AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det finns lite olika tabeller runtom på nätet för vad de olika faserna från olika tillverkare är specade för. I fallet Crosshair VI så vet jag att det har 8+4 fasers VRM. 4 faser är för SoC, så de kan vi räkna bort, då har vi 8 kvar. IR3555M. som Crosshair VI har, är specad för 60A, tar man 60 X 8 så blir det. 480.

Man brukar kunna hitta genom att googla "moderkortsnamn power stage", så får man fram vad det är för modell och vad varje fas är specad att klara

Jag har ju CH6 och är ypperligt tacksam att man valde det då bästa moderkortet och stabilaste minnena (Flare X) så nu hänger själva huvudkomponenterna med ett bra tag till. VRM hostar ju inte ens till om man försöker köra hyfsad normal OC och vid belastningstester. Förvisso kylfläkt över VRM och minnen men ändå. Tror inte jag varit över 45 grader C vid belastningstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har ju CH6 och är ypperligt tacksam att man valde det då bästa moderkortet och stabilaste minnena (Flare X) så nu hänger själva huvudkomponenterna med ett bra tag till. VRM hostar ju inte ens till om man försöker köra hyfsad normal OC och vid belastningstester. Förvisso kylfläkt över VRM och minnen men ändå. Tror inte jag varit över 45 grader C vid belastningstester.

En av sakerna som lönar sig med att välja AMD. Det blir lite av en investering att köra på ett fint moderkort

Jag som byter processor vid varje generation skulle ju inte ha råd med moderkort 3000Kr varje år så det hade förmodligen blivit knäckebrödsbrädor bara för att man vet att man måste köpa nytt. Med AMD så kan man fläska på ordentligt för man vet att grejerna kommer hänga med ett tag, åtminstonne i början av socketlivscykeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En av sakerna som lönar sig med att välja AMD. Det blir lite av en investering att köra på ett fint moderkort

Jag som byter processor vid varje generation skulle ju inte ha råd med moderkort 3000Kr varje år så det hade förmodligen blivit knäckebrödsbrädor bara för att man vet att man måste köpa nytt. Med AMD så kan man fläska på ordentligt för man vet att grejerna kommer hänga med ett tag, åtminstonne i början av socketlivscykeln.

Helt enig, jag kommer använda CH6 i många år.

Blir spännande att se hur AMD resonerar med AM5. Rimligtvis bör företaget vara i en helt annan sits ekonomiskt då.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

En av sakerna som lönar sig med att välja AMD. Det blir lite av en investering att köra på ett fint moderkort

Jag som byter processor vid varje generation skulle ju inte ha råd med moderkort 3000Kr varje år så det hade förmodligen blivit knäckebrödsbrädor bara för att man vet att man måste köpa nytt. Med AMD så kan man fläska på ordentligt för man vet att grejerna kommer hänga med ett tag, åtminstonne i början av socketlivscykeln.

Vet de som inte tyckte om förut när 8700K kom när jag reagerade på Intels fulknep och sa att 8700K typ är som en spelkonsol för man kan aldrig någonsin uppdatera grejerna utan att byta ut moderkortet. Kanske de håller med mig lite mera nu

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Här har du en gammal "knäckemacka" som klarar 5,5GHz https://www.youtube.com/watch?v=dMdwjZhUO_g Coffee Lake Core i9 9900K + Z170/Z270 setup and overclocking guide to 5.5ghz. Orkar dock inte skriva mer "brödtext" så du får kolla videon

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Fast köpte man en i7 8700k så kunde man ju uppgradera till i9 9900k.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@JonkenPonken: Här har du en gammal "knäckemacka" som klarar 5,5GHz https://www.youtube.com/watch?v=dMdwjZhUO_g Coffee Lake Core i9 9900K + Z170/Z270 setup and overclocking guide to 5.5ghz. Orkar dock inte skriva mer "brödtext" så du får kolla videon

Det jag menar när jag säger "knäckebrödsbrädor" ar riktigt billiga moderkort med dålig bygkvalitet och billiga ytmonterade komponenter, och undermålig kylning av VRM Samt undermålig sådan i form av få faser. Kortet i videon verkar ju vara ett extremt fint High-end kort från Asrock med VRM i den yppersta toppklassen, så det är ju inte konstigt att det tekniskt fixar 9900K

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@JonkenPonken: Här har du en gammal "knäckemacka" som klarar 5,5GHz https://www.youtube.com/watch?v=dMdwjZhUO_g Coffee Lake Core i9 9900K + Z170/Z270 setup and overclocking guide to 5.5ghz. Orkar dock inte skriva mer "brödtext" så du får kolla videon

Det dära var ju riktigt bra, varför har inte jag hittat detta tidigare dvs att nån fått 9900k att funka på de äldre z chipseten, älskar sådana här moddar, danke.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST: På alliexpress kan man köpa moderkort med den billiga H istället för Z kretsen och köra DDR3 med en i9 9900k, men då blir prestandan lidande.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar när jag säger "knäckebrödsbrädor" ar riktigt billiga moderkort med dålig bygkvalitet och billiga ytmonterade komponenter, och undermålig kylning av VRM Samt undermålig sådan i form av få faser. Kortet i videon verkar ju vara ett extremt fint High-end kort från Asrock med VRM i den yppersta toppklassen, så det är ju inte konstigt att det tekniskt fixar 9900K

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@DST: På alliexpress kan man köpa moderkort med den billiga H istället för Z kretsen och köra DDR3 med en i9 9900k, men då blir prestandan lidande.

Mm precis, undra hur bra mitt gamla 990kr gigabyte z170 udh3 skulle klara sig, nästan så man vill testa för att visa vad intel inte vill att intel användare ska råka ut för

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Mm precis, undra hur bra mitt gamla 990kr gigabyte z170 udh3 skulle klara sig, nästan så man vill testa för att visa vad intel inte vill att intel användare ska råka ut för

Den brädan verkar vara jävligt prisvärd, för det är bra byggkvalitet och fin VRM för det priset Så det är snarare billig oxfilé än knäckebröd skulle jag nog säga Fixar säkert 9900K utan problem men då bör det väl också vara ett välventilerat chassi. Skulle nog inte köra det "open air" på en testbänk eller liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har AMD problem med ryzen 3000 nu när det blir 2000 serien som blir deras 50års cpu?
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversary-editi...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har AMD problem med ryzen 3000 nu när det blir 2000 serien som blir deras 50års cpu?
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversary-editi...

Nej, förmodligen bara inte helt redo än för lansering. De visas nog upp igen i Computex och börjar säljas kring slutet av juni-augusti någon gång skulle jag tro.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamesn.com/amd/zen-3-cpu-tsmc-7nm

"Zen 3, the next generation of AMD CPUs, will arrive sometime in 2020, giving the new Ryzen 3000 processors a little time in the sun before they’re replaced by something shinier, denser, and on the whole more extreme."

Ska man vänta på zen3 istället nu?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.pcgamesn.com/amd/zen-3-cpu-tsmc-7nm

"Zen 3, the next generation of AMD CPUs, will arrive sometime in 2020, giving the new Ryzen 3000 processors a little time in the sun before they’re replaced by something shinier, denser, and on the whole more extreme."

Ska man vänta på zen3 istället nu?

Tror man gjorde rätt val att köra på 2700x och hoppa första 3000 serien. Blir kanske ett fint steg till Zen 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Mmm, blir ett fint steg. Mellan 7nm och 7nm+ alltså. Så ingen större skillnad mellan 7nm och 7nm+ alltså. Det är det här steget de gör nu som ska göra skillnad. Nästa steg är en förfining bara. Precis som med 1000 och 2000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.pcgamesn.com/amd/zen-3-cpu-tsmc-7nm

"Zen 3, the next generation of AMD CPUs, will arrive sometime in 2020, giving the new Ryzen 3000 processors a little time in the sun before they’re replaced by something shinier, denser, and on the whole more extreme."

Ska man vänta på zen3 istället nu?

Det AMD själva sagt är att Zen3 främst kommer se förbättringar vad gäller energieffektivitet, så det blir väl mer som hoppet från Zen till Zen+, ett bra lyft men för många inte värt att uppgradera för, så jag tror inte man bör "hoppa över" Zen2 i väntan på Zen3. Lägg därtill att vi inte vet hur det blir med socketkompatibiliteten Kan ju vara så att nästa generations DDR och PCI-E har kommit ut då, och där har ju AMD sagt att det blir ny sockel. De har sagt att AM4 skall leva "till 2020", inte "till och med 2020", så Zen2 kan bli det sista vi får på AM4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte riktigt den här hetsen kring att moderkortet går att använda över flera processorgenerationer. Moderkort, även finmodeller, är ju billiga sett till helheten. Bättre då att man skippar bakåtkompatibilitet för att få in de allra senaste funktionerna och teknikerna. Ska man ändå köpa en ny processor för 5000 är väl 1500 kr moderkort inte hela världen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Personligen förstår jag inte riktigt den här hetsen kring att moderkortet går att använda över flera processorgenerationer. Moderkort, även finmodeller, är ju billiga sett till helheten. Bättre då att man skippar bakåtkompatibilitet för att få in de allra senaste funktionerna och teknikerna. Ska man ändå köpa en ny processor för 5000 är väl 1500 kr moderkort inte hela världen.

Helt avhängt priset så är en stor faktor för mig smidigheten i att slippa bök. Det tar ju flera magniturer längre tid att krångla ur det ganla moderkortet, i med det nya, installera om Windows och alla program och så vidare, jämfört med kanske kvarten det tar att uppdatera UEFI och ploppa dit en ny processor.

Sen är det ju också så att de senaste generationerna så har inte Intel's chipset tillfört något nytt alls, förutom artificiell kompatibilitet/inkpompatibilitet med nya/gamla processorer.

Om det är så att man får götta grejer som kräver ny chipset rent designmässigt, ny minnesstandard, ny PCI-E version, fler PCI-E banor eller något som gör processorn betydligt snabbare som inte hade gått knö in på befintligt chipset, så självklart måste de få göra nya socklar och nya chipsets och vad det är, men att artificiellt begränsa av den enda anledningen att de vill tjäna mer deg och låsa in kunderna? Ja det tycker jag absolut att det är berättigat att det är "hets" kring. Utan tvekan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Personligen förstår jag inte riktigt den här hetsen kring att moderkortet går att använda över flera processorgenerationer. Moderkort, även finmodeller, är ju billiga sett till helheten. Bättre då att man skippar bakåtkompatibilitet för att få in de allra senaste funktionerna och teknikerna. Ska man ändå köpa en ny processor för 5000 är väl 1500 kr moderkort inte hela världen.

Om du ska byta minne också och har 16/32 GB eller mer så börjar det svida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om du ska byta minne också och har 16/32 GB eller mer så börjar det svida.

Inget är ju gratis, men jag gissar att det går 3-5 år mellan byten för de flesta. Kan ju vara gött med nya, fräscha grejer också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inget är ju gratis, men jag gissar att det går 3-5 år mellan byten för de flesta. Kan ju vara gött med nya, fräscha grejer också.

Är inte det lite av ett "symptom på sjukdomen"? Om jag satt på en plattform som tvingade mig att byta allt om jag ville ha nästa generations processor så hade jag nog inte uppgraderat mer än vart 5:e år heller, för ska man köpa allt nytt så ska det ju verkligen vara värt för att man ska göra det.

Men ponera att Intel hade det som AMD, att moderkort funkade 3-4 generationer frammåt istället för som nu 1-2. Då tror jag att fler Intel-ägare hade gjort inkrementella uppgraderingar oftare. Sen är det ju inte heller så att man måste byta varje år bara för att det är billigt och smidigt, jämfört med att köpa allt nytt, men att möjligheten finns där är så trevligt så man blir fan ta mig salig på kuppen!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är inte det lite av ett "symptom på sjukdomen"? Om jag satt på en plattform som tvingade mig att byta allt om jag ville ha nästa generations processor så hade jag nog inte uppgraderat mer än vart 5:e år heller, för ska man köpa allt nytt så ska det ju verkligen vara värt för att man ska göra det.

Men ponera att Intel hade det som AMD, att moderkort funkade 3-4 generationer frammåt istället för som nu 1-2. Då tror jag att fler Intel-ägare hade gjort inkrementella uppgraderingar oftare. Sen är det ju inte heller så att man måste byta varje år bara för att det är billigt och smidigt, jämfört med att köpa allt nytt, men att möjligheten finns där är så trevligt så man blir fan ta mig salig på kuppen!

Jag ser det på ett annat sätt. Utvecklingen går ganska långsamt. Ökningen i prestanda från en generation till närmast efterföljande är ganska liten. För entusiaster som vill ha det absolut bästa hela tiden, ja då finns möjligheten att skaffa nytt. Den kategorin användare är förmodligen också beredda att betala mer. För normalanvändaren finns inget större behov att byta upp sig varje generation, utan kanske var tredje eller var fjärde, lite beroende på hur man räknar och definierar generationer. Då handlar det om 3-5 år, minst, och i det läget anser jag att det är vettigare att det är nya grejer med de senaste teknikerna och komponenterna "ombord", i stället för bakåtkompatibel mellanmjölk. Processorn är ju den betydligt dyrare komponenten i sammanhanget, om man nu hela tiden ligger och suger på toppmodellerna (gör man inte det köpte man fel processor senast eftersom uppgraderingsbehovet kom "för tidigt").

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser det på ett annat sätt. Utvecklingen går ganska långsamt. Ökningen i prestanda från en generation till närmast efterföljande är ganska liten. För entusiaster som vill ha det absolut bästa hela tiden, ja då finns möjligheten att skaffa nytt. Den kategorin användare är förmodligen också beredda att betala mer. För normalanvändaren finns inget större behov att byta upp sig varje generation, utan kanske var tredje eller var fjärde, lite beroende på hur man räknar och definierar generationer. Då handlar det om 3-5 år, minst, och i det läget anser jag att det är vettigare att det är nya grejer med de senaste teknikerna och komponenterna "ombord", i stället för bakåtkompatibel mellanmjölk. Processorn är ju den betydligt dyrare komponenten i sammanhanget, om man nu hela tiden ligger och suger på toppmodellerna (gör man inte det köpte man fel processor senast eftersom uppgraderingsbehovet kom "för tidigt").

I teorin, ja. Men i praktiken så har ju Intel's chipsets sedan Z170 i så fall varit "inkompatibel mellanmjölk", det vill säga moderkorten i sig har inte bjudit på något nytt värt att uppgradera för. Tittar man på funktioner och features på Z170-moderkorten så är det småsaker som skiljer jämfört med Z370, så jag tycker inte det argumentet håller.

Sen att entusisaster kanske "har råd" att skaffa allt nytt betyder inte att de vill om de inte måste. Vilken komponent som kostar reslativt mest och inte är ju inte relevant. Att köpa ny processor är alltid billigare än att köpa ny processor och nytt moderkort, och att "ingenting är gratis" är väl sant men varför skall man lägga ut pengar man inte hade behövt spendera om inte en artificiell begränsning varit oå plats?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

...Ökningen i prestanda från en generation till närmast efterföljande är ganska liten...

Precis det som stoppat mig, har en deliddad 3570k som klockar hyffsat bra. Fler kärnor är det som får mig att vilja uppgradera men priset med moderkort och DDR4 minnen får mig att backa varje gång. Kör undervoltat 4 GHz på alla kärnor | 4,2 på 2 kärnor och processorkylaren är tyst.
Men jag kan erkänna att jag är riktigt sugen på en ny 6 eller 8 kärnig Ryzen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Varför gör jag samma fel? Att saker och ting har har andra användningsområden eller att det beror på just användningsområde har ingenting med den faktiska "objektiva" prestandan att göra. Vi alla här vet att det blir bra mycket lättare att välja ett system om man ringar in det användningsområdet man brukar sitt system. Säg om jag vill lira i 4k då kan jag lika gärna vara kvar på en sandybridge och säkerligen en Fx cpu ihopparat med ett modernt high end grafikkort men det förändrar inte att en modern cpu är objektivt snabbare än just det två cpuer jag nämnde. Spelar ingen roll om det inte är snabbare för dig i just ditt användningsområde, som insatt hårdvaro-entusiast så bör man kunna känna igen var man kan snåla och ändå få till ett bra system för ens användningsområde.

Är liksom grunden till varför Pc blev så stort, men det förändrar inte att det jag sade.

Enkelt. För AMD ger bättre prestanda för halva priset i specifika flertrådade och intensiva laster. Du satt och bokstavligen påstod att AMD inte har bättre prestanda för halva pengen när du egentligen borde sagt "i spel". Inte heller stämmer det att du kan spela i 4K utan att känna en viss form av flaskhals. Mellan Ryzen och i9 9900K är skillnaden inte märkbar alls men detta är för att båda är moderna CPU:er. Går du ned till 2600K eller Bulldozer så märker man en klar flaskhals. Tro mig.. Jag vet.

Skrivet av DST:

Och med detta så var det många som ploppa i lite för kraftfulla cpuer i sina gamla budget mobos å så sade det POFF. Sådant vill ju alla företag slippa, och intel har både varit striktare och haft mer kontroll över sina partners än vad AMD har haft.

Ändå har Intel haft moderkort som sagt "Poff" när man satt in en "för kraftig CPU" i ett budgetmoderkort. Intels system för byte av moderkort är inte att föredra på något plan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln nedan har Zen 2 en yield på ca 70%:

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_is_reporte...

Antar att de menar att ca 70% av varje wafer innehåller fullt fungerande 8-core chiplets?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Enkelt. För AMD ger bättre prestanda för halva priset i specifika flertrådade och intensiva laster. Du satt och bokstavligen påstod att AMD inte har bättre prestanda för halva pengen när du egentligen borde sagt "i spel". Inte heller stämmer det att du kan spela i 4K utan att känna en viss form av flaskhals. Mellan Ryzen och i9 9900K är skillnaden inte märkbar alls men detta är för att båda är moderna CPU:er. Går du ned till 2600K eller Bulldozer så märker man en klar flaskhals. Tro mig.. Jag vet.

Ändå har Intel haft moderkort som sagt "Poff" när man satt in en "för kraftig CPU" i ett budgetmoderkort. Intels system för byte av moderkort är inte att föredra på något plan.

Känns lite som att folk väljer att argumentera mot vissa punkter utan att ens ta till sig vad jag eg skrev, eller försökte säga.
Ligger ju på dig som entusiast att sätta ihop en maskin utifrån det användningsområde den ska användas till. Om du använder just någon av dessa programmen där zen är snabbare och väljer intel, ja då har du gjort an booboo eller hur.

9900k är ju objektivt snabbare än 2700x, finns väl vissa användningsområden som jag just nu kan komma på där zen är att föredra som dekomprimering och kompilerings testet som GN körde senast. Även vissa spel föredrar AMD cpuer över Intel så det gäller ju för användaren att välja rätt beroende på vad hon/han ska använde datorn till. Men är du en användare som gör allt eller inte är så prismedveten så är ju 9900k den cpun man bör välja.

Klart man kommer uppleva flaskning om man parar ihop en äldre cpu som fx med ett 2080ti i vissa spel där 2080ti faktiskt kan prestera långt över 60fps i just 4k.(begränsar fx cpun till 60fps i detta argument) Men en fx cpu ligger från 50-75fps i många spel och para ihop den med ett modernt toppkort är inte så tokigt då du får i runda slängar samma prestanda med ett helt nytt system med ett high kort oxå. Återigen handlar det om att man som entusiast ska veta hur systemet kommer prestera i just det tilltänkta användningsområdet. Det är ju simpelt ju mer "gpu bound" du är desto mindre spelar cpun roll, tittar du upp i himlen så visst kommer du märka att fx cpun inte hänger med alls men i tunga scener så ska det inte vara någon skillnad när kortet är på knäna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@JonkenPonken: Här har du en gammal "knäckemacka" som klarar 5,5GHz https://www.youtube.com/watch?v=dMdwjZhUO_g Coffee Lake Core i9 9900K + Z170/Z270 setup and overclocking guide to 5.5ghz. Orkar dock inte skriva mer "brödtext" så du får kolla videon

Har inte tid att ögna igenom 38 min video. Handlar det om icke moddad UEFI?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

Enligt artikeln nedan har Zen 2 en yield på ca 70%:

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_is_reporte...

Antar att de menar att ca 70% av varje wafer innehåller fullt fungerande 8-core chiplets?

Exakt vad som menas är inte alltid självklart, men oftast handlar det om antalet kretsar ur en wafer som går till försäljning. Händer även att det talas om fullt fungerande kretsar (icke nedskalade) men det är inte normen. I artikeln det hänvisas till från Bits 'n Chips, som inte har världens bästa track record och ofta upplevs vara väldigt "AMD-vänligt", blandas det duktigt för att få det ena att framstå som bättre än det andra.

Det skrivs att Zen 2 har en yield på 70 procent totalt i produktion, vilket jag tolkar som kretsar AMD kan använda och sälja (inkl. nedskalade där färre kärnor än 8 är aktiva). Det är helt okej med en ny design på en ny tillverkningsteknik. Positivt är att den siffran bara lär bli bättre.

Samtidigt skriver de att det ryktas om att Intels 28-kärniga XCC-krets har en yield på 35 procent sett till fullt fungerande kretsar, här räknar man helt plötsligt inte med det faktum att samma krets används för att sälja processorer med färre kärnor. I kontexten med en fullständigt enorm krets på närmare 700 mm² är 35 procent inte dåligt, något annat vore också konstigt när det handlar om en gammal tillverkningsteknik (14nm) Intel lär ha bemästrat vid det här laget. Används samma tumstock som i fallet AMD borde siffran ligga närmre 100 än 70 procent.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner