Sony Playstation 5 bygger på kretsar från AMD – lanseras i slutet av år 2020

Permalänk
Medlem

"Super excited to expand our partnership with @Sony on their next-generation @PlayStation console powered by a custom chip with @AMDRyzen Zen2 and @Radeon Navi architecture!"

https://twitter.com/LisaSu/status/1118130682579103744

Permalänk
Skrivet av Burks:

Tekniken går framåt under en konsols cykel. Om du var chef i Sony och hade möjligheten att uppgradera din produkt för att ligga på topp i marknaden, hade du inte då gjort det även om folk kan bli förbannade?

(jag antar) att nya delar är billigare samtidigt som det presterar lika bra eller bättre samt förbättra effektivitet. (ps4 pro)

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar ju om pengar i slutändan, folk idag är ju tyvärr idioter som köper nya mobiltelefoner varje år för 10k, finns inget idag som görs för att hålla någon längre tid numera utan man ska bara spendera och skuldsätta sig för att ha det nyaste. När man själv växte upp under slutet av 80-talet och 90-tal så hade man en konsol tills nästa generation kom och det fungerade hur bra som helst, förvisso så fanns det tillbehör som uppgraderade konsolerna då (Sega 32X t.ex.) men inga nya konsoler utan det var ju bara tillbehör, sen förstår jag att teknologin går snabbare idag men ändå.

Skrivet av Doomfarer:

Nu förstår jag inte. Blev din PS4:a plötsligt sämre när Pro versionen kom? Funkar inte spelen längre? Ungefär lika logiskt som att säga att jag hatar Nvidia, mitt 980 Ti är inte snabbast på marknaden längre.

Själv har jag inga problem med nya versioner, vare sig det är Slim, Pro eller vad de nu kan komma på, så länge spelutbudet är det samma.

När jag köper en konsol så förväntar jag mig att jag ska få den bästa upplevelsen den ger mig under dens generationslängd, jag hatar hela det här PC Master Race grejen till datorer där det kontinuerligt måste uppdateras hårdvara för att få bästa spelupplevelsen, till konsoler så har man alltid sluppit det genom att det har släpps en konsol, den har sedan haft samma hårdvara under hela sin livslängd (6-10 år) och man har fått den bästa spelupplevelsen under dom åren vilket man inte får när man spelar på PC.

Men nu med allt det här Pro och One X skitet så har ju tyvärr konsolerna blivit som datorer, jag köpte en Playstation 4 och förväntade mig att få den upplevelse jag betalat för men den bästa upplevelsen får man ju nu istället genom Pro där det erbjuds bättre villkor för spelen och därmed försämrad spelupplevelse för mig.

Och tyvärr så är det ju så här framtiden ser ut, konsolerna kommer att bli som PC eller mobiltelefonerna, vi kommer att få en PS5 som släpps i slutet av 2020, möjligtvis kommer det att släppas två eller tre olika modeller men sedan så kommer det att släppas en PS5 PRo efter två år, en Pro+ efter 4 år och så vidare, smart sätt för företagen att roffa åt sig ännu mer pengar men dåligt för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det här är en tyngre nyhet, Mark Cerny snackar och visar (i devkit form) Playstation 5:
https://www.wired.com/story/exclusive-sony-next-gen-console/

Galet snabb SSD, trevligt.

Det där låter ju riktigt bra. Nästa generation låter som ett rejält lyft för konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visas reklamen på telefon eller dator är det ju en sak, men det finns väl i princip nästan inga tv-sändningar som är mer än 24-30fps.

Tvärtom, tv-sändningar är 50fps eller 60fps medans på mobilen och datorn kan det vara lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående 30 eller 60 fps så är det väl inte svårare än att spelen får två inställningar att välja mellan?
Mer eller mindre ögongodis. Hur svårt ska det vara liks?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tvärtom, tv-sändningar är 50fps eller 60fps medans på mobilen och datorn kan det vara lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Så pass? Well, för någon som slutade se aktivt på TV när jag flyttade hemifrån för 18 år sedan så kanske jag skulle baserat mitt uttalande på min kunskapsnivå, ser ju bara film och serier via streaming :> Dr.Rövhattsteori reporting for duty.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

När jag köper en konsol så förväntar jag mig att jag ska få den bästa upplevelsen den ger mig under dens generationslängd, jag hatar hela det här PC Master Race grejen till datorer där det kontinuerligt måste uppdateras hårdvara för att få bästa spelupplevelsen, till konsoler så har man alltid sluppit det genom att det har släpps en konsol, den har sedan haft samma hårdvara under hela sin livslängd (6-10 år) och man har fått den bästa spelupplevelsen under dom åren vilket man inte får när man spelar på PC.

Men nu med allt det här Pro och One X skitet så har ju tyvärr konsolerna blivit som datorer, jag köpte en Playstation 4 och förväntade mig att få den upplevelse jag betalat för men den bästa upplevelsen får man ju nu istället genom Pro där det erbjuds bättre villkor för spelen och därmed försämrad spelupplevelse för mig.

Och tyvärr så är det ju så här framtiden ser ut, konsolerna kommer att bli som PC eller mobiltelefonerna, vi kommer att få en PS5 som släpps i slutet av 2020, möjligtvis kommer det att släppas två eller tre olika modeller men sedan så kommer det att släppas en PS5 PRo efter två år, en Pro+ efter 4 år och så vidare, smart sätt för företagen att roffa åt sig ännu mer pengar men dåligt för konsumenterna.

Men det resonemanget skulle om något hämma utvecklingen. Det händer så otroligt mycket, även om vi inte har någon dubblering varje år i prestanda längre. Som någon skrev, din PS4 blir inte sämre bara för att det kommer något bättre, den presterar så bra den kan men utvecklingen går framåt, både marknaden och utvecklarna kan och vill ha bättre så varför ska man inte låta utvecklingen fortskrida? Om det finns bättre grejer måste vi väl få släppa fram det. Ska vi hålla tillbaka utvecklingen och ta stora steg vart 6e år istället för att ta små steg hela tiden som tillsammans på 6 år blir ett gigantiskt steg bara för att du ska kunna ha det "bästa" i 6år? Nej låt naturen/utvecklingen ha sin gång

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

jag köpte en Playstation 4 och förväntade mig att få den upplevelse jag betalat för men den bästa upplevelsen får man ju nu istället genom Pro där det erbjuds bättre villkor för spelen och därmed försämrad spelupplevelse för mig.

Sorry men ovanstående stycke saknar logik, helt och hållet.

Citat:

smart sätt för företagen att roffa åt sig ännu mer pengar men dåligt för konsumenterna.

Nej att ha möjligheten att nyttja tekniska förbättringar, när de finns tillgängliga för vettiga pengar, är absolut inte dåligt för konsumenterna. Tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segge:

Men det resonemanget skulle om något hämma utvecklingen. Det händer så otroligt mycket, även om vi inte har någon dubblering varje år i prestanda längre. Som någon skrev, din PS4 blir inte sämre bara för att det kommer något bättre, den presterar så bra den kan men utvecklingen går framåt, både marknaden och utvecklarna kan och vill ha bättre så varför ska man inte låta utvecklingen fortskrida? Om det finns bättre grejer måste vi väl få släppa fram det. Ska vi hålla tillbaka utvecklingen och ta stora steg vart 6e år istället för att ta små steg hela tiden som tillsammans på 6 år blir ett gigantiskt steg bara för att du ska kunna ha det "bästa" i 6år? Nej låt naturen/utvecklingen ha sin gång

Problemet är att vi bara konsumerar utan eftertanke, men det är så det är. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle där företag och staten gör vad dom kan för att du bara ska köpa köpa köpa utan att tänka efter för att hålla igång ekonomin, sen om du blir skuldsatt eller inte har pengar till pensionen skiter dom fullständigt i. Vi gör inte saker för att hålla idag utan det är ett slit och släng samhälle samtidigt som vi har begränsade resurser på jorden. Det är en totalt ohållbar situation.

Skrivet av ipac:

Sorry men ovanstående stycke saknar logik, helt och hållet.

Nej att ha möjligheten att nyttja tekniska förbättringar, när de finns tillgängliga för vettiga pengar, är absolut inte dåligt för konsumenterna. Tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Det handlar ju om pengar i slutändan, folk idag är ju tyvärr idioter som köper nya mobiltelefoner varje år för 10k, finns inget idag som görs för att hålla någon längre tid numera utan man ska bara spendera och skuldsätta sig för att ha det nyaste. När man själv växte upp under slutet av 80-talet och 90-tal så hade man en konsol tills nästa generation kom och det fungerade hur bra som helst, förvisso så fanns det tillbehör som uppgraderade konsolerna då (Sega 32X t.ex.) men inga nya konsoler utan det var ju bara tillbehör, sen förstår jag att teknologin går snabbare idag men ändå.

När jag köper en konsol så förväntar jag mig att jag ska få den bästa upplevelsen den ger mig under dens generationslängd, jag hatar hela det här PC Master Race grejen till datorer där det kontinuerligt måste uppdateras hårdvara för att få bästa spelupplevelsen, till konsoler så har man alltid sluppit det genom att det har släpps en konsol, den har sedan haft samma hårdvara under hela sin livslängd (6-10 år) och man har fått den bästa spelupplevelsen under dom åren vilket man inte får när man spelar på PC.

Men nu med allt det här Pro och One X skitet så har ju tyvärr konsolerna blivit som datorer, jag köpte en Playstation 4 och förväntade mig att få den upplevelse jag betalat för men den bästa upplevelsen får man ju nu istället genom Pro där det erbjuds bättre villkor för spelen och därmed försämrad spelupplevelse för mig.

Och tyvärr så är det ju så här framtiden ser ut, konsolerna kommer att bli som PC eller mobiltelefonerna, vi kommer att få en PS5 som släpps i slutet av 2020, möjligtvis kommer det att släppas två eller tre olika modeller men sedan så kommer det att släppas en PS5 PRo efter två år, en Pro+ efter 4 år och så vidare, smart sätt för företagen att roffa åt sig ännu mer pengar men dåligt för konsumenterna.

En konsolgeneration tar inte direkt slut direkt efter att efterföljaren släppts. Sony har varit någorlunda bra på att supporta sina konsoler efter att "next-gen" släppts. Du fick ut närmare ett årtioende av support från PS3:an, betydligt längre än dom flesta retrokonsolerna.

Ang Pro-konsoler: Du får ju de-facto inte en sämre spelupplevelse för att PS4 Pro släpps. Baseline är fortfarande den PS4:an du kunde köpa på releasedagen. Skillnaden är att du har en möjlighet att uppgradera. Om du inte vill det så fine men ingenting förändras för dig förutom vetskapen att andra kan spela med högre settings. Men inte ens det är någon surprise eftersom dom flesta spelen även släpps till PC och kan spelas på högre settings än Pro/XB1X, ett faktum som varit klart långt innan några Pro-konsoler släpptes. Att ge konsumenter fler val beroende på om man prioriterar prisvärdhet eller ren performance är inte anti-consumer.

Permalänk
Skrivet av pålis:

En konsolgeneration tar inte direkt slut direkt efter att efterföljaren släppts. Sony har varit någorlunda bra på att supporta sina konsoler efter att "next-gen" släppts. Du fick ut närmare ett årtioende av support från PS3:an, betydligt längre än dom flesta retrokonsolerna.

Ang Pro-konsoler: Du får ju de-facto inte en sämre spelupplevelse för att PS4 Pro släpps. Baseline är fortfarande den PS4:an du kunde köpa på releasedagen. Skillnaden är att du har en möjlighet att uppgradera. Om du inte vill det så fine men ingenting förändras för dig förutom vetskapen att andra kan spela med högre settings. Men inte ens det är någon surprise eftersom dom flesta spelen även släpps till PC och kan spelas på högre settings än Pro/XB1X, ett faktum som varit klart långt innan några Pro-konsoler släpptes. Att ge konsumenter fler val beroende på om man prioriterar prisvärdhet eller ren performance är inte anti-consumer.

Jag får ju en sämre spelupplevelse för att spelen optimeras ju för dom senare/uppgraderade konsolerna och det är ju precis som det tyvärr är till PC där man konstant måste hålla på och uppgradera för att inte få en förminskad spelupplevelse. Nu har både Microsoft och Sony börjat med det och vi kommer ju nu hädanefter att få "nya" konsoler med cirka två års mellanrum så man får hela tiden hålla på och byta och slösa med pengar om man ska bibehålla den kvalité eller spelupplevelse man vill ha.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju mycket intressant. Det kommer bli tufft att kräma ut över 100 fps på PC i framtiden om de portade spelen siktar på 30-60 fps på 8c/16t Zen2.

Det om 60 fps på konsol. Det beror helt på, utvecklarna kan satsa på rejält tunga laster för CPU och sikta på 30 fps likagärna. Mycket fysik och förstörbara miljöer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Jag får ju en sämre spelupplevelse för att spelen optimeras ju för dom senare/uppgraderade konsolerna och det är ju precis som det tyvärr är till PC där man konstant måste hålla på och uppgradera för att inte få en förminskad spelupplevelse. Nu har både Microsoft och Sony börjat med det och vi kommer ju nu hädanefter att få "nya" konsoler med cirka två års mellanrum så man får hela tiden hålla på och byta och slösa med pengar om man ska bibehålla den kvalité eller spelupplevelse man vill ha.

Base 1080p/30fps PS4-spel hade inte magiskt blivit 60fps om inte Pro hade släppts. Dom hade inte heller blivit 1440p eller 4K om inte Pro hade släppts. Det är relativt enkelt att skala upp upplösningen givet bättre GPU på Pro, det påverkar inte din baseline-experience. Plattformsägarna har fortfarande samma baseline-requirements. Du måste inte konstant uppgradera en PC likalite som du måste köpa en Pro. Jag kan få jävligt bra performance i 1080p med en gammal 980 och 4th gen i5:a. Men om jag vill pumpa 4K i 120Hz så måste jag kanske uppgradera, surprise. Att du har möjligheten gör det inte till ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilka anser du att "dom" är?

Är väl ganska uppenbart att han menar spelutvecklarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Är väl ganska uppenbart att han menar spelutvecklarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett syftningar åt annat håll otaliga gånger så frågan är definitivt berättigad.

Men ja, det är förstås spelutvecklarna/producenterna man måste peka på här. Ska man vara petig så avses "de spelutvecklare som idag nöjer sig med 30 fps". Kommer de höja FPS i sina spel?

Mkt roligare svar än "endel kommer nog göra det - troligtvis inte alla/alltid" är dock svårt att ge.