öva på eget bevåg efter det är klart med kortet, det är väl bara lite tråkigt typ

Jag tror det kommer bli ett mindre projekt än du tror. Visst, kanske vill du pröva att göra några hårda inbromsningar för att få en uppfattning om vad som går och inte går, men efter det kan du välja snälla vägar och ha större marginaler tills vanan sätter sig. När du ändå är ute och bygger vana är det ett bra tillfälle att köra "vilse" och leta fina mc-vägar.

Senast redigerat 2019-04-19 19:34

Jag insåg betydelsen av att behärska motstyrning för första gången när jag började övningsköra med en kompis. Hon hade noll teknik från början, även om hon cyklat och kört lite moppe förr. Vi spenderade några timmar på en parkering innan vi gav oss ut på vägarna.
Första svängen gick det rakt fram nästan samma nästa och nästa. Hon fick krypköra i svängarna. Hade förklarat motstyrning men hon förstod nog inte riktigt.
Det var väl ett extremt exempel. De flesta verkar lyckas ganska bra utan att tänka på det.

Skickades från m.sweclockers.com