Resonemang om CPU kärnor och trådar. En bygg-tråd som tappat kärnan!?

Permalänk

Resonemang om CPU kärnor och trådar. En bygg-tråd som tappat kärnan!?

Hej alla hjälpsamma som är inne och tittar in i den här tråden. Håller på och bygger ihop en ny dator och tänkte ta lite hjälp av er.

Första checken är kring RAM-minneplacering som jag behöver stämma av så ni har samma bild som mig. Jag har placerat dom på 2:a och 4:e plats från vänster enligt bild två på nedre raden, där det är en bild med två RAM-minnen. Det som gjorde mig lite osäker var bilden ovanför med channels där channel A är plats 1 och 2 från vänster. Har jag satt dom rätt?

Hoppas ni förstår min fråga och det kommer säkert fler under förmiddagen!

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort är det?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tycker ofta att manualerna är otydliga för vad som indikerar dual channel och inte. Brukar dubbelkolla i cpu-z istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Kimmarsson: Då har du satt dom rätt, från CPU sett: tom, minne, tom, minne

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Kimmarsson: Precis, du vill använda båda kanalerna, eftersom det ger dubbelt så hög bandbredd. Så det är korrekt att sätta dem som manualen säger.

Permalänk
Medlem

1 och 3 eller 2 och 4. Skulle du sätta en kombination som inte fungerar så startar bara datorn inte. Inga komponenter skadas så du kan testa dig fram om ett av alternativen inte fungerar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Sådär ja! Nu är den klar och stötte inte på några mer bekymmer (vad jag vet ännu.) Windows bootar och allt verkar flyta på bra!!

Tack allihopa!

Permalänk

Nu gjorde jag en benchmark på den och här nedan är resultatet. Jag har inte klockat eller liknande, men den har bättre resultat än i7 9900k och i7 9700k, vad innebär det?

Permalänk
Medlem

Om du tittar två steg ned hittar du utgångspunkten på 543, vilket jag antar är ett medelvärde? Det verkar som att din processor tuffar på lite högre än så, vilket ju är positivt.

Permalänk

Ja, det kanske är medelvärdet och har jag haft lite tur i "lotteriet"?

Här är multitrådsresultaten också och det ser väl också bra ut va? Vad innebär resultatet på 12 trådar då den bara har 8?

8 trådar

12 trådar

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att den alltid placerat din CPU överst, men jag noterar att t.ex. 9900k och Ryzen 2700 inte är närvarande.

Permalänk

@yonie Ja, men ryzen 2700 har väl 16 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmarsson:

Vad innebär resultatet på 12 trådar då den bara har 8?

Processorn är kapabel att exekvera 8 trådar samtidigt, eftersom den har 8 kärnor men ingen HyperThreading. Däremot så kan man på mjukvarunivå ha många fler trådar igång. Du kan ju t.ex. ha massor av program igång samtidigt, som alla har minst en tråd, genom att OS:et ger varje tråd sin beskärda tid för exekvering på processorn. Du har säkert flera hundra trådar igång just nu bara genom att köra Windows.

Så resultatet för 12 trådar är helt enkelt att man kör 12 trådar i mjukvaran, men din 9700K kan endast exekvera 8 av dem samtidigt. Den vinner dock ändå över 8700K som har 12 hårdvarutrådar, eftersom 8700K använder HT för att uppnå det antalet. Och HT fungerar olika bra beroende på arbetet som utförs, eftersom de två trådarna på varje kärna måste samsas om kärnans resurser.

Permalänk

@perost Tack, så blir det ja!

Här nedan är 16 trådars, där den halkar efter lite. Nu vill jag ju lära mig mer och funderar då på hur stor vikt det har? Är det främst då jag har väldigt många olika processer/program igång som detta blir viktigt. Läser ju ofta att om datorn främst är till spel så är Intel bättre, behövs inte så många trådar samtidigt i ett spel?

Permalänk

Kollade på det här om multi threading:

https://youtu.be/wnS50lJicXc

En till fundering kom då! När jag tittar på resultatet från 8 threads i bilderna ovan så får ju i7 9700k t.ex. nästan dubbelt så högt resultat som 4790k som har 8 trådar, men som sagt endast 4 kärnor. I de andra bilderna så ligger i7 9700k i topp gentemot 12 threads och inte så långt efter på 16 threads.

Är själva benchmarkingen inte så bra på att visa effekten av hanteringen med multithreading eller är det inte så stor vinst med den? Eller är det verkligen bara effektivt när alla kärnor nästan är max belastade?

Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmarsson:

Läser ju ofta att om datorn främst är till spel så är Intel bättre, behövs inte så många trådar samtidigt i ett spel?

Spel är en typ av program som oftast är rätt knepiga att utnyttja många trådar i, så färre snabba kärnor är oftast bättre än många långsamma kärnor även om de långsamma totalt har högre kapacitet. Egentligen så vore det bättre med endast en väldigt snabb kärna, men fysikens lagar gör att det inte är en praktisk lösning.

Skrivet av Kimmarsson:

Kollade på det här om multi threading:

https://youtu.be/wnS50lJicXc

En till fundering kom då! När jag tittar på resultatet från 8 threads i bilderna ovan så får ju i7 9700k t.ex. nästan dubbelt så högt resultat som 4790k som har 8 trådar, men som sagt endast 4 kärnor. I de andra bilderna så ligger i7 9700k i topp gentemot 12 threads och inte så långt efter på 16 threads.

Alla trådar är inte skapade jämlika, en kärna med HT som kan exekvera två trådar samtidigt är inte lika med två kärnor utan HT. HT ger i bra fall runt 30% bättre prestanda, men ibland ger det ingen fördel alls (i vissa fall t.o.m. en nackdel).

Man kan likna HT lite som två kockar som måste dela på ett kök. I bästa fall kan de planera arbetet så att de alltid utför olika sysslor och inte t.ex. behöver använda spisen samtidigt. Men i verkligheten så behöver båda kockarna oftast använda spisen en stor del av tiden, så de får vänta på varandra. Och i värsta fall snubblar de över varandra så mycket att det vore bättre med en ensam kock för att utföra arbetet istället.

Sen har vi även den andra sidan av myntet, att ju fler trådar man har desto svårare är det att utnyttja dem optimalt. För att fortsätta på kocktemat så kan vi säga att det tar en kock 30 minuter att koka soppa. Det betyder inte att det tar 30 kockar en minut att koka samma mängd soppa, men de kan istället koka 30 gånger mer soppa på samma tid. D.v.s. vissa problem är enkla att parallellisera, andra i stort sett omöjliga, de flesta någonstans mittemellan.