Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Fick detta som svar efter att jag blev arg och skrev ett argt mail till dom. Allt som jag skrev finns dock ej kvar i sitatet. Har slutat använda prisjakt efter det, innan använde jag det dagligen. Hatade mobilversionen på deras sida men älskade gammla prisjakt.

Ticket: 360951 Hur ändrar jag från mobilversion till datorversionen på prisjakt? Sitter med mo...

Hej!

Ursäkta för sent svar.

Det går tyvärr inte att komma åt desktopversionen ifrån mobilen ifall det är den nya sidan du syftar på.

Ha en fortsatt trevlig måndag! 😊

Vänliga hälsningar
Robert

Jag testade precis "request desktop site" på Chrome och Firefox på Android. Det funkar och du får desktop-sajten.

Däremot verkar det inte funka på Chrome och Safari på iOS. Vi kollar på vad problemet kan vara där.

Permalänk
Medlem

Hade en diskussion med dem och vet inte ifall de framkommit i tråden.
(En av) Anledningarna till den nya designen är att Google prioriterar ner sidor som inte är anpassade för mobila enheter.
Då verkar det som om siteägarna tolkar detta som att siten måste vara anpassad för små mobila skärmar fastän man tittar på den på en stor dator skärm.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Hade en diskussion med dem och vet inte ifall de framkommit i tråden.
(En av) Anledningarna till den nya designen är att Google prioriterar ner sidor som inte är anpassade för mobila enheter.
Då verkar det som om siteägarna tolkar detta som att siten måste vara anpassad för små mobila skärmar fastän man tittar på den på en stor dator skärm.

Googles nya mobila index betyder främst att de inte rankar sajter endast baserat på desktop-versionen längre. Mobila sidor rankas på egna meriter. Google hanterar olika sajter för mobil och desktop, men mobilsajtens funktionalitet måste vara on par med desktop-sajten för att rankas korrekt. På Classic så har vår desktopsajt betydligt mer funktionalitet än mobilsajten, något som ger oss problem i detta avseendet.

På längre sikt rekommenderar Google att man har en responsiv sajt som hanterar olika skärmstorlekar. Det har inget att göra med att desktopsajten måste se ut som en mobilsajt, dock. Tekniskt sett är det inga problem att ha en responsiv sajt som ser ut som en desktopsajt på stora skärmar och som en mobilsajt för touch på mindre skärmar.

Vi jobbar på att förbättra design, layout, översikt och navigering för att funka bättre på alla upplösningar - framför allt större skärmar. Målet är ett Prisjakt som ger dig precis rätt layout och design för just den skärmen du sitter på.

Stay tuned...

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt enormt roligt.
https://www.hd.se/2019-03-29/prisad-foretagskultur-hos-prisja...

Citat:

– Det viktiga är att lyssna på vad alla andra gör. Och sedan göra tvärt om, säger Linus Jonkman, som är personalansvarig hos Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

De har alltid sämre funktionalitet och är inzoomade för att passa halvblinda pensionärer.

Och varför ska inte halvblinda pensionärer kunna surfa runt utan problem? Nu har jag själv inga större problem men jag tycker nog att webben ska vara tillgänglig för alla. Men att bygga lättnavigerade sajter är en konst, en konst som tyvärr alltför många inte behärskar.

/ B

Permalänk
Medlem

Bugg i "Gå till gamla Prisjakt"?

Jag söker efter en produkt på Google och följer länken till Prisjakt. Hamnar då på "Nya" Prisjakt som jag inte tycker fungerar så jag väljer att gå till "Gamla" Prisjakt. När jag gör det så ändras variabeln p som innehåller Prisjakts produktid från p till q vilket får till följd att jag får ett fel 404 Produkten kan ej hittas när jag kommer till gamla Prisjakt. Ändrar man manuellt tillbaka q till p i URL kommer man rätt.

T.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4854686
Ger efter att ha klickat på Gå till Gamla: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?q=4854686
Ändra q till p och produkten hittas https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4854686

Permalänk
Skrivet av Aene:

Bugg i "Gå till gamla Prisjakt"?

Jag söker efter en produkt på Google och följer länken till Prisjakt. Hamnar då på "Nya" Prisjakt som jag inte tycker fungerar så jag väljer att gå till "Gamla" Prisjakt. När jag gör det så ändras variabeln p som innehåller Prisjakts produktid från p till q vilket får till följd att jag får ett fel 404 Produkten kan ej hittas när jag kommer till gamla Prisjakt. Ändrar man manuellt tillbaka q till p i URL kommer man rätt.

T.ex.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4854686
Ger efter att ha klickat på Gå till Gamla: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?q=4854686
Ändra q till p och produkten hittas https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4854686

Hoppla, det där verkar vara en bugg. Vi kollar på det!

Permalänk

Nu ska det vara fixat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är glad så länge "gamla" Prisjakt finns kvar som alternativ. Har aldrig varit speciellt förtjust i Pricerunner. Så jag hoppas de skrotar "nya" Prisjakt och behåller gamla inarbetade versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Ja, och att döma av reaktionerna här verkar företagskulturen sitta i. Jag måste tyvärr stämma in i kritiken, som det ser ut nu är den dagen då Classic försinner samma dag som jag försvinner som användare. Är det något som egentligen är bättre i den nya versionen?

Permalänk
Medlem

"Responsiv design" måste vara bland det sämsta som hänt webbdesign. Sidorna går från att vara optimerade för ena eller andra "plattformen", till att vara suboptimal för båda. Desktopanvändarna får en skitsida med jättesymboler, massa dött utrymme och gigantisk text. Mobilanvändarna får en stympad sida med en bråkdel av desktopversionens funktionalitet. Att dessa sajtägare och webbdesigners aldrig lär sig!

Tills ganska nyligen gick det fortfarande att få fram desktopversioner av sidor även i mobilen, men nu går det nästan ingenstans längre. Allt är denna förbannade "anpassning" som knappt går att använda. Yta, yta, yta. Inget djup. Ingen funktion. Ingen tanke på användaren, utan bara på nåt designpris eller vad man nu förväntar sig få ut av skiten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Drar till med en vild gissning att du inte själv jobbar med webbdesign eller ansvarar för att underhålla några webbsiter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@cyklonen: Drar till med en vild gissning att du inte själv jobbar med webbdesign eller ansvarar för att underhålla några webbsiter?

Nej. Jag hade inte med gott samvete heller kunnat jobba med sån skit som görs i dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej. Jag hade inte med gott samvete heller kunnat jobba med sån skit som görs i dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Så alla som jobbar med webb är typ dumma i huvudet, du hade kunnat göra det mycket bättre själv men väljer ändå att inte göra det utan istället stå vid sidan om och klaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så alla som jobbar med webb är typ dumma i huvudet, du hade kunnat göra det mycket bättre själv men väljer ändå att inte göra det utan istället stå vid sidan om och klaga?

Inte för att du quotade mig men alla som jobbat med "nya prisjakt" har inte mycket vett i skallen.

Det finns absolut inget som har förbättrats, utan det är bara annorlunda och tyvärr extremt mycket sämre.

I vanliga fall när man kommer med något nytt så är det också bättre på minst ett sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så alla som jobbar med webb är typ dumma i huvudet, du hade kunnat göra det mycket bättre själv men väljer ändå att inte göra det utan istället stå vid sidan om och klaga?

Nej, jag har inte de tekniska kunskaperna för att göra det. Men det krävs inte för att bedöma om nåt är bra gjort eller skräp. Jag kan inte tillverka ett cykelhjul heller, men har inga svårigheter att avgöra om ett visst hjul är bra gjort eller dåligt gjort. Det finns bra sidor och konstruktioner, men väldigt ofta är det riktigt dåligt. Folk följer trender, även om trenderna är skit. Se bara på alla som går runt med fabrikstrasiga jeans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har inte de tekniska kunskaperna för att göra det. Men det krävs inte för att bedöma om nåt är bra gjort eller skräp. Jag kan inte tillverka ett cykelhjul heller, men har inga svårigheter att avgöra om ett visst hjul är bra gjort eller dåligt gjort. Det finns bra sidor och konstruktioner, men väldigt ofta är det riktigt dåligt. Folk följer trender, även om trenderna är skit. Se bara på alla som går runt med fabrikstrasiga jeans.

Well, det är ganska lätt att stå vid sidan om om anse att allt är dåligt och att någon annan borde göra något, och då gärna utgå ifrån att ens egna användarbehov är de primära. Statistiken är dock rätt tydlig med att det är "mobile first" som gäller numera och trenden blir bara starkare och starkare. Så det är nog snarare så att den desktop version du föredrar (och i många fall även jag) lär var det som försvinner framöver. Sen tror jag inte att den som inte jobbar i branschen riktigt förstår tempot i den tekniska utvecklingen och hur mkt jobb det är att bygga något som är unikt för varje plattform, skärmstorlek osv. och sen underhålla det över tid. Om det sen är bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om, men det förhindrar inte att det är som det är.

Dock finns det så klart många exempel på sånt som bara är dåligt också, och där måste jag tyvärr räkna in nya Prisjakt, där jag kan se lite tillförd nytta men klart försämrad användbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, det är ganska lätt att stå vid sidan om om anse att allt är dåligt och att någon annan borde göra något, och då gärna utgå ifrån att ens egna användarbehov är de primära. Statistiken är dock rätt tydlig med att det är "mobile first" som gäller numera och trenden blir bara starkare och starkare. Så det är nog snarare så att den desktop version du föredrar (och i många fall även jag) lär var det som försvinner framöver. Sen tror jag inte att den som inte jobbar i branschen riktigt förstår tempot i den tekniska utvecklingen och hur mkt jobb det är att bygga något som är unikt för varje plattform, skärmstorlek osv. och sen underhålla det över tid. Om det sen är bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om, men det förhindrar inte att det är som det är.

Dock finns det så klart många exempel på sånt som bara är dåligt också, och där måste jag tyvärr räkna in nya Prisjakt, där jag kan se lite tillförd nytta men klart försämrad användbarhet.

Jag säger inte att allt är dåligt, men alltför mycket - väldigt mycket - är dåligt. Hur folk kan prioritera en så begränsad plattform som mobilen övergår mitt förstånd. Det första jag gör när jag kommer hem är att lägga mobilen på en köksbänk. Sen rör jag inte den förrän jag ska lämna lägenheten igen. Mobilens enda fördel är det som hörs i namnet, att den är mobil. På alla andra vis är den gravt handikappad i allt jämfört med riktiga saker som datorer, kameror, medieuppspelare. Men folk i gemen är ju lata.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Responsiv design" måste vara bland det sämsta som hänt webbdesign. Sidorna går från att vara optimerade för ena eller andra "plattformen", till att vara suboptimal för båda. Desktopanvändarna får en skitsida med jättesymboler, massa dött utrymme och gigantisk text. Mobilanvändarna får en stympad sida med en bråkdel av desktopversionens funktionalitet. Att dessa sajtägare och webbdesigners aldrig lär sig!

Tills ganska nyligen gick det fortfarande att få fram desktopversioner av sidor även i mobilen, men nu går det nästan ingenstans längre. Allt är denna förbannade "anpassning" som knappt går att använda. Yta, yta, yta. Inget djup. Ingen funktion. Ingen tanke på användaren, utan bara på nåt designpris eller vad man nu förväntar sig få ut av skiten.

Lite OTA från prisjakt-tråden men tycker du har en poäng om själva Responsiv design. Blir också ganska frusterad när jag inte kan välja desktop-sidan. Särskilt på en surfplatta men också mobilen när man vill komma åt funktioner som bara finns på en fullstor sida.

Är övertygad om att snart ska sidor ha Responsiv design ända ner till smart watch storlek. Att få med all info där blir nog en svår nöt för webbutvecklare att lösa. Vad tror ni andra, är utvecklingen av webbens sidor på väg bakåt = Rubrik, kort ingress, video (ingen fördjupande brödtext).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag säger inte att allt är dåligt, men alltför mycket - väldigt mycket - är dåligt. Hur folk kan prioritera en så begränsad plattform som mobilen övergår mitt förstånd. Det första jag gör när jag kommer hem är att lägga mobilen på en köksbänk. Sen rör jag inte den förrän jag ska lämna lägenheten igen. Mobilens enda fördel är det som hörs i namnet, att den är mobil. På alla andra vis är den gravt handikappad i allt jämfört med riktiga saker som datorer, kameror, medieuppspelare. Men folk i gemen är ju lata.

Detta är vad jag brukar kalla för "Svensktopp-effekten", där man anser att allt var bättre förr och gärna vill att det ska förbli så även i framtiden oavsett hur verkligheten ser ut.

Jag håller i stort sett med dig om användbarhetsfrågorna, men samtidigt vet jag att trafiken från mobila enheter (primärt smartphone men även en del surfplattor) dominerar totalt och bara ökar och ökar. Jag bygger mestadels "tråkiga webbapplikationer" som internetbanker osv, där man skulle kunna tycka att "man ska göra seriösa saker framför en riktig dator istället". Detta till trots är ca 70% av inkommande trafik är från mobila enheter och det bara ökar och ökar.

För vad det är värt, jag har samma diskussion ofta med mina beställare, primärt affärsområdeschefer i 40-års åldern och uppåt som också anser att det där med anpassning till mobiler och annat är trams och att allt var bättre (och framförallt billigare). Det var också jäkligt mkt enklare att bygga när man kunde hårdkoda en sidbredd på typ 1024 eller 1280 och sen fick klienterna anpassa sig efter det bäst dom kunde.

Jag är för övrigt själv i 40-års åldern och uppåt och skulle aldrig drömma om att använda mobilen för typ surf eller något med en dator i närheten. Drar till med en vild gissning att du förmodligen också faller inom samma kategori?

Permalänk
Medlem

Om classic försvinner hoppas jag iaf. att nån kommer med ett script för Tampermonkey/Stylish och fixar det.
Som resten säger; totalt värdelös, bloatad och avsaknad av funktioner som fanns innan, segare, fulare, långsammare.......

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hmm, jag märker nu även att egenskaper som tidigare fanns nu saknas även på classic-sidan.
Som tex. när jag söker efter servermoderkort så är det bra att veta om moderkorten har IPMI, men den egenskapen är inte längre sökbar, och den finns inte ens med på sidan Egenskaper / Produktinformation, vaken på nya eller gamla prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Jag är glad så länge "gamla" Prisjakt finns kvar som alternativ. Har aldrig varit speciellt förtjust i Pricerunner. Så jag hoppas de skrotar "nya" Prisjakt och behåller gamla inarbetade versionen.

Du använde inte Pricerunner innan Prisjakt fanns va?
Pricerunner hade sjukt bra upplägg innan Prisjakt tog över helt och hållet, efter en tid så sköt pricerunner sig i foten och sket i att uppdatera något där på bra länge och deras nya design gick inte navigera runt.
Prisjakt var dåligt till början och blev bra under flera år nu, och åkt ned igen.
De har fungerat finfint nu senaste åren så ge nya designen en chans men gör den frivillig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det här är typ största problemet jag har med nya prisjakt.
I den gamla fick man en snabb bra översikt med saker som lagerstatus, trend på pris/rank, omdöme, samtidigt som man har en "komprimerad" lista.

Jämför med den nya, ser kanske 1/3 av resultaten samtidigt som en sån basic sak som lagerstatus är borta. Hajar inte vad fan dom gör på Prisjakt.
Men annonser, det jävlar lyckades dom trycka in i resultatlistan!

Även filtret ligger konstant och stör och tar upp space till vänster.

Herregud säger jag. tar dom bort "classic" så är det fan en dödsstöt. Hör ni det PRISJAKT? RÖR INTE CLASSIC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det här är typ största problemet jag har med nya prisjakt.
I den gamla fick man en snabb bra översikt med saker som lagerstatus, trend på pris/rank, omdöme, samtidigt som man har en "komprimerad" lista.

Jämför med den nya, ser kanske 1/3 av resultaten samtidigt som en sån basic sak som lagerstatus är borta. Hajar inte vad fan dom gör på Prisjakt.
Men annonser, det jävlar lyckades dom trycka in i resultatlistan!

Även filtret ligger konstant och stör och tar upp space till vänster.

https://i.imgur.com/uG54vH5.png

Herregud säger jag. tar dom bort "classic" så är det fan en dödsstöt. Hör ni det PRISJAKT? RÖR INTE CLASSIC!

Tyvärr har det ju redan hänt saker även i classic, som jag skrev i mitt förra inlägg.

Permalänk

Yes nya prisjakt är inte mycket att hänga i granen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovelysocks:

Yes nya prisjakt är inte mycket att hänga i granen

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att Prisjakt har gått utför ett tag nu! man söker på en pryl i lager och får upp lagervaror klickar och kommer till några butiker som inte finns eller har lagt ner eller just inte har varan i lager! och lagerstatus är inte up to date ens!

Jag avskyr pricrunner som är ja rent skit! men prisjakt idag är typ likadan tyvärr!

Permalänk
Medlem

Håller med och har skickat feedback innan jag såg tråden. Nästan alla filter och funktioner man använde är ju borta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sak jag hade velat är att ta med produkter som bara finns i vissa butiker I LAGER. Det tar bort halva poängen.

Men nya siten är katastrof, men det gick att byta till den gamle. Så jag kommer inte titta på den nya igen (den är helt oanvändbar för mig) så länge den gamla finns.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Var det någon som gick på det där feedback-eventet?

https://www.minhembio.com/nyheter/2871