Permalänk
Medlem

Bilstereo problem

Hej, jag sitter och försöker koppla in en JVC KD-G611 bilstereo men så fort den får ström går den igång i 1 sekund sen dör den. Här är en bild på kopplingsschemat! Om någon här vet vad ''solen'' mellan + & jord betyder så hade det varit väldigt skönt! Säkringen är hel så det är inga problem där.

https://www.google.com/search?q=jvc+kd+g+611&source=lnms&tbm=...:

Permalänk

@Crewsom:
Vad är det för bil du sätter in den i?
Har man inte en OEM-adapter så brukar man få skifta på Gul/röd kabel får att det ska lira med på/av via nyckeln vet jag.

Din länk går till googles sökresultat.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Du har manual här:
https://www.manualslib.com/download/489162/Jvc-Kd-G511.html

Jag skulle tro att den är till för att hålla minnet, så den ska nog ha ström kontinuerligt, men jag gissar bara. Vad är det för färg på kabeln som går till "solen"?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

brukar finnas 2 pluskablar. en är för minnet i radion och den andra för drivning av radion, sitter dom rätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Enligt manualen länkad ovan är kontakten med solen till för att styra ljusstyrkan på displayen.
Det kanske fungerar att koppla konstant 12v till den om du inte har någon sådan kabel fram till stereon? (Lovar inget, bäst att läsa manualen noga först)

Edit: Om du inte har något inkopplat på solen kanske den slocknar för att den inte vet vilken ljusstyrka du vill ha, men återigen bäst att läsa manualen först.

Edit2: Precis som ovan skriver behöver du ha 2st +, en konstant och en som slår till när du vrider på nyckeln.
Jag vet inte om det finns någon färgstandard som gäller i alla bilar så det lättaste kanske är att ta fram en mätare och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Enligt manualen länkad ovan är kontakten med solen till för att styra ljusstyrkan på displayen.

Det stämmer... ser det nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Låter som att du måste testa två saker. Får du ström på både den gula och röda kabeln från bilen?
Kan kablarna driva något annat, t.ex. satt det någon annan stereo där innan som fick ström?

Om du klipper ihop en liten adapter, kan du koppla stereon direkt på batteriet och få den att gå igång då?

Med andra ord, vi måste ju ta reda på ifall det är stereon eller strömmatningen som är defekt.

Visa signatur

.:bjorn