Permalänk
Medlem

Köpråd om tuff liten sportbil?

Halloj!

Är ute efter en tuff liten sportbil och har kikat på bla bmw 1-serien. Mer specifikt 120i då den rymmer inom min budget men har även sneglat på varianten med mindre hästkrafter 118i. Är det någon som har erfarenhet från dessa bilar? Har ca 180k att röra mig med. Var och kika på denna under veckan https://www.blocket.se/vi/83891511.htm

Säljaren vägrar dock gå ner i pris och den har dessutom en lackskada.

Kan man få något bättre för 180k? En snabb och tuff sportbil. Jag diggar bmw väldigt mycket, gärna med m-paket. Har även tittar på audi a3 sline.

Tacksam för tips!

Förtydligade rubriken från "Köpråd bil"/Thomas Y
Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj!

Är ute efter en tuff liten sportbil och har kikat på bla bmw 1-serien. Mer specifikt 120i då den rymmer inom min budget men har även sneglat på varianten med mindre hästkrafter 118i. Är det någon som har erfarenhet från dessa bilar? Har ca 180k att röra mig med. Var och kika på denna under veckan https://www.blocket.se/vi/83891511.htm

Säljaren vägrar dock gå ner i pris och den har dessutom en lackskada.

Kan man få något bättre för 180k? En snabb och tuff sportbil. Jag diggar bmw väldigt mycket, gärna med m-paket. Har även tittar på audi a3 sline.

Tacksam för tips!

Jag är dålig på sportbilar, men generellt när jag köpt/sålt bil har jag gått via kvarndammen just pga att slippa prata med säljare/köpare. tycker det har fungerat klockrent. ibland har det även sportbilar på auktion.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj!

Är ute efter en tuff liten sportbil och har kikat på bla bmw 1-serien. Mer specifikt 120i då den rymmer inom min budget men har även sneglat på varianten med mindre hästkrafter 118i. Är det någon som har erfarenhet från dessa bilar? Har ca 180k att röra mig med. Var och kika på denna under veckan https://www.blocket.se/vi/83891511.htm

Säljaren vägrar dock gå ner i pris och den har dessutom en lackskada.

Kan man få något bättre för 180k? En snabb och tuff sportbil. Jag diggar bmw väldigt mycket, gärna med m-paket. Har även tittar på audi a3 sline.

Tacksam för tips!

Det är en kul bil, roligare än en A3a att köra men lite trängre. Om du med 118i menar den 3-cylindriga modellen känns den rätt seg faktiskt så hellre en 120i då. Ingen är väl direkt monstersnabb men går lite iaf.

Permalänk
Medlem

För de pengarna kan du ju köpa en bil som faktikst rör på sig, under 200hk är inte roligt (om man inte har en superlätt bil förstås).

Golf R t.ex? samma storlek men 270hk
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_4Motion_27...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Mini Cooper, S eller Works, riktigt roliga bilar att köra, billiga i drift och försäkring när jag ägde min för några år sen.
Exempelvis https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-cooper-works-all4-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du köpa begagnad så kan du förvänta dig väldigt hårda mil på bilen.
Folk köper dem inte för att köra lugnt från A till B och har de sålt den så finns det antagligen ett bra skäl till det.
Köp från någon vettig handlare och bra garantier, vad du sen ska köpa vet jag inte... Bästa är väl att åka och provköra flera istället för att ta personliga åsikter från ett teknikforum.

Permalänk

Håller med ovan. Under 200hk är ju inte mycket till "sportbil" oavsett hur de ser ut. Man kör väl för att det är skoj. Ska du ha BMW är det väl FRÅN x25,x28,x30,x35 etc som gäller. Glöm allt under x25.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Folk köper dem inte för att köra lugnt från A till B och har de sålt den så finns det antagligen ett bra skäl till det.

Ja... Kanske att dom vill köpa en ny bil? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

En Porsche Boxster S är ju aldrig fel, 260-295Hk beroende på årsmodell.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Avstängd

För de pengarna och om en kompaktare BMW är ett måste hade jag kört på 2 serie alla dagar i veckan. https://www.blocket.se/kalmar/BMW_218_d_Coupe_M_Sport_Euro6_2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Håller med ovan. Under 200hk är ju inte mycket till "sportbil" oavsett hur de ser ut. Man kör väl för att det är skoj. Ska du ha BMW är det väl FRÅN x25,x28,x30,x35 etc som gäller. Glöm allt under x25.

Hästkrafter är inte allt
En bil som har låg vikt, rör på sig duktigt, trots få hästkrafter
Visst det ska erkännas att de kanske inte har särskilt högt toppfart, men man får inte köra fortare än 110-120 i Sverige ändå

@underwatch
Stirra dig inte blind på nyare bilar, det finns många godingar bland äldre bilar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/malmo/Seat_Leon_Cupra_280hk_Skalstolar...

Där har du en bil som åker ifrån de flesta sportbilar

Åkte runt nurburgring på 7m58sekunder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ska du köpa begagnad så kan du förvänta dig väldigt hårda mil på bilen.
Folk köper dem inte för att köra lugnt från A till B och har de sålt den så finns det antagligen ett bra skäl till det.

Många bilentusiaster byter bil ofta bara för att få uppleva något nytt, så att de väljer att sälja en bil behöver inte betyda mer än att de tröttnat på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kolla på civic type R. Vw up gti är också ganska kul, då får du nästan en ny bil.

Permalänk
Medlem

Skulle tittat på en Z3 eller en Z4 om du vill ha en mindre. Går det bra med lite större hade jag köpt en Mustang GT (05 och nyare).

Permalänk
Medlem

Inget fan personligen men en bil som direkt poppade upp i huvudet:

Mazda MX-5

Inte snabbast rakt fram men på bana är den giftig och garanterat extremt kul att köra!

Speciellt om man fixar till dem dem med lite coilovers, styvare krängare och ordentliga sulor och bromsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har personligen en Mazda 3 mps, det är fruktansvärt mycket bil för pengarna. 260hk original, fullt med utrustning. Jag har mappat min och har 310+ hk nu, den rör på sig ordentligt kan jag säga.

https://www.blocket.se/uppsala/Mazda_3_MPS_2_3T_260HK_Motorv_...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Hästkrafter är inte allt
En bil som har låg vikt, rör på sig duktigt, trots få hästkrafter
Visst det ska erkännas att de kanske inte har särskilt högt toppfart, men man får inte köra fortare än 110-120 i Sverige ändå

@underwatch
Stirra dig inte blind på nyare bilar, det finns många godingar bland äldre bilar.

Allt handlar om acceleration. 0-50, 50-100, 80-120. Finns många bilar med 120hk som gör 200 km/h men lär väl gå på en timme. Lite trist med der där exemplet att 120km/h är max 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://www.blocket.se/malmo/Seat_Leon_Cupra_280hk_Skalstolar...

Där har du en bil som åker ifrån de flesta sportbilar

Åkte runt nurburgring på 7m58sekunder.

Det folk diskuterar här är allt annat än sportbilar enligt mig. Fast vill man ha det så är det runt 500k om man ska ha en riktig. Dom gör dessutom åttor runt den där 😉.

Hästar ska man inte stirra sig blind på, bra vrid är minst lika viktigt. Vill man dessutom använda sig av höga härstar ur en liten motor måste man ligga inom ett litet område på varvtals mätaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Allt handlar om acceleration. 0-50, 50-100, 80-120. Finns många bilar med 120hk som gör 200 km/h men lär väl gå på en timme. Lite trist med der där exemplet att 120km/h är max 😁

Även icke sport bilar kan ha snabb accelaration, jag kan ta ett exempel, hade en Audi 100 (gamla modellen , ful som stryck, får man väl säga bild) men låg man i ~80 och växlade ner till 2:ans växel och stampade plattan i mattan, så kan jag lova att den rörde på sig.

Så precis som Aka_The_Barf skriver så är det även vridmomentet som räknas.
Men även när det kommer till äldre bilar, saker som te.x förgasare, (den bilen jag ägde hade en te.x dubbel ports förgasare).

Sen angående vad jag skrev om 110-120, enligt SweC's regler så får man inte uppmana till brott så därför skrev jag så.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
ASUS Nordic

Man kan hitta 996 911 Carrera i den prisklassen. Det är kritigt mycket bil för pengarna om man kan tänka sig att äga en lite äldre bil. H6-sugmotor som låter helt underbart. Nackhåren reser sig jag bara tänker på det

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill du ha en "sportigare" som i ser sportig ut eller sportig som i prestanda?

Oavsett så kan man ju ta bort alla framhjulsdrivna bilar direkt (tycker jag). Kan du mecka själv så spar 30k och lägg på ny upphängning och nya däck (bra däck). De kommer ge ett ordentligt lyft. Coilovers är jätteballt om du har en hjulinställningsbänk annars blir det att åka till verkstaden så fort du ändrar något.

Kolla på BMW M bilarna men läs på och välj med omsorg. Finns en del jänkare om du vill åka fort rakt fram.
Audi går bort pga deras jävla kamremmar, hahahaha (dååånt beee hating).

Edit:
Turbomotorerna går ju lätt att chippa men försäkringsbolagen brukar vara duktiga nu för tiden på att ta reda på sådant. Klart, de kan ju i princip nolla försäkringen då man gjort om helgodkända bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tycker det är rätt självklart att han vill ha en bil som ser sportig ut. och inte något prestanda bil
som gör hål i plånboken. han kollar på 118i !!

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av SuperNova:

Edit:
Turbomotorerna går ju lätt att chippa men försäkringsbolagen brukar vara duktiga nu för tiden på att ta reda på sådant. Klart, de kan ju i princip nolla försäkringen då man gjort om helgodkända bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ECU-uppdateringar går nästan helt bort nu för tiden när det kommer till nyare bilar. Om man inte har budget att bekosta åtgärd av maskinfel helt själv. Finns inget sätt att köra osignerad mjukvara på original-ECU:n som inte lämnar spår på nyare bilar. Det är tråkigt.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Cequence:

En Porsche Boxster S är ju aldrig fel, 260-295Hk beroende på årsmodell.

Instämmer helt! Kan man sträcka ut budgeten något så skulle jag rekommendera en 996 911 Carrera istället.

Permalänk
Medlem

Köp en 120i 184hk, och trimma den med Steg 1.
Från 184hk 270Nm >>> 260hk 420nm ( + 76hk, 150Nm )

På t.ex Aktuning vilket verkar vara seriösa grabbar kostar det 5.5k

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Kollar du BMW glöm inte kollar på det vanliga felet med ej fungerande blinkers. 😜

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Ja ECU-uppdateringar går nästan helt bort nu för tiden när det kommer till nyare bilar. Om man inte har budget att bekosta åtgärd maskinfel helt själv. Finns inget sätt att köra osignerad mjukvara på original-ECU:n som inte lämnar spår på nyare bilar. Det är tråkigt.

Skulle vara typ injektorboxar som lurar ECUn som i sig kompenserar och levererar mer effekt men de är ju knappast optimala och finns nog mest till diesel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mazda Miata (Mx5) är en kul liten sportbil. Den är inget annat.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu