Permalänk
Rekordmedlem

Det enda som nämnts som är i närheten av en sportbil är Miatan, jag föreslår också en sån eller så får du definiera vad du är ute efter för BMW 1serien och Golfar och liknade är inga sportbilar, BMW Z3, Z4 är däremot sportbilar inom budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersknyffel

Subaru BRZ, Toyota GT86 eller som @Ikariwarrior skrev: Mini Cooper S eller JCW. Samtliga 4 modeller ger enorm körglädje för din budget + att om du inte har mer pengar att spendera så har du till och med råd att äga dem när det kommer till delar, service, försäkring och skatt

Närmsta "riktiga" sportbilar är annars valfri modell av 996, Cayman eller om du lyckas kommer över en Lotus Elise 111R som din budget täcker, glöm dock inte alla kostnader som tillkommer då din budget räcker till dem äldre modellerna men detta är väl insteget innan du byter upp dig

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av mrqaffe:

Det enda som nämnts som är i närheten av en sportbil är Miatan, jag föreslår också en sån eller så får du definiera vad du är ute efter för BMW 1serien och Golfar och liknade är inga sportbilar, BMW Z3, Z4 är däremot sportbilar inom budgeten.

Klassar du inte Boxster och 911 Carrera som sportbilar? För mig är de absolut det

Permalänk

Honda S2000 sägs vara en kul bil men den ligger nog utanför din budget och är kanske inte så vanliga heller.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det folk diskuterar här är allt annat än sportbilar enligt mig. Fast vill man ha det så är det runt 500k om man ska ha en riktig. Dom gör dessutom åttor runt den där 😉.

Hästar ska man inte stirra sig blind på, bra vrid är minst lika viktigt. Vill man dessutom använda sig av höga härstar ur en liten motor måste man ligga inom ett litet område på varvtals mätaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Kalla Seaten för vad du vill men den har prestandan o väghållningen
En ulv i fårakläder.

här är rekordvarvet runt nurburgring btw
https://www.youtube.com/watch?v=E5Q8H52Xm6c

Seaten gjorde det på 7m58sek, en Porsche 996 GT3 7m56sek, BMW M2 7m58... så det är i den ligan bilen är

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Ja ECU-uppdateringar går nästan helt bort nu för tiden när det kommer till nyare bilar. Om man inte har budget att bekosta åtgärd av maskinfel helt själv. Finns inget sätt att köra osignerad mjukvara på original-ECU:n som inte lämnar spår på nyare bilar. Det är tråkigt.

Man behöver inte peta i ECU:n längre.

Skrivet av SuperNova:

Skulle vara typ injektorboxar som lurar ECUn som i sig kompenserar och levererar mer effekt men de är ju knappast optimala och finns nog mest till diesel.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, piggyback-boxar installeras mellan givare och ECU och lämnar inga spår efter sig. Fungerar på bensinare också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Testa en Clio Rs för ett tag sen , riktigt rolig bil att köra.
Men ut och provkör är mitt tips , finns många roliga bilar för 180.000kr
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Var i samma tankar som du när jag själv letade efter en rolig (prisvärd) liten sportbil att zippa omkring med här i Amsterdams smågator, de jag valde emellan var Mazda MX-5 2.0 SE-L, Mini Cooper, Fiat 500 Abarth, Lotus Elise, Audi TT 2.0 TFSI Sport, Subaru BRZ, Toyota GT86 eller en BMW M240i. För mig föll det slutligen på en Audi TT 2.0 TFSI Sport

Då jag provkört alla de jag nämnt ovan så kan jag gärna komma med en jämnförelse om du vill, för att hjälpa dig bestämma

Permalänk
Medlem

Fick prova en Fiat 500 Abarth förra sommaren, dock bara på en kortare raksträcka.
Det var en liten rolig upplevelse tycker jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man behöver inte peta i ECU:n längre.

Problemet med piggybacklösningar är att utveckling ofta upphör så fort ECU:n hackats och att de därför sällan släpps som en färdig produkt (pga att försäkring och tillverkargaranti inte påverkas i en stor del av den totala marknaden). Så det är snarare ett verktyg för de som vill utveckla optimeringen innan ECU:n har har hackats. Men det finns även ECU:er som skyddar mot piggyback genom att den försöker känna av när den blir "lurad" att allt är normalt. Detta är i varje fall erfarenheten jag hade med bilen jag hade tidigare och bilen jag har nu.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kalla Seaten för vad du vill men den har prestandan o väghållningen
En ulv i fårakläder.

här är rekordvarvet runt nurburgring btw
https://www.youtube.com/watch?v=E5Q8H52Xm6c

Seaten gjorde det på 7m58sek, en Porsche 996 GT3 7m56sek, BMW M2 7m58... så det är i den ligan bilen är

säkert en bra bil men en riktig sportbil är så mkt mer än ren prestanda. men nu snackar vi som sagt om helt olika prisklasser. personligen tycker jag inte TS ska stirra sig blind på hästkrafter och testa olika bilar. kanske gillar du en bil med "bara" 200hk mycket mer än en med 500hk. det ska även vara skönt och trevligt att köra, speciellt om man kör långa sträckor. något med små bilar brukar vara att dom är lite stötiga och med kort hjulbas kan dom bli lynniga i höga hastigheter, justfan vi har bara max 120km/h i sverige

Själv har jag fått igång min gamla volvo 740 med 13k på mätaren och det var dags att plocka bort hela insuget och byta i princip alla slangar(dom föll i bitar bokstavligt talat) den är snart 31 år gammal men är mycket trevlig att åka i, dessvärre är det allt annat än en sportbil med sina 113 hästar :). den är trevlig att bara glida runt i, den är tyst och har väldigt trevliga säten och gungar på ett skönt sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ja... Kanske att dom vill köpa en ny bil? 🤷‍♂️

Skrivet av hakro807:

Många bilentusiaster byter bil ofta bara för att få uppleva något nytt, så att de väljer att sälja en bil behöver inte betyda mer än att de tröttnat på den.

Spelar mindre roll vad skälet är, har den 10000 mil bakom sig så är det lika bra att räkna som 20000mil på en vanlig kärra, sen att de snålar på det som faktiskt betyder något för komfort och kvalitetskänsla på "sportbilar" gör ju inte saken bättre.

Själva sportbilskonceptet är ganska skevt idag, folk tror ju att en hatchback med 120HP är en sportbil och kör därefter.

Skrivet av backspace:

Fick prova en Fiat 500 Abarth förra sommaren, dock bara på en kortare raksträcka.
Det var en liten rolig upplevelse tycker jag.

Kul tills kopplingen pajar pga bil som gjorts som en banracer men inte har hårdvara för det, mellan 5000-10000mil brakar de flesta och inte bara kopplingen heller.
Annars är det en fräck bil att provköra, byggkvalitén är urusel.

Permalänk
Föredetting

En Cayman S lossnar för de pengarna. Lite mindre frisör än Boxster, lite mindre hemorojdkudde än 911. Är iofs inget alternativ om man inte har lika mycket till att lägga på service och diverse motorras.

Renault Megane III RS är nog det för under 200k som ger bäst prestanda/krona om man ska ha råd att försäkra, serva och byta slitdelar förutom inköp.

Ska det vara en liten bil är Fiesta ST ganska underhållande och bra mycket mer prisvärd än valfri BMW.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur långt du kommer med 180k om du ska ha en relativt ny "sportbil".
För mig så är en sportbil något som accelererar fort, själv skulle jag i din budget satsa på en Golf GTI.
Här har du ett exempel, https://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI_Edition_35_84548102...
Dom rör på sig och det är helt ok bil för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.blocket.se/malmo/Seat_Leon_Cupra_280hk_Skalstolar...

Där har du en bil som åker ifrån de flesta sportbilar

Åkte runt nurburgring på 7m58sekunder.

Håller med om detta. Har själv en 265hk cupra går som fan.
Edit. Sikta på en manuell lite roligare tycker jag iaf
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Miata har redan nämnts, Toyota MR2 är en annan.

Förr i tiden så var Fiat X1/9 populär, den kunde man stoppa motorn från en Fiat Uno Turbo i. Men den italienska världen är också en värld med en hel del "intressanta" småfel.

Vill du ha något riktigt udda - Subaru SVX.

Och vill du hitta en "sleeper" - Renault Clio V6. (Mittmotor, bakhjulsdrift)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ehsnils:

Och vill du hitta en "sleeper" - Renault Clio V6. (Mittmotor, bakhjulsdrift)

...Och en prislapp norr om 300k numera. Inte heller speciellt snabb, väger ju fläsk (1400kg) och har "bara" 220hk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft familj så hade jag gått på en Cayman S, gärna den med 320hk - lite över budget, så då kan du sikta på den med mindre motor

För mig blev det en BMW m550i, v8a med 462 hk - + plats för familjen i kupén

// LZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

Kollar du BMW glöm inte kollar på det vanliga felet med ej fungerande blinkers. 😜

Det finns numera på i princip alla märken, tyvärr. Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Hade jag inte haft familj så hade jag gått på en Cayman S, gärna den med 320hk - lite över budget, så då kan du sikta på den med mindre motor

För mig blev det en BMW m550i, v8a med 462 hk - + plats för familjen i kupén

// LZ

500hk till dagis, precis lagom ju!

Permalänk
Medlem

Toyotas GT86 alternativt någon Miata tänker jag direkt på. Några nämner Golf R/GTI men det finns ju även VW Scirocco som är helt klart sportigare till utseende även om den annars är i grund och botten en golf R i annat format. Framhjulsdriven dock tror jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

För de pengarna och om en kompaktare BMW är ett måste hade jag kört på 2 serie alla dagar i veckan. https://www.blocket.se/kalmar/BMW_218_d_Coupe_M_Sport_Euro6_2...

Diesel... Menar du allvar?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kring vilken årsmodell har du tänkt? Finns ju massvis med bilar man kan få tag på för 180k om man är villig att gå ner lite i årsmodellerna. Har ju då bl a Z3 och Z4 som mrqaffe nämnde. Personligen tycker jag om Audi och deras S serie typ Audi S3 om du vill ha ett lite mindre format men med en hel del kraft.

Om man kan tänka sig lite större men absolut inte en vanlig bil är ju en SAAB 9-5 Aero från 2010 och uppåt ett alternativ också

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Diesel... Menar du allvar?

varför inte?

Permalänk
Hedersmedlem

Definitionen av sportbil är lite luddig när man läser den här tråden. Många är vässade småbilar som är riktigt kompetenta både till vardags och för roligare körning.

Däremot är det inte jättemånga som går att se som rena nöjesbilar där vardagsbehoven inte ens fanns med på ritbordet när bilmodellen skapades.

Skulle själv rekomendera något som är lätt och litet. Bästa sättet att få en snabb bil som beter sig bra på vägar annat än rakt fram är att kapa vikt och onödigheter.

Sen finns det stora bilar som klarar sig bra också... men varför dra runt på ett ton extra när det inte behövs?

Så är det bara rolighetsfaktorn som räknas så ligger en mx5 bra till. Ska det gå att leva med till vardags också kör på något i golf-klassen men med nån roligare motor.

Eller köp något jätteudda som folk knappt vet vad det är... bara för att vara lite irriterande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jessa testade ju bla storebrodern bmw 135 eller om det var 140, vilken han fick en redig vattenplaning med och tog hellre golf gti efter det. Tanke på hur mycket bilar han har kört och hur mycket pengar den mannen har så valde han även 2015års VW golf gti till sin privata bil. Därav mitt råd för en gti istället 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

500hk till dagis, precis lagom ju!

haha, ja - familjen är lite äldre - 16 & 14

// LZ

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/halland/Caterham_Super_Seven_84449727.... absolut inte praktisk, men en jäkla rolig bil!.

Caterham Super Seven.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.blocket.se/halland/Caterham_Super_Seven_84449727.... absolut inte praktisk, men en jäkla rolig bil!.

Caterham Super Seven.

Varför inte en Ariel Atom då?