Permalänk
Medlem

Garantiärende

Hej, köpte ett aktivitetsarmband från fitbit till min sambo för drygt 6 månader sedan. Själva mekanismen i fästet som sitter på armbandet som skall fästa i själva klockan har gått sönder och efter mail kontakt med fitbits kundtjänst har de kommit fram till att det täcks av garantin och de skulle skicka ett nytt armband. Saken är den att jag köpte en "special edition" som är rosa/guld som för övrigt var dyrare än originalfärgerna. De säger att den färgen inte finns längre men erbjuder antingen ett blått eller grått. Dessa färger matchar inte klockan och min sambo skulle aldrig använda dessa färger. Vad har jag för rättigheter som konsument?

Permalänk
Medlem

Köpte du ett "special edition" så ska du ha ett sånt. Om företaget inte kan leverera detta så har du rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka om de nu inte kan erbjuda nåt du vill ha. Du kan dock INTE kräva att de tillverkar exakt ett sånt armband som du vill ha om det nu inte tillverkas längre, som vissa verkar tro.
Man kan säga att den högsta ersättningen man kan få som konsument vid ett sånt här tillfälle är att få köpet hävt och ersättning för sina utgifter, detta inkluderar kostnaden för produkten, frakt, tull etc.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Okej, men hur bör jag då gå vidare?
Min sambo vill ej ha någon av dessa färger, aktivitetsarmbandet kommer bli liggande i en låda. I synnerhet då inte klockan och armbanden matchar varandra. Har haft mailkontakt med fitbit och de erbjuder dessa färger jag skrev ovan. Mailade då och frågade om det finns något annat alternativ, om det är dessa färger eller ingenting alls som gäller? skrev också till dem att min sambo kommer sluta använda aktivitetsarmbandet om inte färgerna matchar hennes preferenser. Svaret från fitbit var då att konfirmera detta och att de kan erbjuda dessa armband.

Är det möjligt så vill jag häva köpet. Köpte dock armbandet från Netonet, så ursprungligen kontaktade jag deras kundtjänst men blev hänvisad till fitbits egna kundtjänst för garantiärenden. Om det nu har någon betydelse.

Permalänk
Skrivet av kruJ:

Köpte dock armbandet från Netonet, så ursprungligen kontaktade jag deras kundtjänst men blev hänvisad till fitbits egna kundtjänst för garantiärenden. Om det nu har någon betydelse.

Du har gjort köpet hos NetOnNet, det är alltså de som du har avtal med. Du ska vända dig till NetOnNet och häva köpet, då de inte kan ersätta produkten med en likvärdig under garantitiden. Du behöver aldrig vända dig till någon annan än just den du köpt prylen hos, de har fulla ansvaret.

Permalänk
Medlem

Vilken modell är det? Finns den i någon annan butik i rosa/guld? Du borde kunna få rätt till ersättning för ett täckningsköp då det är helt klart att de specifika färgerna är viktiga.

Permalänk
Skrivet av Mikael_thn:

Du har gjort köpet hos NetOnNet, det är alltså de som du har avtal med. Du ska vända dig till NetOnNet och häva köpet, då de inte kan ersätta produkten med en likvärdig under garantitiden. Du behöver aldrig vända dig till någon annan än just den du köpt prylen hos, de har fulla ansvaret.

De lär ju inte häva köpet utan byta ut armbandet till den eftersom de fortfarande har den i lager.
Dock är det helt rätt att det är NetOnNet som TS skall vända sig till.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av Cyber Judas:

De lär ju inte häva köpet utan byta ut armbandet till den eftersom de fortfarande har den i lager.
Dock är det helt rätt att det är NetOnNet som TS skall vända sig till.

Problemet var väl att just den varianten inte fanns längre. Det är kunden som avgör vilka kriterier som utgör "likvärdig vara". Om de för kunden är helt avgörande vilken färg varan har, så kan inte säljaren påstå att en vara med annan färg är likvärdig. Som TS skriver så kommer inte produkten användas om den ersätts med någon annan färg, alltså är inte den erbjudna ersättningsvaran likvärdig.
Om varan finns att få tag på i annan butik, så kan man göra ett täckningssköp och låta ursprunglig säljare få stå för mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilken modell är det? Finns den i någon annan butik i rosa/guld? Du borde kunna få rätt till ersättning för ett täckningsköp då det är helt klart att de specifika färgerna är viktiga.

Det är en alta hr rose/gold. Har kontaktat kundtjänst hos netonnet per telefon och berättat att fitbit centralt har godkänt det som ett garantiärende men inte kan leverera rätt armband till klockan. Flickan i kundtjänst lät tillmötesgående men hänvisade mig till en fysisk butik så trodde hon att de skulle kunna lösa detta. Får se hur det går. Har ca fem mil till butiken och tänkte försöka samköra med lite andra ärenden så åker kanske till veckan. Har sett att det finns några få kvar i lager i hela Sverige, så de kanske byter hela klockan. Om nu inte banden finns som reservdelar.