Gurras dumma frågor om datorchassin!

Permalänk
Raderar framsidor

Gurras dumma frågor om datorchassin!

Hej forumet! Nu i veckan kickar vi igång en ny videoserie på SweClockers Youtubekanal som vi valt att kalla "Gurras dumma frågor". Precis som titeln antyder går det hela ut på att undertecknad ställer frågor till redaktionen om olika delar av datorsnickrande, för att till slut kunna ge sig på ett första bygge själv.

Tanken med serien är att nykomlingar på SweClockers ska kunna lära sig tillsammans med mig. För veteranerna blir det ett tillfälle att blicka tillbaka och minnas tiden då allting var nytt och främmande. Eller ett tillfälle att förfasas över min okunnighet!

Under seriens gång kommer vi att avhandla datorchassin, moderkort, GPU, CPU, lagring och bildskärmar - enligt den ordningen. Varje komponent är uppdelad i flera klipp. Nedan hittar ni det första klippet (av totalt fem om chassi!) med mig och Jonas, där han går igenom allt en liten konsolplebej behöver veta om de RGB-belysta kinderäggen där magin händer. Smaklig spis!

Peace!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Hej forumet! Nu i veckan kickar vi igång en ny videoserie på SweClockers Youtubekanal som vi valt att kalla “Gurras dumma frågor”. Precis som titeln antyder går det hela ut på att undertecknad ställer frågor till redaktionen om olika delar av datorsnickrande, för att till slut kunna ge sig på ett första bygge själv.

Tanken med serien är att nykomlingar på SweClockers ska kunna lära sig tillsammans med mig. För veteranerna blir det ett tillfälle att blicka tillbaka och minnas tiden då allting var nytt och främmande. Eller ett tillfälle att förfasas över min okunnighet!

Under seriens gång kommer vi att avhandla datorchassin, moderkort, GPU, CPU, lagring och bildskärmar - enligt den ordningen. Nedan hittar ni det första klippet (av fem!) med mig och Jonas, där han går igenom allt en liten konsolplebej behöver veta om de RGB-belysta kinderäggen där magin händer. Smaklig spis!

https://youtu.be/6hrbATj86O0

Tråden kommer att uppdateras löpande med kommande fyra klipp! Håll utkik under veckan.

Peace!

Följer.

Jag kommer att titta för underhållningsvärdet.

Kommer vi få se mer av dig efter att serien är slut föressten?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

"RGB-belysta kinderägg" ... och där knöt jag näven så knogarna vitnade och slutade läsa för min egen hälsas skull.

Nej, men det är ingen dum idé detta. Sambon blir mer och mer hårdvaruintresserad så jag tror jag ska tipsa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Proffsmobbare

Vilken duo ni är! Riktigt bra första avsnitt, ser fram emot kommande serien.

Permalänk
Medlem

"Smaklig spis" *fnissar manligt och plirar med ögonen åt Jonas håll

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jättebra avsnitt, även om jag skulle velat att det var mycket längre. Känns som att det finns hur många dumma frågor som helst som man kan ställa.

Permalänk

Ska definitivt titta när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Allt som kan få folk mer intresserade av datorhårdvara är jättebra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer också följa pga underhållningsvärdet. Ett riktigt bra första avsnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra avsnitt.

Dock är det inte bra att nervärdera/dum förklara sig och andra bara för man är nyfiken på hur saker man inte vet någonting om fungerar.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Behöver ni mer "dumt" folk till avsnitt så finns jag här.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kul att ni gillade konceptet! Var väldigt roligt att medverka i chassidelen.

Skrivet av Pluffo:

Jättebra avsnitt, även om jag skulle velat att det var mycket längre. Känns som att det finns hur många dumma frågor som helst som man kan ställa.

Resterande fyra avsnitt som täcker chassin kommer rullas ut under de närmaste dagarna över påskhelgen!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nämen vad fan! Jag satt ju bredvid @Gustav Höglund på Meet & Geek och trodde han var en av oss vanliga forumiter!

Väldigt roligt initiativ, tror jag ska visa detta för frugan och se om det biter. Samt såklart kolla själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag kikade på avsnittet igår. Trevligt upplägg! Kommer förmodligen bli kanon när ni kommer igång ordentligt. Det behövs mer info på riktigt grundläggande nivå så att folk vågar testa att bygga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det vore hyfsat orimligt och arrogant för mig att klaga över kostnadsfritt -och överlag kvalitativt- innehåll här, men det är alltid hårdvara, hårdvara och ännu mer hårdvara.

Jag vet inte om jag sett något innehåll här som handlar om mjukvara överhuvudtaget. Jag menar vad är hårdvara utan mjukvaran som styr vad det ska göra?

Permalänk
Raderar framsidor

Nu ligger andra klippet om chassin ute! Del tre publiceras senare i eftermiddag.

Tack och bock för den fina responsen!

Permalänk
Medlem

När jag kollade igår på tuben så stog det nått med "Gurras dumma frågor om datorchassin! 1/5" men nu har ni ändrat titeln och det står inte längre avsnittsinformation dvs del 1, 2 osv. Varför ändrade ni det?

I alla fall jag tänker bygga nytt system i samma chassi som jag har nu från 2011, varför slösa pengar på nått nytt när man inte behöver. Gillar fortfarande mitt unika Nvidia gröna chassi med det unika polyuretan plasten som ni kan se i min avatar. Det största problemet med mitt chassi är att frontfläkten är 230 mm och de största som tillverkas idag är 200 mm så det kan bli svårt hitta en ny fläkt om jag behöver byta den.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@Gustav Höglund:
standard pr0n för oss äldre. Men en kul reminder.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Tänk den ynnesten att bli guidad in i datorernas underbara värld av självaste chassi-jesus!

Permalänk

Mycket passande för min egen del då jag är i lärofasen med min 6åring denna gång.
Blir så mycket enklare att få det beskrivet för honom än att behöva känna att man själv går upp i limningen för att det kommer frågor om allt det som man själv tar för givet (det lärde jag mig från den äldsta grabben då han visade intresset för (herrejävlar) mer än 10 år sedan).

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av Joakim Ågren:

När jag kollade igår på tuben så stog det nått med "Gurras dumma frågor om datorchassin! 1/5" men nu har ni ändrat titeln och det står inte längre avsnittsinformation dvs del 1, 2 osv. Varför ändrade ni det?

Vi har samlat klippen i en egen playlist som heter "Gurras dumma frågor om datorchassin", och istället beskriver titeln på varje klipp vad vi pratar om!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joakim Ågren:

När jag kollade igår på tuben så stog det nått med "Gurras dumma frågor om datorchassin! 1/5" men nu har ni ändrat titeln och det står inte längre avsnittsinformation dvs del 1, 2 osv. Varför ändrade ni det?

Skrivet av Gustav Höglund:

Vi har samlat klippen i en egen playlist som heter "Gurras dumma frågor om datorchassin", och istället beskriver titeln på varje klipp vad vi pratar om!

Hjälper Gurra här och sponsrar med en länk!
https://www.youtube.com/watch?v=6hrbATj86O0&list=PLIvBqwee45l...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Raderar framsidor

Fjärde delen uppe! Den här gången förhörs @JonasT om baksidan. Håll till godo.

Permalänk
Medlem

Trots att allt är väldigt "basic" så var det riktigt kul att se. Ser fram emot kommande dumma frågor. Och Jonas...jag är en av de som kommer att köpa XL-chassi alltid....: )

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Raderar framsidor

Nu är det femte och avslutande klippet om chassin publicerat!

Nästa vecka fortsätter serien med ett gäng klipp om moderkortet, tillsammans med Mass Effect-stofilen @emilakered. Inte att missa!

Permalänk
Medlem

Angående detta med luft på tub. Jag skulle vilja råda folk att satsa på en så kallad elektrisk Datavac istället som blåser ur datorn. Bättre för miljön och man blir uppmuntrad att rengöra sin datorutrustning betydligt oftare om man äger en sådan jämfört med att ha tryckluft på burk eftersom tryckluft är dyrt i längden och en burk räcker bara till en behandling. Dessutom jobbigt med burk att de blir så jävla kalla hela tiden så man måste ta paus och vänta på att burken ska värmas upp igen. Finns dessutom risk för att det bildas vätska som kan komma på komponenterna om man inte är försiktig.
Jag använder själv en sådan här från XPower som jag är väldigt nöjd med:

https://www.amazon.de/gp/product/B01NBVOCXP?ref=ppx_pt2_dt_b_...

Den kan även konfigureras som dammsugare så man kan suga upp allt damm utanför datorn efteråt. Bra på vintern eller när det regnar och man inte vill stå ute och göra rent datorn. Brukar blåsa rent min i badrummet.

Finns lite billigare enheter med halva blåsstyrkan, originalet är ju av märket Metro Datavac som många tekniker i USA använder. Sådana säljer de också på Amazonsidan jag länkade! I Europa är annars CompuCleaner bestsellern inom Europa, finns även den på Amazon.

Tycker det vore roligt om Sweclockers skulle göra en YouTube video och testa alla dessa olika elektriska Datavac's. Skulle vara nått annorlunda och kul att se...

Det finns förövrigt en del myter kring det här med att blåsa rent datorn tex att om man snurrar fläktbladen för fort när datorn inte är på så kan man dels förstöra fläktmotorn och ännu värre i värsta fall inducera ström som kan skada moderkortet. Allt bara en myt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får lite vita artefaktrutor runt 3:50-4:05 i "vad ska man tänka på när man köper ett chassi" i mitten av bilden? (testat olika browsers och halvskärm, får det i alla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Är det bara jag som får lite vita artefaktrutor runt 3:50-4:05 i "vad ska man tänka på när man köper ett chassi" i mitten av bilden? (testat olika browsers och halvskärm, får det i alla)

Inte bara du. Får det jag med.

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av Dravond:

Är det bara jag som får lite vita artefaktrutor runt 3:50-4:05 i "vad ska man tänka på när man köper ett chassi" i mitten av bilden? (testat olika browsers och halvskärm, får det i alla)

Hmm.. jag kan svära på att det inte fanns där tidigare. Jag kan trubbelskjuta i veckan! Tack för uppmärksamt öga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren:
Jag köpte en sådan här CompuCleaner ifjol som jag också är nöjd med. Drygt att produktutbudet i Sverige är såpass begränsat att man ska behöva importera sånna här grejjer själv. Borde finnas hos i alla e-handelsbutiker som säljer datorkomponenter tycker jag.