Vad är det för skillnad på Cat6, Cat7 och etc - Nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Cat6, Cat7 och etc - Nätverkskabel.

Ska köpa nätverkskablar för min PC, Konsol och Telia Tv.

Och så såg jag olika varianter att välja på, ja Cat6, 7 och sådant..
Är inte så pass påläst inom nätverk.

https://www.webhallen.com/se/product/143644-Deltaco-UTP-Cat6-...

https://www.webhallen.com/se/product/97386-Deltaco-FTP-Cat7-N...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och så såg jag olika varianter att välja på, ja Cat6, 7 och sådant..
Är inte så pass påläst inom nätverk.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...-
https://www.pcgamer.com/what-are-the-differences-between-cat5...

Permalänk
Medlem

Cat6 har en plastic core som gör kabeln stel och kan gå sönder, äkta Cat6 ska klara 10 Gbps över 100m

Äkta Cat7 RJ45 finns inte, se den som en böjbar kabel som bör klara runt 10 Gbps.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 som är intressanta för dig och skillnaden är obefintlig i ett 1 Gbit/s nätverk, cat5 och cat6, för fast installation bör du välja cat 6, för patchkablar är ofta cat5 bättre då de inte är lika stela men man bör ändå aldrig böja dem skarpt, får man inte tag i cat5 patchar så går det ofta bra med cat6 som är det vanligaste i "vanliga butiker" i dag.
Skärmat bör du alltid undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 som är intressanta för dig och skillnaden är obefintlig i ett 1 Gbit/s nätverk, cat5 och cat6,

Cat5e och cat6 om man skall vara petig. Cat5 stöder inte 1Gbit/s medan cat5e gör det.
Idag finns det visserligen knappast kvar några cat5 kablar på marknaden att köpa, men man bör ändå vara medveten om att cat5 och cat5e inte är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Cat5e och cat6 om man skall vara petig. Cat5 stöder inte 1Gbit/s medan cat5e gör det.
Idag finns det visserligen knappast kvar några cat5 kablar på marknaden att köpa, men man bör ändå vara medveten om att cat5 och cat5e inte är samma sak.

Inte helt sant. Drog nätet hemma för 18 år sedan med cat5-kabel, får Gbit hastighet. Fanns en hel del cat5-kabel som stödde Gbit-hastigheter.

Eller så är det någon form av placebo-effekt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Inte helt sant. Drog nätet hemma för 18 år sedan med cat5-kabel, får Gbit hastighet. Fanns en hel del cat5-kabel som stödde Gbit-hastigheter.

Eller så är det någon form av placebo-effekt...

Det blir ju lite som överklockning. Det kanske funkar, det kanske rent av är 100% stabilt -- men du har inget som helst officiellt stöd, och kan inte klaga om det bara fungerar med korta sladdar eller om om frames blir korrupta då och då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Cat6 har en plastic core som gör kabeln stel och kan gå sönder, äkta Cat6 ska klara 10 Gbps över 100m

Äkta Cat7 RJ45 finns inte, se den som en böjbar kabel som bör klara runt 10 Gbps.

Officiellt klarar CAT 6 10GBASE-T upp till 37 meter, CAT 6a klarar 100 meter.

Skrivet av filbunke:

Inte helt sant. Drog nätet hemma för 18 år sedan med cat5-kabel, får Gbit hastighet. Fanns en hel del cat5-kabel som stödde Gbit-hastigheter.

Eller så är det någon form av placebo-effekt...

Enligt den eropeiska standarden ska CAT 5 klara 1000BASE-T upp till 100 meter (samma som CAT 5e enligt den amerikanska standarden), däremot fungerar högre hastigheter än vad kabeln är gjord för oftast bra på kortare sträckor.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte helt sant. Drog nätet hemma för 18 år sedan med cat5-kabel, får Gbit hastighet. Fanns en hel del cat5-kabel som stödde Gbit-hastigheter.

Det fanns en hel del cat5 kablar som uppfyllde kraven för cat 5e, men det var inget som krävdes av specifikationen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Såg att jag alla kablarna var Cat5 till alla enheter, såg det på kabeln, läste att det fanns text skrivet på kablar för och kolla vilken sorts nätverkskabel man har specifikationsmässigt.

Just nu så har jag modemet och router nära mig så detta om meter/avstånd så verkar cat6 räcka gott och väl.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ska köpa nätverkskablar för min PC, Konsol och Telia Tv.

Och så såg jag olika varianter att välja på, ja Cat6, 7 och sådant..
Är inte så pass påläst inom nätverk.

https://www.webhallen.com/se/product/143644-Deltaco-UTP-Cat6-...

https://www.webhallen.com/se/product/97386-Deltaco-FTP-Cat7-N...

Du vet att den där cat7 kabel är en cat7 med en cat6 hylsa. äkta CAT7 hylsor är av GG45, TERA, ARJ45, och GG45 är den enda hylsan som passar till en RJ45 port

ARJ45 ser ut så här, är en godkänt CAT7 hylsa.

TERA

GG45

Så den där länkade CAT7 kabeln kommer med automatik att bli nergraderad till en CAT6A eftersom hylsan inte klarar CAT7

Permalänk
Medlem

Min kabel ligger på golvet i lägenheten, passiva stadsnät-porten är vid ytterdörren. Kör en 10 meters längd.

Cat5 kablar har gått sönder bara av att jag trampat på dem. Av att dammsugaren rullat över den etc.
Cat6 kablar samma historia
Cat7 kabel har överlevt att kontorsstolen rullat över den, med mig på.

Så jag kör med Cat7 från och med nu, de håller i evigheter för en klant som jag.

Hyreslägenhet med kass hyresvärd, vill inte fästa den mot vägglisten till datorn då spikhål etc från kabelhållare är inget de gillar. Då faktureras man kostnaden för att byta alla lister i hela lägenheten vid flytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Min kabel ligger på golvet i lägenheten, passiva stadsnät-porten är vid ytterdörren. Kör en 10 meters längd.

Cat5 kablar har gått sönder bara av att jag trampat på dem. Av att dammsugaren rullat över den etc.
Cat6 kablar samma historia
Cat7 kabel har överlevt att kontorsstolen rullat över den, med mig på.

Så jag kör med Cat7 från och med nu, de håller i evigheter för en klant som jag.

Hyreslägenhet med kass hyresvärd, vill inte fästa den mot vägglisten till datorn då spikhål etc från kabelhållare är inget de gillar. Då faktureras man kostnaden för att byta alla lister i hela lägenheten vid flytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska aldrig någonsin trampa på eller rulla saker över kabel, aldrig.

Sätt upp lister med dubbelhäftande tape. Tror många kabelkanaler har det faktiskt.

Sen är jag rätt säker på att ett visst naturligt slitage är en rättighet, du måste kunna leva i din lägenhet.
Eller får du inte sätta upp tavlor heller?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff nya tider, nya lösningar. De vill inte upprusta skruttiga gamla lägenheter på sin egen bekostnad. Så de skjuter så mycket av kostnaderna på de boende som flyttar ut som de kan. Spikhål i en remsa tapet? 14000 för nytapetsering i en tvåa tack säger hyresvärden. Annars säljer de inte med ockerhyrorna vi har (för vad man får).

Så ja, tålighet av nätverkskabel spelar roll för mig :). Funderar på att dra den i väggen dock, blir ju spårlöst i existerande hål.

Så nej, det får man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Karaff nya tider, nya lösningar. De vill inte upprusta skruttiga gamla lägenheter på sin egen bekostnad. Så de skjuter så mycket av kostnaderna på de boende som flyttar ut som de kan. Spikhål i en remsa tapet? 14000 för nytapetsering i en tvåa tack säger hyresvärden. Annars säljer de inte med ockerhyrorna vi har (för vad man får).

Så ja, tålighet av nätverkskabel spelar roll för mig :). Funderar på att dra den i väggen dock, blir ju spårlöst i existerande hål.

Så nej, det får man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat om det där verkligen håller rent juridiskt?

Hade en hyresvärd som körde precis sån stil, vi var mest glada över att komma därifrån men till slut gick han över gränsen på sina idéer (jag hade satt upp persienner och han ansåg att mina spikhål gjorde mig skyldig till att byta ut alla hans nya fönster) och jag höll en föreläsning för honom som troligen inte bara hördes i hela fastigheten utan även i grannfastigheten. Betalade inte en krona. Inga ytterligare krav senare.
Han försökte iofs genom att låta den nya hyresgästen höra av sig till mig angående hål i badrumskaklet, men eftersom de inte var nått jag gjort blev det inte ens en diskussion. Annars kan man förstå det då det är utrymme med risk för fuktskador.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Funkar de platta/flata kablarna lika bra för gaming som de runda? Ska dra en 15 m kabel till ett annat rum än routern. Så nåt i stil med DELTACO TP-kabel Cat6 Tunn U/UTP Vit 15 m funderar jag på. De är väl inte kända för att skapa paketförluster och liknande i högre utsträckning än runda kablar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hced:

Funkar de platta/flata kablarna lika bra för gaming som de runda? Ska dra en 15 m kabel till ett annat rum än routern. Så nåt i stil med DELTACO TP-kabel Cat6 Tunn U/UTP Vit 15 m funderar jag på. De är väl inte kända för att skapa paketförluster och liknande i högre utsträckning än runda kablar?

En platt kabel kan fungera när den är kort och länken är 1 Gbit men den lär inte klara att uppfylla kraven om man skulle testa den med mätningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hced:

Funkar de platta/flata kablarna lika bra för gaming som de runda? Ska dra en 15 m kabel till ett annat rum än routern. Så nåt i stil med DELTACO TP-kabel Cat6 Tunn U/UTP Vit 15 m funderar jag på. De är väl inte kända för att skapa paketförluster och liknande i högre utsträckning än runda kablar?

Jag har en 10m platt nätverkskabel dragen ca 7-8m och den har fungerat sen början på 2014. Den följer inte standarden men funkar.