Qualcomm presenterar referensdesign för 5G-bredband i hemmet

Permalänk
Medlem

En del faktafel i artikeln.
Mmwave ligger inte i framtiden. USA rullar ut sitt nät nu. Däremot är det bara USA som just nu satsar hårt på mmvåg, i usa är flera subsix nät inte tillgängliga. Militären anvä der dom. De flesta andra lämder förutom usa som satsar på tidig 5G satsar på subsix först.

Det andrs felet gäller latensen. Mmvåg kommer ha kortare latens. Den högre frekvensen gör att man kan ha kortare tti (transmision time interval)
Mmvåg kommer ha 125 microsekunder tti.
Subsix kommmer ha 250 elller 500.
Så teoretiskt kommer latensen över luften kunna vara dubbelt så kort eller 4 ggr så kort på mmvåg.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173108:

Ingen tar upp hälsoperspektivet. Enligt forskare i USA så här frekvenserna vid 5G skadliga för människan.
Även Schweiz varnar för detta. 5G i hemmet, Nej tack!

https://newsvoice.se/2019/04/5g-stoppas-schweiz/

Finns inga bevisade mekanismer som skulle skada en människa via strålning som har lägre frekvens än runt 800 Thz dvs strålning svagare än UV ljus, vanligt solljus är farligare för våra celler än 5G, och solen krämar på med 100-500w/m2 medan 5G når runt 0,000001-0,001W/m2.

Otroligt många paranoida konspirationsteoretiker som sprider falsk info angående detta....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Korvfinger:

Något kan ju inte vara nyttigt med det iallafall, den senaste routern jag fick från comhem hade med anvisningar om säkerhetsavstånd på 0.5 meter.
Frågan är om man låtit den stå intill vaggan.

1998 beslutade riksdagen att införa miljöbalken i svensk lagstiftning. En grundpelare i miljöbalken, försiktighetsprincipen, är att åtgärder för att skydda människor och deras hälsa ska vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet kan medföra olägenheter

I augusti 2007 lade en grupp vetenskapsmän, The Bioinitiative Group, fram en rapport om forskningen på området. Juridisk expertis från europeiska miljöbyrån medverkade på så sätt att det säkerställdes att riskbedömningen presenterades i enlighet med EU:s riktlinjer för försiktighetsprincipens användning. Resultatet blev att rapporten redovisade flera allvarliga och välunderbyggda indikationer på hälsorisker vid exponering långt under gränsvärdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med dessa studier är att de totalt baseras på statistik, dvs andra faktorer kan inte uteslutas. Tills en verkningsmekanism hittas är det nog inget att oroa sig över.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Människotillverkade radiovågor har vi levt med i över hundra år nu, så även om det fanns någon totalt okänd förklaring till hur de kan vara skadliga på något annat sätt än ren uppvärmning vid hög effekt, så borde det ju ha visat sig vid det här laget.

Nåt i stil med att magnetfälten roterar molekyler i sync till skillnad från uppvärmning där rörelserna är kaotiska?
Understanding physical mechanism of low-level microwave radiation effect.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29775391

@Esseboy: denna är nog av intresse för dig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lite strålning har väl aldrig skadat någon!

Jag ser fram emot 5G

De var tjöt om de där redan på gsm tiden, snack om att vi "koka" våran hjärna ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Ja, fy fan för bevis..?

Finns det några bevis på att högfrekvent elektromagnetisk strålning INTE ÄR hälsoskadligt?

Bevisbördan bör väl uppenbarligen ligga på andra sidan!

Du kan ju prova själv att stoppa i din katt i en microvågsugn och se hur den mår. Visst, vi pratar om en styrka på 0.1% en 2,4ghz wifi router. Men istället för 1 minut kraftig exponering är det dygnet runt som gäller för folk flest.
Har långsiktig relativt lågfrekvent exponering av 2.4ghz EMR skadat människor? Det finns mycket som tyder på det.

Har vi då så bråttom att höja frekvensen till 5ghz? eller 30/300ghz??? Är det många som klagar på 4g LTE är för segt? Varför inte bara avvakta tills vi vet att det är 100% säkert för både människor som djur i alla lägen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

De var tjöt om de där redan på gsm tiden, snack om att vi "koka" våran hjärna ^^

https://www.saferemr.com/2018/03/brain-tumor-incidence-trends...

Hoppsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Finns det några bevis på att högfrekvent elektromagnetisk strålning INTE ÄR hälsoskadligt?

Bevisbördan bör väl uppenbarligen ligga på andra sidan!

Du kan ju prova själv att stoppa i din katt i en microvågsugn och se hur den mår. Visst, vi pratar om en styrka på 0.1% en 2,4ghz wifi router. Men istället för 1 minut kraftig exponering är det dygnet runt som gäller för folk flest.
Har långsiktig relativt lågfrekvent exponering av 2.4ghz EMR skadat människor? Det finns mycket som tyder på det.

Har vi då så bråttom att höja frekvensen till 5ghz? eller 30/300ghz??? Är det många som klagar på 4g LTE är för segt? Varför inte bara avvakta tills vi vet att det är 100% säkert för både människor som djur i alla lägen?

Man kan inte jämföra WIFI med en microvågsugn. Det är som att jämföra att få en isbit på 0.1g mot att få en isbit på 1000g i huvudet. Tekniskt sett är båda fryst vatten men det är ändå inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Var då väldigt mycket off topic här.

Jag har följt med på dessa anti stråling sidorna via Facebook länge (börjat tröttna på rablet nu), mest för att det är skoj att läsa diverse inlägg som folk kommer med, o jäklar vad folk har fantasi till. I det sista så har det stått mycket om 5g på sidorna.

Samtidigt så har jag lagt märke till att dom "stora" mest aktiva personerna på dessa sidor också är aktiva innom bla, chemtrails och flat earth miljöet.
Det säger ju en hel del där redan..

Folk har gråtit ut varje gång det har varit något nytt på gång innom tekniken, 2g, 3g, 4g och nu 5g. Så jag kan väl inte förvänta mig något annat precis.

(better call Saul? )

Tillbaka till topic.

Fint att utvecklingen går framot och vi ser resultat. Själv är jag nöjd med hastigheterna på 4g så 5g är ingen brådska för mig, även om det är fint att det kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Esseboy: Jag tror ändå att radiovågor (3G till 5G) påverkar våra celler på sikt. Det är väl bättre vara försiktig för att vara på den säkra sidan. Jag tänker iallafall hålla mig borta från 5G-produkter tills det är bevisat att det inte finns någon hälsorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

@Esseboy: Jag tror ändå att radiovågor (3G till 5G) påverkar våra celler på sikt. Det är väl bättre vara försiktig för att vara på den säkra sidan. Jag tänker iallafall hålla mig borta från 5G-produkter tills det är bevisat att det inte finns någon hälsorisk.

Men finns det något som faktiskt bevisar att det är en hälsorisk?

Jag säger inte att du har fel i vad tror, det är helt upp till dig hur du möter 5G.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag efterfrågar en seriös mobiltelekritisk intresseorganisation i Sverige. Någon som har pålitligt folk (gärna med forskarbakgrund inom medicinsk radiofysik) som inte går på vad som helst. Finns det någon sån?

Förutom den infekterade frågan om strålning, så. ... kan man diskutera om vad som skulle vara bäst tjänst för användarna: vad är snabbast och mest tillförlitligt och bäst att satsa på i längden?
Skulle det verkligen vara bättre i loppet att satsa på 5G än på riktig fiber? Man har hört sägas att masterna skulle behöva sitta mycket tätare än 3G eller 4G-stolpar och att signalen skulle hindras mycket lättare av träd och annat.
Borde man inte kunna försöka rädda de kopparnät som redan funnits i decennier, och som Telia håller på att avveckla?

Och var det inte meningen att LTE (4G) skulle betyda "Long-Term Evolution"?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

@Esseboy: Jag tror ändå att radiovågor (3G till 5G) påverkar våra celler på sikt. Det är väl bättre vara försiktig för att vara på den säkra sidan. Jag tänker iallafall hålla mig borta från 5G-produkter tills det är bevisat att det inte finns någon hälsorisk.

Tyvärr så har du inget val om du lever i en stad. Du kommer exponeras för radiovågorna lik förbannat. Så flytta ut i skogen eller gilla läget är det som gäller.

Sen kan man så klart minimera exponeringen genom att inte ha någon utrustning. Strålningen är ju alltid starkas vid källan.

Personligen är jag inte orolig då solens strålning är så otroligt mycket högre och våra kroppar har inbyggt strålskydd. Men jag kan förstå din oro och hoppas att du har fel, för allas vår skull

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Finns det några bevis på att högfrekvent elektromagnetisk strålning INTE ÄR hälsoskadligt?

Bevisbördan bör väl uppenbarligen ligga på andra sidan!

Du kan ju prova själv att stoppa i din katt i en microvågsugn och se hur den mår. Visst, vi pratar om en styrka på 0.1% en 2,4ghz wifi router. Men istället för 1 minut kraftig exponering är det dygnet runt som gäller för folk flest.
Har långsiktig relativt lågfrekvent exponering av 2.4ghz EMR skadat människor? Det finns mycket som tyder på det.

Har vi då så bråttom att höja frekvensen till 5ghz? eller 30/300ghz??? Är det många som klagar på 4g LTE är för segt? Varför inte bara avvakta tills vi vet att det är 100% säkert för både människor som djur i alla lägen?

Det som skadat katten i en mikrovågsugn är isf vattenmolekyler som rör på sig och en katt som överhettar. Samma sak som om det hade varit en vanlig ugn. Är "0,1%" av en vanlig ugn fortfarande livsfarligt bara för att interventionsdata på det saknas?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

@Esseboy: Jag tror ändå att radiovågor (3G till 5G) påverkar våra celler på sikt. Det är väl bättre vara försiktig för att vara på den säkra sidan. Jag tänker iallafall hålla mig borta från 5G-produkter tills det är bevisat att det inte finns någon hälsorisk.

Gränserna är satta med försiktighetsprincipen och frekvenserna används redan.

Permalänk

Jag hade iallafall starkt motsatt mig ifall en 5G sändare skulle sättas upp på min balkong.

Skulle vara intressant om någon som jobbar med att sätta upp dessa sändare (3G/4G/5G) skulle kunna komma med lite expertis.

Har en hört av en bekant som varit uppsatt på telia att möntererna aldrig ska befinna sig framför sändarna så vore kul om någon faktiskt satt inne med verklig arbetskunskap istället för rena spekulationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Hedersmedlem

Det som saknas är en koppling till radiovågor. Det blir rejält snurrigt om du ska hävda att A händer på grund av B, bara för att de råkar hända ungefär samtidigt. Med det sättet att tänka kan du enkelt få till vilka samband som helst. Typ:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Korvfinger: Basstationer som sätts upp inne i byggnader, på hustak och på andra ställen inne i stadsmiljön har inte lika hög effekt (skulle spela ut sin roll, du får bättre prestanda med fler basstationer/celler) som de som sitter på höga master ute i skogen som också har utrustning för annat med ännu högre effekt. Finns ingen risk med utrustning på din byggnad.

Permalänk

Det verkar som att jag inte är ensam om att känna att 5G och strålningen är ett hälsoproblem... 🤔
Vi får se resultaten efter 20-30 års bruk antar jag 🤕

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Korvfinger: Basstationer som sätts upp inne i byggnader, på hustak och på andra ställen inne i stadsmiljön har inte lika hög effekt (skulle spela ut sin roll, du får bättre prestanda med fler basstationer/celler) som de som sitter på höga master ute i skogen som också har utrustning för annat med ännu högre effekt. Finns ingen risk med utrustning på din byggnad.

Men varför skulle de inte ha minst lika hög effekt om det inte finns någon hälsopåverkan?
Skulle väl vara bäst prestanda om även dessa i stadsmiljön hade samma effekt?
Då kan man ju iallafall undra vad logiken i det ligger?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Det verkar som att jag inte är ensam om att känna att 5G och strålningen är ett hälsoproblem... 🤔
Vi får se resultaten efter 20-30 års bruk antar jag 🤕

Det är ett problem att en stor skara människor som har neuropsykiatriska funktionshinder och/eller andra psykiatriska problem tror att det är ett problem. Tekniken kan inte bara hjälpa denna grupp, utan de som skyller sina problem på EMR eller EMF riskerar att undvika att söka vård eller undvika att följa sin behandling när de behöver den.

Alla band som är aktuella för 5G-NR i Sverige har använts tidigare. För Sveriges del för FWA och TV. Finns inget nytt där, och GSM har vi redan haft på 900-bandet i 27 år, samt 1800-bandet i över 21 år. NMT 900-telefoner har vi haft i 33 år i Sverige, fordonsmonterade NMT 450-telefoner i 38 år, biltelefonerna fick ha en sändningseffekt på 15 W. Effektivare enheter med lägre effekt kommer inte skapa några problem, radiovågor är inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Men varför skulle de inte ha minst lika hög effekt om det inte finns någon hälsopåverkan?
Skulle väl vara bäst prestanda om även dessa i stadsmiljön hade samma effekt?
Då kan man ju iallafall undra vad logiken i det ligger?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur 5G funkar men det brukar väl vara så att inom trådlös kommunikation att flera starka nätverk kan slå ut varandra, typ som när man har många WiFi-nätverk kring samma frekvens. Bättre med fler stationer med mindre effekt då om det är många klienter till nätverket jämfört med ute i skogen där det inte finns lika många enheter och det inte är ekonomiskt försvarbart att sätta ut lika många master.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Men varför skulle de inte ha minst lika hög effekt om det inte finns någon hälsopåverkan?
Skulle väl vara bäst prestanda om även dessa i stadsmiljön hade samma effekt?
Då kan man ju iallafall undra vad logiken i det ligger?

För att de då skulle minska kapaciteten och prestandan, för att inte störa andra basstationer/master som försöker täcka andra delar av orten. Antennerna lyssnar också, så telefonen bör prata med den basstation som har enklast att plocka upp telefonens utsändningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Det som saknas är en koppling till radiovågor. Det blir rejält snurrigt om du ska hävda att A händer på grund av B, bara för att de råkar hända ungefär samtidigt. Med det sättet att tänka kan du enkelt få till vilka samband som helst. Typ:

https://i.ibb.co/d0CfFK4/41-FE85-D7-A777-463-C-937-F-F9-F972-BA9461.png

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vem vet, kanske finns andra anledningar till att hjärntumörer ökat explosionsartat. Jag kan tänka på ett flertal, du kanske kan nämna några själv? Väldigt lustigt att ökningen varit så drastisk sedan 1995, en tidsepok som man ändå får anse som startskottet för den massiva invasion av elektronik in i folkhemmen.

Verkar EXTREMT naivt att bortse från att EMR skulle kunna vara en av anledningarna till den ökade cancern. Särskilt när EMR fångas upp av vatten som vi har massor av i hjärnan. Ja när vi mäter effekten ser vi endast en liten uppvärmning. Precis som en vattendroppe som faller på en sten endast sprutar bort. Men efter 20-30 ser man en helt annan effekt.

Jag påstod för övrigt aldrig att EMR står för ökningen av hjärncancer, påpekar bara möjligheten.

Du själv däremot gjorde dig lustig över sådana som påstod att man kokar hjärnan!
"Kokar" hjärnar är just vad man gör! 2,4ghz wifi ger precis samma typ av strålning som en microvågsugn, gäller bara att skruva upp effekten rejält så kokar du bokstavligen hjärnan. Nu värms den ju bara upp och för de flesta är det främst testiklarna som tar den stora smällen. Men även där ser vi att spermakvaliten fallit otroligt de senaste åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Ja vem vet, kanske finns andra anledningar till att hjärntumörer ökat explosionsartat. Jag kan tänka på ett flertal, du kanske kan nämna några själv? Väldigt lustigt att ökningen varit så drastisk sedan 1995, en tidsepok som man ändå får anse som startskottet för den massiva invasion av elektronik in i folkhemmen.

Verkar EXTREMT naivt att bortse från att EMR skulle kunna vara en av anledningarna till den ökade cancern. Särskilt när EMR fångas upp av vatten som vi har massor av i hjärnan. Ja när vi mäter effekten ser vi endast en liten uppvärmning. Precis som en vattendroppe som faller på en sten endast sprutar bort. Men efter 20-30 ser man en helt annan effekt.

Jag påstod för övrigt aldrig att EMR står för ökningen av hjärncancer, påpekar bara möjligheten.

Du själv däremot gjorde dig lustig över sådana som påstod att man kokar hjärnan!
"Kokar" hjärnar är just vad man gör! 2,4ghz wifi ger precis samma typ av strålning som en microvågsugn, gäller bara att skruva upp effekten rejält så kokar du bokstavligen hjärnan. Nu värms den ju bara upp och för de flesta är det främst testiklarna som tar den stora smällen. Men även där ser vi att spermakvaliten fallit otroligt de senaste åren.

Nej du kokar varken hjärna eller spermier, lika lite som du kokar dem genom att vara ute i solen, en enormt mycket starkare energikälla. Däggdjur kan reglera sin egen kroppstemperatur, visste du det?

Klickar man sig fram till den faktiska studien så kan man läsa saker som

Citat:

Mobile phone use was unlikely to have been an important putative factor.


No evidence of an effect of mobile phone use on acoustic neuroma and meningioma.

och att ökningen främst setts i åldersgruppen 75+, troligen för att man blivit bättre på att diagnosticera den typen av cancer.

Men det är väl sådant man helst sopar under mattan om man redan har bestämt sig för vad som är orsak och vad som är verkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Funnits många försök till last mile över radiofekvens. Många fungerar, men halvdant. Påverkan av väder och vind är ett av de största problemen som varit. Men även att alla använder en och samma collision domain. Hastighet och responstid varierar beroende på hur många som använder det. 5G kommer troligen vara bättre på det än tidigare lösningar. Men det är långt ifrån någon magisk lösning på alla problem.

@stenmark Angående MMwave så tillkommer det en hel del problem. Den är enbart "line of sight". Lite löv i vägen och länken går ner. Samma gäller för snö/regn.

Tid det tar för en signal att flyttas är identisk oavsett frekvens, de färdas i ljusets hastighet. Så att en teknik baserad runt en viss frekvens skulle ge bättre responstider än någon annan är inte för att någon frekvens färdas snabbare än någon annan, utan beroende på implementationen av tekniken i fråga.
Dock så är teoretisk maximal bandbredd starkt kopplat till frekvens. Kortare avstånd mellan vågtopparna innebär att fler av dem kommer fram under samma tidsperiod.

@Korvfinger och @Petterk Säkerhetsavstånd från antenner är beroende på uteffekt och riktverkan. Antenner som sitter på större master och hög höjd brukar ha ett säkerhetsavstånd runt 7m framför. Varierar lite från antenn till antenn beroende på riktverkan och gain. De jobbas det inte med eller i närheten av utan att de stängs av. Mindre antenner som sitter på husväggar osv har så låg uteffekt att de i regel inte har några säkerhetsavstånd. Men det jobbas i regel inte med dem eller i närheten av dem heller när de är igång.

Hoppas att jag lyckats förtydliga lite för någon.

Finns intresse för 5G tekniken kan även 802.11ax vara intressant.(gillar verkligen inte de nya termerna. Men det kallas även WiFi6)
Även 802.11u kan vara av intresse då det är en teknik som möjliggör sömlös förflyttning av datatrafik mellan WiFi och mobil nät. Kallas även Hotspot2.0

Permalänk
Medlem

MMwave för mobilt bruk är ju helt nytt, en vanlig ansats från tidiga testbedar har pekat på högkänslighet för löv,reg,snö eller tom. hög luftfuktighet.
När det nu rullas ut dom första komersiella näten, så verkar inte problemen vara så stora. Kapaciteten kanske sjunker med 30-40% om signalen måste gå igenom en träddunge. Men ändå acceptabelt.
Path lossen är dock stor, räkna med max 6-700 meter med acceptabel signalstyrka och de effekter som 5G kommer tillåta.
Väggar, tjocka fönster, bilar mm. kommer dock vara stora problem för MMwave.

Ang. latensen på högre frekvenser så är det inte signalens hastighet som är den stora fördröjningen. De tär TTI som jag ovan. Bitarna packas i paket som går ut i TTI takt, som sedan ska ACKas tillbaka. Det är denna round trip time som bygger fördröjning i radionätet. MMwave har 125 us TTI. Subsix har 500us eller 1ms. Säg att UEn kräver 2 TTI på sig att ta emot och koda av ett paket, då är RTT i subsix 500us + 2*500us + 500us för att skicka, processa och sen ACKA. Alltså ~2ms. Om det blir omsändnignar så ökar såklart latensen.
Samma siffra för MMwave blir 500us. Alltså 4ggr snabbare.

Det är den korta cellradien som gör att man kan minska cyclic prefix och gå ner i TTI för MMwave.

Och slutligen så är inte teoretisk bit överföringshastighet kopplat till frekvens, det är kopplat till bandbredd. Kolla in Shannons Law:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon%E2%80%93Hartley_theorem
Det är ju däremot mycket enklare att frigöra säg, 1Ghz i 39 Ghz området än i 6 Ghz området. Det säger ju sig själv.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

@stenmark: bandbredd har tyvärr två betydelser i detta fall. Och ja, självfaller har en RF kanals bandbred stor inverkan på överföringshastighet(bandbredd som närverksterm).

Så djupt i detaljer som att läsa på TTI osv har jag tyvärr inte gått. Inte behövt det tidigare heller. Men ska nog försöka läsa på lite om det nu.

Vad jag vill minnas så har du en högre teoretisk överföringshastighet vid en högre frekvens om du har samma bredd på kanalerna under optimala förhållanden. Du får gärna rätta mig här om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Om du tittar på Shanons lag, så ser man tydligt att det bara är bandbredden, alltså antalet Hz, som kanalen breder ut sig över som spelar roll. Inte den absoluta frekvensen.

Men som sagt, det går ju inte att klämma in en 1000Mhz Carrier med center frekvens på 100 Mhz...Så i praktiken så finns det mer utrymme högre upp. Till exempel så ligger USAs 39Ghz band på hela 900 Mhz total bandbredd.
Det är om man en operatör allkokerar ett helt sånt stort band som det i teorin skulle gå att klämma 10 Gbit/s i 5G på mmWave.
Dom första mmWave släppen i USA ligger på ~2Gbit/s på 400 Mhz bandbredd.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Nej du kokar varken hjärna eller spermier, lika lite som du kokar dem genom att vara ute i solen, en enormt mycket starkare energikälla. Däggdjur kan reglera sin egen kroppstemperatur, visste du det?

Klickar man sig fram till den faktiska studien så kan man läsa saker som och att ökningen främst setts i åldersgruppen 75+, troligen för att man blivit bättre på att diagnosticera den typen av cancer.

Men det är väl sådant man helst sopar under mattan om man redan har bestämt sig för vad som är orsak och vad som är verkan?

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet bokstavligen kokar du inte hjärnan, hade mobilerna höjt tempen i hjärnan med bara några grader hade i princip alla dött av att använda mobiler.