Apple sluter fred med Qualcomm – Intel lägger ned satsning på 5G

Permalänk
Melding Plague

Apple sluter fred med Qualcomm – Intel lägger ned satsning på 5G

Apple och Qualcomm gräver ned stridsyxan runt mobila modem vilket öppnar för Qualcomms 5G-kretsar i kommande Iphones. I samma veva avslutar Intel satsningen på tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja Apple var ju så illa tvungna att "sluta fred" när Intel la ner sin utveckling
Inte mycket att göra för Apple förutom bend over och säga ok fred för vi behöver kretsar

Permalänk
Avstängd

Apple vi sluta fred nu, men vi blir ovänner igen efter 2027.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Apple vänder kappan efter vinden som vanligt.

Så fort de trodde sig hittat ett alternativ så ville de inte betala gamla räkningar för varor redan levererade från Qualcomm.

Bästa hade varit fall Qualcomm frös ut Apple o bad dem fara o flyga men det handlar om mycket pengar så det lär inte hända.

Hoppas Qualcomm lägger ett riktigt fett pris på sina 5G chip till Apple och tar betalt i förskott.

Permalänk
Medlem

Ja vem annars skulle Apple vända sig till för att få 5G kretsar, nu när Intel är ute ur den leken?

Tråkigt för övrigt att Intel lägger ner den satsningen - nu har väl Qualcomm mer eller mindre monopol här? Då kommer förmodligen priset på 5G telefonerna rusa upp ordentligt...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Apple alltså. Detta kappvändarföretag. När Intel lagt ner tillverkningen ja då passar det jävligt bra med Qualcomm igen. Det urvattnar ju trovärdigheten totalt. Man kan lika gärna lägga ner alla patentbestridigheter från Apple, för det betyder inte "ni inkräktar på våra patent", utan snarare "vi behöver inte er som företag längre/just nu.

Men ja ja det är väl så det är. Bara skitkul och återigen se att de är totalt ryggradslösa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Apple vänder kappan efter vinden som vanligt.

Hoppas Qualcomm lägger ett fett pris på sina 5G chip till Apple.

...som Apple fans i slutändan ändå får betala Iofs är de väl vana vid ockerpriser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja vem annars skulle Apple vända sig till för att få 5G kretsar, nu när Intel är ute ur den leken?

Tråkigt för övrigt att Intel lägger ner den satsningen - nu har väl Qualcomm mer eller mindre monopol här? Då kommer förmodligen priset på 5G telefonerna rusa upp ordentligt...

Tja.
Huawei har sitt 5G, Samsung har sitt 5G.
Så fler aktörer finns, handlar mer om produktion. Samsung ex kan inte sälja till Apple för de inte har volymer närmaste osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja.
Huawei har sitt 5G, Samsung har sitt 5G.
Så fler aktörer finns, handlar mer om produktion. Samsung ex kan inte sälja till Apple för de inte har volymer närmaste osv.

Och Apple vill nog inte ha Huaweikretsar i sina telefoner om de skall kunna sälja dem i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tja.
Huawei har sitt 5G, Samsung har sitt 5G.
Så fler aktörer finns, handlar mer om produktion. Samsung ex kan inte sälja till Apple för de inte har volymer närmaste osv.

AFAIK så har Qualcomm monopol på vissa patent som krävs specifikt för USA och deras radioband samt CDMA. Det är även varför Samsung väljer att släppa sina telefoner med Qualcomm SoC:s ist för sitt egna i USA. Qualcomm har varit väldigt fuffens med hur man licensierar sina patent för att få konkurrenter att anamma deras SoC ist för att göra egna konkurrerande radiokretsar. Dom har varit uppe i business court i Kalifornien då lagen kräver att en patenthållare vars patent givits standard-status även måste licensiera dessa patent till konkurrenter på vissa specifika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja Apple var ju så illa tvungna att "sluta fred" när Intel la ner sin utveckling
Inte mycket att göra för Apple förutom bend over och säga ok fred för vi behöver kretsar

På tiden att de får smaka på sin egen medicin.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Ha ha ha.. Applehaters snabba på kommentarerna. Intel la ner utvecklingen pga dealen mellan qualcom och Apple. Inte tvärtom. Men jag medger att Sweclockers artikel låter som om det är Qualcom bara som stämt Apple och dom som krupit till korset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnorSnopp:

Ha ha ha.. Applehaters snabba på kommentarerna. Intel la ner utvecklingen pga dealen mellan qualcom och Apple. Inte tvärtom. Men jag medger att Sweclockers artikel låter som om det är Qualcom bara som stämt Apple och dom som krupit till korset.

Håller med. En del svarar lite väl snabbt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SnorSnopp:

Ha ha ha.. Applehaters snabba på kommentarerna. Intel la ner utvecklingen pga dealen mellan qualcom och Apple. Inte tvärtom. Men jag medger att Sweclockers artikel låter som om det är Qualcom bara som stämt Apple och dom som krupit till korset.

Du låter lika tvärsäker som alla "haters". Det har länge rapporterats om att Apple inte är helnöjda med Intels framsteg på 5G-fronten och att de på grund av det kanske inte ens kunde släppa en Iphone med 5G-stöd under år 2020. Nånstans längs vägen kan Intel ha velat kasta in handduken, men på grund av något leverantörsavtal med Apple inte kunnat göra det förrän Apple säkrat en annan leverantör av modem. Eller så är det precis som du skriver, eller nånstans däremellan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Icte: Njae, Qualcomm har fortfarande konkurrens från Samsung, Huawei etc. Intel var aldrig stora på den här marknaden så tror inte detta kommer påverka speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

[B]Ja Apple var ju så illa tvungna att "sluta fred" när Intel la ner sin utveckling[/B{
Inte mycket att göra för Apple förutom bend over och säga ok fred för vi behöver kretsar

Fast Intel lade ju ner tillverkningen EFTER att Apple slöt fred med Qualcomm då Apple inte var nöjd med Intels framgångar på 5G-kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Apple vi sluta fred nu, men vi blir ovänner igen efter 2027.

Då har apple utvecklat egna modem som är effektivare likt deras arm procsessoeer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

@Icte: Njae, Qualcomm har fortfarande konkurrens från Samsung, Huawei etc. Intel var aldrig stora på den här marknaden så tror inte detta kommer påverka speciellt mycket.

Infineon var inte direkt små, Intel tog över 3500 anställda när de köpte upp verksamheten. På mobilsidan har de däremot inte haft mycket kunder under Intels tid, de enda som egentligen kört diskreta modem på senare år är ju just Apple. Synd om Intel lägger ner verksamheten helt, 5G-modem behövs till massor annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Apple vänder kappan efter vinden som vanligt.

Så fort de trodde sig hittat ett alternativ så ville de inte betala gamla räkningar för varor redan levererade från Qualcomm.

Bästa hade varit fall Qualcomm frös ut Apple o bad dem fara o flyga men det handlar om mycket pengar så det lär inte hända.

Hoppas Qualcomm lägger ett riktigt fett pris på sina 5G chip till Apple och tar betalt i förskott.

Roten till dispyten mellan Apple och Qualcomm är hur Qualcomm tar betalt för de patent som krävs för en standard. Sådana patent måste licensieras enligt FRAND, dvs att alla betalar samma licensavgift. Qualcomm licensierar en del patent med pris som är en procent av priset på hela artikeln, samt att de i praktiken tar ut en högre licensavgift om man inte köper deras chip. Konkurrensmyndigheter över i princip hela planeten anser att detta strider mot FRAND-principen, och har inlett åtgärder för att få Qualcomm att sluta med de licensvillkoren. Stämningen mellan Apple och Qualcomm handlar också om detta, och det är den som nu är nedlagd.

Detta beslut påverkar dock inte hur konkurrensmyndigheterna hanterar situationen. De kan driva frågan vidare, och verkar vilja göra det. I USA väntar frågan på beslut från en domare i första instans, vad jag kan se. I EU har Qualcomm förlorat och överklagat. I Sydkorea ser det ut att vara samma läge. Det överklagas säkert också i USA om Qualcomm förlorar, men om det slutar med att Qualcomm förlorar på samma sätt som de gjort i andra länder, tvingas de ändå att ändra licensvillkoren.

Så nej, Qualcomm kan inte dra upp kostnaden för modemen till Apple, för då är det solklart brott mot anti-trust lagar. Qualcomm måste just nu hålla huvudet nere för att inte reta upp fler myndigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@Nivity: I texten står att Intel lade ner utvecklingen _efter_ att Apple och Qualcomm begravt stridsyxan, dvs på grund av att de begravt den. Nu vet jag inte om det stämmer, men man får väl anta att Sweclockers kollar källor och även redan har en hel del koll på det de skriver om? Om du själv nu inte sitter på källor direkt inifrån Intel så får du nog acceptera det som skrivs tills du kan bevisa motsatsen i det som skrivs eller på annat vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belieber:

@Nivity: I texten står att Intel lade ner utvecklingen _efter_ att Apple och Qualcomm begravt stridsyxan, dvs på grund av att de begravt den. Nu vet jag inte om det stämmer, men man får väl anta att Sweclockers kollar källor och även redan har en hel del koll på det de skriver om? Om du själv nu inte sitter på källor direkt inifrån Intel så får du nog acceptera det som skrivs tills du kan bevisa motsatsen i det som skrivs eller på annat vis.

Tyvärr ändrar det ju inte något, Apple fick ändå krypa tillbaka till Qualcomm och tvingas sluta fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tyvärr ändrar det ju inte något, Apple fick ändå krypa tillbaka till Qualcomm och tvingas sluta fred.

Det ska väl Qualcomm vara glada för då deras ekonomiska problem löser sig, så jag antar att Qualcomm gått med på alla krav Apple ställde då det är en ekonomisk räddning för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det ska väl Qualcomm vara glada för då deras ekonomiska problem löser sig, så jag antar att Qualcomm gått med på alla krav Apple ställde då det är en ekonomisk räddning för dem.

Apple består av en mindre del av deras intäckter, det är trots allt bara modem biten dom sålt och t.om. har det bara varit en del av deras produkter och dessutom har dom inte fått intäckter från Apple på flera år nu. Kinas explosion och Qualcomms inflyttande på den marknaden är nog deras största vinst numer.

Du kan kolla in SemiAccurates artikel på ämnet (och deras syn på Intels modem), jag jobbar för en av de inblandade i den här triangel dramat och kan ju säga att även om den kanske är lite väl Intel negativ är nog så nära sanningen man kan komma officiellt.