Uppgradera grafikkort men vilket

Permalänk

Uppgradera grafikkort men vilket

Hej sitter på ett gtx 1060 3gb, men vill uppgradera det och undrar då vilket som lönar sig att skaffa, prisklass runt 3000-5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalnogge:

Hej sitter på ett gtx 1060 3gb, men vill uppgradera det och undrar då vilket som lönar sig att skaffa, prisklass runt 3000-5000

Suck.
Vad har du för andra komponenter?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Samt vad har du för upplösning på skärmen?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalnogge:

Hej sitter på ett gtx 1060 3gb, men vill uppgradera det och undrar då vilket som lönar sig att skaffa, prisklass runt 3000-5000

Som vanligt beror det på vad du ska göra och vad du har i övrigt. Ska du bara köra beräkningar på korten typ seti@home, folding@home, mining mm så kan ju mängden minne på kortet spela större roll än kortets beräkningskraft.

De Nvidia som ger nåt signifikant mer inom din budget är GTX 1070 (8 GB) och RTX 2060 (6 GB). Gtx 1070 är något vassare än 2060 enligt userbenchmark och beg kan man hitta för runt 2500:-

Är det spel och 3 GB räcker så är väl frågan om det är värt att uppgradera till 1070 för max 37% mer fps i medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalnogge:

Hej sitter på ett gtx 1060 3gb, men vill uppgradera det och undrar då vilket som lönar sig att skaffa, prisklass runt 3000-5000

Halloj, din budget är alltså 5000kr. Ingen kommer sikta på den lägre siffran när det inte är deras egna pengar.

Permalänk

1070 har väl inte fått högre resultat i någon benchmarksammanställning än 2060?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Som vanligt beror det på vad du ska göra och vad du har i övrigt. Ska du bara köra beräkningar på korten typ seti@home, folding@home, mining mm så kan ju mängden minne på kortet spela större roll än kortets beräkningskraft.

De Nvidia som ger nåt signifikant mer inom din budget är GTX 1070 (8 GB) och RTX 2060 (6 GB). Gtx 1070 är något vassare än 2060 enligt userbenchmark och beg kan man hitta för runt 2500:-

Är det spel och 3 GB räcker så är väl frågan om det är värt att uppgradera till 1070 för max 37% mer fps i medel.

GTX 1070 är inte alls vassare än RTX 2060 ... 1070 Ti är dock väldigt nära RTX 2060, även om 2060 fortfarande är något bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Men 8 GB! ! ! /s

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

jo jag tippar också på att det är Vram han vill åt överväger själv att byta ut mina 970 kort just pga det inget fel på dem för övrigt men många spel vill ha betydligt mer än 4Gb vram även i 1920x1080 upplösning för att flyta på bra.

t.ex både Skyrim, och Fallout 4 som jag spelar ofta tankar mitt videominne och inget av dem är speciellt nya titlar.

Ark som också spelas ibland är också ett spel som vill ha mycket mer än 4Gb videoram inte heller det direkt purfärskt.

och de flesta större spel från typ sent 2017 och frammåt älskar att äta vram i mängder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalnogge:

Hej sitter på ett gtx 1060 3gb, men vill uppgradera det och undrar då vilket som lönar sig att skaffa, prisklass runt 3000-5000

Ta reda på vilka inställningar som äter vram i de spel du kör. Sänk dessa så att 3GB ej överskrids, sen är du good to go fram till lanseringen av navi. Mest för pengarna just nu som också är en uppgradering som ändå "känns" GTX 1660 ti. Men jag känner att det inte är en uppgradering som kommer stå sig så väl mot nästa generations konsoler. RTX 2060 är heller inte jättebra sett till priset. Så mitt råd... invänta navi och köp ett kort med minst 8GB vram då istället. Inte osannolikt att vi får GTX 1080 prestanda för omkring 2500:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vore jag dig skulle jag titta på ett begagnat 1080 (ti). Mer prestanda per krona kan du inte få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

1070 har väl inte fått högre resultat i någon benchmarksammanställning än 2060?

Stämmer, jag måste har tittat på 1070ti, men skiljer inte många % på userbenchmark.

Ska man spela så bör man ju kolla på de spel man ämnar köra, då det kan skilja rätt mycket mellan dem.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ta reda på vilka inställningar som äter vram i de spel du kör. Sänk dessa så att 3GB ej överskrids, sen är du good to go fram till lanseringen av navi. Mest för pengarna just nu som också är en uppgradering som ändå "känns" GTX 1660 ti. Men jag känner att det inte är en uppgradering som kommer stå sig så väl mot nästa generations konsoler. RTX 2060 är heller inte jättebra sett till priset. Så mitt råd... invänta navi och köp ett kort med minst 8GB vram då istället. Inte osannolikt att vi får GTX 1080 prestanda för omkring 2500:-

Visst kan han satsa pp navi men jag tror att han kommer förlora prestanda på det kortet den det kommer vara pci-express 4 på dem.. för amd lanserar ju sin ryzen 3000 serien först med modekort vid namn x500 eller något som är gjorde för 3000 serien men dem gamla modekorten funkar ju åxå efter bios uppdatering. Och dem nya serien av modekort kommer ju ha pci-express 4 och lanseras före grafikkortet.. vilket säger en gel del.. för du kan ju köra ett grafikkort som har pci-express 3 på en pci-express 2 med en minskning av prestandan vad jag har hört. Kommer inte ihåg hur prestanda lost man fick bara om de var 10% eller något..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Visst kan han satsa pp navi men jag tror att han kommer förlora prestanda på det kortet den det kommer vara pci-express 4 på dem.. för amd lanserar ju sin ryzen 3000 serien först med modekort vid namn x500 eller något som är gjorde för 3000 serien men dem gamla modekorten funkar ju åxå efter bios uppdatering. Och dem nya serien av modekort kommer ju ha pci-express 4 och lanseras före grafikkortet.. vilket säger en gel del.. för du kan ju köra ett grafikkort som har pci-express 3 på en pci-express 2 med en minskning av prestandan vad jag har hört. Kommer inte ihåg hur prestanda lost man fick bara om de var 10% eller något..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast det skulle ju gälla RTX 2080 ti likaväl, dvs en prestanda som navi sannolikt inte kommer uppnå. Ska du spela i 8K så lär man väl i framtiden kunna dra nytta av PCI-E 4.0. Förutsatt att det finns grafikkort som orkar driva en sådan upplösning. Det har aldrig varit så att en ny PCI-E version nyttjats till fullo av de grafikkort som funnits på marknaden vid tidpunkten. I slutet av PCI-E 4.0s livscykel lär vi kunna se skillnad på 3.0 och 4.0. Men har svårt att tro det kommer märkas någon skillnad vid lansering?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo fast det skulle ju gälla RTX 2080 ti likaväl, dvs en prestanda som navi sannolikt inte kommer uppnå. Ska du spela i 8K så lär man väl i framtiden kunna dra nytta av PCI-E 4.0. Förutsatt att det finns grafikkort som orkar driva en sådan upplösning. Det har aldrig varit så att en ny PCI-E version nyttjats till fullo av de grafikkort som funnits på marknaden vid tidpunkten. I slutet av PCI-E 4.0s livscykel lär vi kunna se skillnad på 3.0 och 4.0. Men har svårt att tro det kommer märkas någon skillnad vid lansering?!

Enligt sony så ska ps5an kunna köra i 8k. Och då kör dem med den nyaste tekniken från amd. Och amd har själva gått ut med att navi presterade (när dem testade den) bättre än förväntat. Ok det var visst ett rykte på en artikel här på Sweclockers https://m.sweclockers.com/nyhet/26474-rykte-amd-navi-pa-7-nan... . Men den behöver ju inte vara osann heller. Så vi får ju helt enkelt lov att vänta å se vad navi presterar när den kommer ut. Så amd är ju på uppgång. Har ju gått om intel på server marknaden iallafall det har intel själva erkänt. Så det blir nog den processor och gpu tillverkare som kan börja bygga 3d processorer och gpuer som drar ifrån först sen.. kommer inte ihåg om det var amd som pratade om 3d processorer först att man typ bygger kärnorna på varandra..