Permalänk
Medlem

Varm sommar i år?

Förra sommaren var rejäl varm. Sov knappt på nätterna. Vad tror ni om sommaren 2019? Kommer det bli lika varm?

I Stockholm toppade man med 19 grader idag:

Permalänk
Medlem

Ja, tycker det är varmt redan nu så tror att sommaren blir lik den i fjol. Fick precis hem min AC och den har redan fått arbeta

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Sommar eller inte, jag får varmt som attan i min lägenhet ändå (bor högts upp, stora fönster och ingen isolering direkt, dessutom plåt tak), så fort tempraturen börjat närmar sin 20 grader, så blir det olidligt i min lägenhet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tror gör man i kyrkan. Finns inga prognoser på hur sommaren kommer bli. Men klart man kan hoppas! Förra sommaren var så nice! Och innan nån hoppar på mig igen; nej, att det finns negativa konsekvenser i form av skogsbränder etc hindrar inte mig från att njuta när det är fint väder.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas inte det, inte som förra sommaren i alla fall, då hade jag 38 jävla grader i min etta. Jag bor högst upp och har ingen möjlighet att öppna något fönster (smart konstruktion) och solen ligger på här från tidig dag tills den går ner.

Sedan är jag en person som gillar när det är mer lagom värme, tycker om hur det kan vara på våren. Andra kanske inte hade haft problem med att sova i min lägenhet osv, men det har jag.

Någon som vet om det finns AC till rimliga priser förresten? Men AC tar väl luft utifrån antar jag, men kanske finns andra lösningar?

Men ja, med tanke på värmen redan nu tror jag att det kommer bli riktigt varmt.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på en lika varm sommar. Visst, de dagarna när var som allra, allra värst kanske vi kan hoppa över. Så skönt att kunna ligga och jäsa på gräsmattan! Nackdelen är väl att de få badplatser som finns i närheten blir obrukbara om man inte gillar att gnugga sig mot okända människor.

Jag kommer jobba natt den här sommaren också vilket passar perfekt då jag slipper svettas under allt spring och plastförkläden. Drar jag dessutom ner markiserna när jag kommer hem på morgonen så förblir det ganska svalt inomhus utan hjälp av AC eller dyl. Tror jag hade AC:n på en enda gång förra året.

Skrivet av korvOlle:

Jag hoppas inte det, inte som förra sommaren i alla fall, då hade jag 38 jävla grader i min etta. Jag bor högst upp och har ingen möjlighet att öppna något fönster (smart konstruktion) och solen ligger på här från tidig dag tills den går ner.

Någon som vet om det finns AC till rimliga priser förresten? Men AC tar väl luft utifrån antar jag, men kanske finns andra lösningar?

Att öppna fönster när solen ligger på är ofta kontraproduktivt. Om jag hade varit du hade jag köpt reflekterande folie eller liknande (sånt man ser att husbilar m.m. har). Inte kul att stänga ute allt ljus men samtidigt är det pest när det är så varmt inomhus.

Problemet med AC är att du måste leda ut luften vilket inte alltid är det lättaste när man bor i lägenhet. Har hört att det finns de systemen som kyler m.h.a. vatten/is men jag vet inte hur väl de fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Själv hoppas jag på en lika varm sommar. Visst, de dagarna när var som allra, allra värst kanske vi kan hoppa över. Så skönt att kunna ligga och jäsa på gräsmattan! Nackdelen är väl att de få badplatser som finns i närheten blir obrukbara om man inte gillar att gnugga sig mot okända människor.

Jag kommer jobba natt den här sommaren också vilket passar perfekt då jag slipper svettas under allt spring och plastförkläden. Drar jag dessutom ner markiserna när jag kommer hem på morgonen så förblir det ganska svalt inomhus utan hjälp av AC eller dyl. Tror jag hade AC:n på en enda gång förra året.

Att öppna fönster när solen ligger på är ofta kontraproduktivt. Om jag hade varit du hade jag köpt reflekterande folie eller liknande (sånt man ser att husbilar m.m. har). Inte kul att stänga ute allt ljus men samtidigt är det pest när det är så varmt inomhus.

Problemet med AC är att du måste leda ut luften vilket inte alltid är det lättaste när man bor i lägenhet. Har hört att det finns de systemen som kyler m.h.a. vatten/is men jag vet inte hur väl de fungerar.

Tack för tipset med folie, kommer testa det helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Tack för tipset med folie, kommer testa det helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

En enkel metod är att spraya vatten på rutan, och sedan ”tapetsera” med vanlig aluminiumfolie på rulle. Görs med fördel på utsidan, men ger bra effekt på insidan med

Permalänk
Medlem

Två rekordvarma somrar i rad? Det brukar väl inte ske. Det blir sannolikt en normal sommar med en del sol, en del regn. Regnet kan dock skippas, om man får välja

Permalänk
Medlem

Hoppas på svalt väder och regn. Det är så mycket lättare att värma sig än att försöka svalka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Ja, tycker det är varmt redan nu så tror att sommaren blir lik den i fjol. Fick precis hem min AC och den har redan fått arbeta

Samma här, går redan i shorts och t-shirt men det hjälper inte när man är ute när man svettas som satan.

Permalänk
Avstängd

Jag klagade inte, men trist när alla växter torkar ute och man måste bära vatten stup i kvarten, men är nog bara nyttigt med träning... Så länge man får vattna under heta sommardagar klagar jag inte.

Jag kan inte heller sova när det är hett i sovrummet, men det är ju ändå så kort tid och jag brukar tänka på Januari Februari, månader som jag verkligen avskyr när man tycker att värmen börjar bli outhärdlig så känns det bättre... ha ha.

Nu är det ju perfekt väder att göra klart alla arbeten ute dessutom kan man grilla ute över öppen eld på en del platser här. Kan ju knappast bli bättre, nu fattas ju bara att det blir plusgrader på kvällarna också så att man kan börja plantera ut alla blommor igen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Devien: Har hört att vissa glas kan spricka om man monterar folien på insidan, så bäst att kolla upp innan man monterar på insidan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Ja, tycker det är varmt redan nu så tror att sommaren blir lik den i fjol. Fick precis hem min AC och den har redan fått arbeta

Vilken AC köpte du? Funderar på att köpa en portabel AC redan nu, vet dock inte hur bra de är.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Två rekordvarma somrar i rad? Det brukar väl inte ske. Det blir sannolikt en normal sommar med en del sol, en del regn. Regnet kan dock skippas, om man får välja

Ja precis. Glöm det. Ni bor faktiskt i Sverige och inte i sydeuropa. Kommer bli en vanlig svensk sommar med fjuttiga temps och mycket regn. Förra sommaren är ett undantag, sist det vart en lika varm sommar var 1982 de var 36 år sen. Så det dröjer nog ett tag innan det blir en sån varm sommar igen. Så ni som inte gillar värme behöver inte vara oroliga.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Avstängd

Förra året lär ha varit ett undantag med tanke på hur skit vårt klimat är vanligtvis.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

vet inte vart jag läste det, kan ha varit smhi att dessa varma perioder brukar komma någon gång vart 85 år eller liknande och kan hålla i sig upp till 5 år...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir ELDNINGSFÖRBUD igen
Förra årets campingsäsong käpprätt åt h-e!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vilken AC köpte du? Funderar på att köpa en portabel AC redan nu, vet dock inte hur bra de är.

Köpte den här https://www.bauhaus.se/aircondition-tectro-tp2020
Kyler min etta på 47m² riktigt bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Två rekordvarma somrar i rad? Det brukar väl inte ske. Det blir sannolikt en normal sommar med en del sol, en del regn. Regnet kan dock skippas, om man får välja

Jodå, det händer väl med jämna mellanrum.

Säkerligen inte första gångerna Sverige får varmare somrar genom tiden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Förra sommaren var rejäl varm. Sov knappt på nätterna. Vad tror ni om sommaren 2019? Kommer det bli lika varm?

I Stockholm toppade man med 19 grader idag:
https://i.imgur.com/KBEAEqu.jpg

Skrivet av Microapple:

Ja, tycker det är varmt redan nu så tror att sommaren blir lik den i fjol. Fick precis hem min AC och den har redan fått arbeta

Skrivet av FabriciusRex:

Två rekordvarma somrar i rad? Det brukar väl inte ske. Det blir sannolikt en normal sommar med en del sol, en del regn. Regnet kan dock skippas, om man får välja

Skrivet av Kiirozu:

Förra året lär ha varit ett undantag med tanke på hur skit vårt klimat är vanligtvis.

Skrivet av Aka_The_Barf:

vet inte vart jag läste det, kan ha varit smhi att dessa varma perioder brukar komma någon gång vart 85 år eller liknande och kan hålla i sig upp till 5 år...

Skrivet av exhale315:

Bara det inte blir ELDNINGSFÖRBUD igen
Förra årets campingsäsong käpprätt åt h-e!

SMHI varnade tidigt för vattenbrist i landet https://www.expressen.se/nyheter/risk-for-vattenbrist-i-stora...

Men nu via deras egna tjänst så har vattennivån blivit normalt större delar av landet https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbr...

Men risken är stor att vi kommer att se samma värmebölja igen som förra årets som drog igång i maj förra året.

Vi har redan eldningsförbud i stora delar av landet redan https://www.expressen.se/kvallsposten/eldningsforbud-i-pask-s... så det ser inte just ut.

Brukade jobba från 7-4 men när det va som varmast så började jag kl 4 för att slippa värsta värmen på jobbet samtidigt öppna upp portar och fönster på jobbet så tidigt för att släppa in morgon kyla så man kunna jobba lite längre innan det blev totalt olidligt.

Satte till och med kylklampar i fickorna så man kunna svalka sig på något sätt medans man jobbade.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Tror gör man i kyrkan. Finns inga prognoser på hur sommaren kommer bli. Men klart man kan hoppas! Förra sommaren var så nice! Och innan nån hoppar på mig igen; nej, att det finns negativa konsekvenser i form av skogsbränder etc hindrar inte mig från att njuta när det är fint väder.

Förra årets värme plus mer regn är det flesta önskar, då blir nog alla glada. Undantag skulle vara de som säljer brandskyddsutrustning..

Jag har länge funderat på varför mina förfäder valde att bosätta sig norrut, men det var väl en väldigt hög konkurrens om markerna söderut, vilket i sin tur ledde till mindre hektar per person etc.. Min poäng med detta är att jag ser lite fram emot varmare klimat i sverige, tyvärr följer detta ofta med negativa saker som du nämnde.

Permalänk
Medlem

@hellmix: Tror det är svårt rent utav omöjligt att säga hur vädret kommer bli i sommar. Meteorologerna vet ju bokstavligt talat inte själva vad det blir ens för väder nästa vecka med någon större säkerhet.

Angående lågavattenflöden har jag alltid varit nyfiken på vilka krav det ställs på kommersiella producenter som använder vatten. Det är ju en smula ironiskt att privatpersoner uppmanas hushålla med vatten samtidigt som livsmedelsbutikerna är fulla av läst, kolsyrat vatten, öl mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Köpte den här https://www.bauhaus.se/aircondition-tectro-tp2020
Kyler min etta på 47m² riktigt bra

Hur funkar en sån AC? Har man en munstycket hängande ut från ett fönster?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Bara det inte blir ELDNINGSFÖRBUD igen
Förra årets campingsäsong käpprätt åt h-e!

Det är eldningsförbud nu på många platser på grund av det torra vädret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid hoppas att våren och sommaren blir fin. Men helst inte som förra sommaren , det va alldeles för varm.
Men man bor inte så långt från vårt smultronställe " Skateholm beach "
http://www2.visittrelleborg.se/sv/se-gora/a343112/badstrand-s...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@hellmix: Tror det är svårt rent utav omöjligt att säga hur vädret kommer bli i sommar. Meteorologerna vet ju bokstavligt talat inte själva vad det blir ens för väder nästa vecka med någon större säkerhet.

Angående lågavattenflöden har jag alltid varit nyfiken på vilka krav det ställs på kommersiella producenter som använder vatten. Det är ju en smula ironiskt att privatpersoner uppmanas hushålla med vatten samtidigt som livsmedelsbutikerna är fulla av läst, kolsyrat vatten, öl mm.

Därför jag skrev risken, mycket har med vindar etc att göra med hur vi får med regn och moln. Vädret är fruktansvärt komplext att försöka förutspå men vi blir bättre med åren tack vare datainsamlingarna man gör och bättre datorer som kan beräkna nya algoritmer för vädret.

Sverige ligger lite kasst till tack vare vi har Norge med sina fjäll i väst om oss och Östersjön i öst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Redan nu är det 27 grader i min lägenhet om solen ligger på. Ska försöka sätta dit aluminiumfolie på mina takfönster i badrum och kök. Antagligen blir det såna mattor man sätter på bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

SMHI varnade tidigt för vattenbrist i landet https://www.expressen.se/nyheter/risk-for-vattenbrist-i-stora...

Men nu via deras egna tjänst så har vattennivån blivit normalt större delar av landet https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbr...

Men risken är stor att vi kommer att se samma värmebölja igen som förra årets som drog igång i maj förra året.

Vi har redan eldningsförbud i stora delar av landet redan https://www.expressen.se/kvallsposten/eldningsforbud-i-pask-s... så det ser inte just ut.

Brukade jobba från 7-4 men när det va som varmast så började jag kl 4 för att slippa värsta värmen på jobbet samtidigt öppna upp portar och fönster på jobbet så tidigt för att släppa in morgon kyla så man kunna jobba lite längre innan det blev totalt olidligt.

Satte till och med kylklampar i fickorna så man kunna svalka sig på något sätt medans man jobbade.

blir nog varmt igen. jag har en gammal volvo utan AC, det var lite jobbigt förra sommaren. jag jobbar med läkemedel så på jobbat är det alltid fin och jämn temperatur(19c) men tycker man det är jobbigt kan man alltid kila in i frysen där det är -35 grader

Det värsta med värmen tycker jag är att man blir så matt, man orkar inte göra det man vill.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir nog varmt igen. jag har en gammal volvo utan AC, det var lite jobbigt förra sommaren. jag jobbar med läkemedel så på jobbat är det alltid fin och jämn temperatur(19c) men tycker man det är jobbigt kan man alltid kila in i frysen där det är -35 grader

Det värsta med värmen tycker jag är att man blir så matt, man orkar inte göra det man vill.

Lyx på jobbet, ända jämna temperaturen vi har är i fikarummet med AC.

Jobbar inom industrin så när det va som värst hade vi 40+ på golvet och i solen va det 65+. Redan kl 9 på morgonen började temperaturen krypa över 25+ på golvet va fruktansvärt olidligt men man lärde sig att gå i zombie-mod. Sätta igång bra musik och så tänkte man bara på arbetsuppgiften och musiken men man va totalt slutkörd när man kom hem efter jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan