Permalänk
Medlem

Gpu utan 6pin pci

Hej!

Jag ska kasta ihop en burk för musikproduktion. Har köpt en AMD ryzen 5 2600, ett Asus moderkort och 16gb ram. Om jag förstår det korrekt så har denna cpu ej inbyggd grafik såsom Intels cpuer har?

Tänkte stoppa in det i ett gammalt chassi där psun ej har 6pin pci och OM det är så att jag måste ha ett grafikkort så har jag ett gammalt MSI 7870 twin frozr III att nyttja. Min fråga är:

Kan jag använda denna gpu för att driva en skärm utan att koppla in 6pin kontakten? Kommer inte spela spel eller något på datorn.

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av karhart:

Hej!

Jag ska kasta ihop en burk för musikproduktion. Har köpt en AMD ryzen 5 2600, ett Asus moderkort och 16gb ram. Om jag förstår det korrekt så har denna cpu ej inbyggd grafik såsom Intels cpuer har?

Tänkte stoppa in det i ett gammalt chassi där psun ej har 6pin pci och OM det är så att jag måste ha ett grafikkort så har jag ett gammalt MSI 7870 twin frozr III att nyttja. Min fråga är:

Kan jag använda denna gpu för att driva en skärm utan att koppla in 6pin kontakten? Kommer inte spela spel eller något på datorn.

Tack för svar!

troligen inte.

är ganska säker på att du inte kommer få någon bild alls utan 6 pin kontakten inkopplad.

har iaf varit fallet då folk glömt sätta i kontakten vid byggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt kort som fixar bild. Om kortet har uttag för ström så skippa det.
gt 1030,eller typ gt210 om du får tag på ett sådant. Billigaste bör vara nog om du inte ska ha 4k skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Köp ett billigt kort som fixar bild. Om kortet har uttag för ström så skippa det.
gt 1030,eller typ gt210 om du får tag på ett sådant. Billigaste bör vara nog om du inte ska ha 4k skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller har jag tur så kanske jag har en molex till pci i någon gammal låda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

Hehe. Nja, jag ska nog behålla men skaffa fram en molex till pci Adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske kan va värt att införskaffa ett nytt nätagg istället... Finns ju billiga o kondensatorer åldras. Dessutom brukar "gamla" nätagg ha mer amp på 5V linan, o idag så är det mest belastning på 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kanske kan va värt att införskaffa ett nytt nätagg istället... Finns ju billiga o kondensatorer åldras. Dessutom brukar "gamla" nätagg ha mer amp på 5V linan, o idag så är det mest belastning på 12V.

Sant. Ska se vad som kan gömma sig i källare och på vind... 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

Det påståendet är väl totalt felaktigt(?)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer datorn att starta, men skärmen visa ett meddelande att du måste koppla in den extra strömkabeln för att fortsätta. Så var det för mig med både HD 4870 och GTX Titan när jag glömde koppla in kabeln efter rengöring.

Men du borde redan ha en molex liggandes någonstans, brukar ingå åtminstone en sådan med moderkortet, eller om det är med nätagget

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Förmodligen kommer datorn att starta, men skärmen visa ett meddelande att du måste koppla in den extra strömkabeln för att fortsätta. Så var det för mig med både HD 4870 och GTX Titan när jag glömde koppla in kabeln efter rengöring.

Men du borde redan ha en molex liggandes någonstans, brukar ingå åtminstone en sådan med moderkortet, eller om det är med nätagget

brukar komma med grafikkkortet minst 1 iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Förmodligen kommer datorn att starta, men skärmen visa ett meddelande att du måste koppla in den extra strömkabeln för att fortsätta. Så var det för mig med både HD 4870 och GTX Titan när jag glömde koppla in kabeln efter rengöring.

Men du borde redan ha en molex liggandes någonstans, brukar ingå åtminstone en sådan med moderkortet, eller om det är med nätagget

Molex funkar ju fint även om man kanske ska ha riktigt kablar men det brukar ju ingå 2 i en grafikkorts kartong
Jag tillhör väl de som använder gamla nätdelar till nya datorer då de funkar som de ska

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

2600X har ingen GPU-krets. 2200G och 2400G har det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det påståendet är väl totalt felaktigt(?)

är möjligt att det är så googlade för jag hade för mig att 2600 hade ett inbyggt chip men länken jag fick var att x hade det iaf sen om det är sant eller ej det låter jag vara osagt.

EDIT:
verkar som att jag tydligen gick på en nitlott då. shit happens när man partar naken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är möjligt att det är så googlade för jag hade för mig att 2600 hade ett inbyggt chip men länken jag fick var att x hade det iaf sen om det är sant eller ej det låter jag vara osagt.

EDIT:
verkar som att jag tydligen gick på en nitlott då. shit happens när man partar naken

Skulle ett gammalt 2600xt fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Köp ett billigt kort som fixar bild. Om kortet har uttag för ström så skippa det.
gt 1030,eller typ gt210 om du får tag på ett sådant. Billigaste bör vara nog om du inte ska ha 4k skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ett gammalt 2600xt fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Skulle ett gammalt 2600xt fungera?

Nja skulle det nog, men väsnas inte det en del, en musikdator borde man väl vilja ha tyst och fin, skulle använda ljuddämpat modern chassi, och semipassivt eller helt passivt agg runt 400w räcker bra, samt passivt billigt grafikkort.

Ett sånt här kanske nytt eller begangnat https://www.inet.se/produkt/5410139/asus-geforce-gt-710-2gb så länge du inte ska gå över 2560x1600 i skärm funkar det, tyvärr inga vettiga utgångar på det. dvs nya skärmar kanske inte kan användas så bra, GT1030 är ju modernare och inga problem med moderna skärmar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300