OwnIt som ISP?

Jag kan ju bidra med att (också!) säga att Ownits support OCH bemötande har varit superb vid mina, få samtal iaf, rätt ska va rätt. *credit*

Skrivet av JeanC:

Klagade du precis på att du får mer än du betalar för? Även om förra ISPn gav ännu mer?

Har nog aldrig fått högre än jag betalt för och då har jag bott på flera ställen och nu har jag även fiber rätt in i lägenheten.

Nej, vad får dig och de som gillat ditt inlägg att tro det?
Jag kommer inte upp i 100 Mbit förutom på bredbandskollen men de siffrorna är inte helt tillförlitliga. Jämför där ändå då alla andra internetleverantörer presterar bättre på den sidan. Verklighetstest visar att jag ligger runt 90 Mbit eller 88Mbit som jag skrev i inlägget du citerar.

Skrivet av bennyfax:

Har iof bara haft ownit i 1 timme men besviken är jag efter bytet. 100/100 Mbit och får ca 120/95 på bredbandskollen, förra ISP gav ca 123/125. Testat ladda hem filer från olika svenska speedtestsidor och Ownit är betydligt långsammare. Verklighetstest visar att jag får ca 88 Mbit i nedladdning då jag tankar som max i ca 11 MB/sek. Innan bytet toppade jag på 14-15 MB/sek och alltid 1-3 ms, Ownit ger ca 19 ms. Optimal upplevelse oavsett behov säger de, nära hjärtat ligger gaming. Vet i fasiken om jag håller med, blev riktigt besviken. Jag får se om det blir bättre.

Hej Bennyfax,

Dina hastighetsmätningar via Bredbandskollen ger förväntade resultat, men rena nedladdningsresultat kan ha många faktorer som påverkar din hastighet. Det är dock tråkigt att du verkar ha fått en förändring av ms, och vi ser gärna över det. Du kan kontakta oss i PM här på Sweclockers så kan vi se över din anslutning. Annars är du fri att kontakta vår kundtjänst på våra vanliga kontaktväger, som Facebook eller telefon på 08 525 07 300.

Skrivet av mezzo_:

Sedan jag flyttade till Ulricehamn så har jag "ISP-surfat"på det öppna fibernätet. Jag använder alltså olika leverantörers "halva priset i x månader utan bindningstid" sedan byter jag helt enkelt leverantör. Detta kommer jag fortsätta med antingen tills jag tröttnar eller att erbjudandena helt enkelt tar slut. När jag såg att Ownit fanns som leverantör var jag rätt så taggad för jag har hört gott om dem i allmänhet men jisses vad dyra de är i jämförelse med andra leverantörer. Telia är de enda som är dyrare (och jag förstår varför, Telia har oslagbar helhetskvalitet) och inte ens då är de alltid billigare än Telia.
Ownits för mig "aktuella" erbjudande är på 250/250mbit där deras kampanjpris är 399kr i 12 månader, därefter 439kr. Det är inte mycket rabatt att hänga i granen om man jämför med exempelvis Bredband2 som ger halva priset på 399kr i 4 månader för samma hastighet (och de levererar över 300mbit i mitt nät med det abonnemanget) utan bindningstid. Med det tillkommer relativt dålig (långsam) kundtjänst men så länge man inte behöver kontakta dem (vilket jag inte behövde göra mer än för att beställa egen IP-adress) så är det något jag känner att man liksom betalar för, eller går med på att priset är lägre för att kundtjänsten är lite sämre ungefär som att välja Hallon över Tre när man väljer mobilleverantör.

Ownit har ett lurigt lockpris på 500/500 och 1000/1000 där de tar 99kr/mån i tre månader men det är med ett års bindningstid och fullpriset resterande nio månader är 549 respektive 774kr/mån vilket är något utanför min budget.

Jag är dock nyfiken på hur Ownit peerar så jag kanske testar deras 100/100 i en månad eller så. Det verkar som att alla förutom Telia själva blir inkopplade i Skåne, därför är pingtiderna lite sådär då första noden är 7-8ms bort, det är som att ha ADSL igen när det kommer till pingtider. Idag skall jag få Telenor inkopplat och håller tummarna för att de har bättre routing än vad Bredband2 och Bahnhof hade i mitt stadsnät.

Men ja, Ownit verkar riktigt bra och om de inte hade varit så dyra i mitt stadsnät så hade jag säkerligen varit inkopplad på det idag istället för Telenor.

Hej mezzo_,

I Telia Öppen Fiber, vilket jag antar är det stadsnätet du befinner dig i, ska vi inte vara bland de dyraste leverantörerna. Vår prisstrategi i stadsnät är att inte alltid vara billigast men fortfarande konkurranskraftiga gentemot andra operatörer, alltså inte dyrare. Med det sagt så finns det andra operatörer vars fokus är helt på att vara billigast. Du får gärna PM:a din adress så kan vi se vilka priser som gäller och om något gått fel i den information du fått.

Kampanjen 99 kr/mån är inte tänkt så mycket som ett lockpris som en premie för de kunder som vill ha riktigt snabb hastighet, men då vi själva debiteras desto mer för högre hastigheter av nätägarna i stadsnät behöver vi på något sätt garantera att vi får tillbaka lite av det vi ger ut, för att inte gå allt för mycket back.

Med vänliga hälsningar,
Ludvig – Ownit Broadband
www.ownit.se

Senast redigerat 2019-04-17 17:42
Skrivet av Ownit Broadband:

Hej Bennyfax,

Dina hastighetsmätningar via....

Hej Ludvig, jag vet att hastigheten är inom ramen för vad som är ok men förväntade väl inte sämre resultat än de andra efter allt gott man hört om Ownit. Tack för att du är aktiv på forumet, då hör jag av mig till kundtjänst.

Pratade precis med kundtjänst men det är tyvärr inget som kan göras. Lite knepigare att kontrollera när det är i Telias nät tydligen. Det är som det är och upp till mig om jag vill behålla detta internet, jag får testa lite till. Det är annars ok värden men tyvärr inte lika bra som förut.

Senast redigerat 2019-04-17 20:10