Tvinga Googles sökmotor att ignorera IP-lokaliserade sökresultat?

Permalänk
Medlem

Tvinga Googles sökmotor att ignorera IP-lokaliserade sökresultat?

Detta är ett problem som funnits ett tag, men senaste månaderna har det blivit mycket värre. Jag är svensk, bor i Sverige, men jag vill i princip aldrig ha sökresultat som rör svenska saker. Tidigare gick det fint att bara göra en inställning för att Google ska prioritera sökresultat på ett visst språk. Nu verkar inget hjälpa längre. Jag har systemet helt och hållet på engelska, har alla inställningar överallt på engelska, och har Google-inställningar som är så engelska som det går att göra dem. Lik förbannat svämmar det över av idiotiska och irrelevanta sökträffar från Sverige.

T ex ville jag nyss söka efter mer info om amerikanska marinövervakningsplanet P-3. Hade jag gjort den sökningen för ett år sen hade jag fått länken till den engelskspråkiga Wiki-sidan om det planet överst. Nu är större delen av förstasidans resultat svenska träffar om radiokanalen P3. Visserligen finns länken jag söker med, men mycket långt ner. Hade jag varit intresserad av radiokanalen hade jag skrivit "P3", inte "P-3", som är nåt helt annat. Inte ens citattecken runt texten verkar funka längre, utan Google "gissar" ändå att jag vill söka på nåt helt annat än det jag faktiskt lagt ner tid på att skriva, inom citattecken!

Ovanstående är bara det som triggade mig till att skriva inlägget, men det går inte en dag utan att jag irriterar mig över detta. Jag ska väl inte behöva skaffa en VPN för att slippa dessa dumheter? Jag föreställer mig att det finns många som inte är infödda och vill ha sökresultat relevanta för dem, på det språk de själva talar, så även om jag är svensk, så måste det finnas miljoner som drabbas av detta.

Visst, de kan väl ha de som standardinställning, men det borde inte krävas mer än ett klick för att slippa platsbaserade sökresultat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har liksom du både system- och "googlespråk" satt till engelska.

Har i googles sökmotor valt engelska och att den ska visa svar på engelska.

Sökte på "p-3 aircraft" (utan citationstecken) och fick alla svar på engelska utom ett, det var på svenska.
Svenska svaret var nr 2 uppifrån.

Får du samma resultat?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Jag har liksom du både system- och "googlespråk" satt till engelska.

Har i googles sökmotor valt engelska och att den ska visa svar på engelska.

Sökte på "p-3 aircraft" (utan citationstecken) och fick alla svar på engelska utom ett, det var på svenska.
Svenska svaret var nr 2 uppifrån.

Får du samma resultat?

Jag provade precis och får som du. Men grejen är ju den att han ej vill söka på "aircraft". Resultat för radiokanalen P3 får du ju bara för att du råkar ha en "Svensk IP", knappast det mest relevanta för den sökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag har liksom du både system- och "googlespråk" satt till engelska.

Har i googles sökmotor valt engelska och att den ska visa svar på engelska.

Sökte på "p-3 aircraft" (utan citationstecken) och fick alla svar på engelska utom ett, det var på svenska.
Svenska svaret var nr 2 uppifrån.

Får du samma resultat?

Nja, jag sökte inte med "aircraft" efter, eftersom det aldrig behövdes förr. Med engelska sökresultat hade det kommit högst upp med bara "P-3".

Men jag kollade i sökinställningarna nu och ser att det inte längre går att välja regionfritt i regioninställningarna. Valde USA den här gången, så kanske det blir en engelskspråkig dominans framöver. Det gjorde i alla fall just P-3-sökningen normal igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det bara location-data som påverkar? Är det inte allt Google vet om dig som egentligen strular?

Prova att installera NoScript och blockera google. Jag söker på P-3 och får wikisidan på 4:e plats. Det är väl inte så dåligt. P-3 plane så hamnar det överst på en sida fullpeppred med relevanta sökträffar.

Ditt exempel kanske inte är det bäst valda, men inte är du väl en sån som förväntar dig perfekta sökresultat vid första sökningen om du bara anger tre tecken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Är det bara location-data som påverkar? Är det inte allt Google vet om dig som egentligen strular?

Knappast. Jag lyssnar aldrig på P3 - låter hellre radion vara tyst om det för stunden är nåt olyssningsbart på P1, som t ex gudstjänst. Så P3 har jag nog aldrig sökt på, eller gått in på via datorn.

Resten av sökresultaten är otroligt irrelevanta. Nåt från flygplatsen i Amsterdam, nån modellbeteckning på en apparat.

Skrivet av guermantes:

Ditt exempel kanske inte är det bäst valda, men inte är du väl en sån som förväntar dig perfekta sökresultat vid första sökningen om du bara anger tre tecken?

Jag söker som jag är van att söka. Tills ganska nyligen fick jag alltid bra sökträffar på sökningar av det slaget. Nu nästan aldrig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S