Byta fläktar på skitkortet Asus Geforce Dual OC 1060GTX

Permalänk
Medlem

Tur man har barn och således duplo, så man kan labba lite med fläktavstånd

Håller kassa temps ändå..
Lutar åt att inhandla en sån här:

Arctic Accelero Twin Turbo II

Så kan jag kasta bort Asus jävla skräpkylare sen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Du kan väl böja den så den är under grafikkortet? Det skulle jag gjort.

Btw.. imgur.com är mycket bättre än forumbilder.se. Det blev verkligen inte bra.

En Arctic Accelero Twin Turbo II är en klar förbättring ja
Får du plats med en större kylare så köp det istället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@-=fredrik=-: Vill bara säga att jag helt delar din mening om asus grafikkort och med andra asus varor. Jag har själv haft sex grafikkort sedan jag började bygga datorer. Tre har varit asus och inget av dom har fungerat ordentligt. Dom andra tre har varit Gigabyte, Sapphire och nu Evga. Alla har fungerat helt felfritt. Asus är skräp

Fan. How the mighty have fallen....

Förr va ASUS synonymt med kvalitet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare så är Dual deras billigare variant. Kvalitén på själva kortet är det väl inget fel på men håller med om att det låter förjävligt under load, äger ett 1070 själv. Innan hade jag både 780 och 580 med DCU2 kylaren och skillnaden är som natt och dag. Men då kostar ju dom betydligt mer samt tar oftast upp mer plats (tittar på dig 580).

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har ett Asus Geforce Dual OC 1060 GTX 6GB

Skrivet av Axel95:

Asus är skräp

Skall vi bilda en Anti-Asus klubb?

Jag har haft 5 moderkort, 7 grafikkort, två laptops och en router från Asus som gått sönder inom ett år, kan avslöja att jag inte köper deras produkter längre efter det.
Krånglade gjorde samtliga under den korta tid de levde också.

Asus var bra en gång i tiden, men det är de inte längre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tänk utanför boxen istället, precis som 1070 så kan du kapa volten ganska hårt på 1060.
Jag tog ner strömmen på mitt 1070 TI till 900mV och bytte kylpasta och kortet blev knäpptyst.
Tappade kanske 15hz på boosten men halverade ljudet och sänkte värmen, så värt det.

Har ett Palit 1070 TI som annars är horibelt i ljudnivå och kylning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Tänk utanför boxen istället, precis som 1070 så kan du kapa volten spänningen ganska hårt på 1060.
Jag tog ner strömmen spänningen på mitt 1070 TI till 900mV och bytte kylpasta och kortet blev knäpptyst.
Tappade kanske 15hz på boosten men halverade ljudet och sänkte värmen, så värt det.

Har ett Palit 1070 TI som annars är horibelt i ljudnivå och kylning.

Det här är väldans bra tips!
Kostar inget heller och det verkar ju uppenbarligen finnas stor potential på den fronten (jaja, kylpastan kostar några kronor men det är har väl rätt många här hemma redan ).
Like på den alltså!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är som många skriver, Dual OC har helt kassa och väldigt högljudda kylare.

Samma gäller vissa Strix-kort där man tagit över en kylare från ett annat kort men missat ganska viktiga saker som VRM som får korten att throttla om man inte fixar tjock värmeledande tejp osv.

För mycket copy/paste utan att tänka till från Asus under senaste åren.

Permalänk

Lånar tråden lite. Hur är det med warranty sticker på gpun. Byter man pastan så ryker garantin eller för den delen monterar vattenblock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Lånar tråden lite. Hur är det med warranty sticker på gpun. Byter man pastan så ryker garantin eller för den delen monterar vattenblock?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt kort har en av skruvarna som håller kylaren plomberad, så gissningsvis ryker garantin när man tar loss kylaren. Men det skiter jag i, blir nästan glad om kortet lägger av

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Känns surt att kasta 10500 i sjön om det händer något. Ska kolla med Inet. Dom säljer ju GPU kylare. Konstigt att garantin ska ryka för en sån sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Känns surt att kasta 10500 i sjön om det händer något. Ska kolla med Inet. Dom säljer ju GPU kylare. Konstigt att garantin ska ryka för en sån sak.

Skickades från m.sweclockers.com

10500? Vad har du för kort? Ett kort för för dom pengarna skulle jag fundera en gång till.. Jag har ju ett GTX 1060, det kostar inte i närheten av dom summorna

Eller menar du att du har ett GTx 1050?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är väldans bra tips!
Kostar inget heller och det verkar ju uppenbarligen finnas stor potential på den fronten (jaja, kylpastan kostar några kronor men det är har väl rätt många här hemma redan ).
Like på den alltså!

Har faktiskt aldrig undervoltat ett grafikkort eller överklockat det..
Vad ska jag köra för program? Behålls inställningarna även i Linux? Dualbootat Windows 10 och Linux, men kör mestadels Linux..

Antar att man kör nåt program i Windows för att klocka..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har faktiskt aldrig undervoltat ett grafikkort eller överklockat det..
Vad ska jag köra för program? Behålls inställningarna även i Linux? Dualbootat Windows 10 och Linux, men kör mestadels Linux..

Antar att man kör nåt program i Windows för att klocka..?

Skickades från m.sweclockers.com

I linux har du programmen nvidia-settings (gui och command-line) och nvidia-smi (command-line)

För att kunna klocka med nvidia-settings måste man sätta "coolbits" i sin xorg.conf, tex:

# note busid is in decimal while lspci gives HEX Section "Device" Identifier "Device0" BusId "PCI:65:0:0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" Option "Coolbits" "31" Option "AllowEmptyInitialConfiguration" "true" EndSection

Har man mer än ett kort måste "Busid" anges, annars kan man skippa det.

Med nvidia-smi kan man ställa upp/ned strömförbrukningen, läggs lämpligen i en av startup-scripten:

# reduce max pwr on gtx1060
/usr/bin/nvidia-smi -i 0 -pl 90 >/tmp/nvidia-start.log

Har man väl hittat bra inställningar med nvidia-settings kan man även lägga in det i ett script:

#!/bin/bash export DISPLAY=localhost:0.0 nvidia-settings -c :0 -a '[gpu:0]/GPUMemoryTransferRateOffset[3]=800' 2>/dev/null nvidia-settings -c :0 -a '[gpu:0]/GPUGraphicsClockOffset[3]=50' 2>/dev/null

För att det ska funka måste programmet ha access till X-servern, så måste köras när X är igång mm.

Har dock inte hittat nåt sätt att ställa spänningen på korten under Linux.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

10500? Vad har du för kort? Ett kort för för dom pengarna skulle jag fundera en gång till.. Jag har ju ett GTX 1060, det kostar inte i närheten av dom summorna

Eller menar du att du har ett GTx 1050?

Asus RTX2080 Strix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I linux har du programmen nvidia-settings (gui och command-line) och nvidia-smi (command-line)

För att kunna klocka med nvidia-settings måste man sätta "coolbits" i sin xorg.conf, tex:

# note busid is in decimal while lspci gives HEX Section "Device" Identifier "Device0" BusId "PCI:65:0:0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" Option "Coolbits" "31" Option "AllowEmptyInitialConfiguration" "true" EndSection

Har man mer än ett kort måste "Busid" anges, annars kan man skippa det.

Med nvidia-smi kan man ställa upp/ned strömförbrukningen, läggs lämpligen i en av startup-scripten:

# reduce max pwr on gtx1060
/usr/bin/nvidia-smi -i 0 -pl 90 >/tmp/nvidia-start.log

Har man väl hittat bra inställningar med nvidia-settings kan man även lägga in det i ett script:

#!/bin/bash export DISPLAY=localhost:0.0 nvidia-settings -c :0 -a '[gpu:0]/GPUMemoryTransferRateOffset[3]=800' 2>/dev/null nvidia-settings -c :0 -a '[gpu:0]/GPUGraphicsClockOffset[3]=50' 2>/dev/null

För att det ska funka måste programmet ha access till X-servern, så måste köras när X är igång mm.

Har dock inte hittat nåt sätt att ställa spänningen på korten under Linux.

Tack för utförlig info!
Nvidia-settings har jag installerat, och har redan satt Coolbits i xorg.conf sedan tidigare ,dock till värdet 4 om jag inte minns fel.

Ok, så det som faktiskt gör kortet svalare kan jag inte göra i Linux, d.v.s. undervolta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack för utförlig info!
Nvidia-settings har jag installerat, och har redan satt Coolbits i xorg.conf sedan tidigare ,dock till värdet 4 om jag inte minns fel.

Ok, så det som faktiskt gör kortet svalare kan jag inte göra i Linux, d.v.s. undervolta?

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt att man kan det med nyare eller äldre drivers än jag har, på ett 960 ska man dock kunna övervolta med:

Attribute 'GPUOverVoltageOffset' (quattro:0.0): 0. The valid values for 'GPUOverVoltageOffset' are in the range 0 - 50000 (inclusive). 'GPUOverVoltageOffset' can use the following target types: X Screen, GPU.

Inget negativt värde tyvärr, och det attributet hittar jag inte heller på tex ett 1060, och inget jag använt.

Det du kan prova är att sänka "powerlimit", har provat sänka från 120W till 90W på 1060 och knappt tappat nån prestanda. Men det kan ju bero mycket på vad man kör på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Möjligt att man kan det med nyare eller äldre drivers än jag har, på ett 960 ska man dock kunna övervolta med:

Attribute 'GPUOverVoltageOffset' (quattro:0.0): 0. The valid values for 'GPUOverVoltageOffset' are in the range 0 - 50000 (inclusive). 'GPUOverVoltageOffset' can use the following target types: X Screen, GPU.

Inget negativt värde tyvärr, och det attributet hittar jag inte heller på tex ett 1060, och inget jag använt.

Det du kan prova är att sänka "powerlimit", har provat sänka från 120W till 90W på 1060 och knappt tappat nån prestanda. Men det kan ju bero mycket på vad man kör på kortet.

Ska testa det Jag nyttjar knappt kortet. Spelar inget. Utvecklar, surfar och spelar upp babblarna för sönerna på youtube typ
Så att sänka effekten något kommer jag nog inte märka av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag löst problemet. Visserligen kostade lösningen 500 spänn, men nu blev det riktigt tyst.
Installerade en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II, som tydligen klarar väldigt mycket lägre %-tal på fläkten.
Nu är speed nere på 15% och fläktarna snurrar i 549 RPM och grafikkortet är ej hörbart.
Temperaturen sjönk från idle 55 grader till idle 35 grader. Kanske ingen fair jämförelse då fläktarna verkar snurra hela tiden nu, men det gör inget så länge dom är tysta
Fläktarna är kopplade till det vanliga uttaget på grafikkortet och kortet verkar hantera dom utan problem.

Bilder:
https://imgur.com/a/nvbwUTq

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |