Videoredigeringsprogram, vad använder/rekommenderar du?

Permalänk
Inaktiv

Videoredigeringsprogram, vad använder/rekommenderar du?

Jag undrar om det finns någon som sysslar med videoredigering här? Tänker främst på amatörer/hobby och inte professionellt/arbete. Intresserad av videoredigering för YouTube och velar mellan Windows och Mac.

Om Mac blir det ju iMovie följt av Final Cut Pro. Om Windows, var blir det då?

Adobe Premiere Pro förstår jag är en populär konkurrent till Final Cut Pro. Problemet jag har med Adobe Premiere Pro är prislappen. Dessutom vill jag börja med något enklare program i still med iMovie. Då finns ju Adobe Premiere Elements som går att köpa för en engångskostnad. Men hur bra är Adobe Premiere Elements egentligen? I jämförelse med iMovie.

Gratisprogram, någon som har erfarenhet av dessa program? https://www.techradar.com/news/software/applications/the-best...

Fler program, både gratis- och betalprogram: https://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397215,00.asp

Ibland får man känslan av att de flesta använder Mac eller rekommenderar Mac ihop med iMovie/Final Cut Pro. Jag förstår att dessa program är bäst optimerade med Mac, men det finns ju också de som helt enkelt föredrar Adobe Premiere Pro. Även om det är lite sämre optimerat. Då spelar det ju mindre roll om man använder Mac eller Windows, så vitt jag vet.

Dela gärna med er av era erfarenheter, tankar och åsikter.

För mig personligen är användarvänlighet viktigast men också roliga men vettiga funktioner. Prislappen spelar givetvis också roll, i varje fall i dagsläget. iMovie är ju gratis med Mac men Mac är dyra datorer. Windows har väl ingen direkt motsvarighet till iMovie, men det finns ju flera gratisprogram att hämta till Windows.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad man är ute efter. Nu har jag noll koll på iMovie eller andra mac program då jag inte använt en mac på.... länge.
Hur som, till windows som är gratis är ju Davinci Resolve trevligt: https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Själv använder jag konstigt nog CyberLink PowerDirector. Kort och gott för att efter prövat mig igenom diverse program (inkl. Adobes mjukvara) så hittade jag inte som enkelt och smidigt klarade av 240fps source material, inkl. ljud på ett enkelt eller smidigt sätt förutom just PowerDirector.

I och med att Resolve är gratis, så har du inget att förlora på att pröva det allafall. Väldigt kompetent med tanke på att det inte kostar något.

Sedan har du ju listan du själva skickade. Om de är gratis dra ned och pröva. Gillar du det så kör på. Själv kör jag som sagt PowerDirector vilket många nog tycker är konstigt men det var det smidigaste jag hittade med funktionerna jag sökte.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ska man inte spela eller har något emot att betala priset för en MAC så är den att föredra vad jag lyckats läsa mig till.
Apple har optimerat sitt OS för videoredigering så även med sämre hårdvara än en liknande PC så blir renderingstiderna bättre, plus att Apple sitter på dom fina videoformaten som Prores..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror ju lite på vad man är ute efter. Nu har jag noll koll på iMovie eller andra mac program då jag inte använt en mac på.... länge.
Hur som, till windows som är gratis är ju Davinci Resolve trevligt: https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Själv använder jag konstigt nog CyberLink PowerDirector. Kort och gott för att efter prövat mig igenom diverse program (inkl. Adobes mjukvara) så hittade jag inte som enkelt och smidigt klarade av 240fps source material, inkl. ljud på ett enkelt eller smidigt sätt förutom just PowerDirector.

I och med att Resolve är gratis, så har du inget att förlora på att pröva det allafall. Väldigt kompetent med tanke på att det inte kostar något.

Sedan har du ju listan du själva skickade. Om de är gratis dra ned och pröva. Gillar du det så kör på. Själv kör jag som sagt PowerDirector vilket många nog tycker är konstigt men det var det smidigaste jag hittade med funktionerna jag sökte.

Sant. Ska dra ner några gratisprogram och prova hur de är. Faktiskt sett en del som använder PowerDirector för YouTube så det kan säkert vara ett intressant program. Tror jag ska prova gratisprogrammen först dock.

Skrivet av Myllerman:

Ska man inte spela eller har något emot att betala priset för en MAC så är den att föredra vad jag lyckats läsa mig till.
Apple har optimerat sitt OS för videoredigering så även med sämre hårdvara än en liknande PC så blir renderingstiderna bättre, plus att Apple sitter på dom fina videoformaten som Prores..

Nej, jag har aldrig spelat några spel och det är fullkomligt ointressant.

Apples priser är avskräckande men också de begränsande uppgraderingsmöjligheterna.

Just ProRes har väl ingen betydelse för YouTube? Jag har för mig att det formatet inte går att ladda upp till YouTube ens... Jag gjorde misstaget att spara i det formatet och hade problem med ladda upp.

Permalänk
Skrivet av anon238205:

Sant. Ska dra ner några gratisprogram och prova hur de är. Faktiskt sett en del som använder PowerDirector för YouTube så det kan säkert vara ett intressant program. Tror jag ska prova gratisprogrammen först dock.

Nej, jag har aldrig spelat några spel och det är fullkomligt ointressant.

Apples priser är avskräckande men också de begränsande uppgraderingsmöjligheterna.

Just ProRes har väl ingen betydelse för YouTube? Jag har för mig att det formatet inte går att ladda upp till YouTube ens... Jag gjorde misstaget att spara i det formatet och hade problem med ladda upp.

För youtube är det inte aktuellt kanske men om du senare vill utveckla ditt videoskapande till andra plattformar och kanske sälja klipp så är Prores ett plus. Har själv börjat ge mig in på att börja sälja klipp och det finns inte så många bra format i Windows. H264 är t.ex. mer en codec för distrubution. Ska man sälja så vill kunden oftast använda klippet som en del av sitt egna material och då vill man ha format som Prores som har vissa fördelar med bättre bibehållen kvalité när man redigerar/bearbetar klippet bl.a och är därför mer eftertraktat. Har inte jämförtt själv bara vad jag läst mig till. Det går att köra prores i Windows men det är inte godkänt av Apple så vet inte hur det kommer funka i framtiden te.x.

Inget fel med att skaffa PC dock, har själv en PC. Adobes program är bra att jobba med och meriterande om man eventuellt vill jobba med media nån gång. Är du student kan du få rabatter på Adobes program. Du behöver heller inte premunuera på alla programmen. Skaffa t.ex. bara Adobe Premier Pro så blir det inte lika blodigt dyrt i månaden. Man kan också testa programmet 1mån. Kan vara värt att göra. Tror inte det är några begränsningar i programmet men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror ju lite på vad man är ute efter. Nu har jag noll koll på iMovie eller andra mac program då jag inte använt en mac på.... länge.
Hur som, till windows som är gratis är ju Davinci Resolve trevligt: https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Själv använder jag konstigt nog CyberLink PowerDirector. Kort och gott för att efter prövat mig igenom diverse program (inkl. Adobes mjukvara) så hittade jag inte som enkelt och smidigt klarade av 240fps source material, inkl. ljud på ett enkelt eller smidigt sätt förutom just PowerDirector.

I och med att Resolve är gratis, så har du inget att förlora på att pröva det allafall. Väldigt kompetent med tanke på att det inte kostar något.

Sedan har du ju listan du själva skickade. Om de är gratis dra ned och pröva. Gillar du det så kör på. Själv kör jag som sagt PowerDirector vilket många nog tycker är konstigt men det var det smidigaste jag hittade med funktionerna jag sökte.

Tjenare. Kanske dum fråga ,men går det att få typ split screen i det programmet , alltså för både främre och bakre dashcam?

OttO36

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tjenare. Kanske dum fråga ,men går det att få typ split screen i det programmet , alltså för både främre och bakre dashcam?

OttO36

Nu antar jag att du pratar om Davinci Resolve?
Om så är fallet är svaret ja. Du kan överlappa flera klipp samtidigt vart du vill på skärmen i vilken storlek du nu vill. Som vilken annan video redigerare som helst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon238205:

Sant. Ska dra ner några gratisprogram och prova hur de är. Faktiskt sett en del som använder PowerDirector för YouTube så det kan säkert vara ett intressant program. Tror jag ska prova gratisprogrammen först dock.

Nej, jag har aldrig spelat några spel och det är fullkomligt ointressant.

Apples priser är avskräckande men också de begränsande uppgraderingsmöjligheterna.

Just ProRes har väl ingen betydelse för YouTube? Jag har för mig att det formatet inte går att ladda upp till YouTube ens... Jag gjorde misstaget att spara i det formatet och hade problem med ladda upp.

Jag har själv en youtubekanal där det släpps främst vloggar och challenges så en helt vanlig dussinkanal ( än så länge iaf )
Jag använder enbart davinci resolves gratisversion. Jag valde davinci för att:

Den är gratis.
4K redigering.
Riktigt kraftfull color correction
Bra ljudmixer ( fairlight som är helt outstanding imo för att göra tal tydligare)
Saknar inga funktioner än så länge och skulle jag göra det så hade jag nog köpt fullversionen. ( Det är en del cinematiska effekter som man låser upp) Dock så betalar man bara en gång och har hela programmet och uppdateringar för hela livet.

Youtube mår väl igentligen bäst av H.264. Davinci har förinställda värden för just youtube ( Du behöver bara välja upplösning 720p, 1080p och 4k)

Nackdelar med programmet:

Det har en lång inlärningskurva om man vill göra mer än att bara klippa ihop videoklipp i en vlogg tillexempel. Men det finns bra guider på allt på youtube.

Hoppas du hittar ett program som passar dig och väljer du davinci så kan du fråga mig om enklare saker iaf:)

Lycka till med din kanal!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

GOPRO Studio, enkelt, kraftfullt och framförallt gratis att ladda ner

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu antar jag att du pratar om Davinci Resolve?
Om så är fallet är svaret ja. Du kan överlappa flera klipp samtidigt vart du vill på skärmen i vilken storlek du nu vill. Som vilken annan video redigerare som helst.

Var det progget jag menade . Måste bara försöka hitta hur man gör det då
Men tackar för hjälpen

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu antar jag att du pratar om Davinci Resolve?
Om så är fallet är svaret ja. Du kan överlappa flera klipp samtidigt vart du vill på skärmen i vilken storlek du nu vill. Som vilken annan video redigerare som helst.

Davinci Resolve kör jag med.

Helt okej mjukvara men något högre inlärningströskel fär många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

GOPRO Studio, enkelt, kraftfullt och framförallt gratis att ladda ner

GoPro Studio finns inte längre, det är nu enbart Quik och det är... undermåligt för att säga det milt. Det är kort och kort klippa och klistra nivå, inget annat. https://gopro.com/help/articles/Question_Answer/GoPro-Studio-...
För att inte nämna att man har noll inställningar att göra något med. Man kan inte ens välja hur man exporterar video mer än t.ex. "1080p 30fps" thats it. Det är 'custom' inställningarna. Så nej, det är inte ett val för någon person skulle jag säga.
Då tar jag istället något som Resolve, som är enkelt nog att använda för samma sak som Quik, men möjligheten att göra så mycket mer med.

Skrivet av OttO36:

Var det progget jag menade . Måste bara försöka hitta hur man gör det då
Men tackar för hjälpen

Google: "Davinci Resolve Picture in Picture" och klicka på tabben "video" så kommer du garanterat hitta det du söker.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

GoPro Studio finns inte längre, det är nu enbart Quik och det är... undermåligt för att säga det milt. Det är kort och kort klippa och klistra nivå, inget annat. https://gopro.com/help/articles/Question_Answer/GoPro-Studio-...
För att inte nämna att man har noll inställningar att göra något med. Man kan inte ens välja hur man exporterar video mer än t.ex. "1080p 30fps" thats it. Det är 'custom' inställningarna. Så nej, det är inte ett val för någon person skulle jag säga.
Då tar jag istället något som Resolve, som är enkelt nog att använda för samma sak som Quik, men möjligheten att göra så mycket mer med.

Google: "Davinci Resolve Picture in Picture" och klicka på tabben "video" så kommer du garanterat hitta det du söker.

Damnit! Har ominstallerat datorn och var ett tag sen jag använde GOPRO Studio. DU har rätt det finns inte längre. Vad synd, det räckte gott och väll och där HADE du alla exporteringsmöjligheter som du sökte, jaja..Thanks for playing

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

GoPro Studio finns inte längre, det är nu enbart Quik och det är... undermåligt för att säga det milt. Det är kort och kort klippa och klistra nivå, inget annat. https://gopro.com/help/articles/Question_Answer/GoPro-Studio-...
För att inte nämna att man har noll inställningar att göra något med. Man kan inte ens välja hur man exporterar video mer än t.ex. "1080p 30fps" thats it. Det är 'custom' inställningarna. Så nej, det är inte ett val för någon person skulle jag säga.
Då tar jag istället något som Resolve, som är enkelt nog att använda för samma sak som Quik, men möjligheten att göra så mycket mer med.

Google: "Davinci Resolve Picture in Picture" och klicka på tabben "video" så kommer du garanterat hitta det du söker.

Löste det ganska lätt

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Idag tog jag mig en timme och lärde mig en hel del kring DaVinci Resolve.

Går ganska så snabbt om man bara vill

Första videoediteringen med några olika filter

Sedan finns det tydligen fler funktioner och filter i pro versionen som kostar ca 2000kr.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att detta inte går emot reglerna på sweclockers,
eftersom det gäller att säkerhetskopiera sina egna köpta filmer.

DVD ja, var ju inte igår direkt man körde det.
Lång historia kort:

1:
Hyfsad kvalitet på fimerna (Jag är kräsen):
DVD2One.
(DVD2One v1.52)

2:
BRA kvalitet på filmerna (Min favorit):
DVDDecrypter för att rippa, sedan CinemaCraftEncoder.
Riktigt bra resultat, men naturligtvis tar det längre tid att reencoda en rulle.

Men med dagens datorer borde det gå fort,
jag jämför men vad jag körde på då ... 2x Athlon MP 2.4 GHz på ett Tyan MB
med enbart SCSI-diskar och en oerhörd mängd med RAM ...
säkert uppemot vad man har i en skitbillig telefon idag.

Körde själv DVDDecrypter 3.5.4.0 och CinemaCraftEncoder 2.67.0.9

That was the shit back in the days

Finns kanske bättre saker idag men då var nr2 bland det bästa man kunde använda.

Good luck.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

Jag hade Adobe Premiere Pro, minuset där är dock att du kan bara hyra/leasa programmet

Permalänk
Medlem

Det lilla jag gjort senaste tiden har varit i VEGAS Pro 14. Duger gott och väl för mig, och lite därtill! Dessutom lätt att förstå sig på och finns massvis med guider och hjälp på youtube/google om du söker.

EDIT: av en slump finns samma erbjudande som när jag köpte Vegas 14 ute nu igen på Humblebundle: https://www.humblebundle.com/software/vegas-pro-creative-free...

Lite annat smått och gott. Jag är själv väldigt omusikalisk men tycker det är kul att leka runt i tex Music Maker ibland.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@Multithread:
Häftigt! vad är det för låt?

Permalänk
Medlem

Jag kör Corel VideoStudio X10.5 mest för att det var det billigaste av fullversionsprogrammen, ca 800:-. Det är inte helt klockrent på min maskin (se sign.) men det fungerar till det mesta och klarar framförallt att ha flera ljud och bildspår samtidigt. Samtidigt dras det med ett säreget fel: råkar man lägga två klipp överlappande så får man avsluta programmet. Hoppas det löser sig efter en uppgradering till Matisse i sommar.

Vi är tre i familjen som redigerar på den även om den ena gått över till Adobe eftersom hon läser filmarbetarelinjen nu.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

GOPRO Studio, enkelt, kraftfullt och framförallt gratis att ladda ner

Fungerar dock inte optimalt till win7 ska tilläggas
Jag kör pinnacle studio ultimate 21.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PermafrostDev:

Jag hade Adobe Premiere Pro, minuset där är dock att du kan bara hyra/leasa programmet

Har också tittat på det men tyckte det var på tok för dyrt att köpa för 8k:- och att hyra känns väldigt "meh"...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag använder KdenLive, tycker det är bra. Gratis är det också.

Är högst amatörmässigt lagd så det täcker mina behov med råge.

Saknar klockrena funktioner för att infoga bilder, men jag har heller inte sökt så mycket på nätet kring det heller så det kanske finns ett smidigare sätt än det jag gör nu.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fungerar dock inte optimalt till win7 ska tilläggas
Jag kör pinnacle studio ultimate 21.

Nu finns inte GoPro studio längre utan det är deras skräpprogram Quick som har ersatt och det suger så hårt. Det som jag har hittat och använder nu är programmet Davinci Resolve. Riktigt bra och lika kraftfullt som Adobe premier

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu finns inte GoPro studio längre utan det är deras skräpprogram Quick som har ersatt och det suger så hårt. Det som jag har hittat och använder nu är programmet Davinci Resolve. Riktigt bra och lika kraftfullt som Adobe premier

ah jag använde någon app till gopro fusion och den fungerade inte till win7.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Som många andra gillar jag davinci. Annars tycker jag hitfilm express kan vara värt att kolla in
https://fxhome.com/hitfilm-express

Om man har sikte på program med lite lägre tröskel samt att det ska gå fort att redigera i. Finns en betalvariant också, men då börjar det kosta en slant...

Permalänk
Medlem

Om jag filmat med mobilen och lagt över på datorn och där ser att filmen är roterad. (Vilket den inte blir på telefonen). Vilket är bästa program att rotera den och samtidigt förlora så lite information som möjligt i filmen?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Om jag filmat med mobilen och lagt över på datorn och där ser att filmen är roterad. (Vilket den inte blir på telefonen). Vilket är bästa program att rotera den och samtidigt förlora så lite information som möjligt i filmen?

Vilket halvseriöst redigeringsprogram som helst.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Hej! vad glad jag blev när jag hittade den här tråden. Jag har försökt dom senaste dagarna bestämma mig vilket verktyg jag skall använda.

Jag köpte en Sony FDR-AX33 för några veckor sedan. Jag använder en Tascam DR-40 som mickförstärkare, den har ju fantommatning. jag har gjort en dämpsats så jag kan koppla ihop den med kameran. Jag märker att det inte blir helt 100 bra ljud i kameran men eftersom jag även spelar in på DR-40 så vill jag ha möjlighet att både ta in filmen och ljudspåret i ett program. Jag vill ha möjlighet att lägga ut text på filmen och när jag klipper filmen så vill jag samtidigt klippa ljudspåret. Jag har nu provat Movavi Video editor. detta går att göra med det programmet men det är inte helt lätt att synka ljudspåret med kameran, sen är ju allt väldigt basic i det programmet. Man kan justera ljudet det finns en equlizer, men allt är ju väldigt simpelt. Visst det gick fort att komma igång, det var inte mycket till upplärningskurva. Men det känns som om man vill ha lite mer. Min erfarenhet är att när man har hållit på lite så vill man gå upp till nästa nivå och det känns som om den inte finns i det programmet. Men sen känns det som om DaVinci Resolve är lite onödigt mycke. Finns det inget där emellan? Jag har använt ProShowGold några år för att göra slideshow men nu har dom lagt ner den produkten så visst skulle det vara bra med nått som kombinerar dom här programmen. Jag vill inte betala/månad för ett program men jag tycker det är ok att betala för ett program så att programmet kan finnas kvar under en tid och att man kan uppdatera. Tyvärr så försvann ProSho även fast det var ett betalprogram. Hjälp Vad skall man köpa??

Permalänk
Medlem

@WhiteLantern: Davinci Resolve

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan