vilken raspberry pi för python program?

Permalänk
Medlem

vilken raspberry pi för python program?

Hej
Har ingen koll på hårdvara så jag vet inte riktigt vad dessa enkortsdatorer klarar av?

Jag håller på att koda ett program i python som relativt frekvent fetchar data från internet. Detsamma så sker SQL requests ganska frekvent. Detta script kommer att vara på konstant. Behöver en billig lösning och kom att tänka på raspberry pi. Såg nån för 250kr. Skulle den klara av detta? Den behöver givetvis även klara av att hantera git så att jag på ett smidigt sätt kan få över min kod dit.

Ni får gärna hjälpa mig med vilken enkortsdator(samt tillbehör) jag ska köpa som klarar av det^

* Billigt är väldigt viktigt!
* kunna kopplas till internet, antingen via sladd eller wifi
* tillfälligt kunna kopplas till en skärm samt datormus
* någorlunda bra kvalitet, så att den håller(men den kommer inte att konkas omkring)

resten spelar ingen roll. märke, elförbrukning, storlek osv

Permalänk
Rekordmedlem

En pi 3b+ är väl det som är enklast att få tag i idag så varför bry sig om de äldre modellerna, den "värsta" kostar ju ändå bara 339 kr och klarar dina krav så det finns ju inte mycket pengar att spara på att välja en tidigare modell och tillbehören kostr ju lika mycket.
Skaffa en bra låda till den så håller den bra
https://www.inet.se/produkt/2212987/raspberry-pi-3b-enkortsda...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svaret!
då får det nog ta och bli en 3a

Hur funkar det med lagring? behöver inte mycket men tillräckligt för en liten databas
vet inte hur det är med minneskort/USb som lagring, är dom tillräckligt snabba för sånt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sexlaxar:

@mrqaffe: Tack för svaret!
då får det nog ta och bli en 3a

Hur funkar det med lagring? behöver inte mycket men tillräckligt för en liten databas
vet inte hur det är med minneskort/USb som lagring, är dom tillräckligt snabba för sånt?

Du måste ha ett mico sd kort till operativsystemet och där kan du nog lägga din kod också om det inte är nått gigantiskt stort du håller på med men då är nog inte en RPI så lämpad i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sexlaxar:

@mrqaffe: Tack för svaret!
då får det nog ta och bli en 3a

Hur funkar det med lagring? behöver inte mycket men tillräckligt för en liten databas
vet inte hur det är med minneskort/USb som lagring, är dom tillräckligt snabba för sånt?

Det beror lite på upplägget skulle jag säga. Går som sagt bra att spara det på microSDkortet som ändå behövs för att lägga OSet på. Köp bara tillräckligt stort för ändamålet.
Det du behöver tänka på är väl i så fall att tillförlitligheten för SDkort inte är superbra jämfört med hårddiskar/SSDs.
Så är datan viktig att ha kvar så är det lämpligt att koppla in någon form av backuplösning. USBminnen har samma problem så det tar en inte ur situationen riktigt.
Extern disk går att använda via USB för lagring såklart (behövs väl ändå backup kanske). Men jag tror inte raspberryn riktigt orkar driva en mekanisk 2,5"disk. Värt att känna till iaf.

Med det sagt har jag haft 2 raspberrys igång i några år och jag har inte behövt byta minneskort på dem so far ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det beror lite på upplägget skulle jag säga. Går som sagt bra att spara det på microSDkortet som ändå behövs för att lägga OSet på. Köp bara tillräckligt stort för ändamålet.
Det du behöver tänka på är väl i så fall att tillförlitligheten för SDkort inte är superbra jämfört med hårddiskar/SSDs.
Så är datan viktig att ha kvar så är det lämpligt att koppla in någon form av backuplösning. USBminnen har samma problem så det tar en inte ur situationen riktigt.
Extern disk går att använda via USB för lagring såklart (behövs väl ändå backup kanske). Men jag tror inte raspberryn riktigt orkar driva en mekanisk 2,5"disk. Värt att känna till iaf.

Med det sagt har jag haft 2 raspberrys igång i några år och jag har inte behövt byta minneskort på dem so far ;).

Ska man skriva mycket så ansluter man extern lagring och då är nog en vanlig 3,5" hdd med egen nätdel det vettigaste valet, de håller bra vid skrivningar och hastigheten på en SSD är inget man har glädje av när datorn ändå är så klen, har man nån nätverkslagring kan ju även det vara ett alternativ.
Ska mana däremot bara lagra sin egna kodsnutt och läsa in den så lär minneskortet duga bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man skriva mycket så ansluter man extern lagring och då är nog en vanlig 3,5" hdd med egen nätdel det vettigaste valet, de håller bra vid skrivningar och hastigheten på en SSD är inget man har glädje av när datorn ändå är så klen, har man nån nätverkslagring kan ju även det vara ett alternativ.
Ska mana däremot bara lagra sin egna kodsnutt och läsa in den så lär minneskortet duga bra.

Går får få tag på en 480Gb Kingston SSDNow A400 för 549:- på komplett. Finns inte en extern hdd för det priset, utan större butiker tar runt 850:- inklusive frakt för en (ok, man får 2Tb istället, men jag uppfattar inte att så mycket skulle behövas.)

Den viktiga frågan är väl mer om man kan boota direkt (utan sdkort) från Kingston SSD:n, alla SSD:er fungerar inte för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

Går får få tag på en 480Gb Kingston SSDNow A400 för 549:- på komplett. Finns inte en extern hdd för det priset, utan större butiker tar runt 850:- inklusive frakt för en (ok, man får 2Tb istället, men jag uppfattar inte att så mycket skulle behövas.)

Den viktiga frågan är väl mer om man kan boota direkt (utan sdkort) från Kingston SSD:n, alla SSD:er fungerar inte för det.

Det går inte att boota från en ssd och det går knappast att driva en ssd utan egen nätdel från en Pi heller för de drar nästan lika mycket ström som en hdd, det är bara startströmmrusningen från motorn som inte finns på en ssd.
Det är få externa lagringsenheter som funkar bra att drivas från usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Hej
Har ingen koll på hårdvara så jag vet inte riktigt vad dessa enkortsdatorer klarar av?

Jag håller på att koda ett program i python som relativt frekvent fetchar data från internet. Detsamma så sker SQL requests ganska frekvent. Detta script kommer att vara på konstant. Behöver en billig lösning och kom att tänka på raspberry pi. Såg nån för 250kr. Skulle den klara av detta? Den behöver givetvis även klara av att hantera git så att jag på ett smidigt sätt kan få över min kod dit.

Ni får gärna hjälpa mig med vilken enkortsdator(samt tillbehör) jag ska köpa som klarar av det^

* Billigt är väldigt viktigt!
* kunna kopplas till internet, antingen via sladd eller wifi
* tillfälligt kunna kopplas till en skärm samt datormus
* någorlunda bra kvalitet, så att den håller(men den kommer inte att konkas omkring)

resten spelar ingen roll. märke, elförbrukning, storlek osv

Sticker ut hakan och rekommenderar någon form av VPS/AWS eller dylikt. Har du krav på att din lösning finns fysiskt åtkomstbart lokalt?
Annars dra upp det i molnet säger jag. Finns riktigt billiga VPSer som går för ett fåtal hundralappar om året.

EDIT: För bra deals på VPS rekommenderas lowendbox

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera en "rpi zero w" om du ska bara ett python program som snurrar till en databas och wifi. Typ 100 spänn kostar en sån + ett microsd på 16gig. Gissar att databasen inte blir över 10gig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Databas på sdkort blir sällan bra om du ska skriva mycket då du kommer ”skriva sönder” kortet rätt fort.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3B, hade en 3 som började glitcha efter 9 månader på, läste grej från usb-ow-sensorer 4ggr / dygn, postade samtidigt i Postresql-db, samt hämtade en sak från openweathermap. Den gick på SD-kort med pgdata på en usb.

Nu har jag en 3B+ för samma som jag håller på att sätta upp. Kör från en Sandisk Cruzer, en av de som rek:as i raspberrypibloggen om att boota från USB. Funkar fint. Finns en bugg som gör att en kworker tar 10% av cpu konstant utan micro-sd i men finns lösning i samma github-issue-tråd. Kommer aldrig behöva mer än 16GB utrymme så. Har en Corsair Survivor som icke fungerar att boota från.

(Har en 3A som via 5GHz strömmar saker med Kodi via LibElec, kör på SD delvis för att det sys:et inte behöver skriva så mycket om man inte vill, dels för att en usb-port gjorde det lite svårt att köra setup när bootad från usb)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte att boota från en ssd och det går knappast att driva en ssd utan egen nätdel från en Pi heller för de drar nästan lika mycket ström som en hdd, det är bara startströmmrusningen från motorn som inte finns på en ssd.
Det är få externa lagringsenheter som funkar bra att drivas från usb.

Man kan bota från en ssd (eller ett usbminne eller hdd) kopplat till en usb port utan ett sdkort med en Pi 3B, 3B+, 3A+ eller en 2B v1.2 , med andra modeller så krävs det att sdkort med en specfik fil på, mer information här:

How to boot from a USB mass storage device on a Raspberry Pi.

3b och 3b+ kan leverera upp till 1,2A via USB, så 6W. Vilket är mer än tillräckligt för en SSD. Kingston SSD:n jag nämde ovanför skall enligt företaget dra upp till 1,53W. Den drar troligtvis mer, men en 3b/3b+ klarar av att leverera nästan 4ggr så mycket. Dock, det blir ju mer viktigt att driva det hela med något ordentligt som faktiskt klarar av att leverera 5-5.2V vid 2,5A...