10000 Felmeddelande på MemTest86, vad är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

@edde479:
Låter som din processor är defekt i så fall. Gäller om CPU:n är oklockad.

När du aktiverar XMP i BIOS så svara nej på frågan om den ska överklocka CPU också.

Men varför skulle det vara fel på CPU:n. Jag testade ju den och det gör väl ingen skillnad om jag kan ha RAM i slots B1 och B2 om jag överklockar CPU:n?

Det kommer heller inte upp en fråga om jag vill överklocka CPU:n eller inte i BIOS. Däremot finns det en knapp till vänster om XMP som kan överklocka processorn men den var jag inte rört...

Permalänk
Medlem

@edde479:

I och med att du får fel i Prime95 så tyder det på att den är trasig. Ibland tar det olika lång tid för att få fram fel, fick köra min CPU i ca 24h innan den visade fel.

I och med att CPU:n har hand om minneshanteringen och du inte får felmeddelande vid en viss minneskonfiguration kan tyda på att det är problem med just den funktionen i CPU:n, men svårt att säga. Nu har jag inte läst alla andra svar, men har du fått fram fel nån annanstans än vid Prime95 och Memtest?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prova även starta Memtest som admin, väldigt många fel och ingen BSOD eller andra problem med datorn efter ha läst denna tråd...

Permalänk
Medlem

Gjorde det precis utan någon låsning på 3.6 GHz. Inte något fel och alla test blev godkända. (Bara ett RAM-minne i, 8GB)

Skrivet av claser:

Prova även starta Memtest som admin, väldigt många fel och ingen BSOD eller andra problem med datorn efter ha läst denna tråd...

Hur startar jag Memtest som admin om jag bootar upp på ett USB minne där Memtest86 ligger på?

Grejen är ju också att jag redan kört minnena i memtest men bara i A2 slot:sen. Det var bara när jag kunde köra två minnen förrut som det inte gick och det blev massor av felmeddelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Nej, du har betalat för en 3.6GHz propp och bevisligen fått en som klarar minst detta, de som som klarar 4.6 GHz stabilt har en helt annan prislapp då de är "sherry picked" genom att provas fram i produktionen från en väldigt stor underlag

nu har den ändå bevisat att den övh. fungerar vid 4.6 GHz att du förmodligen kan överklocka den minst halvvägs upp (typ 4.1 GHz för att vara tillräklig stabil) och det är andra saker på ditt moderkort som börja ha skillnader som märks som tex. dina båda minnebanker - det räcker med att ledarlängderna skiljer sig sig lite för att det skall ge olika egenskaper, speciellt om du har minnen med olika tillverkare.

3.6GHz är basfrekvensen på en i7 9700k. Sedan har den Intels egna boost på en kärna till 4.9GHz och 4.6GHz på alla kärnor. Detta utan någon överklockning på egen hand av användaren. Detta är alla i7 9700k specificerade för utan något extra prispåslag. Förutsatt att moderkort och kylning också klarar av det förstås.

Jag skulle inte acceptera att en ny CPU inte klarar de specifikationerna rakt ur boxen. Om man sedan vill klocka upp den högre själv och den inte klarar det är en annan sak.

Så om TS i7 9700k gick i 4.6GHz på alla kärnor under testen så var det standard boost och ingen extra överklockning. Men det betyder förstås inte att moderkortet inte kan ha diverse inställningar för överklockning aktiverat som ställer till det med ostabila voltpåslag.

Permalänk
Medlem

Processorn verkar inte vara problemet oavsett om den är överklockad eller inte. Körde precis igång ett "Torture Test" på Prime95 igen utan låsning på basfrekvens så att den höll stabil 4.6 GHz. Den har hållit på i en timme nu utan problem. Observera igen att jag endast kör med ett RAM minne i A2 slotten. Problemen som uppstod förut var när jag hade båda i, i A2 och B2.

Man borde väl ändå kunna utesluta Processorn från detta problem jag upplever med att jag inte kan ha 2x8GB i A2 och B2 platserna. Eller kan processorn ha något med det i alla fall men att det bara "syns" när två minnen är i (A2 och B2) eller ett (i B1 eller B2)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

Processorn verkar inte vara problemet oavsett om den är överklockad eller inte. Körde precis igång ett "Torture Test" på Prime95 igen utan låsning på basfrekvens så att den höll stabil 4.6 GHz. Den har hållit på i en timme nu utan problem. Observera igen att jag endast kör med ett RAM minne i A2 slotten. Problemen som uppstod förut var när jag hade båda i, i A2 och B2.

Man borde väl ändå kunna utesluta Processorn från detta problem jag upplever med att jag inte kan ha 2x8GB i A2 och B2 platserna. Eller kan processorn ha något med det i alla fall men att det bara "syns" när två minnen är i (A2 och B2) eller ett (i B1 eller B2)?

Minneskontrollern sitter inbyggd i cpu.
Om nu båda minnena går att köra var för sig utan fel, men fallerar vid dual channel.
Då måste själva problemet ligga på antingen cpu eller moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Minneskontrollern sitter inbyggd i cpu.
Om nu båda minnena går att köra var för sig utan fel, men fallerar vid dual channel.
Då måste själva problemet ligga på antingen cpu eller moderkort.

Felet är ju inte bara att den faller vid dual channel utan också när man har ett minne i antingen B1 eller B2 också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit med två gånger om instabilitet i datorer när processorn boost clockar upp till en högre frekvens. Datorerna funkade stabilt med endast 1 ram sticka men blev ostabila med två.

Den ena gången löstes problemet med att byta nätaggregat då den inte verkade leverera tillräckligt mycket ström när datorn belastades. Den andra gången visade det sig vara VRM på moderkortet som överhettades vilket löstes med ett nytt moderkort med bättre kylning och fler phases.

Det fanns en diskussion uppe för några månader sedan att vissa moderkort från "kända" tillverkare satt på för klena VRMs och kylning för att hantera Intels 9000-serie av processorer.

Permalänk
Medlem

Som lite uppdatering på den här tråden så kan jag säga följande.

Jag felanmälde moderkortet och skickade in en felanmälan till de jag köpte det av och den godkändes. Jag skickade in paketet och det verkade som det var fel på moderkortet eftersom de godkände ärendet. De skickade ett nytt moderkort och jag stoppade in den. Nu kan jag i alla fall boota upp med två minnen i (A2 och B2) och kan köra utan problem (testat med Prime95 och Memtest86) på base clock (2133Mhz). När jag dock aktiverar XMP profilen (3200Mhz) så vill den inte starta upp Windows och Memtest86 visar mängder av fel (mer än 10000). Jag testade att öka DRAM Voltage till 1.38, manuellt, ungefär och då klarar den längre i testerna (uppemot 90% av testet) med ca 5000 fel efter det jämfört med att den redan får 10000 vid 50% av testet (när den testar "64-bit pattern").

Observera att när jag kör XMP profilen är CPU:n inte lockad på 3.6Ghz utan har möjlighet att gå upp i 4.6. Jag testade sedan att öka DRAM Voltage 1.39 men då blev det mängder av fel igen redan 50% in i "passet", test 6 tror jag...

Jag vet inte vad jag kan göra för att det ska vara mer stabilt? Jag har för närvarande ett Corsair CX600M PSU, jag kanske ska uppgradera till 850W och "guld 80 plus-certifiering" istället för brons, som jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

Som lite uppdatering på den här tråden så kan jag säga följande.

Jag felanmälde moderkortet och skickade in en felanmälan till de jag köpte det av och den godkändes. Jag skickade in paketet och det verkade som det var fel på moderkortet eftersom de godkände ärendet. De skickade ett nytt moderkort och jag stoppade in den. Nu kan jag i alla fall boota upp med två minnen i (A2 och B2) och kan köra utan problem (testat med Prime95 och Memtest86) på base clock (2133Mhz). När jag dock aktiverar XMP profilen (3200Mhz) så vill den inte starta upp Windows och Memtest86 visar mängder av fel (mer än 10000). Jag testade att öka DRAM Voltage till 1.38, manuellt, ungefär och då klarar den längre i testerna (uppemot 90% av testet) med ca 5000 fel efter det jämfört med att den redan får 10000 vid 50% av testet (när den testar "64-bit pattern").

Observera att när jag kör XMP profilen är CPU:n inte lockad på 3.6Ghz utan har möjlighet att gå upp i 4.6. Jag testade sedan att öka DRAM Voltage 1.39 men då blev det mängder av fel igen redan 50% in i "passet", test 6 tror jag...

Jag vet inte vad jag kan göra för att det ska vara mer stabilt? Jag har för närvarande ett Corsair CX600M PSU, jag kanske ska uppgradera till 850W och "guld 80 plus-certifiering" istället för brons, som jag har nu?

Då får du nog ställa minnet manuellt till nåt mellan 2133 och 3200 där den funkar stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Då får du nog ställa minnet manuellt till nåt mellan 2133 och 3200 där den funkar stabilt.

Försökte sätta DRAM frekvensen till något annat än 2133 och 3200 men varje gång jag gör det vill den inte boota upp över huvudtaget.

Jag placerar en order på ett nätaggregat på 850W, får se om det gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde479:

Försökte sätta DRAM frekvensen till något annat än 2133 och 3200 men varje gång jag gör det vill den inte boota upp över huvudtaget.

Jag placerar en order på ett nätaggregat på 850W, får se om det gör skillnad.

Jag installerade det nya nätaggregatet men det förändrade ingenting. Windows får upp massor av felmeddelanden vid uppstart (3200Mhz) som "Din dator/enhet behöver repareras

Fil: \Windows\system32\ntoskrnl.exe
Felkod: 0xc0000221"

Och slutade med att windows inte ens gick att starta upp med vanlig 2133Mhz klockning utan jag fick ominstallera windows 10... En helt slumplös gång lyckades jag boota in i windows med 3200Mhz men då får man blåskärm lite då och då med olika fel varje gång. Jag körde då minnesdiagnostiken med 3200Mhz och det visade (som memtest86) att det var fel.

Är det kanske RAM-minnena som inte fungerar som de ska?

Permalänk
Inaktiv

Beställ hem ett kit minnen som står med som kompatibla för moderkortet och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Beställ hem ett kit minnen som står med som kompatibla för moderkortet och testa.

Men det kit:et jag har står ju med på den listan med kompatibla minnen!??

Det enda som skiljer sig från listan och mitt par minnen är att på listan för modekortet står min modell med men bara för den röda och vita modellen medans jag har svart?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edde479:

Men det kit:et jag har står ju med på den listan med kompatibla minnen!??

Det enda som skiljer sig från listan och mitt par minnen är att på listan för modekortet står min modell med men bara för den röda och vita modellen medans jag har svart?!

Kolla inte bara namnet på minnena utan versionen, brukar stå v.4.11 eller dylikt.
Har du 4 minnen måste detta stämma för att ofta fungera.

Med en viss version kan du köra 2 minnen och en annan version kan du köra 4st minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kolla inte bara namnet på minnena utan versionen, brukar stå v.4.11 eller dylikt.
Har du 4 minnen måste detta stämma för att ofta fungera.

Med en viss version kan du köra 2 minnen och en annan version kan du köra 4st minnen

Eftersom jag köpte minnena samtidigt som moderkortet borde de vara den nyaste modellen. Jag kör endast två minnen. Hur ser jag versionen ifall jag vill?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edde479:

Eftersom jag köpte minnena samtidigt som moderkortet borde de vara den nyaste modellen. Jag kör endast två minnen. Hur ser jag versionen ifall jag vill?

Efter volten ser du versionen som bilden visar.
De på bilden har ver. 4.23

Se till att alla 4 minnen har samma version och att den versionen funkar med 4st ihop enligt listan.

https://i2.wp.com/www.play3r.net/wp-content/uploads/2015/08/C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Efter volten ser du versionen som bilden visar.
De på bilden har ver. 4.23

Och jag har v. 5.36

Skrivet av anon298854:

Se till att alla 4 minnen har samma version och att den versionen funkar med 4st ihop enligt listan.

Jag har (fortfarande) bara två minnen och de är båda samma...