Kan plötsligt inte boota med XMP enabled

Permalänk
Medlem

Kan plötsligt inte boota med XMP enabled

Hej!

Har haft en build igång som fungerat bra i flera månaders tid. Idag under en spelsession startade datorn om. Bootade upp i blåskärm. Därefter startade jag om och då bootade datorn inte ens om utan efter flera fails startade den i felsäker bios så att jag kunde resetta allt till defaults.

Försökte flera olika settings och volttal på minnet, men inget annat än defaults bootar.

Undrar vad detta kan bero på? Och att det kom så plötsligt? Detta har ju fungerat felfritt tidigare. Inte gjort någon biosuppdatering eller liknande. Endast haft en AI Overclock på.

Spec:
I9 9900k
Rog Maximus XI Code
G.Skill FlareX 3200
Rog Strix 2080 Ti OC
Rog Thor PSU 1200w

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag boota upp med XMP efter att jag rensat CMOS. Men då är min fråga till alla er proffs här ute. Hur kommer det sig att jag behövde rensa CMOS och hur skiljer sig en rensning av detta från att bara resetta till optmized defaults i bios?

Permalänk
Medlem

Jag hade också en ostabil XMP med min dator, men det löste sig efter att jag uppdaterade bios.

Permalänk
Medlem

Ok! Detta var inte BIOS-relaterat dock. Bios var uppdaterat. Utan detta uppstod plötsligt utan några egentliga förändringar annat än att jag verkar ha haft en instabil AI-överklockning. Men det har jag haft förut, utan att det påverkat möjligheten att använda XMP.

Nu löste sig ju problemet, men jag skulle ändå vilja förstå från någon expert här vad den troliga uppkomsten berodde på och hur det kommer sig att en rensning av CMOS löste det.

Permalänk
Medlem

@Bawh: Enkelt uttryckt kan man väl säga att reset till optmized defaults bara är en ändring av inställningarna, när man rensar cmos så släpper man spänningen till kretsarna som håller de olika inställningarna vilket gör att allt nollas.

Inte ovanligt att bios som "hänger sig" måste rensa cmos för att bli av med felet som uppstått.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Tack! Nu vet ju inte problemet att BIOS i sig hängde sig. Det var ju effekten av att XMP inte verkade funka. Utan min nyfikenhet kan rör framförallt hur det kommer sig att XMP faktiskt funkade efter att jag rensade CMOS. Men du kanske besvarade det på något sätt jag inte riktigt begrep.

Permalänk
Medlem

@Bawh: Exakt, se på cmos som en temp fil som innehåller de inställningar du gör i bios och då bl.a. XMP.
När XMP'n fallerar så ligger inställningarna kvar i cmos (temp filen), när du kör en reset till optimized defaults så ändras inte felaktigheten i cmos av någon orsak och problemen kvarstår.
Men när du sedan resetar cmos så släpper det alla inställningar och laddar in nya fräscha från bios vid nästa uppstart.

Du kan även liknade vid att behöva rensa cachade webbsidor för att visa uppdateringar på en webbsida.

Vad som sedan gjort att XMP fallera från början kan vara olika saker.