NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad skulle ni rekommendera för kikare till en nybörjare?

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

PermalÀnk
Medlem ★
●

En riktigt bra 7x50 Àr ingen dum start. Man kan se mycket svagare objekt Àn med obevÀpnat öga, och det Àr förhÄllandevis lÀtt att hitta bra kikare för en rimlig peng eftersom det Àr den absolut vanligaste kikarstorleken. De Àr ocksÄ ganska lÀtta att handhÄlla eftersom de Àr smÄ, lÀtta och inte har sÄ kraftig förstoring. Dessutom Àr de bra allroundkikare sÄ de kan anvÀndas i flera andra situationer, som att kika pÄ fÄglar eller sÄ dagtid, eller som kikare ombord pÄ bÄt.

NÀsta steg upp Àr nog nÄt i stil med det jag har, 15x70. GÄr att fÄ billigt, men man ska vara beredd pÄ att fÄ nyttja ÄngerrÀtt pga undermÄlig optik om man har otur, sÄ se till att bestÀlla via postorder sÄ 14 dagars ÄngerrÀtt gÀller.

15x70 har dubbelt sÄ kraftig förstoring jÀmfört med 7x50. StjÀrnor kommer att förbli prickar i alla kikare och teleskop, men flera planeter kommer att bli lite tydligare skivor. Detaljer pÄ mÄnen kommer att synas tydligare. Grupperingar av stjÀrnor fyller en större yta av synfÀltet. Diffusa objekt som Andromedagalaxen kommer att bli större (men nÄgra detaljer syns inte). Vibrationer frÄn hÀnder eller skakningar i stativ kommer att bli vÀrre. 70 mm öppning samlar in ungefÀr dubbelt sÄ mycket ljus som 50 mm öppning, sÄ det gÄr att se ljussvagare objekt, och kontrasten mot den mörka himlen blir lite bÀttre. Om du Àr lite Àldre kan det till och med bli Ànnu ljusstarkare relativt 7x50 eftersom pupillens största öppning generellt minskar med Älder (den faktiska storleken Àr förstÄs individuell, sÄ YMMV). För 7x50 Àr ljuscirkeln vid okularet ca 7 mm i diameter, men en medelÄlders person kanske bara har 5 mm öppning, sÄ en betydande del av ljuset gÄr förlorat. 15x70 har knappt 5 mm ljuscirkel sÄ dÀr kommer troligtvis allt ljus att nÄ nÀthinnan för de flesta.

NÀsta steg Àr rejÀlare pjÀser, som 20x80, 25x100 och liknande, men Àr man uppe i de prisklasserna Àr det nog smartare med "enögda" teleskop. Ett 150 mm spegelteleskop med ekvatorialstativ och okular gÄr att fÄ för under 10 000 kr.
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1738.10307/sky-wat...

Lite mindre kostar ocksÄ betydligt mindre. Har man gott om plats i bilen och inte har behov av att följa objekt över natthimlen smidigt, sÄ kan en s k Dobsonian vara ett alternativ. Mycket ljus för pengarna.
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.592/sky-watch...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●

@cyklonen: Tack! Jag börjar nog med en handhÄllen kikare sÄ lÀnge.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

PermalÀnk
AvstÀngd
●

NÄgon som har tips pÄ en bra refraktor?
Är det lönt att leta begagnat?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

En riktigt bra 7x50 Àr ingen dum start. Man kan se mycket svagare objekt Àn med obevÀpnat öga, och det Àr förhÄllandevis lÀtt att hitta bra kikare för en rimlig peng eftersom det Àr den absolut vanligaste kikarstorleken. De Àr ocksÄ ganska lÀtta att handhÄlla eftersom de Àr smÄ, lÀtta och inte har sÄ kraftig förstoring. Dessutom Àr de bra allroundkikare sÄ de kan anvÀndas i flera andra situationer, som att kika pÄ fÄglar eller sÄ dagtid, eller som kikare ombord pÄ bÄt.

NÀsta steg upp Àr nog nÄt i stil med det jag har, 15x70. GÄr att fÄ billigt, men man ska vara beredd pÄ att fÄ nyttja ÄngerrÀtt pga undermÄlig optik om man har otur, sÄ se till att bestÀlla via postorder sÄ 14 dagars ÄngerrÀtt gÀller.

15x70 har dubbelt sÄ kraftig förstoring jÀmfört med 7x50. StjÀrnor kommer att förbli prickar i alla kikare och teleskop, men flera planeter kommer att bli lite tydligare skivor. Detaljer pÄ mÄnen kommer att synas tydligare. Grupperingar av stjÀrnor fyller en större yta av synfÀltet. Diffusa objekt som Andromedagalaxen kommer att bli större (men nÄgra detaljer syns inte). Vibrationer frÄn hÀnder eller skakningar i stativ kommer att bli vÀrre. 70 mm öppning samlar in ungefÀr dubbelt sÄ mycket ljus som 50 mm öppning, sÄ det gÄr att se ljussvagare objekt, och kontrasten mot den mörka himlen blir lite bÀttre. Om du Àr lite Àldre kan det till och med bli Ànnu ljusstarkare relativt 7x50 eftersom pupillens största öppning generellt minskar med Älder (den faktiska storleken Àr förstÄs individuell, sÄ YMMV). För 7x50 Àr ljuscirkeln vid okularet ca 7 mm i diameter, men en medelÄlders person kanske bara har 5 mm öppning, sÄ en betydande del av ljuset gÄr förlorat. 15x70 har knappt 5 mm ljuscirkel sÄ dÀr kommer troligtvis allt ljus att nÄ nÀthinnan för de flesta.

NÀsta steg Àr rejÀlare pjÀser, som 20x80, 25x100 och liknande, men Àr man uppe i de prisklasserna Àr det nog smartare med "enögda" teleskop. Ett 150 mm spegelteleskop med ekvatorialstativ och okular gÄr att fÄ för under 10 000 kr.
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1738.10307/sky-wat...

Lite mindre kostar ocksÄ betydligt mindre. Har man gott om plats i bilen och inte har behov av att följa objekt över natthimlen smidigt, sÄ kan en s k Dobsonian vara ett alternativ. Mycket ljus för pengarna.
https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.592/sky-watch...

HÄller med i stort sett om allt du sÀger, möjligen förutom kikarstorleken. Skulle hellre gÄtt pÄ en 10x50, de Àr ocksÄ hyfsat vanliga och i mitt tycke en bÀttre allrounder. Har sjÀlv en 8x kikare och jag anvÀnder den knappt lÀngre för jag tycker förstoringen Àr i stort sett obefintlig. AnvÀnder den mest som "spotting scope", stjÀrnhopar och liknande tycker jag inte man fÄr ngn större behÄllning av med sÄpass lÄg förstoringsgrad.

Det bÀsta rÄd jag har i tillÀgg till allt det bra du skrev, Àr att innan man slÄr till och köper, kan man kolla runt i bekantskapskretsen, dÄ det alltid Àr en och annan som har en kikare hemma. SÄ kan man lÄna och se vad man föredrar.

Blir man "biten" sen sÄ brukar det ÀndÄ bli sÄ med tiden att man skaffar sig nÄgra olika för att ha en bra "range".

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

intresset finns men jag bor i stockholm sÄ ljus föroreningarna Àr sÄ stora att jag har svÄrt att se nÄgot, fast kikare och teleskop kanske gör det lÀttare. mÄnen, venus, mars och jupiter Àr dom "sjÀrnor" jag tydligast ser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Mizzarrogh:

NÄgon som har tips pÄ en bra refraktor?
Är det lönt att leta begagnat?

Är det en refraktor du vill ha?

Fördelar med en refraktor:

Bra kontrast och svÀrta
UnderhÄllsfritt pÄ sÄ viss att man slipper kollimera, det kan hÀnda att man behöver om den skulle fÄ sig en rejÀl smÀll men ananrs Àr det extremt ovanligt

Nackdelar
FÄr oftast mindre öppningsdiameter för pengarna.

Detta sÀger jag dÄ jag har en refraktor sjÀlv Jag gillar den men jag skulle inte tackat nej till lite mer öppningsdiameter

Annars ger newtonteleskop mycket ljusöppning för pengarna.

Men om vi utgÄr frÄn refraktorer, hur mycket pengar har du tÀnkt lÀgga? Och vill du ha en motordriven montering med tracking och GoTo? DÀr har vi ju vÀldigt mycket anvÀndarvÀnlighet. GÄr du Ä andra sidan pÄ en "handvevad" montering sÄ fÄr du helt plötsligt mycket pengar över till teleskoptuben istÀllet. Nackdelen Àr vÀl dÄ att dÄ har du i princip inga möjligheter alls till enklare astrofoto.

Om vi gÄr pÄ AKROMATISKA refraktorer:

https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.372/celestron...

Har denna sjÀlv. Gillar den Àven om jag nu börjar fÄ sÄ pass stora "krav" att jag tycker den begrÀnsar vÀldigt mycket med sina optiska prestanda, som inte Àr ngt vidare. Chromatic abberation börjar bli pÄtaglig redan vid förstoringar som nÀrmar sig 100x. Men allt under det sÄ Àr den helt okej.
LÄga F-tal i akromatiska refraktorer tenderar att förvÀrra chromatic abberation, nÄgot som alla akromatiska refraktorer lider av. Detta Àr fÀrgfel som uppstÄr pga ljusets vÄglÀngder bryts inte i samma fokalplan, vilket gör att man fÄr fÀrgskuggor, lila och grönt Àr vanligt. Detta stjÀl Àven fokus = skÀrpa. Denna har ett f-tal pÄ 6,6.
BrÀnnvidd 660mm ger en maxförstoring pÄ ca 206x med ett 3,2mm okular.

Dock ska man inte stirra sig blind pÄ maxförstoring, dÄ 200x i denna refraktorn inte ger ngn vidare bra bild pga chromatic aberration. Man brukar kalla det "tom" förstoring eller att bilden "bryter ihop".
De medföljande 25mm och 9mm okularen ger en förstoring pÄ 27x och 73x vilket Àr en ok startrange.

Monteringen har goto och trackingfunktion som Àr helt klart godkÀnd vad gÀller trÀffsÀkerhet, samt 40000 objekt i databasen. GÄr att koppla till wifimodul sÄ att du kan styra stativet frÄn olika appar.

GÄr vi upp i öppningsdiameter till 6 tum men fortfarande akromatisk refraktor har vi denna:

https://www.bresser.de/Astronomie/Teleskope/BRESSER-Messier-A...

Som jag sjÀlv varit lite sugen pÄ, och trots att det bara Àr 2 tum upp i öppningsdiameter har du rejÀlt mycket mer ljusinslÀpp. Det större fokalförhÄllandet pÄ 7.9 gör att chromatic aberration inte Àr lika framtrÀdande hÀr, Àven om den finns dÀr. Den lÀngre brÀnnvidden pÄ 1200mm ger mycket högre förstoringar med samma okular som ovan. För att rÀkna ut förstoringen med ett okular, tar du brÀnnvidden i mm delat med okularets brÀnnvidd i millimeter. SÄ ett 3,2mm okular med ett teleskop med 1200mm brÀnnvidd ger 375x.

Har inte provat detta teleskopet sjÀlv sÄ vet inte hur pass högt upp i förstoringsgrad det presterar bra. Men det Àr ett bra pris för mycket öppningsdiameter för en refraktor.

Dess kusin med samma öppningsdiameter men med en brÀnnvidd pÄ 760mm har vi hÀr

https://www.bresser.de/en/Astronomy/BRESSER-Messier-AR-152S-7...

Denna skulle jag inte valt av de bÄda pga det mkt lÀgre f-talet = mer chromatic aberration. Tar med det mest för att du skall kunna lÀsa lite om de bÄda.

Sedan har vi apokromatiska refraktorer vilket Àr nÄgot helt annat i optiska prestanda.

HÀr kan du lÀsa om skillnaden mellan en akromatisk och apokromatisk refraktor, ber om ursÀkt för hemsk hemsida!

http://www.astromedia.se/kunskapslyftet/teleskoptyper.htm

De borde nog tagit sig ett kunskapslyft i webdesign, men dÀr finns info iaf.

Dagens apokromatiska refraktorer levererar outstanding prestanda dÀr chromatic abberation Àr i det nÀrmaste obefintlig.

Har sjÀlv spanat pÄ dessa tvÄ

https://www.apm-telescopes.de/en/telescopes/refracting-telesc...

samt

https://www.apm-telescopes.de/en/telescopes/refracting-telesc...

Varav jag kommer vÀlja 140mm varianten dÄ den dels har lite lÀgre f-tal och dÀrmed kortare tub, samt lÀgre f tal lÀmpar sig bÀttre för astrofoto. Samt sÄ har den mycket bÀttre glas och outstanding apo prestanda.

Du kan söka pÄ astrobin.com, sök pÄ apm 140 respektive apm 152 sÄ ser du bilder tagna med de bÄda och kan bilda dig en uppfattning.

Notera att priserna hÀr Àr för endast tuberna, och att de Àr ca 6-8x dyrare Àn en akromatisk refraktor i samma storlek.
Men dessa teleskop Àr nÄgot helt annat, och du kan utan problem observera i 300x och ha knivskarp bild.

Men kan rekommendera dig att gÄ in pÄ astrobin och söka pÄ olika teleskop för att fÄ upp bilder tagna med dem. De sÀger en hel del om den optiska bildkvaliteten.

Hoppas detta inlÀgg gav dig nÄgot att fundera pÄ och var Ätminstone lite informativt

Och förresten sÄ tycker jag absolut det Àr en bra ide att leta begagnat! Ett teleskop blir ju inte sÀmre med tiden pÄ samma sÀtt som en dator blir kass med tiden jÀmfört med de nya som slÀpps pÄ marknaden.

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Peter77:

Är det en refraktor du vill ha?

Fördelar med en refraktor:

Bra kontrast och svÀrta
UnderhÄllsfritt pÄ sÄ viss att man slipper kollimera, det kan hÀnda att man behöver om den skulle fÄ sig en rejÀl smÀll men ananrs Àr det extremt ovanligt

Nackdelar
FÄr oftast mindre öppningsdiameter för pengarna.

Detta sÀger jag dÄ jag har en refraktor sjÀlv Jag gillar den men jag skulle inte tackat nej till lite mer öppningsdiameter

Annars ger newtonteleskop mycket ljusöppning för pengarna.

Men om vi utgÄr frÄn refraktorer, hur mycket pengar har du tÀnkt lÀgga? Och vill du ha en motordriven montering med tracking och GoTo? DÀr har vi ju vÀldigt mycket anvÀndarvÀnlighet. GÄr du Ä andra sidan pÄ en "handvevad" montering sÄ fÄr du helt plötsligt mycket pengar över till teleskoptuben istÀllet. Nackdelen Àr vÀl dÄ att dÄ har du i princip inga möjligheter alls till enklare astrofoto.

Om vi gÄr pÄ AKROMATISKA refraktorer:

https://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.1159.372/celestron...

Har denna sjÀlv. Gillar den Àven om jag nu börjar fÄ sÄ pass stora "krav" att jag tycker den begrÀnsar vÀldigt mycket med sina optiska prestanda, som inte Àr ngt vidare. Chromatic abberation börjar bli pÄtaglig redan vid förstoringar som nÀrmar sig 100x. Men allt under det sÄ Àr den helt okej.
LÄga F-tal i akromatiska refraktorer tenderar att förvÀrra chromatic abberation, nÄgot som alla akromatiska refraktorer lider av. Detta Àr fÀrgfel som uppstÄr pga ljusets vÄglÀngder bryts inte i samma fokalplan, vilket gör att man fÄr fÀrgskuggor, lila och grönt Àr vanligt. Detta stjÀl Àven fokus = skÀrpa. Denna har ett f-tal pÄ 6,6.
BrÀnnvidd 660mm ger en maxförstoring pÄ ca 206x med ett 3,2mm okular.

Dock ska man inte stirra sig blind pÄ maxförstoring, dÄ 200x i denna refraktorn inte ger ngn vidare bra bild pga chromatic aberration. Man brukar kalla det "tom" förstoring eller att bilden "bryter ihop".
De medföljande 25mm och 9mm okularen ger en förstoring pÄ 27x och 73x vilket Àr en ok startrange.

Monteringen har goto och trackingfunktion som Àr helt klart godkÀnd vad gÀller trÀffsÀkerhet, samt 40000 objekt i databasen. GÄr att koppla till wifimodul sÄ att du kan styra stativet frÄn olika appar.

GÄr vi upp i öppningsdiameter till 6 tum men fortfarande akromatisk refraktor har vi denna:

https://www.bresser.de/Astronomie/Teleskope/BRESSER-Messier-A...

Som jag sjÀlv varit lite sugen pÄ, och trots att det bara Àr 2 tum upp i öppningsdiameter har du rejÀlt mycket mer ljusinslÀpp. Det större fokalförhÄllandet pÄ 7.9 gör att chromatic aberration inte Àr lika framtrÀdande hÀr, Àven om den finns dÀr. Den lÀngre brÀnnvidden pÄ 1200mm ger mycket högre förstoringar med samma okular som ovan. För att rÀkna ut förstoringen med ett okular, tar du brÀnnvidden i mm delat med okularets brÀnnvidd i millimeter. SÄ ett 3,2mm okular med ett teleskop med 1200mm brÀnnvidd ger 375x.

Har inte provat detta teleskopet sjÀlv sÄ vet inte hur pass högt upp i förstoringsgrad det presterar bra. Men det Àr ett bra pris för mycket öppningsdiameter för en refraktor.

Dess kusin med samma öppningsdiameter men med en brÀnnvidd pÄ 760mm har vi hÀr

https://www.bresser.de/en/Astronomy/BRESSER-Messier-AR-152S-7...

Denna skulle jag inte valt av de bÄda pga det mkt lÀgre f-talet = mer chromatic aberration. Tar med det mest för att du skall kunna lÀsa lite om de bÄda.

Sedan har vi apokromatiska refraktorer vilket Àr nÄgot helt annat i optiska prestanda.

HÀr kan du lÀsa om skillnaden mellan en akromatisk och apokromatisk refraktor, ber om ursÀkt för hemsk hemsida!

http://www.astromedia.se/kunskapslyftet/teleskoptyper.htm

De borde nog tagit sig ett kunskapslyft i webdesign, men dÀr finns info iaf.

Dagens apokromatiska refraktorer levererar outstanding prestanda dÀr chromatic abberation Àr i det nÀrmaste obefintlig.

Har sjÀlv spanat pÄ dessa tvÄ

https://www.apm-telescopes.de/en/telescopes/refracting-telesc...

samt

https://www.apm-telescopes.de/en/telescopes/refracting-telesc...

Varav jag kommer vÀlja 140mm varianten dÄ den dels har lite lÀgre f-tal och dÀrmed kortare tub, samt lÀgre f tal lÀmpar sig bÀttre för astrofoto. Samt sÄ har den mycket bÀttre glas och outstanding apo prestanda.

Du kan söka pÄ astrobin.com, sök pÄ apm 140 respektive apm 152 sÄ ser du bilder tagna med de bÄda och kan bilda dig en uppfattning.

Notera att priserna hÀr Àr för endast tuberna, och att de Àr ca 6-8x dyrare Àn en akromatisk refraktor i samma storlek.
Men dessa teleskop Àr nÄgot helt annat, och du kan utan problem observera i 300x och ha knivskarp bild.

Men kan rekommendera dig att gÄ in pÄ astrobin och söka pÄ olika teleskop för att fÄ upp bilder tagna med dem. De sÀger en hel del om den optiska bildkvaliteten.

Hoppas detta inlÀgg gav dig nÄgot att fundera pÄ och var Ätminstone lite informativt

Och förresten sÄ tycker jag absolut det Àr en bra ide att leta begagnat! Ett teleskop blir ju inte sÀmre med tiden pÄ samma sÀtt som en dator blir kass med tiden jÀmfört med de nya som slÀpps pÄ marknaden.

//P

Tackar!
VÀldigt fina saker du lÀnkade till dÀr, jag förstÄr att kvalitet kostar, egentligen Àr det ju nÀstan billigt sett till jobbet att göra dem (JÀmfört med en spegel Àr det ju enormt mycket mer jobb att göra en avstÀmd refraktor).
Man kanske kan ta det i etapper och börja med en bra tub.
Kommer, om jag kÀnner mig sjÀlv rÀtt, att vara ganska stationÀr i praktiken (brukar anvÀnda ett par avskilda Äkrar dÀr det Àr lÄg ljusförorening) sÄ den fysiska storleken spelar mindre roll.
Just nu har jag bara en jÀttestor prismakikare. ha ha.
Verkar vara ide att leta begagnat i Tyskland och England vad det verkar dÄ utbudet verkar större dÀr.

Vet inte om jag Àr ensam hÀr, men har lÀnge varit sugen pÄ att bygga ett enkelt radioteleskop.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

PermalÀnk
Moderator
Brons i quiz ★
●

Milky way by Simon Uzoni

Filling the sky by Simon Uzoni

Fotografera stjÀrnor och natthimmeln Àr en hatkÀrlek för mig, sjukt jobbigt att hitta bra platser men resultaten kan vara otroliga ibland..... nÀr vÀdret Àr med en och det Àr lÄgt ljusförorening och bra plats

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospÄr? :D Besök The Wiki Game
Har du frÄga angÄende modereringen? PM till Moderatorerna eller KontaktformulÀr

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har aldrig varit i rymden sjÀlv, men tycker det Àr jÀvligt intressant att lÀsa om! JÀttefina bilder

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag Àr inte sÄ aktiv hÀr pÄ forumet men Àr mycket intresserad utav astronomi och kombinerar gÀrna mitt datorintresse med det. Jag Àger ett fjÀrrstyrt observatorium som stÄr nÄgonstans i Sverige och jag har nÄgra teleskop.

8" f/8 Cave Astrola frÄn 1965 med 17% sekundÀr obstruktion. Extremt bra optik, har tagit mÄnga fina planetbilder med det.

8" f/4 TS Optics, ett Kina-teleskop för djuprymdsfoto. Har en QHY9 kamera 8300 sensor LRGB+Ha filter i ett Xagyl filter wheel.

12" f/5 ZWO kolfibertruss som vÀger 12 kg...! som skulle bli ersÀttaren till mitt Cave teleskop, men det har inte lyckats prestera riktigt lika bra Ànnu, ligger i nÄgon form av utvecklingsfas och jag kommer att göra omfattande mÀtningar av optiken oxÄ.

18" f/4 Dobson, under konstruktion. Äger bara en huvudspegel och en 4" sekundĂ€r. Kommer att bli ett portabelt teleskop Ă€r tanken.

LÀnkar in nÄgra av mina bilder tagna med mitt Cave Astrolateleskop frÄn 1965. Jag har en NEQ6 montering.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Vzano:

https://live.staticflickr.com/65535/46722713905_d810706eca_k.jpgMilky way by Simon Uzoni
https://live.staticflickr.com/655/33056287362_6ba8643711_k.jpgFilling the sky by Simon Uzoni

Fotografera stjÀrnor och natthimmeln Àr en hatkÀrlek för mig, sjukt jobbigt att hitta bra platser men resultaten kan vara otroliga ibland..... nÀr vÀdret Àr med en och det Àr lÄgt ljusförorening och bra plats

Extremt vackra bilder! Verkligen! Tack för att du delade!
Vilken kamera och objektiv, samt brÀnnvidd?

Ge mig detaljer

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tycker det Àr vÀldigt kul att trÄden tagit fart lite

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Moderator
Brons i quiz ★
●
Skrivet av Peter77:

Extremt vackra bilder! Verkligen! Tack för att du delade!
Vilken kamera och objektiv, samt brÀnnvidd?

Ge mig detaljer

<3

Canon 6D med Samyangs 14mm 2,8

EDIT: Klickar pÄ du lÀnkarna under varje bild sÄ kommer du till min flickr sida sÄ ser du vad jag körde med för instÀllningar. Första bilden Àr tagen i Serbien utanför staden dÀr vi bor, vÀldigt mörkt eftersom det finns ingen gatubelysning pÄ vÀgen dÀr jag fotade. Andra bilden Àr tagen vid Franz Josef glacier i Nya Zeeland.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospÄr? :D Besök The Wiki Game
Har du frÄga angÄende modereringen? PM till Moderatorerna eller KontaktformulÀr

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Vzano:

<3

Canon 6D med Samyangs 14mm 2,8

EDIT: Klickar pÄ du lÀnkarna under varje bild sÄ kommer du till min flickr sida sÄ ser du vad jag körde med för instÀllningar. Första bilden Àr tagen i Serbien utanför staden dÀr vi bor, vÀldigt mörkt eftersom det finns ingen gatubelysning pÄ vÀgen dÀr jag fotade. Andra bilden Àr tagen vid Franz Josef glacier i Nya Zeeland.

Ska kolla in!

Anade nÀstan att det inte var i Sverige!

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

GokvÀll folkens,

TÀnkte kolla om det finns nÄgon astronomiintresserad hÀr som kanske har teleskop och som observerar och/eller fotar. Eller sÄ kanske ni Àr intresserade men saknar utrustning men gillar astrofoto.

Har varit intresserad av astronomi hela mitt liv, men det dröjde lÀnge innan jag skaffade teleskop. Man gick lÀnge och tÀnkte "det Àr alldeles för dyrt". SÄ skaffade teleskop för 2-3 Är sedan bara.
BÄde observerar och fotograferar lite (inte pÄ nÄgon hög nivÄ, men ett par schyssta bilder har det blivit)

Har ett datorstyrt (med tracking och goto funktion) akromatiskt refraktorteleskop pÄ 4 tum (102 mm öppningsdiameter) med alt az montering (den kan röra sig i höjd och sidled, inte ekvatoriellt).

Teleskopet Àr ett Celestron Nextstar 102 slt.

Samt sÄ gillar jag att observera med handkikare ocksÄ. Liggandes i en baden baden stol, sÄ sjukt hÀrligt och mysigt. Och det ger ett annat widefield perspektiv dÀr mÄnga objekt t.ex stjÀrnhopar gör sig vÀldigt bra. Och med en stor kraftig kikare sÄ Àr det nÀstan ett mÄste om man ska lyckas fÄ en stilla bild. Det eller stativ, men det tar bort lite av den dÀr grab n go kÀnslan som jag tycker om med kikare.

Har följande kikare
8x30
16x50

BÄda dessa Àr akromatiska

Samt sÄ har jag en TS Optics 20x80 triplet semi apo. Apokromatisk optik Àr vida överlÀgset akromatisk optik, den lider inte alls av fÀrgfel pÄ samma sÀtt vilket ger ett helt annat fokus och "pinpoint" stjÀrnor, och den skarpa fokusen gör att man ser mer ljussvaga detaljer. Men prislappen iaf pÄ teleskopsidan Àr ungefÀr den femdubbla. Denna kikaren gick pÄ 2500 inte Àr sÄ farligt faktiskt, och den Àr en fröjd att observera med.

Vad gÀller fotograferandet sÄ har jag fotat en del med kameran i primÀrfokus vilket har gett okej bilder, men man ser att den knivskarpa skÀrpan Àr inte riktigt dÀr, samt fÀrgerna blir inte riktigt helt rÀtt, pga att i en akromatisk refraktor bryts inte alla fÀrgerna i ljuset i samma fokalpunkt.

PÄ önskelistan stÄr en 140mm apokromatisk refraktor frÄn tyska APM. Tuben ligger pÄ 30k sÄ jag har lite kvar att spara. Monteringen som orkar bÀra det inklusive kameror och grejer ligger pÄ 14k ca. Men jag anser att det Àr ett billigt pris för en hobby som ger sÄ mycket och ett bra teleskop behÄller man hela livet.

Fotar en hel del ocksÄ genom enbart kameraobjektiv, nÀstan uteslutande nu faktiskt pga apo optiken Àr sÄ sjukt överlÀgsen, det blir rÀtt trevliga wideshots i inte lika kraftig förstoring, vilket passar bra till en hel del objekt. Jag har en adapter till kameran sÄ jag kan fÀsta den pÄ teleskopmonteringen. Sen Àr det bara att rikta in sig, aligna, och sen bara trycka pÄ vad man vill att den söker upp.

Kameran Àr en Nikon D3100 samt dels ett 18-115 zoomobjektiv, samt sÄ har jag Àven ett Sigma APO supertelezoom 70-300mm som Àr mycket trevligt.

Vid fotografering med optik pÄ en alt az montering Àr man begrÀnsad till max 30 sek slutartid, annars fÄr man för mycket rörelse i stjÀrnorna. SÄ det man fÄr göra Àr att ta mÄnga bilder och stacka dom i Deep sky stacker. Detta gÀller dock inte t.ex mÄnen, dÀr duger det utmÀrkt med kortare slutartid och en bild.

Kan slÀnga upp en del bilder jag tagit

Teleskopet in action

https://i.imgur.com/pX10q8W.jpg

Kameran med Sigma objektivet

https://i.imgur.com/wcb3abu.jpg

MÄnen i halvskugga Àr fascinerande med sina kratrar, som kastar lÄnga skuggor

https://i.imgur.com/35AOzYx.jpg

Andromedagalaxen, vÄr nÀrmaste galaxgranne, 2.5 miljoner ljusÄr ivÀg

https://i.imgur.com/8DycRoR.jpg

Doublecluster fotad med kameran i primÀrfokus i teleskopet. Ett av mina favoritobjekt och nÄgot jag stÀndigt Äterkommer till varje gÄng jag Àr ute. Visst Àr det vackert

https://i.imgur.com/odfL4fh.jpg

Doublecluster fotad genom 18-115 objektivet i 115mm:

https://i.imgur.com/HGOYmvY.jpg

Orionnebulosan M42. Ett av natthimlens i sÀrklass mest fotograferade objekt nÄgonsin, och man kan förstÄ varför.

https://i.imgur.com/AHRPiwy.jpg

Hoppas nÄgon tyckte detta var intressant. NÄn mer astrointresserad hÀr? Undrar ni nÄgot, frÄga pÄ

/Peter

Vackra bilder! Fotar inte och har inte utrustning till det heller men brukar glo med blotta ögat nÀr det Àr stjÀnklart. Sen plöjer jag en hel del PBS Space time. Tycker de förklarar svÄrbegripliga saker pÄ ett intressant och lÀttbegripligt sÀtt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken frÄn gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande Àr det vÀrt ett besök. :) Jag finns ocksÄ pÄ Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan Àven följa mig pÄ Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gÀrna Whataboutism.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har en Celestron CPC 800 GPS XLT och jag tycker om att titta pÄ olika astronomiska objekt Àven om det blir allt svÄrare att undkomma alla ljusföroreningar.

Det hÀr med att fotografera objekten man ser i sitt teleskop som amatörastronom har jag dock aldrig förstÄtt. Visst, det gÄr att ta jÀttefina bilder men de kommer ju aldrig i nÀrheten av vad proffsen fotograferar. Tar man en bild pÄ t.ex. hÀsthuvudnebulosan sÄ finns det ju redan bilder som t.ex. NASA eller ESA har tagit vars like en amatörastronom aldrig kan komma i nÀrheten av. Om man vill titta pÄ en bra bild av valfritt astronomiskt objekt Àr ju bara att gÄ in pÄ nÄgon hemsida sÄ har man en bild som Àr mycket bÀttre Àn man nÄgonsin skulle kunna ta sjÀlv. Varför ska man dÄ anstrÀnga sig för att producera en sjÀlv?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har astronomi bÄde som hobby och som jobb

Jobbar som mjukvaruutvecklare för vÀrldens största teleskop som just nu designas/konstrueras - ELT (Extremely Large Telescope):

Kommer ha first light 2024.

HÀr Àr en bild pÄ nÀr jag besökte byggplatsen (Chile, ute i öknen pÄ 3000 meters höjd) i Oktober förra Äret:

Det kommer att bli stort.

Besök gÀrna min programmeringsblogg dÀr jag skriver en hel del
www.alltwincat.com
www.nineplanets.se <-- Min astronomi-hemsida

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Inaktiv
●

Jag Àr inte sÀrskilt intresserad av astronomi men dÀremot intresserad av kameror och fotografi. Har försökt en gÄng att fota natthimlen men det blev inge vidare, tror inte det var tillrÀckligt stjÀrnklart och jag kanske inte hade bÀsta objektivet heller för jobbet men man lÀr sig

PermalÀnk
Medlem
●

@Niolator: Jo det kan jag hÄlla med om, hade en Schmidt-Cassegrain 8 för mÄnga Är sedan som jag kopplade min dÄvarande systemkamera pÄ och bilderna jag tog blev aldrig sÀrskillt bra. Men att stÄ ute en kvÀll och titta ut i solsystemet och se bl.a saturnus med dess ringar "live" var en otroligt hÀftig kÀnsla som inga bilder kan Äterskapa!

PermalÀnk
●

Har tyckt att rymden Àr fascinerande sen jag var liten och för kanske 2 Är sedan köpte jag ett billigare teleskop som jag anvÀnt för en den del astrofoto. Det Àr inte pÄ nÄgon avancerad nivÄ just nu för jag anvÀnder bara min telefon och teleskopet.

Har mest blivit att jag fotograferat mÄnen och stjÀrnhimmelen, har faktiskt gjort en Instagram dÀr jag lÀgger ut bilder. LÀgger en lÀnk hÀr ifall ni vill kika in den!

https://www.instagram.com/lunar.photographer/

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av VadSaDu:

AvstÄnden i rymden Àr patetiskt lÄnga..Äka i ljusets hastighet i 5 Är för att nÄ nÀrmsta ''jordliknande '' planet.

Tur dÄ att det inte skulle ta 5 Är för dig som fÀrdas i ljusets hastighet!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Expertgissare ★
●
Skrivet av Andromeda:

Har astronomi bÄde som hobby och som jobb

Jobbar som mjukvaruutvecklare för vÀrldens största teleskop som just nu designas/konstrueras - ELT (Extremely Large Telescope):
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/eso1225a-640x360.jpg

Kommer ha first light 2024.

HÀr Àr en bild pÄ nÀr jag besökte byggplatsen (Chile, ute i öknen pÄ 3000 meters höjd) i Oktober förra Äret:
https://alltwincat.com/wp-content/uploads/2019/05/2018-10-21_Armazones_5432_Group-on-future-Dome-Wall.jpg

Det kommer att bli stort.

Besök gÀrna min programmeringsblogg dÀr jag skriver en hel del
www.alltwincat.com
www.nineplanets.se <-- Min astronomi-hemsida

SÄ ***** hÀftigt, Àr otroligt fascinerad av rymden, tyvÀrr vÀldigt oinsatt dock.
Du har ett vÀldigt hÀftigt arbete som fÄr vara med om nÄgot sÄ stort, och att sedan ha det som hobby, you living the dream!
Jag? Avundsjuk? JA!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

PermalÀnk
Medlem ★
●

För er som Ă€r unga (<26 Ă„r?) och astronomiintresserade kan jag tipsa om Astronomisk Ungdom som Ă€r det Svenska Astronomiska SĂ€llskapets ungdomsorganisation; de har bl.a. spĂ€nnande aktiviteter, kurser och lĂ€ger. Sen finns det en massa lokalföreningar som Ă€r mer eller mindre aktiva dĂ€r man kan trĂ€ffa likasinnade och fĂ„ tips om t.ex. astrofotografering. Är man mer akademiskt intresserad saknas det inte allmĂ€nna orienteringskurser i astronomi som bara krĂ€ver allmĂ€n behörighet. I alla fall pĂ„ de större universiteten.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kul att det finns fler astronomi intresserade hÀr
TyvÀrr sÄ försvann allt mitt foto jobb i samband med en hÄrddisk krasch (disken Äkte ner golvet) för nÄgra mÄnader sedan.
LÀgger i alla fall upp en bild pÄ teleskopet som jag torrsimmar i vardagsrummet. Det Àr en Celestron C9.25 Scmidt-Cassegrain tub pÄ en Celestron CGEM DX montering. I bakrunden stÄr en lite mindre Celestron Advanced GT montering.

PermalÀnk
●
Skrivet av Andromeda:

Har astronomi bÄde som hobby och som jobb

Jobbar som mjukvaruutvecklare för vÀrldens största teleskop som just nu designas/konstrueras - ELT (Extremely Large Telescope):
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/eso1225a-640x360.jpg

Kommer ha first light 2024.

HÀr Àr en bild pÄ nÀr jag besökte byggplatsen (Chile, ute i öknen pÄ 3000 meters höjd) i Oktober förra Äret:
https://alltwincat.com/wp-content/uploads/2019/05/2018-10-21_Armazones_5432_Group-on-future-Dome-Wall.jpg

Det kommer att bli stort.

Besök gÀrna min programmeringsblogg dÀr jag skriver en hel del
www.alltwincat.com
www.nineplanets.se <-- Min astronomi-hemsida

HÀftigt! Arbetar sjÀlv som mjukvaruutvecklare och har intresse av allt som har med rymden att göra, sÄ Àr nyfiken pÄ hur du hamnade dÀr du Àr? Vad behöver man för utbildningar? Eller rÀcker det med att söka sig mot den typen av bolag?

//Avis

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Full Strike:

HÀftigt! Arbetar sjÀlv som mjukvaruutvecklare och har intresse av allt som har med rymden att göra, sÄ Àr nyfiken pÄ hur du hamnade dÀr du Àr? Vad behöver man för utbildningar? Eller rÀcker det med att söka sig mot den typen av bolag?

//Avis

Tog mitt pick Ă„ pack och flyttade till MĂŒnchen bara
Mitt intresse hjÀlpte mig, men mer av principen att jag följde ESO och allt vad de gör. Har vanlig civilingenjörsutbildning i datateknik frÄn KTH sÄ inget fancy sÄ. DÀremot gör jag en del open-source (och bloggar, haha) inom just det realtidssystem som vi anvÀnder i ELT (TwinCAT, som Àr en realtidskÀrna för PLCer), det hjÀlpte nog under intervjuprocessen. Har i princip kollat deras "Jobs" en gÄng i veckan i tvÄ Är. En dag dök det upp en arbetsannons pÄ deras hemsida som matchade min profil rÀtt bra, och den vÀgen gick det. ESO tar primÀrt in folk frÄn medlemslÀnder, varav Sverige Àr en av dem.

Vi har nyligen anstÀllt 5-6 mjukvaruutvecklare till ELT-projektet och troligen ska det in fler.

Ha koll pÄ:
https://recruitment.eso.org/

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av MarkSix:

Kul att det finns fler astronomi intresserade hÀr
TyvÀrr sÄ försvann allt mitt foto jobb i samband med en hÄrddisk krasch (disken Äkte ner golvet) för nÄgra mÄnader sedan.
LÀgger i alla fall upp en bild pÄ teleskopet som jag torrsimmar i vardagsrummet. Det Àr en Celestron C9.25 Scmidt-Cassegrain tub pÄ en Celestron CGEM DX montering. I bakrunden stÄr en lite mindre Celestron Advanced GT montering.

https://i1098.photobucket.com/albums/g376/MarkFiftySix/WP_20161104_21_49_30_Rich_zpsnfevvwlu.jpg

Kan man se Uranus me den ?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Andromeda:

Har astronomi bÄde som hobby och som jobb

Jobbar som mjukvaruutvecklare för vÀrldens största teleskop som just nu designas/konstrueras - ELT (Extremely Large Telescope):
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/12/eso1225a-640x360.jpg

Kommer ha first light 2024.

HÀr Àr en bild pÄ nÀr jag besökte byggplatsen (Chile, ute i öknen pÄ 3000 meters höjd) i Oktober förra Äret:
https://alltwincat.com/wp-content/uploads/2019/05/2018-10-21_Armazones_5432_Group-on-future-Dome-Wall.jpg

Det kommer att bli stort.

Besök gÀrna min programmeringsblogg dÀr jag skriver en hel del
www.alltwincat.com
www.nineplanets.se <-- Min astronomi-hemsida

omg, du Àr typ coolast i landet!

Jag som bara har en talang och det Àr att snacka, hur ska jag göra för att komma bort frÄn att sÀlja skit till att jobba med nÄgot man brinner för utan att chansa pÄ 5+ Är med studier ?

Visa signatur

NĂ€men, tjena.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Peter77:

GokvÀll folkens,

TÀnkte kolla om det finns nÄgon astronomiintresserad hÀr som kanske har teleskop och som observerar och/eller fotar. Eller sÄ kanske ni Àr intresserade men saknar utrustning men gillar astrofoto.

Har varit intresserad av astronomi hela mitt liv, men det dröjde lÀnge innan jag skaffade teleskop. Man gick lÀnge och tÀnkte "det Àr alldeles för dyrt". SÄ skaffade teleskop för 2-3 Är sedan bara.
BÄde observerar och fotograferar lite (inte pÄ nÄgon hög nivÄ, men ett par schyssta bilder har det blivit)

Har ett datorstyrt (med tracking och goto funktion) akromatiskt refraktorteleskop pÄ 4 tum (102 mm öppningsdiameter) med alt az montering (den kan röra sig i höjd och sidled, inte ekvatoriellt).

Teleskopet Àr ett Celestron Nextstar 102 slt.

Samt sÄ gillar jag att observera med handkikare ocksÄ. Liggandes i en baden baden stol, sÄ sjukt hÀrligt och mysigt. Och det ger ett annat widefield perspektiv dÀr mÄnga objekt t.ex stjÀrnhopar gör sig vÀldigt bra. Och med en stor kraftig kikare sÄ Àr det nÀstan ett mÄste om man ska lyckas fÄ en stilla bild. Det eller stativ, men det tar bort lite av den dÀr grab n go kÀnslan som jag tycker om med kikare.

Har följande kikare
8x30
16x50

BÄda dessa Àr akromatiska

Samt sÄ har jag en TS Optics 20x80 triplet semi apo. Apokromatisk optik Àr vida överlÀgset akromatisk optik, den lider inte alls av fÀrgfel pÄ samma sÀtt vilket ger ett helt annat fokus och "pinpoint" stjÀrnor, och den skarpa fokusen gör att man ser mer ljussvaga detaljer. Men prislappen iaf pÄ teleskopsidan Àr ungefÀr den femdubbla. Denna kikaren gick pÄ 2500 inte Àr sÄ farligt faktiskt, och den Àr en fröjd att observera med.

Vad gÀller fotograferandet sÄ har jag fotat en del med kameran i primÀrfokus vilket har gett okej bilder, men man ser att den knivskarpa skÀrpan Àr inte riktigt dÀr, samt fÀrgerna blir inte riktigt helt rÀtt, pga att i en akromatisk refraktor bryts inte alla fÀrgerna i ljuset i samma fokalpunkt.

PÄ önskelistan stÄr en 140mm apokromatisk refraktor frÄn tyska APM. Tuben ligger pÄ 30k sÄ jag har lite kvar att spara. Monteringen som orkar bÀra det inklusive kameror och grejer ligger pÄ 14k ca. Men jag anser att det Àr ett billigt pris för en hobby som ger sÄ mycket och ett bra teleskop behÄller man hela livet.

Fotar en hel del ocksÄ genom enbart kameraobjektiv, nÀstan uteslutande nu faktiskt pga apo optiken Àr sÄ sjukt överlÀgsen, det blir rÀtt trevliga wideshots i inte lika kraftig förstoring, vilket passar bra till en hel del objekt. Jag har en adapter till kameran sÄ jag kan fÀsta den pÄ teleskopmonteringen. Sen Àr det bara att rikta in sig, aligna, och sen bara trycka pÄ vad man vill att den söker upp.

Kameran Àr en Nikon D3100 samt dels ett 18-115 zoomobjektiv, samt sÄ har jag Àven ett Sigma APO supertelezoom 70-300mm som Àr mycket trevligt.

Vid fotografering med optik pÄ en alt az montering Àr man begrÀnsad till max 30 sek slutartid, annars fÄr man för mycket rörelse i stjÀrnorna. SÄ det man fÄr göra Àr att ta mÄnga bilder och stacka dom i Deep sky stacker. Detta gÀller dock inte t.ex mÄnen, dÀr duger det utmÀrkt med kortare slutartid och en bild.

Kan slÀnga upp en del bilder jag tagit

Teleskopet in action

https://i.imgur.com/pX10q8W.jpg

Kameran med Sigma objektivet

https://i.imgur.com/wcb3abu.jpg

MÄnen i halvskugga Àr fascinerande med sina kratrar, som kastar lÄnga skuggor

https://i.imgur.com/35AOzYx.jpg

Andromedagalaxen, vÄr nÀrmaste galaxgranne, 2.5 miljoner ljusÄr ivÀg

https://i.imgur.com/8DycRoR.jpg

Doublecluster fotad med kameran i primÀrfokus i teleskopet. Ett av mina favoritobjekt och nÄgot jag stÀndigt Äterkommer till varje gÄng jag Àr ute. Visst Àr det vackert

https://i.imgur.com/odfL4fh.jpg

Doublecluster fotad genom 18-115 objektivet i 115mm:

https://i.imgur.com/HGOYmvY.jpg

Orionnebulosan M42. Ett av natthimlens i sÀrklass mest fotograferade objekt nÄgonsin, och man kan förstÄ varför.

https://i.imgur.com/AHRPiwy.jpg

Hoppas nÄgon tyckte detta var intressant. NÄn mer astrointresserad hÀr? Undrar ni nÄgot, frÄga pÄ

/Peter

JÀklar va hÀftigt att se Andromeda som en skÄl sÄdÀr, aldrig uppfattat henne sÄ.

Leker du nÄgot med spektroskopi? eller Àr det helt annan hÄrdvara man behöver dÄ?
Jag tÀnker det skulle vara jÀkligt ball att samla spektroskopidata och sÀtta ihop egna uppfattningar utav diverse omrÄden ?

Visa signatur

NĂ€men, tjena.